Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipte pelshunder


Anilex
 Share

Recommended Posts

Har mer enn en gang forundret meg over manges valg av rase. Her i byen florerer det med nedklipte småhunder, alt fra maltesere, yorkshire terriere og ulike tempelhunder, alle i noe jeg anser som sørgelig pelsforfatning..

Jeg har full forståelse for at alle raser har individer som ikke egner seg til utstilling, og som derfor selges som familiehunder. Og at utstilling- og avlshunder som er pensjonert får en litt mer praktisk frisyre når de overføres til fôrvert, men...

Hvorfor velger mange å kjøpe en malteser eller en lahsa når de aldri har noen som helst intensjon om at den skal ha lang pels som krever pelsstell? Det må da være mange andre raser som egner seg bedre å kjøpe?

Selv har jeg hund totalt uten pelsstell, fordi jeg vet jeg er dårlig til å støvsuge, og jeg vet jeg ikke har noen interesse av å vaske, føne og børste en hund til alle døgnets tider.

Noen meninger?

(kan ikke tenke meg noen mer begredelig en den skamklipte yorkshire terrieren som hver dag blir slept forbi vinduet mitt på jobb... :cry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 241
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heller sånn enn sånn (Bilder fra google)

Men plages alle disse hundene av å være nedklippet da? Må alle ha full utstillingspels for å ha et bra hundeliv? Eller er det raseentusiastene som plages egentlig?

Hm, er jeg den eneste som tenker, who frikkin cares? Det er deres hund, de får gjøre med den som de vil så lenge det ikke går utover hunden, og som mange påpeker er det bedre å ha kort pels enn vanste

Posted Images

Hmm... Man kan jo like rasens væremåte, men ikke pelsstellet. Og noen individer har vanskeligere pels å stelle enn andre av samme rase også, så kanskje er man innstilt på noe, men ikke alt? Jeg tror ikke en hund med den type pels lider om man klipper en del av lengden, så for min del må de bare gjøre det.

Personlig skulle jeg gjerne ha klippet ned Fasit, om jeg ikke hadde hatt noe interesse av å stille han, for den pelsen er rimelig vanskelig å holde egentlig, finnes spaniels med lettere pels enn han. Det betyr ikke at jeg ville ha kjøpt en annen rase, eller byttet han ut med et bedre pelset individ av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts, og det skjer fra tid til annen at noen ringer og vil kjøpe valp - vel vitende om at de skal klippe den... Og ja, jeg har da latt være å selge valp til slike, men foreslår da litt andre raser som kanskje vil passe bedre. For nei, man "må" ikke ha en pelshund hvis man ikke egentlig vil ha det, da..

Om man overvurderer egne evner til pelsstell og så finner ut at man ikke greier eller gidder? Javel, da kan man jo klippe den. Men å være innstilt på å aldri la den se ut som sin egen rase blir liksom feil for meg. Det finnes hundrevis av raser, ingen er SÅ enestående, liksom..

Men joda, jeg har klippet ned flere, jeg. Men da er de ferdig i utstillingsringen (eller skal ha en lengre pause) og jeg gjør det hovedsakelig for å underlette for meg selv... Veldig gamle hunder synes jeg også ofte "kvikner til" når de blir kvitt pelsen, og hvis de er litt stive og støle er det såklart også enklere for dem i hverdagen uten bakkelang pels...

Så jeg synes det er trist å se nedklipte unge hunder, ja.

Susanne

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det generelt går mange veldig ustelte hunder rundt om kring, både små og store :ermm:

Selv hadde jeg skammet meg skikkelig over at andre folk ser hvor lite jeg tar meg av hunden og dens pleie.

Chicka har labrador aktig pels, men hun blir da børstet med jevne mellomrom, badet (når hun er møkkete, bader hun ikke unødvendig pga det "sunde" fettlaget de har i pelsen og huden) og klippet klør på.

Får veldig mye skryt over at hun er så blank og super myk i pelsen sin og da blir jeg stolt over hun, mye bedre det enn å ha dårlig samvittighet og kanskje få stygge blikk av folk som dømmer deg fordi hunden ikke ser ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare for min bor/hans samboer. Hun er allergisk mot hund, så da valgte de yorkshire terrier som kan være allergivennlig for noen, og som da er det for henne. Hun kunne nok hatt alle raser som ikke røyter, men valgte da york. De klipper den ned, og jeg må innrømme at den innimellom ser skikkelig skamklippet ut. Likevel er den alltid ren og velstelt, og de følger veiledningen for rasen for dem som ikke er i utstillingsklipp ang stell. De er bare ikke så flinke hundefrisører. :P

De fleste som har puddel klipper jo også disse ned, ingen som reagerer da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen til de forskjellige rasene har ofte en funksjon. Om man f eks klipper ned en snuser så mister pelsen sin værbestandighet. Klipper de bryn og skjegg i tillegg så kan de jo heller kjøpe seg en dp..

