Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat - pros and cons


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt inn bajonett sag med tanke på blokker, på kilospølsene bruker jeg rett og slett en god arbeids kniv ala elektriker/tømrer kniv/fiskekniv og en hammer. Legger knivbladet på pølsa der jeg vil dele og slår med hammer oppå knivbladet. Deler pølsene i fryst tilstand.


Fordeler med V&H:
- Fin og fast i magen
- Bikkja elsker det
- Mindre fising

Bakdeler med V&H:
- Krever Fryseplass
- Må deles opp
- Kan bli klin om man tar opp mat til flere dager i samme slengen. (Om det ligger i samme pose i kjøleskapet f.eks) Blir garantert klin om det er blir hull i posen og pølsa tiner helt over natten :P (Jupp, been there done that, legger konsekvent noe papir under posen nå, i tilfelle)
- Ikke like lett og ta med på langturer.



Her forer jeg for øyeblikket med 75% V&H Sprint og 25% Orijen Fish
Dog blir dyret litt løs i magen uansett hva slags tørrfor han får, så kan nok med hell fore 100% med V&H også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aldri vært borti hunder som får mer tannstein av V&H - bare mindre. Luksien her har myyye tannstein nå, en av grunnene tilat jeg tenker å gå over på V&H igjen.

+ Bra fordøyelse/avføring + Billig + Fin pels Nøytralt ( ): mine er veldig lite glupske, spiser til tider for lite i forhold til energiforbruk, men blir ikke matleie av v&h, spiser kanskje

Fullforer og har gjort det i mange år. Fordeler: Mye bedre pels, mye mindre tannstein, sterkere klør og bedre poter. Avføringen forsvinner nesten før den treffer bakken, og den lukter nesten ikk

Guest Christine

Takk igjen for masse svar! 20 kilosblokk ble kjøpt inn i dag, sammen med pressening, litt linfrø og et par sager. Kjøpte zip-poser for å legge dagsrasjoner i, så jeg bare kan ta det opp av fryseren, tine og rett i matskålene uten noe problem. Kommer til å fôre 50/50 til å starte med da jeg har to relativt nyinnkjøpte 15 kilossekker med hundemat. Blir spennende å gjøre seg opp egne erfaringer og meninger etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for masse svar! 20 kilosblokk ble kjøpt inn i dag, sammen med pressening, litt linfrø og et par sager. Kjøpte zip-poser for å legge dagsrasjoner i, så jeg bare kan ta det opp av fryseren, tine og rett i matskålene uten noe problem. Kommer til å fôre 50/50 til å starte med da jeg har to relativt nyinnkjøpte 15 kilossekker med hundemat. Blir spennende å gjøre seg opp egne erfaringer og meninger etterhvert :)

Hvor kjøpte du 20 kgs blokka? Og prisen? :)

Tror jeg skal begynne fore 50/50 jeg og da vi nå har stor fryser! :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok kort vei til direkte utsalget deres, men jeg foretrekker å kjøpe 20kg ferskt. Da er det bare å dele i pose eller plastboks og ferdig. Ingen tining eller saging.

Men nå har jeg foreløpig ikke fryserplass og da har det gått i halvkilo pølser som varer i to dager her. Da legger jeg bare en i kjøleskapet før jeg drar på jobb, når jeg er hjemme igjen har den tint akkurat nok til at jeg kan ta av plasten og legge den i en boks. Samt dele av en rasjon, og heller ikke tint så mye at det har rent ut V&H i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvor kjøpte du 20 kgs blokka? Og prisen? :)

Tror jeg skal begynne fore 50/50 jeg og da vi nå har stor fryser! :w00t:

Hund som hobby Lade. Kostet vel en 289,- for den blokka. Var innom Troll på sorgenfri, 18 kroner billigere der, men de var tomme. Skulle visst få inn mer i morgen :)

Har til nå knekt to sager, og blokka er nesten like hel. Neste gang blir jeg å handle 5 kilospølser, for jeg har ikke tålmodighet til slikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Hund som hobby Lade. Kostet vel en 289,- for den blokka. Var innom Troll på sorgenfri, 18 kroner billigere der, men de var tomme. Skulle visst få inn mer i morgen :)

