Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthundvalg ... og tanker.


Aya
 Share

Recommended Posts

Okey, litt om oss først. Samboeren min har jaktet "hele livet", både elg, rådyr og hjort. Han er jaktleder på laget og har dermed også eget terreng. Jakt er den store interessen. Jeg har vokst opp i skogen og på heia, og har hatt hund "hele livet". Jeg har vært med på jakt i flere år, men som jager (på elgjakt) og har trent blodspor og gått kurs. Nå tar jeg jegerprøven, og jeg er interessert i å drive med det aller meste av jakt, men det som ligger "rett utenfor døren" i form av dyr og terreng er først og fremst elg og rådyr (noe hjort), samt rev og hare. Jeg har hatt fuglehund før og synes det er morro, men for å jakte fugl her må man egentlig reise vekk - og selv om jeg synes både hare- og revejakt ser spennende ut er det mest naturlig å gå i retning av rådyr/elg iom. at det er det samboer og læremester driver med.

Så kommer jeg til saken. Fordi mye av jaktinteressen min også handler om det å jobbe sammen med en hund vil jeg ha jakthund etterhvert. Det står mellom elghund (jämt) og rådyrhund (mest sannsynlig drever, evt. basset fauve?). Samboer vil helst ha rådyrhund fordi sesongen er lengre, samtidig er det lettere å få tak i rådyrhund enn elghund - alle elghundene rundt her er opptatte hver lørdag i elgjakten på andre lag. I tillegg ser jeg for meg at med en jämt får jeg gjort mer av det jeg ønsker resten av året; kløving, trekk, lange heiturer. På sikt vil jeg gjerne satse på ettersøk også. Hva mener dere? Pro's and con's for de to jakthundtypene/jaktformene? Hva er best å satse på som ny i jakthundgamet? Noen innspill rett og slett? Beklager langt og rotete innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drever! Det vurderte vi, men vi endte på beagle (fin allrounder).

Drever kan da brukes som trekkhund og lange heiturer, kan sikkert bære kløv også. Beaglen kan i hvertfall det. Til ettersøk passer vel de fleste hunder med den duganes nese, og det har de jo alle sammen.


Jeg kan ikke så mye om de forskjellige rasene enda, men beagle er ihvertfall en herlig familiehund utenom jakta, mange av hare og rådyrhundene er skarpe (har jeg hørt) mens Beagle regnes som en herlig familiehund, samt at det er en god jeger

Edit:

Det er jo ikke så mange rasene som kan brukes på rådyr, men om du vil jakte hare så har vi mange fine norske alternativer! Jeg sikler på hygen <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt ned de flåttsprederene! Flott! Særlig viktig når vi slakter ned alt av rovdyr i Norge, slik at hovdyrbestanden kan "eksplodere" og skape deilig grobunn for flåtten - i takt med at vi ikke gidder å vedlikeholde kulturlandskapet...

Det var alt jeg hadde å si :lol: Håper du/dere finner en dyktig dyktig jakthund!

(Altså, jeg heier dermed på å få en rådyrhund. Basset fauve bretange er jo supertrivelig, har ikke hørt noe om at de er skarpe? Mange sånne familiehunder her i by'n!)

EDIT: :lol: Jeg skrev rovdyrhund :lol:

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kanger, hehe, jeg ser absolutt poenget ... Indre Agder er ikke akkurat kjent for lite flått! :P Hvis det blir rådyrhund blir det nok drever ja, Kaja, det er det samboer har mest lyst på. Beagle er lite brukt her nede, antar det har med terreng å gjøre. Beaglen går, såvidt jeg har forstått, fortere enn dreveren og er noe hardere i drevet på dyret, og med relativt små jaktlag er en litt mer saktegående hund å foretrekke. Det er iallefall det folk sier :P Det er bare det at jeg egentlig har mer lyst på elgjeger ... Selv om det er flere argumenter for å velge rådyrhund sånn egentlig, både med tanke på sesong og annet. Men det er et behov for elghund, jeg ønsker meg en stor hund - større enn bc/lapp-blandingen - og jeg er fryktelig fryktelig forelsket i jämten :P