Jeg klipper også den ene, men hun får likevel se ut som en snuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resultat av en sinnsykt lite gjennomtenkt klipp etter skogstur i forrigårs..

post-1402-0-30813000-1368225314_thumb.jp

post-1402-0-32969300-1368224838_thumb.jp

Skal ALDRI gjøre det igjen uansett hvor mye jobb pelsen genererer etter turene våre, for det ser ikke ut :cry:

Men helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan selge til noen som klipper ned hunden sin. Å klippe ned en hund kan ha ulik betydning. Jeg hadde ALDRI orket å hatt en vandrende mopp, da hadde jeg heller holdt den relativt kort sånn at det var pent å se på, vel og merke.

Det viktigste er at hunden har det bra, og da har den søren meg det bedre som nedklipt enn med lang pels som er gredd i overflaten med floker under. Skjønner godt at noen velger å kjøpe seg en puddel som de velger å holde relativt nedklipt fordi de ønsker seg en røytefri hund som ikke krever så mye pelsstell.

For jeg skal love dere at det er en liten jobb etter en skogstur, og noen ganger kan kanskje en stygg klipp være et resultat av en dum eiers krampaktige forsøk på mindre pelsstell etter de daglige turene. :lol::lol:

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bunner en del i at folk ikke forstår hvor mye de faktisk må stelle pelsen, før det er for sent. Og har de liksom kjøpt seg en hund som skal leve i 15 år, som de har funnet ut at de ikke makter og stelle. Jeg klipper jo hunder, og hvis jeg kan unngå total nedklipping så er det absolutt å foretrekke. Det er en del hunder jeg bare trimmer litt, men de fleste blir faktisk raket med maskin, fordi pelsen er fullstendig forringet og tovet sammen helt tett inntil huden. Så jeg tror det er der problemet ligger, folk er late og ser ikke konsekvensene av det, før skaden har skjedd, og deretter innser at nedklipping vil være en god løsning for deres hundehold siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke poenget å med viten og vilje kjøpe en hund som krever masse pelsstell og basere seg på å klippe den ned. Men helt ærlig, så skal det vel litt til at hunden lider særlig av klippen. Joda, mye av rasepreget forsvinner, og på noen raser så mister pelsen kvalitet ved klipping, men det kan man da fint leve med?

Men det er grunnen til at jeg ikke kjøper meg briard, jeg ville aldri orke å holde den pelsen over lengre tid, da er det bedre å velge noe annet, for briarden ER finere med pelsen sin. :wub:

(Men fytti så digg det er med korthårshunder! Til vintern kommer. :aww: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synser jeg, men jeg tror de aller fleste som velger en lhasa, shi tzu, yorkshireterrier, malteser eller annen liten og søt pelsdott gjør det fordi de har falt for rasens utseende (med pelsen på). Ikke alle, men de fleste tror jeg gjør det. Og da er det så idiotisk at de klipper ned hunden for de ikke orker stellet.

Det er jo en grunn til at jeg ikke får meg afgansk mynde... Jeg hadde ikke orket pelsstellet. Og ikke F om jeg kjøper en likevel for deretter å skamklippe den. Nei da holder jeg meg til saluki.

Men det er klart at disse pelsdottene er mye mer blikkfang i en hundebok enn f.eks en dvergpincher eller en jack russel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synser jeg, men jeg tror de aller fleste som velger en lhasa, shi tzu, yorkshireterrier, malteser eller annen liten og søt pelsdott gjør det fordi de har falt for rasens utseende (med pelsen på). Ikke alle, men de fleste tror jeg gjør det. Og da er det så idiotisk at de klipper ned hunden for de ikke orker stellet.

Det er jo en grunn til at jeg ikke får meg afgansk mynde... Jeg hadde ikke orket pelsstellet. Og ikke F om jeg kjøper en likevel for deretter å skamklippe den. Nei da holder jeg meg til saluki.

Men det er klart at disse pelsdottene er mye mer blikkfang i en hundebok enn f.eks en dvergpincher eller en jack russel.

Du vet, endel LC afghanere nappes så de ser ut som Taiganer ( du får startnekt med klippet hund i LC) og da har du straks en langt mere lettstelt afghaner :) Så det finnes afghanere med sports-sveis :) sånn om behovet for en skulle melde seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen til de forskjellige rasene har ofte en funksjon. Om man f eks klipper ned en snuser så mister pelsen sin værbestandighet. Klipper de bryn og skjegg i tillegg så kan de jo heller kjøpe seg en dp..

Jeg klipper også den ene, men hun får likevel se ut som en snuser.