Har til nå knekt to sager, og blokka er nesten like hel. Neste gang blir jeg å handle 5 kilospølser, for jeg har ikke tålmodighet til slikt :P

Eh, hva med å vente litt så den rekker å halvtine før du deler opp? Evt. bruke elektrisk sag med blad beregnet til dette formålet eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå knekt to sager, og blokka er nesten like hel. Neste gang blir jeg å handle 5 kilospølser, for jeg har ikke tålmodighet til slikt :P

Om det er vedsag du har brukt så er det ikke rart bladet knekker, det er tross alt is du skal sage igjennom... Elsag med is/kjøttblad og blokka er delt på 1-2-3 selv når den er bunnfrossen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund som hobby Lade. Kostet vel en 289,- for den blokka. Var innom Troll på sorgenfri, 18 kroner billigere der, men de var tomme. Skulle visst få inn mer i morgen :)

Har til nå knekt to sager, og blokka er nesten like hel. Neste gang blir jeg å handle 5 kilospølser, for jeg har ikke tålmodighet til slikt :P

Øks er finfint - får ut mye frustrasjon på det. *fnis* Ellers må du ha sagblad som er beregnet til is/kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

La fra meg hele prosjektet og dro på skytebanen istedenfor :P når jeg kom hjem hadde det tint mer, så nå er 20 kilo ferdig oppdelt i poser. Gikk greit med vanlig vedsag til slutt, men neste gang blir det definitivt 5 kilospølser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La fra meg hele prosjektet og dro på skytebanen istedenfor :P når jeg kom hjem hadde det tint mer, så nå er 20 kilo ferdig oppdelt i poser. Gikk greit med vanlig vedsag til slutt, men neste gang blir det definitivt 5 kilospølser :D

Bare et lite tips, og det er at 5kg pølsene er like harde som 20kg når det er dypfryst. Forskjellen er nok bare at det tiner litt raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hund som hobby Lade. Kostet vel en 289,- for den blokka. Var innom Troll på sorgenfri, 18 kroner billigere der, men de var tomme. Skulle visst få inn mer i morgen :)

Har til nå knekt to sager, og blokka er nesten like hel. Neste gang blir jeg å handle 5 kilospølser, for jeg har ikke tålmodighet til slikt :P

Bruk øks. Eller dra til Jaros hund på Melhus og betal litt ekstra for å få dem ferdig oppdelt. Det siste gjør jeg, for jeg tør ikke stå utenfor blokka og la alle de gamle damene se at jeg står og hugger opp en haug med kjøtt med øks :lol: Veldig enkelt, litt dyrere, men fortsatt mye billigere enn å kjøpe pølser. Der jeg bodde før brukte jeg øks. Det funker veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Bare et lite tips, og det er at 5kg pølsene er like harde som 20kg når det er dypfryst. Forskjellen er nok bare at det tiner litt raskere.
Ja, men ser for meg at det er enklere og mer lettvint med 5 kilos uansett. Dele pølsa opp i 800 grams blokker, også dele de i to igjen når bikkjene skal få mat.

Bruk øks. Eller dra til Jaros hund på Melhus og betal litt ekstra for å få dem ferdig oppdelt. Det siste gjør jeg, for jeg tør ikke stå utenfor blokka og la alle de gamle damene se at jeg står og hugger opp en haug med kjøtt med øks :lol: Veldig enkelt, litt dyrere, men fortsatt mye billigere enn å kjøpe pølser. Der jeg bodde før brukte jeg øks. Det funker veldig greit :)

Takk for tips! Trener jo agility rett ved Melhus, så kanskje jeg heller skal kjøpe av de. Men hvordan er den oppdelte? Små biter?

Haha, jeg følte meg smart der jeg sto i går jeg og. Ny nabo holder på å flytte inn, må ha lurt på hva jeg holdt med på for det sto noen å fulgte med lenge i vinduet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ser for meg at det er enklere og mer lettvint med 5 kilos uansett. Dele pølsa opp i 800 grams blokker, også dele de i to igjen når bikkjene skal få mat.

