Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

Om du skal plante rosebusker, så skal disse i bakken. De krever også mye stell (synes jeg), litt mer enn hva jeg har tid til eller gidder. Stemmer for lavendel i store krukker, og hengelobelia!

Jeg har masse lavendel rundt omkring på terrassen min nå - og elsker dem :D. Og lobeliaer - mange :D. Jepp - jeg kan bare gjenta at de er mine favoritter :).

Men jordbær, folkens, jordbær? Er kurvene på Kiwi enklest og smartest for meg i år?

Jeg aner egentlig ikke altså, men så lenge de selger jordbærplanter, så funker det greit :). Så de hadde sånne på Plantasjen nå i hvert fall :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

Jeg aner egentlig ikke altså, men så lenge de selger jordbærplanter, så funker det greit :). Så de hadde sånne på Plantasjen nå i hvert fall :).

Da prøver jeg noen planter når jeg er tilbake fra Trondheim, og ser hva som skjer.

Jeg er enkel å glede på sånt, så om jeg får det til å spire litt grønt skal jeg føle meg suksessfull.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen jordbærplanter i fjor og bærene var skikkelig vonde! Vær sikker på at du kjøper noen som blir gode og pass på som en smed så ikke fugl og mus spiser bærene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plantet en squashplante, jordskokker og urter - gresslæk, persille og en mere jeg ikke husker i tre murespann ala denne 113364.jpg

og blomster i små krukker.. men jeg ved ikke om de lever endda, for jeg er 1600km længere nord end hvor min hage befinder sig. Men veninde min skal vanne de og jeg har akkurat skrevet til hende for at hører hvordan det går..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen jordbærplanter i fjor og bærene var skikkelig vonde! Vær sikker på at du kjøper noen som blir gode og pass på som en smed så ikke fugl og mus spiser bærene :)

Hmm, vi har masse svaler oppunder taket, så kanskje det er fånyttes. Kanskje det er derfor naboen satte opp minidrivhus :( Men det finnes jo sånne minimini-drivhus, som er pene og søte, kanskje de er noe for meg som ikke har store dyrkeambisjoner? Altså sånn halvmeteren høye en setter på en benk, så det sist jeg var på Plantasjen.

Men første punkt på lista er å få malt ferdig gjerdet, deretter å få ryddet, vasket og oljet plattingen og trappa. Og jeg lurer på hvordan jeg kommer meg inn etter å ha oljet plattingen og trappa der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg noen planter når jeg er tilbake fra Trondheim, og ser hva som skjer.

Jeg er enkel å glede på sånt, så om jeg får det til å spire litt grønt skal jeg føle meg suksessfull.

Du vet det også finnes markjordbær planter å få kjøpt også? Jeg kjøpte jordbær og markjordbær planter for noen år siden og kan fremdeles høste bær sommeren igjennom. Det er det som er så herlig med jordbær - de er flerårige og sprer som som ugress om du ønsker. :)

Har dere forresten sjekket ut Summende hager? Jeg har fått helt dilla på å lage humle og bie (og sommerfugl)vennlig hage, heldigvis er alle mine favoritter humlevennlige - akeleier, lavendel (elsk), kornblomst og valmue. Men neste år skal det blir skikkelig svung over hagen altså - med enda mer insektsvennlige planter. Svogeren min skal bygge humlebol og ekornhus til meg så hagen vil forhåpentligvis yre av ville dyr. :lol:

Jeg synes Moseplassen er en kjempefin ressurs for å lære masse om hagearbeid og om humler spesielt. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vi har masse svaler oppunder taket, så kanskje det er fånyttes. Kanskje det er derfor naboen satte opp minidrivhus :( Men det finnes jo sånne minimini-drivhus, som er pene og søte, kanskje de er noe for meg som ikke har store dyrkeambisjoner? Altså sånn halvmeteren høye en setter på en benk, så det sist jeg var på Plantasjen.

Men første punkt på lista er å få malt ferdig gjerdet, deretter å få ryddet, vasket og oljet plattingen og trappa. Og jeg lurer på hvordan jeg kommer meg inn etter å ha oljet plattingen og trappa der.

