Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipte pelshunder


Anilex
 Share

Recommended Posts

Klart man fortsetter å ta vare på hunden sin selv om man klipper den ned..

Og for min del .. så er min eldste samojed 10 år.. så jeg har vært igjennom noen somre uten å barbere.

Og vi har slitt på kurs og trening i sommervarmen... Har fler enn en gang vurdert barbering

En av grunnene (det finnes mange) til at jeg har papillon er for trening og aktivitet sommeråret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 241
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heller sånn enn sånn (Bilder fra google)

Men plages alle disse hundene av å være nedklippet da? Må alle ha full utstillingspels for å ha et bra hundeliv? Eller er det raseentusiastene som plages egentlig?

Hm, er jeg den eneste som tenker, who frikkin cares? Det er deres hund, de får gjøre med den som de vil så lenge det ikke går utover hunden, og som mange påpeker er det bedre å ha kort pels enn vanste

Posted Images

Nå er ikke bedlington terrieren spesielt langhåret, så hvorfor skal du skamklippe den?

Fordi det krever altfor mye å holde den i utstillingskondisjon. Pelsen er vanskelig å klippe riktig. Tro meg, jeg har prøvd. Jeg synes bedlissen er finest med utstillingsklipp, men jeg har ingen evner som frisør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det krever altfor mye å holde den i utstillingskondisjon. Pelsen er vanskelig å klippe riktig. Tro meg, jeg har prøvd. Jeg synes bedlissen er finest med utstillingsklipp, men jeg har ingen evner som frisør.

Er ikke dette utstillingsklipp?:

cocoa%20moving%205x7.jpg

Hvor mye kortere må pelsen være for at den ikke skal være "for krevende"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette utstillingsklipp?:

cocoa%20moving%205x7.jpg

Hvor mye kortere må pelsen være for at den ikke skal være "for krevende"?

Det er en Whippet under der. Den er ikke så kortklipt som det ser ut..

De fleste klipper ned bedlissen når de ikke stilles lengre fordi looken er krevende.

Edit: iflg en instruksjons video jeg så lagd av profesjonelle klippere er bedlissen den vanskeligste klipperasen pga mykheten i pelsen. It makes sense..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Whippet under der. Den er ikke så kortklipt som det ser ut..

De fleste klipper ned bedlissen når de ikke stilles lengre fordi looken er krevende.

Edit: iflg en instruksjons video jeg så lagd av profesjonelle klippere er bedlissen den vanskeligste klipperasen pga mykheten i pelsen. It makes sense..

Nei, jeg har jo null erfaring med pelsstellrase jeg, så det kan jo hende det er mye pels på den der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har jo null erfaring med pelsstellrase jeg, så det kan jo hende det er mye pels på den der :)

Har Loke skrevet det noe sted?

Etter å ha hilst på en del bedlisser og sett en del både klippet og ikke så er det faktisk ganske forskjell :P Men det ser ikke slik ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Loke skrevet det noe sted?

Etter å ha hilst på en del bedlisser og sett en del både klippet og ikke så er det faktisk ganske forskjell :P Men det ser ikke slik ut

Nei, det var en forholdsvis høflig måte å si at jeg syns det hørtes veldig rart ut på. Jeg har mer eller mindre vokst opp med cocker spaniel, jeg har en mellompuddel (i verste tovealder) i hus nå, så at 2-3 cm pels skal være "for krevende", er litt over min fatteevne. Men for all del, det kan være at bedliss-pelsen er så spesiell at den krever mye mer enn puddel eller cockerpels. Jeg har ikke tatt på bedlisser, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var en forholdsvis høflig måte å si at jeg syns det hørtes veldig rart ut på. Jeg har mer eller mindre vokst opp med cocker spaniel, jeg har en mellompuddel (i verste tovealder) i hus nå, så at 2-3 cm pels skal være "for krevende", er litt over min fatteevne. Men for all del, det kan være at bedliss-pelsen er så spesiell at den krever mye mer enn puddel eller cockerpels. Jeg har ikke tatt på bedlisser, jeg.

