Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke hunderaser er førstegangshunder?


Bebop

Recommended Posts

kommer helt an på hva eieren vil bruke hunden til. men jeg vil si at de fleste spisshundene er fine førstegangs-hunder hvertfall. Så lenge du setter deg godt inn i rasen og dens behov. :D

Vil nå ikke si de fleste spisshunder er førstegangshunder.

Foreks. Akita, Great japanese, Chow Chow, samojed, husky, jamthund osv.

Absolutt ingen førstegangshunder.

Men derimot Shetland sheepdog syns jeg er en fin og allsidig hund som jeg ville anbefalt som førstegangshund. (Mangen andre raser også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må se an hver enkelt familie/person for å kunne definere hvilken hund som er en god førstegangshund. Det blir feil å nevne enkelte raser. Golden for eks, krever mer enn de fleste tror. Altså, den BURDE bli brukt aktivt den også, i og med at det er en retriver, som er kjent for høyt aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på familien som skal ha hunden. Jeg kunne faktisk ikke ha anbefalt en retriever som førstegangshund til hvem som helst. Jeg trener selv en labradorhannhund på 10 måneder, som eieren trodde ville bli en perfekt førsteganghund. Det er nå blitt så ille at de må omplassere den om jeg ikke får trent den for de. Derfor kommer det helt an på hvem som skal ha hunden, hvordan de bor, om de har tid til å aktivisere hunden, hva de skal bruke den til, om de har yngre barn osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god førstegangshund er en hund som man har

-god "tabbekvote" på, altså en som ikke lærer av en repetisjon (mye feillæring, lite kunnskap og konsekvens etc ute og går blandt ferske hundeeieren enten man driver med pf/ns eller nf/ps blabla),

-som tåler litt røff behandling (barnefamilier).

-Som har høy terskel for å slå over i aggresjon være seg bytteforsvar/usikkerhet/angstbiting og også generelt høyere terskel for vokting, jaging, gjeting, bjeffing (ting som fort kan utvikler seg til problemer om man ikke har erfaring)

Trenger ikke nødvendigvis være knyttet opp mot rase, mer mot individ kanskje. Så kommer det også an på resten av eiers forutsetninger, har man barn/ikke barn, bor på landet/byen, hvor mye vil man bruke av tid og penger på å lære seg og hunden ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil anbefale b.c som første gangs hund,andre schæfer eller en selsapshund f.eks.. Vel,jeg personlig mener at det kommer helt ann på hva personen som skal ha hund vil ha den til,hvilket individ de velger og om de er villig til og legge forholdene litt til rette for hunden hvis hundeholde kanskje ikke blir som forventet(gjelde egentlig uansett).

Jeg mener også at oppdretterens rolle spiller litt inn her,når de får beskjed om at du er førstegangs hundeeier bør de informere og undersøke om de mener du passer denne rasen.

Jeg vet om noen som har rottweiler som førstegangshund og det har gått helt greit,andre har hatt schæfer og det har også gått helt greit.

Finner man en hund som passer en selv i aktivitet,psyke osv tror jeg det har like stor mulighet for og lyktes for en "nybegynner" som for en "ekspert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil anbefale b.c som første gangs hund,andre schæfer eller en selsapshund f.eks.. Vel,jeg personlig mener at det kommer helt ann på hva personen som skal ha hund vil ha den til,hvilket individ de velger og om de er villig til og legge forholdene litt til rette for hunden hvis hundeholde kanskje ikke blir som forventet(gjelde egentlig uansett).

Jeg mener også at oppdretterens rolle spiller litt inn her,når de får beskjed om at du er førstegangs hundeeier bør de informere og undersøke om de mener du passer denne rasen.

Jeg vet om noen som har rottweiler som førstegangshund og det har gått helt greit,andre har hatt schæfer og det har også gått helt greit.

Finner man en hund som passer en selv i aktivitet,psyke osv tror jeg det har like stor mulighet for og lyktes for en "nybegynner" som for en "ekspert".

Enig der... Det er alt etter som hva folk vi bruke hunden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at golden er fin førstegangshund jeg.. siden de er lettlærte og snille :D

Det er nettopp oppfatningen "snill" som gjør at mange folk skaffer seg en golden og forventer at den skal være snill og lydig.

Selvfølgelig må man se an familien (egentlig så kommer det jo helt an på den) som skal ha hunden, men det er mange førstegangsfamilier som kan ta seg av en aktiv hund også, eller en litt krevende hund (selv om de er førstegangseiere)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye av det som er sagt her. Hvis jeg hadde funnet meg en rase som jeg mente passer perfekt til mitt bruk og satt meg godt inn i rasens engenskaper og psyke og virkelig avhele mitt hjerte ønsket meg en sånn hund. Ja, da ville det jo vært uutholdelig å måtte finne seg en annen bare fordi noen mener det ville vært bedre.