Men det er her jeg tenker det er en forskjell, for om man klipper ned en sheltie feks, så mister den hunden sin værbestandighet, den blir mer utsatt for solbrenthet og så videre, fordi en sheltie i utgangspunktet har en funksjonell, dobbel pels som både forhindrer at den fryser og at den forbrenner seg.

Men endel av selskapshundrasene feks, har jo ikke lenger en sånn pelsstruktur. Feks en Lhasa Apso da, den får ikke dårligere værbestandighet om man klipper noe av LENGDEN på pelsen.. Den blir bare mer lettstelt.

Og hvis man vil ha en schnauzer, så hjelper det jo ikke at en DP ligner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner virkelig ikke problemet. Tvert imot når vi snakker om virkelig langhårede hunder (slike som får pels ned til bakken) så tror jeg de har det bedre med litt mindre pels, og det synes jeg bekreftes av at de jeg har sett som har blitt klippet har alltid løpt rundt og burnet etter klipp. Man trenger ikke og klippe de med 7mm liksom, men at de har pelslengde som det bildet ozzy la ut har da vell ingen ting og si? De må selvfølgelig stelles etter behov uansett.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fullt mulig å gjøre en f.eks. beardispels mer lettstelt uten å skrelle den helt. Skjegget og den raggete pelsen er en del av rasen, og selvsagt synes vi som elsker rasen som den er at det å totalt ødelegge utseendet på den ikke er spesielt fint.

Synes det kan sammenlignes med å farge en hvit hun rosa eller grønn, fordi det er så søtt.. Det finnes harmløse farger - så det skader ikke hunden på noen måte det heller..

Nå vet jeg ikke med alle andre pelshunder, men på mange ødelegger det pelsens funksjon, ja. Man får feil balanse mellom dekkhår/underull og hunden blir mer plaget av både varme og kulde og den blir våt inntil skinnet når det regner..

Så folk som allerede ved planleggingsstadiet vet at de ikke gidder pelsstellet tror jeg faktisk godt kan finne en annen rase de blir vel så fornøyd med uten å velge en pelshund som faktisk da trenger regelmessig klipping, Mange lar det jo gå for lenge mellom disse også, fordi hunden jo bare blir søtere og søtere når pelsen vokser ut (ref. bildene av shih tzuen ovenfor her)..

I løpet av tre/fire måneder er det pelsstell igjen, og dette "gidder" de jo ikke. Pelsstellet på "midt-i-mellom-pelsen" er faktisk ganske krevende det også. Ergo går hunden likevel rundt og er tuggete og lurvete i noen uker/måneder før den blir klippet igjen. Realiteten er jo at de fleste faktisk ikke kommer til å betale masse penger (eller selv ta jobben med klippingen) hver andre/tredje månded for å faktisk holde pelsen velstelt. Det ser man dessverre ofte - vil man ikke stelle pels, så vil man ikke..

F.eks. shih tzuene på bildene ovenfor - den i "valpepels" er på ingen måte vedlikeholdsfri i den pelslengden den heller - det floker seg på vonde steder og den stelles regelmessig selv når pelsen bare er 3-4 cm lang.

Men det finnes såklart en mellomting mellom de to også! Slik den nederste er vil de fleste av oss aldri greie å få til uten ekstrem-stell..

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså viss jeg hadde valpekjøper for hånden som jeg viste ville gi hunden et godt liv så hadde de fått hunden selv om de evt måtte ønske og farge hunden grønn eller rosa.. Jeg skjønner ikke poenget, men det har da virkelig ikke noe og si, og det overgår ikke et godt hundeliv, det er det viktigste. Jeg hater pelsstell, så jeg hadde garantert klipt hund om jeg hadde hatt beardis eller shi tzu, men jeg klarer da vitterlig og børste gjennom pelsen fordi. Og selv om det blir igjen pelsstell på en klippet hund så er det mindre enn det er om den har hår ned til bakken..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant en del samojed folk (mest oppdrettere) virker folk nesten sinte om noen sier at de vurderer å klippe ned samojed for en vår/sommer/høst. Og kommentarene om "burde velge en annen rase" "ødelege polare egenskaper" og lignende sitter løst.

Ligger hunden ute året rundt er det jo uaktuelt å klippe ned,

Synes det er å ta i litt jeg da. Etter som at "mitt" og hundens liv er langt sammen. Og det går vel ann å prøve litt forskjellig.

OG så kan man jo ha perioder hvor helse og interesse gjør at masse pelstell tar piffen fra eier.

Så lenge hunden ikke lider av nedklippingen.

Jeg har veldig lyst å prøve å barebere ned for å få ett større aktivitets nivå en sommer.. LP AG Rally L.

Jeg er vel klar over at jeg vil få ett år hvor pelsen ikke "fungerer" som normalt..

At man klipper ned raser som må klippes og barberes , for eksempel puddel, synes jeg er helt "normalt".