Nei, det var en forholdsvis høflig måte å si at jeg syns det hørtes veldig rart ut på. Jeg har mer eller mindre vokst opp med cocker spaniel, jeg har en mellompuddel (i verste tovealder) i hus nå, så at 2-3 cm pels skal være "for krevende", er litt over min fatteevne. Men for all del, det kan være at bedliss-pelsen er så spesiell at den krever mye mer enn puddel eller cockerpels. Jeg har ikke tatt på bedlisser, jeg.

Du bør kjenne på en! Fløyel :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen kan gi meg tips om en ikke-røytende rase med samme gemytt og egenskaper som Bedlington Terrieren , som i tillegg ikke krever enorme mengder pelstell for å beholde utstillingslooken så flott.

Hvis ikke forbeholder jeg meg retten til å skamklippe også neste lille krøllert.

Whippet? Men den røyter, har bare veldig lite pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har jo null erfaring med pelsstellrase jeg, så det kan jo hende det er mye pels på den der :)

Jeg har ikke sagt du ikke har erfaring med pelstellraser, men bedlissen er altså ikke så enkel som det virker som du tror. Spesielt ikke for meg som ikke har noen evner som frisør. M var forøvrig nedklippet når hun kom fordi oppdretter ( som har 25 års erfaring med rasen) ikke så poenget med å styre mye med pelsen på en hund som ikke skulle stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet? Men den røyter, har bare veldig lite pels.

Korthåret hund er utelukket. De røyter som f og det tør jeg nok ikke ta i hus så lenge guttungen bor hjemme. Ellers hadde whippet vært et naturlig valg, jeg digger de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være en fjær i hatten for enhver rase at folk velger å kjøpe og klippe i stedet for å kjøpe noe annet? Men jeg tror det er vanskelig for oss uten pelsfetisj å sette oss inn i hva problemet egentlig er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man fortsetter å ta vare på hunden sin selv om man klipper den ned..

Nja, mon det... Det virker på meg som om de fleste som klipper ned sine hunder "glemmer" at de faktisk fortsatt trenger stell selv med kort pels :aww:.

Men - jeg er muligens litt over middels opptatt av at hundene skal stelles og være "presentable" uansett om de er i utstillingspels eller ei (nei, jeg skjønner ikke hvordan folk hæler å ha enkelte hunder inne i heimen sin :aww:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å skrive det samme som Siri... Jeg har sett det gang på gang - folk som allerede ved valpekjøpet ikke er interessert eller instilt til pelsstell har faktisk ikke LYST til å gjøre det.

Og de aller, aller færreste klipper dem ofte nok - ergo vil hunden uansett gå rundt som en lurvete flokehaug store deler av livet sitt nettopp fordi pelsen bare vokser den...

Hvor mange skamklipte bichoner seg man ikke gå rundt - som har "bare" 3 cm pels men likevel tover.. Beardiser med søt "valpepels" - men når du kjenner på dem innser man at de (selvsagt?) ikke har sett verken kam eller børste de 5 mnd som har gått siden forrige klipping..

Så nei, når utgangspunktet er at man ikke har lyst på pelsstell - så ser jeg ingen problemer med å la være med å selge de en pelshund...

Ingen rase er så homogen (eller unik) at man kan garantere å få "den eneste riktige hunden for meg" ved å kjøpe en valp fra noen. Ergo ville man sikkert vært akkurat like fornøyd med en annen tilsvarende rase som faktisk har pelsen man slipper å ha dårlig samvittighet for.

Ang. det med kvaliteten etter klipping, så er det en vesentlig forskjell på en sk. trimmerase og en langhåret hund.