Svalene spiser ikke jordbær, da. De spiser mygg og sånt de. Men trosten er fæl. Den spiser alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det også finnes markjordbær planter å få kjøpt også? Jeg kjøpte jordbær og markjordbær planter for noen år siden og kan fremdeles høste bær sommeren igjennom. Det er det som er så herlig med jordbær - de er flerårige og sprer som som ugress om du ønsker. :)

Har dere forresten sjekket ut Summende hager? Jeg har fått helt dilla på å lage humle og bie (og sommerfugl)vennlig hage, heldigvis er alle mine favoritter humlevennlige - akeleier, lavendel (elsk), kornblomst og valmue. Men neste år skal det blir skikkelig svung over hagen altså - med enda mer insektsvennlige planter. Svogeren min skal bygge humlebol og ekornhus til meg så hagen vil forhåpentligvis yre av ville dyr. :lol:

Jeg synes Moseplassen er en kjempefin ressurs for å lære masse om hagearbeid og om humler spesielt. :)

Åh, markjordbær er jo også godt... Jeg må nok lese meg opp på hva som er lurt og ulurt, men jeg har også forstått at naboen kan en del, så hun har invitert seg med på Plantasjen når jeg skal dit :)

Men jeg vil ikke ha ting som lokker til seg humler og sånt, jeg er ikke noe glad i ting som sier bzzzz og kan potensielt stikke. Veps, bie og humle er same shit different wrapping for meg. Jeg har nok med å bale mot myggen :(

Svalene spiser ikke jordbær, da. De spiser mygg og sånt de. Men trosten er fæl. Den spiser alt :)

Hmm, jeg vet ikke om vi har trost her. Den er helt sort, ikke sant?

Jaja, det er jo ikke verre enn å forsøke, det verste som skjer er at jeg må på Kiwi og kjøpe egne jordbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil ikke ha ting som lokker til seg humler og sånt, jeg er ikke noe glad i ting som sier bzzzz og kan potensielt stikke. Veps, bie og humle er same shit different wrapping for meg. Jeg har nok med å bale mot myggen :(

Hmm, jeg vet ikke om vi har trost her. Den er helt sort, ikke sant?

Jaja, det er jo ikke verre enn å forsøke, det verste som skjer er at jeg må på Kiwi og kjøpe egne jordbær.

Humler og bier steller som regel med sitt og er ikke hissige på å stikke altså, det er vepsen som stort sett driver med slikt, men den tiltrekkes ikke av blomster - den tiltrekkes av din mat (den spiser f eks kjøtt).

Det finnes svarttrost og det vi kalte "sjuttutrast" i min barndom (fordi den dreit over alt og brukte det som våpen mot oss) :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, markjordbær er jo også godt... Jeg må nok lese meg opp på hva som er lurt og ulurt, men jeg har også forstått at naboen kan en del, så hun har invitert seg med på Plantasjen når jeg skal dit :)

Men jeg vil ikke ha ting som lokker til seg humler og sånt, jeg er ikke noe glad i ting som sier bzzzz og kan potensielt stikke. Veps, bie og humle er same shit different wrapping for meg. Jeg har nok med å bale mot myggen :(

--

Jeg synes det er toppen av lykke når hagen er full av humler, bier og sommerfugler jeg, men akkurat klegg, blinding, knott og mygg er jeg ikke så fan av - så jeg ser den. :) Nå venter jeg bare på at sommerfuglbusken min skal blomstre - det er så stas når det svermer med sommerfugler i hagen. Jeg elsker sommeren! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har endelig fått gjerdet inn hagen, og kan dermed gjøre litt kos ut av den. Det er ikke store hagen, rundt førti-femti kvadrat, og jeg vil ikke ha bed på bakkenivå siden jeg har en graver. Jeg har ikke grønne fingre, at all.

Naboen skal bygge opp bed ved hjelp av pallekarm, så det har jeg tenkt på, men da må jeg få tak i på et vis.

Jeg har allerede noen store trepotter og plantebord, så jeg kan sette ting høyt. Må krukker brukt ute ha hull i bunnen for drenering, eller kan jeg bruke helt tette potter også? Jeg har en salig blanding.

Jeg har også to levegger, hvor jeg kan henge noe.

Har noen forslag til hva jeg kan kjøpe, som er fint og lettstelt i krukker?

Jeg drømmer om jordbær - er det for sent for det? Planter kommer jo kjappere enn frø, men er det for sent også? Er det noe av frø jeg kan så i ei stor potte/balje, uten at det er for sent? Av den enkle grunn at jeg har enkle gleder av å følge med på ting som spirer og gror.

Plantasjen har halv pris på hageroser nå - kan det stå i potter?

Jeg skal på en ukes ferie om halvannen uke - bør jeg utsette hageplanteblomstprosjektet til jeg er ferdig?

Edit: Her er det mange fine løsninger jeg har sansen for - jeg kunne tenkt meg kabeltrommelbord ved hammocken, jeg kunne tenkt meg pallesofa på plattingen, og den pallehylla på veggen ELSKER jeg.

