Gå til innhold
Hundesonen.no

Hage, balkong, terrasse, potte, bed, buskas og blomster.


ida
 Share

Recommended Posts

Jeg angrep hagen med roundup ifjor da det grodde mange meter med ugress i høyde og bredde. Fikk drept alt, sådd gress.. Men nå dukker det opp et par brennesle! Jeg vil helst drepe de sånn at de aldri noensinne finner veien tilbake :lol: Og når jeg prøvde å rive de opp så tror jeg ikke alt kom med... Grrr...

Naboen har jo fortsatt jungel mot min hage Så jeg føler jeg har krig mot "hagen" hans:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 601
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det spirer og gror hos meg nå Et epletre som kommer fra et frø i et pink lady-eple en kollega spiste i vinter Tomatene trives i drivhuset: Paprikaen også: Hortensiaen s

Dere, se på dette. Enten er det squashen som kommer opp, eller et lumskt løvetannskudd som har forvilla seg inn. I så fall føler jeg meg som en ekte gartner!

Jeg har hatt tomater på balkongen i flere år med stor suksess. Fjorårets rekordsommer ga rekordavling! (bildet er tatt i starten på sesongen) I år har jeg gått bananas og plantet 3 typer cherry

Posted Images

Sånn med ekte druer? Druer er giftig for hunder, og Leo liker faktisl druer, så vi kan ikke ha det i hagen :P

Er det tilfelle? Sånn "død-giftig?" :huh:

Edit: Uansett da: ikke fortell det til yngstebikkja mi. Han vet det ikke for han er "bale tleogethalvtål" og har spist antakelig bortimot en kilo druer i sitt liv. :icon_redface: Ikke skinnet for det smaker visst ikke så innmari godt, men kjøttet derimot. Omnomnom. :drool:

@Siri, jeg har kjøpt Lavendel (Lavender?) planter jeg også. Lett å påvirke. :ahappy:

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tilfelle? Sånn "død-giftig?" :huh:

Edit: Uansett da: ikke fortell det til yngstebikkja mi. Han vet det ikke for han er "bale tleogethalvtål" og har spist antakelig bortimot en kilo druer i sitt liv. :icon_redface: Ikke skinnet for det smaker visst ikke så innmari godt, men kjøttet derimot. Omnomnom. :drool:

@Siri, jeg har kjøpt Lavendel (Lavender?) planter jeg også. Lett å påvirke. :ahappy:

*Gamlemor Lotta gumlet i seg en kg druer en kveld jeg var borte... hun overlevde det i hvert fall... jeg hadde nesten håpet på at hun i det minste ble dårlig i magen av det, det hadde jo vært til pass for henne liksom, men neida - ikke det en gang*.

Weeeee, lavendel er så fiiiiine :). Jeg har minst 5 stk stående ute på terrassen min nå :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Gamlemor Lotta gumlet i seg en kg druer en kveld jeg var borte... hun overlevde det i hvert fall... jeg hadde nesten håpet på at hun i det minste ble dårlig i magen av det, det hadde jo vært til pass for henne liksom, men neida - ikke det en gang*.

Weeeee, lavendel er så fiiiiine :). Jeg har minst 5 stk stående ute på terrassen min nå :).

Jeg hadde med meg en voksen til planteutsalget i går så jeg skulle få de rette plantene. :sleep: @ida

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tilfelle? Sånn "død-giftig?" :huh:

Edit: Uansett da: ikke fortell det til yngstebikkja mi. Han vet det ikke for han er "bale tleogethalvtål" og har spist antakelig bortimot en kilo druer i sitt liv. :icon_redface: Ikke skinnet for det smaker visst ikke så innmari godt, men kjøttet derimot. Omnomnom. :drool:

@Siri, jeg har kjøpt Lavendel (Lavender?) planter jeg også. Lett å påvirke. :ahappy:

Står på sånn liste over giftige ting, blir vel det samme som med sjokolade. En hund jeg vet om gaflet i seg mye sjokolade ofte, ovetlevde hver gang, men har jo igjen hørt om de som blir dødsyke av mindre mengder. Har ikke tester ut hvor mye Leo tåler av der før han dør :P men tenker at det ikke er noe poeng i å ha en plante som kan være dødelig når det finnes nok annet å velge i :) (tror det finnes andre planter som kan bo der i hvertfall :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, her å jeg følge med! Jeg skal plante blomster i en potte utenfor inngangsdøren - men hva planter jeg når jeg ikke har grønne fingre i_det_hele_tatt? Kravene er at de må se fine ut og være hardføre :D