Trimmerasenes pels kan bli totalt ødelagte av klipping (lodne og knallgule westier var ikke noe ukjent syn når rasen var mer populær), men andre langhårsraser får tilbake en helt flott og "normal" pels. F.eks. min tispe ble klippet ned når hun var 6 år (da gadd jeg ikke lenger ha 3-4 beardiser i utst.pels hjemme og hun skulle uansett ikke stilles før i veteranklassen). Hun fikk igjen en nydelig pels til hennes veteran-debut som 8 åring.

Så det ødelegger ikke pelsen å gjøre det på slike raser, nei. Og som noen sa her inne - hunder lever jo mange år, så man kan jo godt "prøve" en gang, bare for å få en liten pause fra pelsstellet..

Men å få tilbake en full pels på f.eks. en beardis er en skikkelig drittjobb - en viss periode der må man børste minst tre ganger så ofte som ellers for å unngå at all underull kladder seg villt. (Den trenger dekkhårene i god mengde for å ikke bli tilnærmet en vetbed.)

Så den totale børstingen sett over hundens liv blir nok omtrent den samme, selv om man kanskje klipper den en gang eller to..

Jeg har en nedklippet hjemme nå (11,5 år) og han er supersøt! Med barter og skjegg i behold ser han nesten ut som en beardis også, men kanskje mer som en tofarget mellomschnauzer med skikkelig dårlig pels (dvs alt for myk!).

Så nei, jeg har ingen problemer med at folk vil klippe hundene sine (jeg klipper selv to fra eget oppdrett), men jeg godtar det ikke som et utgangspunkt for valpekjøpet fordet.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, klippet og ustelt/tover er to helt forskjellige ting og ikke noe som nødvendigvis går hånd i hånd selv om det kanskje gjør det i noen tilfeller..

Dette tenkte jeg å skrive, men du kom meg i forkjøpet.

Det verste jeg ser er ustelte hunder. Ustelt med gjengrodde ører (går gjerne igjen med ørebetennelser), labber fulle i sopp, store floker og så videre.. nei fysj, det er så trist å se. Eierne som går med slike signaliserer en god del mindre hyggelige ting. At de ikke forstår den delen er for meg ganske fjernt.

At en hund er feil stelt i forhold til rasen synes jeg er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi må snakke om det, hva er det med f.eks yorkien som man bare må ha, som man ikke kan få hos en annen rase med kortere pels? Hva eksakt kjøper man yorkien for, hva slags behov har man, som ikke kan dekkes av en rase som har mindre og mer lettstelt pels?

Personlig syns jeg ikke at nedskrella puddel er noe pent å se på, de kler det ikke spesielt godt å være helt nedklipte (sorry, men de ser rare ut uten pels, med forholdsvis tynne bein på en ikke så tynn kropp, og helt flatt hode og lang snute), men nå er det en del klipp på puddelen som er mer sporty enn de tradisjonelle utstillingsklippene, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man på død og liv må skrelle de helt. Men, selv jeg som er svært så begeistret for pudlene, klarer å se at puddel ikke er den eneste rasen som kan være aktuell for meg. Det finnes andre raser som også er klovnete, lettlærte, sære og sosiale, jeg hadde ikke slutta å ha hund selv om jeg ikke fikk puddel, liksom. Men jeg er kanskje litt rundere i kantene i mitt rasevalg enn folk flest?

Med 450-ish forskjellige raser, så skal det liksom litt til at man har lyst på en rase som har noen egenskaper som absolutt ikke finnes i andre raser, så jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv må ha en yorkie, puddel eller beardis om man ikke gidder det som er av pelsstell på den.

Sånn for min del er det nok å si "fordi det er den rasen jeg vil ha." Så lenge både hund og eier trives så skjønner jeg ikke hvorfor folk skal måtte forsvare de valgene de tar. Da er det åpenbart riktig uansett pelskondisjon.