¨Jeg snakker ikke om ufornuftige valg basert på utseende og lignende, men gjennomtenkte valg. Man ønsker seg en bestemt rase og er villig for å strekke seg langt for å innfri det den krever uansett hva andre måtte mene om det. Det vil alltid være synsere og selv om de sikkert mener det godt, så kan det være sårende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at vi kunne hjelpe deg bedre hvis du fortalte litt om deg selv, og hva du skal bruke hunden til. Slik at vi kunne anbefalt en rase som ville passet DEG!

Ingen førstegangeiere er like...

Jeg skal ikke ha meg førstegangshund. :) Men jeg ville gjerne få en diskusjon rundt hva som er en "førstegangshund", for det kommer så mange bombastiske uttalelser om hva som er en førstegangshund eller ikke. Og svarene bekrefter jo akkurat det jeg tenker, siden det finnes like mange førstegangshunder som førstegangseiere. Som regel. En som er perfekt for en sporty, singel fyr trenger ikke å være den riktige for en småbarnsfamilie.

Og når man har gjort forarbeidet sitt, funnet en rase man tror passer, blitt kjent med noen individer av denne rasen og funnet ut hva som kreves av en som skal eie et slikt individ, så mener jeg at man i mange tilfeller stiller langt sterkere enn hundeeiere som har hatt flere hunder før, men som av og til ikke evner å ta til seg lærdom.

Enig med nevervika (som jeg hele tida leser nervevika) i at oppegående vordende hundeeiere setter seg inn i hva som kreves av dem, og strekker seg langt for å innfri kravene fra hunden. Så derfor. Jeg har fått bekreftet det jeg tenkte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå ikke si de fleste spisshunder er førstegangshunder.

Foreks. Akita, Great japanese, Chow Chow, samojed, husky, jamthund osv.

Absolutt ingen førstegangshunder.

Men derimot Shetland sheepdog syns jeg er en fin og allsidig hund som jeg ville anbefalt som førstegangshund. (Mangen andre raser også)

Samojed ikke førstegangshund???

det er jo flotte førstegangs hunder det jo :? jeg hadde aldri hatt noe problem med å plasere Aiwa hos en somaldri har hatt hund før.

så at samojed absolutt ikke er noe førstegangshund er noe tull, de er snille hunder som holder seg til "flokken sin". må ærlig innrømme det at jeg har aldri møtt en hissi samojed, bare snille hunder.

ellers så vet jeg jo at Japansk Spisshund bli annbefalt som førstegangs hund av mangen siden det er lettlærte hunder som er lett å holde. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed ikke førstegangshund???

det er jo flotte førstegangs hunder det jo :? jeg hadde aldri hatt noe problem med å plasere Aiwa hos en somaldri har hatt hund før.

så at samojed absolutt ikke er noe førstegangshund er noe tull, de er snille hunder som holder seg til "flokken sin". må ærlig innrømme det at jeg har aldri møtt en hissi samojed, bare snille hunder.

ellers så vet jeg jo at Japansk Spisshund bli annbefalt som førstegangs hund av mangen siden det er lettlærte hunder som er lett å holde. :wink:

Nå kan ikke jeg voldsomt mye om Samojeden, men kjenner noen som har en.

Men nå er jo ikke Chows hissige heller da, og ingenting vondt i dem, men fortsatt ingen førstegangshund.

Men som sagt, kan ikke så mye om Samojeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp oppfatningen "snill" som gjør at mange folk skaffer seg en golden og forventer at den skal være snill og lydig.

Selvfølgelig må man se an familien (egentlig så kommer det jo helt an på den) som skal ha hunden, men det er mange førstegangsfamilier som kan ta seg av en aktiv hund også, eller en litt krevende hund (selv om de er førstegangseiere)...

Enig! Som om jeg skulle sagt det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja, en førstegangshund, som vipsen sa, trenger ikke nødvendigvis være knyttet opp til rase, men det er jo endel raser som ofte har litt større "tabbekvoter" enn andre. Derfor vil jeg ikke anbefale BC, belger eller kelpie, heller ikke hunder som lett kan utvikle f.eks sterkt vokterinnstinkt. Men nå er jo ikke alle førstegangshundeeiere uvitende mennesker heller, det er jo mange som leser og planlegger i flere år før de får seg hund. Og da er det jo noe helt annet. Men en setter kan være en fin familiehund, en cavalier, basset, labbis osv. Det kommer jo ann på hva man gjør hunden til og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...