Vi har laget blomsterbed av pallekarmer, og er veldig fornøyd! :) Jeg fikk dem gratis av oppdretter da, så jeg kan dessverre ikke være behjelpelig med hvordan man får tak i dem. Sånn ellers så har vi krukker høyt og lavt, ampler overalt og altankasser på gjerdet :) Hageroser går fint i store krukker, vi har flere og de trives veldig godt! :)

Litt bilder :)

bilde2_zpsa2fa97c4.jpg

bilde1_zps3a497d76.jpg

bilde3_zpsce2d5f8d.jpg

bilde4_zpsa4d6ba23.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg hadde egentlig tenkt til at innredning av hagen skulle være belønning når gjerdet er ferdig malt. Men det regner såpass ofte at jeg har ikke giddet male for å se på at det skylles av. Så nå har jeg satt opp plantebord (trodde det skulle skrus, var klar med oppbrettede ermer og rosa verktøy - men så kom det ferdig montert!) og noen blomsterkrukker, sondert litt på nettet etter flere hagekasser, og i morgen skal jeg kjøpe planter til halv pris på Plantasjen. Noen fordeler skal det jo være ved å ikke få ut finger'n, eller ha et rigid belønningssystem som saboteres av været. Spørsmålet er bare om det er noe vits i å kjøpe ting som skal gro, eller om det er for sent?

Og må alle ute-krukker ha hull i bunnen? Jeg har 20 krukker i kjelleren, men alle er helt tette.

Hvis jeg må ha med hull - hvilke butikker finner dere fine krukker i? Jeg har tittet på nett hos Clas Ohlson og Jysk, og selvfølgelig Plantasjen.

Delene til det som skal bli en hammock ligger nå utover hagen, klar for å skrus - for den kom IKKE ferdig montert. Ikke kom den med hageputer heller, litt overrasket der, så jeg får vel kjøpe det også etter hvert.

Jeg har flere tanker og ønsker for hagen, men en får ta det litt etter litt, og ikke gape over for mye om gangen.

Også må jeg ha meg ei putekasse, men jeg ønsker meg ei som ikke ser så himla plæstikk ut. Noen som har tips?

Hagebord og hammock var julegaver det året jeg flyttet hit (2011), så det skal bli godt at jeg endelig kan få det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt til at innredning av hagen skulle være belønning når gjerdet er ferdig malt. Men det regner såpass ofte at jeg har ikke giddet male for å se på at det skylles av. Så nå har jeg satt opp plantebord (trodde det skulle skrus, var klar med oppbrettede ermer og rosa verktøy - men så kom det ferdig montert!) og noen blomsterkrukker, sondert litt på nettet etter flere hagekasser, og i morgen skal jeg kjøpe planter til halv pris på Plantasjen. Noen fordeler skal det jo være ved å ikke få ut finger'n, eller ha et rigid belønningssystem som saboteres av været. Spørsmålet er bare om det er noe vits i å kjøpe ting som skal gro, eller om det er for sent?

Hvis du kjøper planter som varer i flere år er det bare å shoppe i vei :-)

Jeg kjøpte busk, epletre og bringebærbusk i går, og regner med at det kommer til å gro en god stund til i år. I fjor planta jeg epletre i september og det overlevde helt fint :)

Og må alle ute-krukker ha hull i bunnen? Jeg har 20 krukker i kjelleren, men alle er helt tette.

Hvis jeg må ha med hull - hvilke butikker finner dere fine krukker i? Jeg har tittet på nett hos Clas Ohlson og Jysk, og selvfølgelig Plantasjen.

Du må ikke ha hull i bunnen, men det er en fordel. Har du ikke hull må du bare sørge for at det er litt lecakuler eller lignende i bunnen slik at jorda ikke står i vann hele tiden om plantene får for mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper planter som varer i flere år er det bare å shoppe i vei :-)

Jeg kjøpte busk, epletre og bringebærbusk i går, og regner med at det kommer til å gro en god stund til i år. I fjor planta jeg epletre i september og det overlevde helt fint :)

Du må ikke ha hull i bunnen, men det er en fordel. Har du ikke hull må du bare sørge for at det er litt lecakuler eller lignende i bunnen slik at jorda ikke står i vann hele tiden om plantene får for mye vann.

Jeg skal bare kjøpe ting som skal stå i krukker, da jeg har

1) liten hage

2) en graver

Så jeg ser for meg blomster, også drømmer jeg om jordbær i stor krukke om det ikke er for sent til det.

Men da skal jeg se gjennom krukkeansamlingen i kjelleren om det er noen som er store nok til å stå ute (gudene må vite hvorfor blomsterpotter er ansett som en ideell gave - som om jeg vil ha 17 ulike potter. Som om jeg har plass til 17 planter i huset...) Lecakuler fikser jeg, det har jeg sett på Plantasjen. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få ting til å overvintre i krukker er ikke så lett. Her er en link om den saken. For å unngå graving kan du legge noen store steiner rundt busker og stauder. Småstein er gratis og kan brukes i stedet for lecasteiner, hvis du har tilgang på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få ting til å overvintre i krukker er ikke så lett. Her er en link om den saken. For å unngå graving kan du legge noen store steiner rundt busker og stauder. Småstein er gratis og kan brukes i stedet for lecasteiner, hvis du har tilgang på det.