EDIT: Bare for å presisere: På vårt jaktlag finnes det ingen elghund, ei heller elghundfører. EDIT2: Jeg har superlyst på harehund også .... :P Men jeg kan nesten ikke ha en av hver heller! Da skulle jeg nemlig hatt jakt-cocker også :P Jeez ... hundesamler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kanger, hehe, jeg ser absolutt poenget ... Indre Agder er ikke akkurat kjent for lite flått! :P Hvis det blir rådyrhund blir det nok drever ja, Kaja, det er det samboer har mest lyst på. Beagle er lite brukt her nede, antar det har med terreng å gjøre. Beaglen går, såvidt jeg har forstått, fortere enn dreveren og er noe hardere i drevet på dyret, og med relativt små jaktlag er en litt mer saktegående hund å foretrekke. Det er iallefall det folk sier :P Det er bare det at jeg egentlig har mer lyst på elgjeger ... Selv om det er flere argumenter for å velge rådyrhund sånn egentlig, både med tanke på sesong og annet. Men det er et behov for elghund, jeg ønsker meg en stor hund - større enn bc/lapp-blandingen - og jeg er fryktelig fryktelig forelsket i jämten :P

EDIT: Bare for å presisere: På vårt jaktlag finnes det ingen elghund, ei heller elghundfører. EDIT2: Jeg har superlyst på harehund også .... :P Men jeg kan nesten ikke ha en av hver heller! Da skulle jeg nemlig hatt jakt-cocker også :P Jeez ... hundesamler.

(mange store harehunder) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veet ... Det er mange nydelige harehunder, og harejakt virker veldig spennende. Men jeg kommer jo til å tusle i hælene på samboer og hans jaktkompiser for å lære av de de første årene, og av de er det ingen som driver med harejakt. Derfor, hvis vi skal ha EN jakthund, må det være en som kan brukes til enten elg eller rådyr+ettersøk+leve et aktivt liv resten av året, med trekk og kløv (derfor utgår de laveste rådyrhundene). Senere kan det jo hende jeg blir litt mer selvstendig i jakten, og da er det mye jeg kunne tenke meg å snuse på, både hare, rev og mer fuglejakt f.eks ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for noen av de Norsk jeg.

Dunkeren feks har rykte for seg å være en utrolig trivlig hund utenom jaktsesongen.

Edit: og god jakthund også da :lol: Den blir ikke ondskapsfull i jaktsesongen :lol:

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for noen av de Norsk jeg.

Dunkeren feks har rykte for seg å være en utrolig trivlig hund utenom jaktsesongen.

Dunkeren er fin, og jeg ville gjerne gått for norsk, men egentlig er vel ikke harehund eller revehund noe alternativ akkurat nå ... Det står nok mellom rådyr og elg tror jeg.

Edit: og god jakthund også da :lol: Den blir ikke ondskapsfull i jaktsesongen :lol:Edit: og god jakthund også da :lol: Den blir ikke ondskapsfull i jaktsesongen :lol:

:lol: :lol: Det er jo betryggende da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt BFDB og synes det er utrolig trivelige hunder. Pass på i forhold til str på hundene, mye store hunder der ute, og at foreldre faktisk er gode jakthunder. De blir ofte sent modne.Obs også på pels, noen kan ha litt myk pels, vanskeligere å nappe, og suger til seg vete og snø. De duger til å dra litt på ski, men kløv? nei ikke akkurat. Det samme vil jeg si om drever, ikke en kløvhund. De blir for korte i bena :)
Alle bassets egner seg til mindre terreng, enn bla drevere og dachser der dyrene turer lengre enn med bassets.

Ang elghunder er jeg innhabil og hadde valgt en NEG :)
Ikke sikker her, men trodde også at Jämten hadde større og lengre drev enn gråhunden?! (men det er kanskje snakk om større terreng når det kommer til elgjakta og da spiller det jo ikke like stor rolle)
Både NEG og Jämt er jo supre til trekk og kløv.

