Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing


Carla Sofia
 Share

Recommended Posts

Å ta i nakkeskinnet er å gi oppmerksomhet for bjeffinga, og oppmerksomhet er ofte det de vil ha, og da er det samme om det er positiv eller negativ oppmerksomhet :)

Har dere prøvd time-out? Ha et bånd hengende klart i et bordbein eller lignende, ved første bjeff føres valpen rolig dit og festes i båndet, uten kjeft eller annen oppmerksomhet. Den vil muligens bjeffe enda verre med en gang, men hvis dere tar det helt med ro og ikke gir noe oppmerksomhet på bjeffinga, men rolig slipper valpen løs igjen når den er rolig, og gjentar dette på nøyaktig samme måten flere ganger vil den nok snart skjønne poenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan reagerer den når den blir tatt i nakkeskinnet? Det har kanskje ingen effekt iom at den fortsatt bjeffer?

Jeg synes time outmetoden virket litt "masete og styrete" for å korrigere bjeffing. Og det er da også å gi hunden oppmerksomhet, noe man nødvendigvis må gi uansett, når man skal korrigere en hund?

Hva med en tom flaske av et slag som du kan blåse luft på den med, hver gang den bjeffer?

En sånn sitronsaftflaske f eks.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bok som gir en liten innføring som kan være kjekk for dere å lese vedrørende bjeffingen. Boken heter "Bjeffing - språket som høres": Link: http://huldraforlag.mamutweb.com/Shop/Product/Bjeffing-Spr%C3%A5ket-som-h%C3%B8res/101

Støtter for øvrig ikke å begynne å sprute med eller uten sitronvann/nakkerist/diverse ubehag på en liten tass av en valp på 12 uker som bjeffer (av uviss grunn). Derimot anbefaler jeg dere å lære mer for å trene valpen til kontakt og samspill, og et valpekurs er en bra start for å lære å trene/forme valpen deres. Da har dere også instruktører å spørre underveis om valpetrening og de vanlige valpe-problemstillinger som dukker opp underveis.

Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakkeskinn, spruting? Unnskyld, men hva i herrensnavn er dette for forslag? :no:

Det er forbudt ved norsk lov å utøve vold og/eller påføre unødige påkjenninger og belastninger mot dyr. Du har faktisk brutt §3 og §14 i Lov om dyrevelferd (og i følge §5 så har man faktisk plikt til å varsle Mattilsynet eller politiet.)

Jeg synes dette er ganske brutale forslag, de vil øke stress hos hunden, hva er vitsen når det finnes bedre metoder å behandle bjeffingen på??

Clara Sofia, det er veldig bra at du spør om råd, men du er nødt til å tenke litt her. Du bruker 3 sekunder og skriver én setning som svar, og det er ikke nok til kunne hjelpe deg.

Altså symptomet er bjeffing, men HVORFOR bjeffer valpen? Kjeder den seg? Trenger den oppmerksomhet? Er det spesielle lyder som starter bjeffingen? Bjeffer den som del av lek fordi den er oppspilt? osv. Prøv å beskrive situasjonen litt nærmere (det finnes ingen resept mot bjeffing generelt) så skal jeg komme med råd i bøtter og spann

Husk at nesten alle hunder bjeffer, det er helt naturlig. Når en valp gjør noe du ikke ønsker så skal man trene det bort.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bok som gir en liten innføring som kan være kjekk for dere å lese vedrørende bjeffingen. Boken heter "Bjeffing - språket som høres": Link: http://huldraforlag.mamutweb.com/Shop/Product/Bjeffing-Spr%C3%A5ket-som-h%C3%B8res/101

Støtter for øvrig ikke å begynne å sprute med eller uten sitronvann/nakkerist/diverse ubehag på en liten tass av en valp på 12 uker som bjeffer (av uviss grunn). Derimot anbefaler jeg dere å lære mer for å trene valpen til kontakt og samspill, og et valpekurs er en bra start for å lære å trene/forme valpen deres. Da har dere også instruktører å spørre underveis om valpetrening og de vanlige valpe-problemstillinger som dukker opp underveis.

Lykke til! :)

Jeg har ikke anbefalt å sprute sitronvann på hunden, nå må du lese hva som står skrevet! Jeg foreslo å bruke en TOM flaske, som f eks en sitronflaske, til å dærte litt luft på nesen/ansiktet til hunden når den bjeffet.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke anbefalt å sprute sitronvann på hunden, nå må du lese hva som står skrevet! Jeg foreslo å bruke en TOM flaske, som f eks en sitronflaske, til å dærte litt luft på nesen/ansiktet til hunden når den bjeffet.