Åh, men jeg har ikke en gang tenkt på overvintring. Jeg har da ikke anlegg for sånt - jeg vil kjøpe noe som er pent til det dør utover høsten, også har jeg moro av å kjøpe frø for å se det spire om det gjør det i løpet av sommeren.

Jeg har foreløpig bare gressplen, og den er også såpass minimal i størrelse at jeg ikke har behov for busker og slikt per i dag - jeg får prøve meg fram, rett og slett. Vi snakker som sagt om en cirka 65 kvadrats gressplen, og et realistisk behov for lavt vedlikeholdt. Klippe plen og vanne noen potter er nok mer i min stil, mens jeg slanger meg i hammocken den dagen den blir montert med en jordbærkurv fra Kiwi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Kjører liv i denne igjen. Etter å ha flyttet til superfruktbar jord og det er masse sol + varmegrader allerede så har jeg fått blod på tann.

Jeg vil plante tomat, paprika og chili - og blomster og og og ... ja . Men har noen banale spørsmål, kanskje noen kan hjelpe med?

Blir det flått på jordbærplanter eller markjordbær? Bringebær? Rips? Dette vokser villt i hagen vår allerede. Men jeg er litt skeptisk til hvorvidt det kan være flått på de. Hva skjer om man spiser en flått? Kan den suge seg fast i munnen?! :cry:

Hva slags formål har disse mini-drivhusene? Er det til jordbær f.eks? Bør de stå ute?

Dessuten, kan noen gjenkjenne disse plantene, gubben har plantet en masse frø fra diverse og nå gror det og spirer som f*** i den potta :lol: Det må være to forskjellige planter:

16625853929_42b04ba485_b.jpg

Den største, er litt mørkere i grønnfargen + har nesten rødlig skjær i hovedstilken.

16810860782_c6ffafc26c_b.jpg

Rødlig skjær i hovestilken.

16604680477_f16466f2dd_b.jpg

Den lysegrønne og mindre av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kangerlussuaq kan det være ulike typer paprika og/eller chili? Det ligner i hvert fall veldig.

Gubben sier det garantert er noe av det :P Du vet ikke hva som er hva? Chilli er kanskje mindre enn paprika, så den store mørke er paprika?

Går det an å plante gulrøtter i potte/uten å plante i bakken tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, denne tråden tenkte faktisk jeg også på :ahappy:

I år lurer jeg på å lage krydderhylle av en trepalle. Og kanskje så noen nye stauder, men dette har jeg jo nada peil på. Hvordan gjør man det? Jeg ønsker meg grønne fyldige tuer, med små blomster på. Staudebedet mitt er skrått med steiner, og litt leirete jord. Tror det er H4. Og steiksol hele dagen på finværsdagene om sommeren. Noen som har staudetips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben sier det garantert er noe av det :P Du vet ikke hva som er hva? Chilli er kanskje mindre enn paprika, så den store mørke er paprika?

Går det an å plante gulrøtter i potte/uten å plante i bakken tro?

Chilli og paprika ser nok ganske like ut, ivertfall på det stadiet. Du ser det når det kommer frukt da;) Gulrøtter kan du feks plante i melkekartonger. Men det blir jo litt plasskrevende hvis du skal ha mange...

Bare en teori fra meg, men flått er jo stort sett der hvor det er mye rådyr/hjortedyr. Hvis du ikke har mye av det innimellom bringebær/jordbærkrattet så vil jeg tro det er ganske trygt. Hvis ikke det er ekstremt mye flått der du bor. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt bitt av flått i munnen, men jeg er ingen ekspert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben sier det garantert er noe av det :P Du vet ikke hva som er hva? Chilli er kanskje mindre enn paprika, så den store mørke er paprika?

Går det an å plante gulrøtter i potte/uten å plante i bakken tro?

Det finnes hundrevis av ulike varianter chili og paprika, så det er nok dessverre vanskelig å si. Det er jo i utgangspunktet samme familie også. Dere får vente til det blir frukt på dem, og smake dere fram. :)

Gulrøtter er fine å så i melkekartong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi shit så kult, så man kan så ett gulrotfrø i hver melkekartong? :o Typ "her gror 1 gulrot"? :lol:

Er faktisk usikker på rådyrmengden, tror ikke vi har så mange her da jeg hverken har sett noen eller sett noe skilt om det. Vi har derimot mye hare og stær :P

@*Marianne* @Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...