Lobelia er veldig enkle, og faktisk også hagehortensia. Sistnevnte koster en del, men gjør veldig mye ut av seg. Begge tåler å stå i halvskygge, og lobelia tåler kanskje også helskygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg en voksen til planteutsalget i går så jeg skulle få de rette plantene. :sleep: @ida

Godt, godt! Det er trygt med en voksen ved sin side :aww:

Lobelia er veldig enkle, og faktisk også hagehortensia. Sistnevnte koster en del, men gjør veldig mye ut av seg. Begge tåler å stå i halvskygge, og lobelia tåler kanskje også helskygge?

Lobelia er en av favorittene mine og jeg har mange av dem, men de trenger ganske mye vann, eller - nå henger mine i solveggen så de tørker fort ut - det er kanskje derfor jeg må vanne dem jevnlig når de ikke står sånn at de får regnvann fra oven :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatre plante/blomst som klatrer oppover på nettingjerdet, lettstelt, tåler MYE sol og som ikke er giftige for hund og katt?

Humle! Vet ikke noe om de er giftige for hund/katt, men de er ikke det for mennesker. Vi hadde det på hundegården, og det vokste fort til hver vår og dekket helt/klatret til topps. Men min erfaring er at du da bare må ha det akkurat der, for det overkjørte alt annet... Det er mulig villvin tåler litt bedre sol, men de bruker ganske lang tid på å dekke...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle! Vet ikke noe om de er giftige for hund/katt, men de er ikke det for mennesker. Vi hadde det på hundegården, og det vokste fort til hver vår og dekket helt/klatret til topps. Men min erfaring er at du da bare må ha det akkurat der, for det overkjørte alt annet... Det er mulig villvin tåler litt bedre sol, men de bruker ganske lang tid på å dekke...

Skal sjekke ut den også da, takk for tips :) det blir kun et slag plante som skal vokse der, er på ene kortsidem av hagen med "stup" rett ned en halv m fra gjerdet, men vil gjerne tette det til litt mer men blir ikke plass til å plante mer av hekken som er rundt resten av hagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt, godt! Det er trygt med en voksen ved sin side :aww:

Lobelia er en av favorittene mine og jeg har mange av dem, men de trenger ganske mye vann, eller - nå henger mine i solveggen så de tørker fort ut - det er kanskje derfor jeg må vanne dem jevnlig når de ikke står sånn at de får regnvann fra oven :aww:.

Ja, i solen ville jeg heller satset på pelargonia. De tåler masse sol og litt tørke innimellom :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siri jeg husker du sa for en stund siden at du trodde klematisene du plantet i fjor hadde dødd, har du sjekket i det siste? Jeg trodde begge mine var historie, i dag oppdaget jeg plutselig at begge har blitt store, lubne planter uten at jeg har lagt merke til det! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette passer inn her? Jeg har blitt kjempefascinert av birøkting i det siste, og har tenkt å melde meg på kurs. Kanskje det kan være noe for flere soniser? Biene er viktige for pollinering av blomster, og så får man jo honning da. :)

bee_animationGIF.gif

Hvordan starte med birøkting?

ByBi - urbane bier

Ellers så leste jeg senest i dag en artikkel om brunsnegler, også kjent som brunskogsnegl, iberiaskogsnegl og mordersnegl. "Plukket 1700 snegler på et døgn"

1742619-11-1368609511423.jpg

Noen andre som har fått hagene sine invadert? Vi har slike snegler i hagen og lar dem bare få kose seg skal jeg være ærlig. Det er jo en innført art og den er svartelistet, men jeg må innrømme at jeg ikke helt har planer gå rundt og drepe snegler hver kveld. Noen i kommentarfeltet i VG-artikkelen fremstår som noe fanatiske... :ermm::aww: Det fremstår for meg helt umulig å bli kvitt dem, og når hagen er på ni mål og i hovedsak består av skog og områder som får gro fritt, så er gjemmestedene mange. Blomster til pynt har vi i krukker og de klarer stort sett å holde seg sneglefrie.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siri jeg husker du sa for en stund siden at du trodde klematisene du plantet i fjor hadde dødd, har du sjekket i det siste? Jeg trodde begge mine var historie, i dag oppdaget jeg plutselig at begge har blitt store, lubne planter uten at jeg har lagt merke til det! :ahappy:

Jepp - jeg trodde det, men så feil tok jeg altså :D. Den ene var helt borte, faktisk, så ikke et tegn til at jeg hadde plantet den en gang, men nå har den vokst seg laaaaaang, og de andre to er også blitt store, tette og fine nå :). De tåler mye, disse her altså :). Nå venter jeg bare på at knoppene skal åpne seg :).