At man kjøper seg en pelsrase og har som utgangspunkt at den "alltid" skal være ned klipt er vel kanskje feil utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker når det finnes så mange forskjellige raser der ute, hvorfor velger man da en som krever mye pelsstell om man ikke ønsker det? Det må da finnes andre raser som passer UTEN pelstellet. Jeg forstår de som har allergi og jeg forstår de som trodde de skulle klare pelsstellet, men ikke klarte det. Men de som kjøper en langpelset rase og har planer om å klippe den så fort den får pels..

Men igjen, så har jo mange raser bare fått lengre og lengre pels, og alt skal være så ekstremt nå om dagen. Kanskje noe likte rasen før den fikk den ekstreme lengden på pelsen, og dermed ønsker å holde den noe mer kortklipt?

Jeg tror neppe hunden har noe vondt av å være kortklipt, men det har litt med å tenke over valget man tar når man velger en langpelset rase. Enten trives man med pelsstell, eller så trives man ikke med pelstell. Løsningen på om man ikke trives med pelsstell burde heller være å se på andre, mer lettstelte raser, enn å bare hoppe over den første søte, langpelsede hunden for å klippe den kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er litt delt i mitt syn på dette. Sånn i utgangspunktet skjønner jeg ikke folk som med vitende og vilje kjøper seg en langhåra hund med tanker om å bare klippe den. Det finnes så mange raser som har omtrent de samme egenskapene som pelshundene men med mindre pelsstell som jeg tror folk ville blitt mer enn fornøyde med. Jeg tror det er noe i det som ble skrevet over her, at mange forelsker seg i bildene de ser av de velstelte hundene i ei hundebok, går for en sånn søt en, og tar seg vann over hodet.

MEN - jeg synes det er bedre at folk klipper ned sine hunder når de skjønner at de ikke makter pelsstellet som kreves, enn at hundene skal gå rundt med floker som gnager og samler skitt og støv og kanskje lager sår i huden både her og der.

Jeg synes for øvrig det er fryktelig mange hunder, uansett hårlag, som ser ekle og ustelte ut, jeg. Jeg hæler ikke å hilse på mange hunder bare fordi de ser motbydelig skitne og ustelte ut, ikke fjerner folk øyegugge og ikke fjerner de evt bæsj som henger i skjørtene bak... ÆSJ sier jeg bare. Man trenger liksom ikke å ha hunden i utstillingskondisjon hele tida kanskje, men gi hunden et bad og litt børsting i det minste, og klipp klørne og potene.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant en del samojed folk (mest oppdrettere) virker folk nesten sinte om noen sier at de vurderer å klippe ned samojed for en vår/sommer/høst. Og kommentarene om "burde velge en annen rase" "ødelege polare egenskaper" og lignende sitter løst.

Ligger hunden ute året rundt er det jo uaktuelt å klippe ned,

Synes det er å ta i litt jeg da. Etter som at "mitt" og hundens liv er langt sammen. Og det går vel ann å prøve litt forskjellig.

OG så kan man jo ha perioder hvor helse og interesse gjør at masse pelstell tar piffen fra eier.

Så lenge hunden ikke lider av nedklippingen.

Jeg har veldig lyst å prøve å barebere ned for å få ett større aktivitets nivå en sommer.. LP AG Rally L.

Jeg er vel klar over at jeg vil få ett år hvor pelsen ikke "fungerer" som normalt..

At man klipper ned raser som må klippes og barberes , for eksempel puddel, synes jeg er helt "normalt".

At man kjøper seg en pelsrase og har som utgangspunkt at den "alltid" skal være ned klipt er vel kanskje feil utgangspunkt.

Å klippe ned en polarhund er vel noe annet? Pelsen til en samojed virker vel beskyttende mot varme også? Ikke bare mot kulde..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for øvrig det er fryktelig mange hunder, uansett hårlag, som ser ekle og ustelte ut, jeg. Jeg hæler ikke å hilse på mange hunder bare fordi de ser motbydelig skitne og ustelte ut, ikke fjerner folk øyegugge og ikke fjerner de evt bæsj som henger i skjørtene bak... ÆSJ sier jeg bare. Man trenger liksom ikke å ha hunden i utstillingskondisjon hele tida kanskje, men gi hunden et bad og litt børsting i det minste, og klipp klørne og potene.

Helt enig! Jeg klipper hundene mine jevnlig i sånn ca utstillngsklipp. Fordi jeg liker at de ser ryddige og velstelte ut i pelsen. Jeg klipper halen så den fortsatt er lang, men at den er jevn, klipper fanene på beina så de er lange, men jevnere og ser tykkere ut, og jeg klipper ørene. Jeg synes det er forferdelig med settere med pels langt nedenfor ørene. Poter og klør klippes også.

Men dette var litt OT :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...