Gå til innhold
Hundesonen.no

hundegårdsfundament - tips?


Recommended Posts

Nå skal vi snart begynne på hundegård her, men lurer litt på en form for fundament. Skal ha netting på rammer, nettingen har vi og rammer lager vi. Men så var det fundament da, er vel greit å få satt det oppå noe. tenkt på Lecablokker, men finnes det billigere alternativ som er like greie å håndtere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi graver den ned vi :P

bare netting og grave ned med stolper? Eller lager dere rammer? minst mulig graving er vel håpet her :lol: Samt at pga snømengder så er det greit å få ting litt "opp". Derfor vi tenker steinfundament. Men er garantert flere ting som fungerer! Må ha netting i bunnen langs kanten uansett, så de ikke graver seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, her må jeg følge med :) Kan ikke dem med hundegård legge ut bilder a? Og erfaringer med underlag? Hørt mange bruker heller, grus, "terrasse i tre", osv, men ser for meg grus blir bare rot, og heller, og tre underlag hardt.. Og grisete med bæsj? Tips tas godt imot :) i Alta hadde vi grus, men det ble jo helsikens rot og jævelskap når det var vått..

Håper det var ok jeg spurte litt i tråden Rak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, her må jeg følge med :) Kan ikke dem med hundegård legge ut bilder a? Og erfaringer med underlag? Hørt mange bruker heller, grus, "terrasse i tre", osv, men ser for meg grus blir bare rot, og heller, og tre underlag hardt.. Og grisete med bæsj? Tips tas godt imot :) i Alta hadde vi grus, men det ble jo helsikens rot og jævelskap når det var vått..

Håper det var ok jeg spurte litt i tråden Rak :)

Bare å spørre! Trenger alle tips vi kan få vi og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde pukk underst og subbus over der igjen, for bra drenering. Har/hadde ikke problemer med det, tørt og fint. MEN hundene graver og blandet lagene, så vi er glade for at vi ikke har steinspisere... Subbus støver litt, og jeg ble lei av å ramle i huller hele tiden, så vi legger nå heller (sånne med "stein" på) i gårdene, men med åpent område for graving (da vet jeg hvor hullene er! og hundene liker virkelig å grave, så de må nesten få lov å ha den muligheten :) ). I tillegg har de treplattinger å ligge på (stein er jo litt hardt...?), og hundehusene sine med halm i. Tre blir fort sleipt ("grønske") , og kan flise seg opp, så det vil vi ikke ha i hele gården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har impregnert treverk som ramme; det fungerer supert. I bunn ligger det armeringsmatter - det vil jeg anbefale på det sterkeste dersom du har en liten Houdini.... oppå ligger det fin singel som dere ser.

Singelen gjør at urin forsvinner lett og avføring er lett å plukke opp. Singelen gjør også at potene herdes i motsetning til betongunderlag som kan gi såre poter (det etser). Plank som underlag lukter fælt av urin og blir også sleipt og glatt å gå på.

Så singel er definitivt det beste synes jeg.

208512_10150215124951970_2136644_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har impregnert treverk som ramme; det fungerer supert. I bunn ligger det armeringsmatter - det vil jeg anbefale på det sterkeste dersom du har en liten Houdini.... oppå ligger det fin singel som dere ser.

Singelen gjør at urin forsvinner lett og avføring er lett å plukke opp. Singelen gjør også at potene herdes i motsetning til betongunderlag som kan gi såre poter (det etser). Plank som underlag lukter fælt av urin og blir også sleipt og glatt å gå på.

Så singel er definitivt det beste synes jeg.

208512_10150215124951970_2136644_n.jpg

betongheller "med stein" er også greit. betongheller uten er ikke så greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er subbus? Og vi har hage som det fort danner seg dammer i. Hva bør vi ha under grusen da? Vil jo ikke ende opp med svømmebasseng det inne(eller i resten av hagen). :)

det er en grusblanding, med alt fra sand til 8-16 mm fraksjoner (steiner). Blir brukt på grusveier. Jeg ville lagt pukk under grusen/subbusen for god drenering, og sørget for at det er litt helling i hundegården så vann ikke blir stående (ikke mye, bare litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - lurer litt på treverk jeg. Må vise bonden. Vi har litt terrengutfordring da, men det burde jo være enklere å tilpasse seg terrenget med tre enn leca.

det har vi også- har løst det ved å bygge opp med treverk noen steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... kanskje jeg skal prøve armeringsmatter i den/de små hundegårdene når turen kommer til å fikse der?

tenke tenke...

De store her hos meg har "skoghelling" som underlag og er 160kvm og tja 100kvm? (siste er ikke klar ennå da, men vet jo hvor den blir. På disse har jeg slått ned armeringsjern der det har vært nødvendig. Ellers netting helt ned til bakken som består av 5cm jord og deretter stein på de plassene = kan ikke krave seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vegger har dere? Jeg får element av pappa, men jeg vil ha hundegården inntil en fjellvegg, og vil gjerne ha det slik at hundene kan gå litt opp i den, men tenker det blir vanskelig å få til noe gjerde der oppi... Og om den bare blir på bakken, vil jeg utnytte plassen best mulig og bør da ikke ha faste element da veggen og området der den skal stå ikke er firkanta. Vil gjerne at det skal se ryddig og fint ut også, da den blir lett å se fra veien, og hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vår hundegård. Litt dårlig bilde da det er tatt med web kamera vi har satt opp

post-1164-0-32098500-1367914664.jpg

Vi har singel/grus og to plattinger som de kan ligge på. På den store plattingen kan de gå inn i hunderommet.

*edit* hundegården er ikke så stor, men de er der bare på dagtid med et hunderom som er like stor som hundegården.

Endret av MonicaT
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vår hundegård. Litt dårlig bilde da det er tatt med web kamera vi har satt opp

post-1164-0-32098500-1367914664.jpg

Vi har singel/grus og to plattinger som de kan ligge på. På den store plattingen kan de gå inn i hunderommet.

*edit* hundegården er ikke så stor, men de er der bare på dagtid med et hunderom som er like stor som hundegården.

Er det et slags element dere bruker? Er de festet i "planken" som går rundt nede? Hvilken funksjon har den? :) ja, jeg er nepe på dette! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et slags element dere bruker? Er de festet i "planken" som går rundt nede? Hvilken funksjon har den? :) ja, jeg er nepe på dette! :D

Vi har netting i bunn (singel oppå) og plankene som går rundt gjør det vanskelig for bikkjene å grave seg ut, samt at man fester elemtene enkelt i de. Vi har elementer fra KK Import.

Nå har vi bodd der i 7,5mnd og ikke hatt noen problemer. Ser at de liker å ligge ute på platting å sløve.

Singelen gjør at urin trekker ned og ikke lukter. Bæsj plukker vi opp. Nå gjør de store skjeldent fra seg i hundegården så sant de ikke er dårlige, men valpen gjør det. De får morgentur før de settes ned dit og luftes når jeg kommer hjem.

Her er et bilde fra når vi satte opp gården utenfra.

post-1164-0-93712000-1367916795_thumb.jp

Skal ta noen flere bilder av både gården og hunderommet snart :)

Her er et annet bilde med snø

http://jakthund.net/wp-content/uploads/2013/04/diverse-340-1024x682.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har støpte heller som ligger oppå et tykt lag med grus. Vi skulle lagt duk under grusen, for det vokser planter gjennom som skyver på hellene, gjør det ujevnt og gjør at det blir jord på hellene. Derfor må jeg nå luke hundergården noen ganger i løpet av året for å holde den i orden. Hundegårdselementene står bare på bakken og er festet til veggen på en side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...