Takk for tips! Trener jo agility rett ved Melhus, så kanskje jeg heller skal kjøpe av de. Men hvordan er den oppdelte? Små biter?

Haha, jeg følte meg smart der jeg sto i går jeg og. Ny nabo holder på å flytte inn, må ha lurt på hva jeg holdt med på for det sto noen å fulgte med lenge i vinduet :P

Jaroshund på Melhus deler en 20 kilos blokk i 12. biter. Så hver bit blir ca 1,5 kilo. For meg som har to hunder er det perfekt størrelse på bitene. De tar 50 kr ekstra for å dele en blokk. I mine øyne er det absolutt verdt pengene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Jaroshund på Melhus deler en 20 kilos blokk i 12. biter. Så hver bit blir ca 1,5 kilo. For meg som har to hunder er det perfekt størrelse på bitene. De tar 50 kr ekstra for å dele en blokk. I mine øyne er det absolutt verdt pengene ;)
Så absolutt verdt pengene! Da vet jeg hvem jeg skal kontakte når jeg trenger mer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, I rest my case på at det er litt mye styr :whistle::P

Men det er verdt det ekstra styret med alle fordelene. Og det blir en vane og man tenker ikke over at det er litt mer søl og litt mer arbeid. Og når jeg ser gleden til hundene mine når de får råfor kontra tørrfor er jeg ikke i tvil om at jeg gjør det som er riktig for oss!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Men det er verdt det ekstra styret med alle fordelene. Og det blir en vane og man tenker ikke over at det er litt mer søl og litt mer arbeid. Og når jeg ser gleden til hundene mine når de får råfor kontra tørrfor er jeg ikke i tvil om at jeg gjør det som er riktig for oss!
Og jeg syns det er artig og koselig å pusle med maten til hundene. (Ikke akkurat når jeg sto der med saga i går da) Hundene jobber for meg, og jeg vil gjerne gi de noe bedre en tørre fôrkuler til middag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at det betyr svært lite om det har vært tint en gang når det likevel ikke skal lagres lenge i kjøleskapet, så jeg tar ganske enkelt opp det jeg har tenkt å pakke i porsjoner og går og legger meg. Tiner det enten på stålbenken på kjøkkenet eller i dusjen. Med andre ord tiner jeg det akkurat så mye at det kan deles med hendene. Absolutt ikke noe problem enten det er blokker eller 5 kg. pølser. (Men foretrekker pølsene fordi de er generelt enklere å håndtere og stable).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ny 20kg blokk igår.. La den på baderomsgulvet i noen timer og delte opp med øks. Litt slitsomt, men jeg synes det definitivt er verdt strevet. Og så liker jeg å deleopp 20 kg med en gang for da er det en stund til neste gang man må dele opp mer.

Jeg fôrer på V&H fordi:

Liker at hunden ikke får i seg så mye unødvendig, samt tilsetningsstoffer

Pelsen er fin

Hun liker det mye bedre enn tørrfôr

Varierer i smaker osv

Brukes som fullfôr i tillegg til rått kjøtt

Avføringen er fin

Jeg tilsetter rå fisk istedet for fiskeolje (mye morsommere å se hunden spise fisk)

Tennene er fine

Det er billig

"Ulemper":

Det må deles opp

Og er litt knotete på lengre turer

Jeg synes ikke det stinker for det rekker aldri å tine såpass, eller så får hun det ute og da merker vi jo ingenting.

Er det noen som vet hvordan det er med gassdanning i magen med V&H vs tørrfôr? Jeg ser for meg at det blir mindre gass, og kan det da forebygge magedreining i forhold til tørrfôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som bor i Oslo og omegn, hvorfor drar dere bare ikke til Trøgstad? Det er jo ikke akkurat langt. til og med jeg som bor på Hadeland drar til Trøgstad, kjøper 100 kg og deler opp alt på en gang, et ******* der og da men verdt det etter hvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...