Det er personlig preferanse tenker jeg. Alt så om man liker looken og man vil gjøre jobben, good for you. Men jeg tenker like good for you om du merker jobben krever mer enn du vil gi, og du velger andre løsninger istedet. Det er ikke nødvendigvis "på død og liv MÅ ha", det kan like gjerne være "fordi jeg har lyst på og kan ta konsekvensene". Kanskje de liker yorkien, har alltid hatt lyst på en, eller ble frelst av en bekjents yorkie, eller så den i en film og ble forelsket, eller whatever andre grunner folk flest velger raser , hva vet vel jeg. Jeg har egentlig ikke så mye med det heller.

Klart, om stellet blir neglisjert og hunden blir skadelidende, om det så er med eller uten hår, så er det noe annet. Men det er heller ikke det vi snakker om, er det det?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke problemet. Er det ikke kodos til de som velger rase fra innsiden ( og størrelse ) og ikke etter utseende ( pelsen i dette tilfellet) ?

Mange av de små selskapshundene har lang fluffy pels i utstillingsklipp, og jeg forstår i høyeste grad at "vanlige folk" som bare skal ha en familiehund ikke gidder å ta det pelsstellet. Jeg tror heller ikke hunden lider av dette, snarere tvert i mot når man eks ser fullpelsede pommer en varm sommerdag.

At flere ville vegret å selge valper til de som vil klippe ned overrasker meg. Kan man ikke velge en bearded etter egenskapene og ikke pelsen? På hvilke måte lider hunden av å bli nedklippet?

Og rasepreg argumentet!? Hvor mange ganger om dagen tenker du over "jeg er jammen glad hunden min ser ut som rasen sin"? Hvordan kan det overhode spille noen rolle i det daglige hundeholdet? Og hunden bryr seg jo heller ikke det døyt.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for min del er det nok å si "fordi det er den rasen jeg vil ha." Så lenge både hund og eier trives så skjønner jeg ikke hvorfor folk skal måtte forsvare de valgene de tar. Da er det åpenbart riktig uansett pelskondisjon.

Det er personlig preferanse tenker jeg. Alt så om man liker looken og man vil gjøre jobben, good for you. Men jeg tenker like good for you om du merker jobben krever mer enn du vil gi, og du velger andre løsninger istedet. Det er ikke nødvendigvis "på død og liv MÅ ha", det kan like gjerne være "fordi jeg har lyst på og kan ta konsekvensene". Kanskje de liker yorkien, har alltid hatt lyst på en, eller ble frelst av en bekjents yorkie, eller så den i en film og ble forelsket, eller whatever andre grunner folk flest velger raser , hva vet vel jeg. Jeg har egentlig ikke så mye med det heller.

Klart, om stellet blir neglisjert og hunden blir skadelidende, om det så er med eller uten hår, så er det noe annet. Men det er heller ikke det vi snakker om, er det det?

"Fordi det er den jeg vil ha" er ikke nødvendigvis et godt argument nei. Det har med full pakke å gjøre. Velger du å kjøpe puddel, så får du en hund som trenger pelsstell, akkurat som du får en hund som er klovnete, morsom, "førerorientert" (de er mer flokkorienterte enn førerorienterte, det skal ikke mye til før du er i familie med puddelen, liksom) og lettlært. Hvorfor er det så innmari vanskelig å godta at utseendet er en del av pakka når man kjøper langhårshund, når vi er så innmari på at sånn er det når man kjøper f.eks en staff eller en annen "kamphoinn"?