Om dere velger det ene eller det andre må dere jo bare bestemme dere for, men jakt sesongen for småvilt/rådyr er jo lengre enn elgjakta.

Dere får kjøpe dere hver deres :P


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Jämt! Det er jakthunden i mitt hjerte, og de er fantastiske hunder! Fine familiehunder med et generelt godt gemytt og av-knapp (det har i alle fall våre), fungerer kjempebra til kløv, snørekjøring/trekk (vår Mira er jo med i huskyspannet på trening), lettlærte og bare åhhh :wub: Men om din bedre halvdel er mest ivrig på rådyrjakt så er jo ikke jämt ideelt siden det ikke er lov til å bruke så store hunder. Er det mer allround han leter etter syns jeg jämt skal utforskes mer, også kan det gå an å låne hund til rådyrjakt og slikt, mtp at det ikke er elghund på laget fra før. Hunder i et elgjaktlag er gull!

:heart::heart::heart::heart:

227896_9544585532_577_n.jpg

248637_10150612485725533_653175_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Det er vel egentlig sånn at vi må bestemme oss for hvilken jaktform vi vil prioritere å kjøpe hund til (først), og så velge rase etterpå. Jeg ser absolutt poenget med å ha en god rådyrhund tilgjengelig, det er tross alt nesten et halvt år med jakttid på de, men som nevnt tidligere er det gode muligheter til å låne rådyrhund, mens det ikke er det når det gjelder elghund. Og jeg har en drøm om en jämttispe, så sånn sett føler jeg at jeg ville kunne fått en sånn hund jeg har siklet på i flere år og som kunne fylt alle mine krav til ny hund, samtidig som den kan brukes på reell jakt på elg hele elgjaktperioden og til ettersøk resten av perioden. Eventuelt. Det blir ingen ny hund i år iallefall, så vi får se hvor stor frustrasjonen er hos samboer etter enda et år med elgjakt uten hund og med få jagere ... Da spørs det om ikke pipen får en litt annen lyd ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Østsibirsk laika? Da har du muligheten til å jakte rovdyr i tillegg til at det er en fantastisk familiehund! Rolig inne og veldig glad! Kløver og trekker den delen av året den ikke brukes på jakt :)

EDIT: Med laika kan du og jakte storfugl og mår og mink utenom elgjakta. De er også lettlærte. Laikaene er kjent for sitt tette samarbeid med jegern, og det passer vel ganske bra i mindre drev? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett skudd i blinde, men har dere sett noe på wachtelhund? De er vel litt for små ifh til kløv og trekk, men ellers tror jeg de passer bra? De jeg har møtt har et fantastisk gemytt, og hadde jeg jaktet skulle jeg definitivt hatt en!

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=324

"I dag brukes Wachteln først og fremst til å jakte klovvilt men blir også brukt til hare, kanin, villsvin og rev samt annet rovvilt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Laika hadde absolutt vært en mulighet, de er fine! Men det blir nok rådyrhund på oss ... Lengre sesong, flere jaktmuligheter. Wachtelen er fin, men det blir jo en litt annen type jakt med de - du er ofte avhengig av å nesten gå på dyret for at hunden skal følge såvidt jeg har forstått. Vårt terreng krever egentlig hunder som går langt ut fra fører og søker godt, det er utrolig småkupert, og drøssevis av plasser rådyrene stikker seg vekk - selv med gode rådyrhunder. Tror nok valget vårt faller på en drever etterhvert ... Etter å ha jaktet med både drever, dachs, beagle og dachsbrache i år er jeg definitivt mest imponert over dreveren for de forholdene vi har her. Blir ikke noe hund i 2014 heller, så vi har i så fall god tid til å lete etter oppdrettere og slikt. Jeg skulle helst hatt en hund for hver jaktform jeg da ... Jämt til elgjakta, drever, harehund og en fuglis eller to, men spørs om ikke det er å ta seg vann over hodet :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...