Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommandoer på felthindre i agility


Gjest
 Share

Recommended Posts

Vi har vært på nybegynnerkurs i agility i helgen og vi synes det var SÅ gøy begge to (altså jeg og Melvin) at dette må vi fortsette med :D

Vi begynte så smått å legge på kommandoer på de forskjellige hindrene, men jeg er litt usikker på hva jeg vil bruke på felthinderne enda. Vippa er grei, der tenkte jeg å bruke "vipp" sånn at han skal kunne skille den fra bommen siden de sikkert kan se litt like ut fra hundens synsvinkel. Mens på bommen og møna (mønet?) har jeg bare brukt "over".

Er det hensiktsmessig å ha forskjellige kommandoord på de to?

Instruktøren sa at i en konkurransebane der de hinderne kunne være plassert ved siden av hverandre ville det være fint å kunne rope riktig kommandoord til hunden om man ble hengende litt bak slik at hunden da visste hvem av de to den skulle velge. Jeg hører jo fornuften i det, men jeg synes det er fryktelig mye å holde styr på i starten når det går såppass fort, så jeg synes det høres greiest ut å bare bruke "over" på begge :P

Hvis mitt forsøk på forklaring gav noen mening for dere i det hele tatt :lol:

HVA gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig har jeg ikke så mye ord på ting,fordi hunden leser deg såpass godt etterhvert.

Men jeg har brukt over til alle felt hindre, og gjennom til pølse og tunnell.

Gjennom bruker jeg når jeg sender hun fra lang avstand, også har jeg ut når hun skal løpe ut og hoppe vekk fra meg osv. vanskelig å forklare alt :P men jeg tror du kan rope kjøttkake og peke den veien og de løper ofte dit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over på alle felthinder om jeg trenger å bruke kommando på de.

Er det to felthinder som er rett ved siden av har jeg kroppsspråk som sier noe om hunden skal ta hinderet nærmes meg, eller lengst bort. (har det samme på hopp/tunneler som er ved siden av hverandre)

Hjulet har jeg ingen kommando på =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder sliter veldig med å se forskjellen på vippe og stige, og har blitt redd pga det...så for meg er det viktig med en vippe kommando.

Så på vippe sier jeg : "vippa"

de andre felthinderne: "over"

Tunnell og pølsa: "gjennom"

Slalom : "slalom"

Hjul: "hjul"

Og ellers blir det jo mye: rundt, her, ut, frem osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda blir forstyrret hvis jeg roper for mye hun, så jeg begrenser kommandoer på banen så mye som mulig. Hvis jeg må si noe sier jeg over på alle felthindrene, og bruker kroppen på å vise hvilket hinder jeg mener. En av de få kommandoene jeg faktisk bruker er rooooo(lig) på slutten av felthindrene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "stå" på alle tre feltene, men sier vippe på vei opp på vippa. Selv om jeg sier, stå så forventer jeg ikke at hundene skal stoppe helt opp på konkurranse, men de vet at det betyr å sette ned tempoet :)

Bruker også "gjennom" på pølse og tunnel og "langt" på langthopp og oxer. og "hjul" og "slalom". Og "frem", "rundt", "her" og aller mest "anianianiani...." ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på nybegynnerkurs i agility i helgen og vi synes det var SÅ gøy begge to (altså jeg og Melvin) at dette må vi fortsette med :D

Vi begynte så smått å legge på kommandoer på de forskjellige hindrene, men jeg er litt usikker på hva jeg vil bruke på felthinderne enda. Vippa er grei, der tenkte jeg å bruke "vipp" sånn at han skal kunne skille den fra bommen siden de sikkert kan se litt like ut fra hundens synsvinkel. Mens på bommen og møna (mønet?) har jeg bare brukt "over".

Er det hensiktsmessig å ha forskjellige kommandoord på de to?

Instruktøren sa at i en konkurransebane der de hinderne kunne være plassert ved siden av hverandre ville det være fint å kunne rope riktig kommandoord til hunden om man ble hengende litt bak slik at hunden da visste hvem av de to den skulle velge. Jeg hører jo fornuften i det, men jeg synes det er fryktelig mye å holde styr på i starten når det går såppass fort, så jeg synes det høres greiest ut å bare bruke "over" på begge :P

Hvis mitt forsøk på forklaring gav noen mening for dere i det hele tatt :lol:

HVA gjør dere?

Jeg har forskjellige kommandoer. Plutselig havner man i en situasjon der man havner litt bakpå, eller hvor hinderne står tett og da er det greit at hunden kan hinderdiskriminering :)

Jeg bruker

Sti (gjenntagene ganger) på bom/stige

Vipp på vippen

Møne på mønet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "over" på alle felthinderne, bortsett fra vippa, som heter bare vippa. Har funket bra hittil, men vi har aldri konkurrert (bare treningskonkurranser) og aldri trent med situasjoner hvor feks bommen og mønet ligger nært hverandre. Men jeg tror at hunden etterhvert leser deg så godt, og du lærer deg hvor du skal plassere deg for å signalisere det riktige, at det går bra allikevel... Veldig greit å ikke ha alt for mange kommandoer å blande sammen, er min erfaring :P

Kom på at vi har testet det på trening, og det gikk bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over kommandoen min betyr og er lært inn for hunden " spring så fort du kan, finn feltet og stopp" (på den som har 2av 2 på)så å si noe på slutten av hinderet er ingen vits i.

Jeg synes dette er mye bedre å trene inn, og etter mitt hode mer forståelig for hunden. Så klare å si "stå" eller lignende når hunden er på feltet i max fart, for så å stoppe, krever mye pressisjon av fører :P

På unghunden trener jeg inn running contacts, og kommandoen til han vil også bli over, med betyning, spring alt du har.