Du får starte som et godt eksempel selv med å lese hva som egentlig står :) Mitt innlegg er ikke skrevet hverken om eller til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å være et godt eksempel hele tiden, men det er vel naturlig å svare når du direkte refererer og feilsiterer det jeg har skrevet tidligere. Og da føler jeg faktisk for å oppklare for ikke fremstå som komplett idiot.

Men om det med spruteflasken ikke var myntet på meg, men tatt fra helt andre steder så beklager jeg at jeg tok det som kritikk.

Da var jo den saken oppklart:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nakkeskinn, spruting? Unnskyld, men hva i herrensnavn er dette for forslag? :no:

Det er forbudt ved norsk lov å utøve vold og/eller påføre unødige påkjenninger og belastninger mot dyr. Du har faktisk brutt §3 og §14 i Lov om dyrevelferd (og i følge §5 så har man faktisk plikt til å varsle Mattilsynet eller politiet.)

Jeg synes dette er ganske brutale forslag, de vil øke stress hos hunden, hva er vitsen når det finnes bedre metoder å behandle bjeffingen på??

Clara Sofia, det er veldig bra at du spør om råd, men du er nødt til å tenke litt her. Du bruker 3 sekunder og skriver én setning som svar, og det er ikke nok til kunne hjelpe deg.

Altså symptomet er bjeffing, men HVORFOR bjeffer valpen? Kjeder den seg? Trenger den oppmerksomhet? Er det spesielle lyder som starter bjeffingen? Bjeffer den som del av lek fordi den er oppspilt? osv. Prøv å beskrive situasjonen litt nærmere (det finnes ingen resept mot bjeffing generelt) så skal jeg komme med råd i bøtter og spann

Husk at nesten alle hunder bjeffer, det er helt naturlig. Når en valp gjør noe du ikke ønsker så skal man trene det bort.

Syns det var litt overdrevet skrevet at disse metodene er brudd på loven om dyrevelferd. Husk at vi som har hund må trå frem som valpens leder i flokken, og snakke på språket hunden forstår. det å ta valpen i nakkeskinnet er noe hundemoren gjør støtt og stadig, og hun setter på plass valpen på denne måten når den gjør noe hun ikke liker. Man skal ikke gjøre hunden vondt, men et tak i nakkeskinnet har den ikke noe vondt av. det er ikke med dette sagt at dette løser problemer med bjeffing, det vet jeg ikke.

det finnes så mange meninger om hva som er rett og galt når det gjelder trening av hund. Noen mener det å straffe hunden (ikke i form av smerte!) er greit, mens noen andre mener at det å gi et strengt nei, aldri burde skje, og man skal kun trene hunden med å gi ros når den gjør noe bra, og ignorere ting man ikke liker. Selv syns jeg man skal sette hunden på plass når den gjør noe galt. Hunder er veldig brutale med hverandre av natur, og sier klart ifra når grenser blir over-trådd eller når de vil markere deres lederskap. Vi må behandle de som det de er, og ikke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har også et problem med at valpen bjeffer (5mnd) Hvis jeg setter han i løpesnora ute, og jeg står rett i nærheten for å gjøre hagearbeid eller div. Bjeffer han, høyt og ukontrollert. Aner ikke hva jeg skal gjøre, utnom at naboene og jeg blir litt smågal. Har forsøkt å si nei på en bestemt måte og det nytter ikke å gå bort til han, fordi da blir situasjonen en lek. Han bjeffer aldri ellers. Og vi har øvd på å at han skal være alene hjemme, noe som fungerer.

Noen ganger blir jeg så oppgitt, fordi jeg vet at svaret sikkert er et enkelt knept, men jeg aner ikke. Noen som har gode råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er masse tips.

http://dogmantics.com/free-video-list/reactivity-and-barking/

kort sagt; hvis du vet at hunden bjeffer i en bestemt situasjon så kan du introdusere situasjonen "på nytt" ved å gå langsomt frem og gi belønning (godbit/ros/lek/klapp/oppmerksomhet) for at hunden IKKE bjeffer.

Når det gjelder løpestreng så kan dere f.eks tilbringe tid sammen på stedet hunden står bunden uten å binde den. Gjør noe hyggelig. Ingen bjeffing= belønning

øk så utfordringen med å binde den, og bevege deg langsomt lengre unna - over flere økter. Begynner bjeffingen så må du et hakk tilbake.

Det er ikke noe enkelt knep akkurat, snarere ganske mye jobb. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...