Som Siri og SusanneL skriver, så er det vanlig at folk som kjøper f.eks cocker spaniel, men ikke er innstilt på å gjøre pelsstellet som følger med og planlegger å barbere de ned så fort som mulig, at de har ustelte og flokete hunder. Jeg har jobbet på tre forskjellige steder hvor vi har tatt inn sånne hunder for trimming, og det har tidvis vært deprimerende å se hvor ****** dårlig jobb folk gjør med hundene sine, bare fordi de har kortere pels enn andre av dens rase. Greia med pelsstell-raser, er at de trenger stell, selv om pelsen er kort - og nei, det er ikke bare noe vi finner på, folk tror faktisk at de slipper unna med klippen når de har nedbarberte hunder, selv om de barberer de ned bare 2 ganger i året. En cocker vi hadde inne en gang, der hadde eierne lurt på å avlyse timen fordi bikkja hadde vært dårlig i noen dager, de hadde vært hos veterinæren med den, men ikke funnet ut noe annet enn at den hadde feber. Vel, vi fant det ut vi. Den var full av floker i den 2 cm lange pelsen sin, og i flere av de satt det halmstrå fra jordetur, tredd inn i huden så det ble betent. Men det hadde hverken eieren eller veterinæren tenkt på, å sjekke i pelsen/flokene. Flaks at han kom til oss egentlig, etter et realt bad og nok en nedbarbering, så grodde sårene fint og feberen forsvant den.

Det er forøvrig noe av den samme greia med langhårskatter. En perser var så full av floker at det ikke gikk an å komme mellom fra nakken og ned til halerota. Det er klart at den har det bedre nedbarbert enn med sånne floker, men den burde hatt eiere som gadd å børste den. En av de mest kørka utsagnene jeg har hørt i forbindelse med sånt, var også en katteeier, som lurte på om det ikke var noe vi kunne gi katta sånn at den ikke floka seg sånn. Jovisst, de jobber med en flokevaksine nå i disse dager, liksom. Og mens vi venter på den, så kan man jo alltids prøve børste og kam?

- Og ja, de episodene gjør meg fortsatt irritert. Det er 8 år siden.

Og rasepreg argumentet!? Hvor mange ganger om dagen tenker du over "jeg er jammen glad hunden min ser ut som rasen sin"? Hvordan kan det overhode spille noen rolle i det daglige hundeholdet? Og hunden bryr seg jo heller ikke det døyt.

Ikke så mange ganger om dagen, men ofte nok til at jeg veit at jeg ikke kan kjøpe en rasehund som ikke ser ut som den rasen den er. Jeg er litt for full pakke jeg. De skal se ut som den rasen de er, og oppføre seg som den rasen de er. Det er heldigvis så mange oppdrettere og raser at jeg kan få begge deler. Fordi jeg fortjener det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange ganger om dagen, men ofte nok til at jeg veit at jeg ikke kan kjøpe en rasehund som ikke ser ut som den rasen den er. Jeg er litt for full pakke jeg. De skal se ut som den rasen de er, og oppføre seg som den rasen de er. Det er heldigvis så mange oppdrettere og raser at jeg kan få begge deler. Fordi jeg fortjener det :aww:

Jeg er til og med så shallow at jeg gjerne vil ha et pent eksemplar av den rasen jeg vil ha, også... :aww:.

Men siden det er så mange korthårshundentusiaster som ikke helt skjønner dette med pels og stell og at vi som er litt shallowe og som gjerne synes det er greit at hundene blir stelt skikkelig selv om de er klippet: ville dere overhodet vurdert bullehunder om de kom som langhåra hunder? Sånn a la beardis/briard/shi tzu-lengdepels? For det er vel ikke sånn at det BARE er de indre egenskapene som teller, eller?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med nedklippet hund enn ustelt hund.

Hadde jeg måtte skaffet meg en allergivennlig hund (og det er vel bare pelshunder som er allergivennlige?) så hadde jeg også vært en av dem som hadde klippet dem ned. Å bruke timesvis på pelstell er jeg ikke interessert i, derfor jeg har kortpelset hund nå. Men hvis jeg måtte hatt det pga allergi feks. så vil jo ikke det at jeg klipper /barberer en hund, gjøre meg til noen dårligere/useriøs hundeeier for det om. Hunden lider ikke av å ikke ha lang pels eller frisyre.