Vippe og bom ser forskjellig ut (vippe har ikke tverrplanker) men det har bommen =) så etter nok trening vil de fleste klare å se forskjell/kjenne forskjell på disse to.

Jeg konkurrer med min eldste (kl3) og få komandoer funker veldig bra her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vippe og bom ser forskjellig ut (vippe har ikke tverrplanker) men det har bommen =) så etter nok trening vil de fleste klare å se forskjell/kjenne forskjell på disse to.

Ikke mine :P

Begge har blitt skikkelig redd av vippa fordi de trodde det var bommen.... Og en gang la stella seg ned i vippe posisjon midt på stigen... så de ser ikke forskjell ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier vippe, møne, bom, tunell, pølse, hjul, mur, hopp, lang (lengdehopp). Det er mye å tenke på, men når jeg har fått det inn i kroppen så hjelper det meg faktisk til å huske banen og handle hunden riktig :) Nå går ikke jeg så mye agility lenger da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe helt annet enn emnet i tråden, men:

Vi har trent 2 av 2 på på feltene, men jeg synes det er vanskelig å være presis nok når vi har kommet dit at han har fart over hinderet og ikke bare tusler over. Jeg er alltid for sen eller for snar.

Vi har kommandoen "rooolig" inne fra før som betyr å dempe farten når vi går på ski/jogger, så det hadde kanskje ikke vært så dumt å bare la han løpe feltene og bruke rolig-kommandoen på slutten?

Vippe og bom ser forskjellig ut (vippe har ikke tverrplanker) men det har bommen =) så etter nok trening vil de fleste klare å se forskjell/kjenne forskjell på disse to.

DET er jo sant, har jeg ikke tenkt på. Men har hørt om mange hunden som har tatt feil av de og blitt skremt, slik som Castella skriver. Tenker jeg ikke trenger å ha så mange forskjellige kommandoer på de andre hinderne utenom over og gjennom, men at det kanskje er ok å ha en egen på vippa for å forberede han på at det kommer til å vippe. Tenker jeg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om felt (generelt felt uansett hinder) er at hunden skal kunne den 2av2på delen så bra, at den kan ha max fart inn mot nedfeltet, og selv kunne stoppe, uten at vi sier noe.

Vippe kommando er såklart veldig greit om en har en fersk hund, eller hund som ikke ser forsjellen, eller ikke rekker å tenke når vippa går ned:P veldig enig med dere der! =)

Men jeg har lært inn felt for seg, masse trening, og jeg vil ha max fart over felt hinder. Sløser masse tid om en skal si rolig til hunden også.

som sagt, min "over" kommando betyr for mine hunder (og er i mitt hode mest praktisk på 2av2på) at hunden løper alt og stopper på feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om felt (generelt felt uansett hinder) er at hunden skal kunne den 2av2på delen så bra, at den kan ha max fart inn mot nedfeltet, og selv kunne stoppe, uten at vi sier noe.

Vippe kommando er såklart veldig greit om en har en fersk hund, eller hund som ikke ser forsjellen, eller ikke rekker å tenke når vippa går ned:P veldig enig med dere der! =)

Men jeg har lært inn felt for seg, masse trening, og jeg vil ha max fart over felt hinder. Sløser masse tid om en skal si rolig til hunden også.

som sagt, min "over" kommando betyr for mine hunder (og er i mitt hode mest praktisk på 2av2på) at hunden løper alt og stopper på feltet.

2 på og 2 av fungerer ikke optimalt på min rase. Om vi skal ha nubbesjans til å slå sheltiene så kan vi ikke stoppe opp...

Jeg har faktisk forsøkt det, og han brukte for lang tid på å komme igang igjen. Men ser jo at med en border er det omtrent det eneste som fungerer i lengden.

(nå skal det sies at vi har utrolig dårlige felter for tiden, og derfor har jeg ikke konkurrert AG siden i fjor sommer, jeg orker ikke kaste bort mer penger på 5 feils løp.. :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over kommandoen min betyr og er lært inn for hunden " spring så fort du kan, finn feltet og stopp" (på den som har 2av 2 på)så å si noe på slutten av hinderet er ingen vits i.

Jeg synes dette er mye bedre å trene inn, og etter mitt hode mer forståelig for hunden. Så klare å si "stå" eller lignende når hunden er på feltet i max fart, for så å stoppe, krever mye pressisjon av fører :P

På unghunden trener jeg inn running contacts, og kommandoen til han vil også bli over, med betyning, spring alt du har.

Vippe og bom ser forskjellig ut (vippe har ikke tverrplanker) men det har bommen =) så etter nok trening vil de fleste klare å se forskjell/kjenne forskjell på disse to.

Jeg konkurrer med min eldste (kl3) og få komandoer funker veldig bra her :)

Dette kommer vel helt an på den enkelte hund vil jeg tro.

Dersom jeg kun gir en kommando over stigen, så gjeter min hund ned hele nedgangen på stigen. Om jeg derimot gir kommando over hele stigen, så løper han direkte ned.

Reperasjpnsarbeid in progress... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er induviduelt så klart, jeg forklarte hva det betyr for min hund =)

Induviduelt er det jo også hva vi førere foretrekker, noen holder lett styr på mange komandoer, å synes det er mer oversiktlig, andre sier minst mulig.

Finn ut hva som passer til seg selv, prøv seg litt fram, og se hva som funker er mitt tips.

Jeg trener running på min unge bc nå, å kombinerer det med fartstrening på meg selv, så håper jeg på en kjapp hund over felthinder og uten feil så klart (lov å drømme? må jo prøve ivartfall! )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...