Kanskje dette passer inn her? Jeg har blitt kjempefascinert av birøkting i det siste, og har tenkt å melde meg på kurs. Kanskje det kan være noe for flere soniser? Biene er viktige for pollinering av blomster, og så får man jo honning da. :)

Jeg tror det er noen her i nærheten som driver med bier, for jordet mitt summet godt i hele fjor av bier som kosa seg med hvitkløveren min :). I år har jeg dog ikke sett så mange av dem... Men jeg har sådd frø av blomster som humler liker :).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig fått gjerdet inn hagen, og kan dermed gjøre litt kos ut av den. Det er ikke store hagen, rundt førti-femti kvadrat, og jeg vil ikke ha bed på bakkenivå siden jeg har en graver. Jeg har ikke grønne fingre, at all.

Naboen skal bygge opp bed ved hjelp av pallekarm, så det har jeg tenkt på, men da må jeg få tak i på et vis.

Jeg har allerede noen store trepotter og plantebord, så jeg kan sette ting høyt. Må krukker brukt ute ha hull i bunnen for drenering, eller kan jeg bruke helt tette potter også? Jeg har en salig blanding.

Jeg har også to levegger, hvor jeg kan henge noe.

Har noen forslag til hva jeg kan kjøpe, som er fint og lettstelt i krukker?

Jeg drømmer om jordbær - er det for sent for det? Planter kommer jo kjappere enn frø, men er det for sent også? Er det noe av frø jeg kan så i ei stor potte/balje, uten at det er for sent? Av den enkle grunn at jeg har enkle gleder av å følge med på ting som spirer og gror.

Plantasjen har halv pris på hageroser nå - kan det stå i potter?

Jeg skal på en ukes ferie om halvannen uke - bør jeg utsette hageplanteblomstprosjektet til jeg er ferdig?

Edit: Her er det mange fine løsninger jeg har sansen for - jeg kunne tenkt meg kabeltrommelbord ved hammocken, jeg kunne tenkt meg pallesofa på plattingen, og den pallehylla på veggen ELSKER jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Her er det mange fine løsninger jeg har sansen for - jeg kunne tenkt meg kabeltrommelbord ved hammocken, jeg kunne tenkt meg pallesofa på plattingen, og den pallehylla på veggen ELSKER jeg.

Åh, kabeltrommebord er nydelig!

Om du skal plante rosebusker, så skal disse i bakken. De krever også mye stell (synes jeg), litt mer enn hva jeg har tid til eller gidder. Stemmer for lavendel i store krukker, og hengelobelia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på ferie så utsett nyplanting SFX,nye planter trenger vanning jevnlig.

Og potter må ha hull i bunnen så overflødig vann kan renne ut,ellers drukner plantene lett.

Jeg har lurt på å så gress mens jeg er på ferie, om en nabo kan vanne mens jeg er borte... :whistle: Det er litt Saharaaktig steder, og jeg tenkte det grodde bedre om hundene ikke løp der?

Jeg har med hånden på hjertet ALDRI druknet ei plante i mitt liv. Tørrlagt den, kanskje, men ALDRI druknet :D

Åh, kabeltrommebord er nydelig!

Om du skal plante rosebusker, så skal disse i bakken. De krever også mye stell (synes jeg), litt mer enn hva jeg har tid til eller gidder. Stemmer for lavendel i store krukker, og hengelobelia!

Jeg har ikke store hagen eller romslige lommeboka, så jeg vet ikke hva jeg får til, og det kommer et år neste år, men jeg har mange lyster og ideer for uteområdet mitt. Jeg er ingen hageperson sånn, men jeg liker at jeg har fått et nytt rom som er større enn stua jeg kan bruke som et tillegg nå på sommeren - med gjerde rundt ble det brått privatliv og mye mer fristende å sitte der.

Hmm, okay, men da behøver jeg ikke stresse med å rekke salget hos Plantasjen, og kan bare kjøpe noe jeg synes er fint å ha i potter som må dø og kastes til høsten uansett?

Men jordbær, folkens, jordbær? Er kurvene på Kiwi enklest og smartest for meg i år?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...