Men finns det egentlig en allergivennlig rase med kort hår som ikke trenger stell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en helt annen problemstilling. Spørsmålet blir jo om man kunne tenke seg å kle på en korthåret hund. Og det kan vi jo.

Er det? Jeg ser ikke det, jeg, for i følge mang her, så er det KUN det indre som spiller noen rolle, og da er det viktig at man kan få AKKURAT den rasen uavhengig av om den har masse krevende pels eller ikke... Å kle på en korthåret hund kan da virkelig ikke sammenlignes med å ha lang pels *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til og med så shallow at jeg gjerne vil ha et pent eksemplar av den rasen jeg vil ha, også... :aww:.

Men siden det er så mange korthårshundentusiaster som ikke helt skjønner dette med pels og stell og at vi som er litt shallowe og som gjerne synes det er greit at hundene blir stelt skikkelig selv om de er klippet: ville dere overhodet vurdert bullehunder om de kom som langhåra hunder? Sånn a la beardis/briard/shi tzu-lengdepels? For det er vel ikke sånn at det BARE er de indre egenskapene som teller, eller?

Ville noen egentlig ha en amstaff hvis den så ut som en pomeranian, mener du?

For det er jo bare det indre som teller, ikke sant... LOL

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til og med så shallow at jeg gjerne vil ha et pent eksemplar av den rasen jeg vil ha, også... :aww:.

Men siden det er så mange korthårshundentusiaster som ikke helt skjønner dette med pels og stell og at vi som er litt shallowe og som gjerne synes det er greit at hundene blir stelt skikkelig selv om de er klippet: ville dere overhodet vurdert bullehunder om de kom som langhåra hunder? Sånn a la beardis/briard/shi tzu-lengdepels? For det er vel ikke sånn at det BARE er de indre egenskapene som teller, eller?

Det som har blitt skrevet er at det er ok å klippe ned, men at det selvsagt ikke er ok å la vær å stelle pelsen.

De fleste pelsraser krever mye pelsstell selv om de klippes ned. Yorkien til min bror må gres ofte, daglig, hvis ikke blir det floker med en gang, selv om pelsen hans holdes i en lengde fra 4 til 10 cm. Ansiktet trimmes oftere, siden han ikker er glad i strikk, og selvsagt ikke kan gå rundt med pels i øynene. Han må også bades nesten ukentlig med shampo/balsam som passer pelsen. Dette er mye pelsstell, men likevel helt ok i forhold til om de måtte byttet papilotter på han hver dag...

Ja, jeg har vurdert/vurderer en pelsrase. Chinese crested, både cc og pp. Mye pelsstell, men jeg er interessert i utstilling, så hadde tatt pelsstellet som da fulgte med.

Men finns det egentlig en allergivennlig rase med kort hår som ikke trenger stell?

Kan kjøpe en veldig naken chinese crested, amerikansk nakenterrier? Men det spørs jo helt hva man ønsker, og hva man er allergisk mot. De må likevel ha litt stell da, men relativt lite.

Ville noen egentlig ha en amstaff hvis den så ut som en pomeranian, mener du?

For det er jo bare det indre som teller, ikke sant... LOL

For min del er det ikke bare det indre som teller. Begge rasene jeg har er raser som tiltaler meg veldig utseendemessig, og de har også pels som er sånn jeg ønsker. Korthåret uten underull, og røyter lite i forhold til hunder med dobbel pels. Ingen pelsstell.

Men en yorkie eller malteser ser jo fremdeles ut som en malteser selv om den er klippet. En puddel ser ut som en puddel selv om den er snauet. Jeg ser jo selvsagt at rasene mister noe av sitt karakteristiske utseende når de ikke er i utstillingsklipp, som f.eks CC når fjeset og halsen ikke er barbert slik som det skal. Men det er bare pels, og det vokser ut igjen. Det er ikke snakk om å ikke stelle hunden liksom.

Nei, jeg ser ikke problemet jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...