Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat - pros and cons


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Jeg prøvde å fore min på v&h og syntes faktisk ikke det fungerte da han mistet en del muskelmasse og økte jeg mengden så ble det fett. Så gikk tilbake til tørrfor og litt rått av og til :-)
Er ofte for lite protein om de mister muskelmasse Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aldri vært borti hunder som får mer tannstein av V&H - bare mindre. Luksien her har myyye tannstein nå, en av grunnene tilat jeg tenker å gå over på V&H igjen.

+ Bra fordøyelse/avføring + Billig + Fin pels Nøytralt ( ): mine er veldig lite glupske, spiser til tider for lite i forhold til energiforbruk, men blir ikke matleie av v&h, spiser kanskje

Fullforer og har gjort det i mange år. Fordeler: Mye bedre pels, mye mindre tannstein, sterkere klør og bedre poter. Avføringen forsvinner nesten før den treffer bakken, og den lukter nesten ikk

Forer stort sett kun rått, V&H pluss kjøtt av diverse typer fra butikken. Fordelene er stort sett alt det som allerede er nevnt. Når vi gikk over til råforing ryddet det opp i en mage-tarminfeksjonen som hunden min slet med som valp, og etter det har han hatt stålmage :)
Min hund har også slitt litt med mage/tarm, og selv om jeg stort sett har råforet det siste året, så har ikke det hatt noen positiv effekt i så måte. Det eneste som hjalp for min, var antibiotikakurer. Så at det "renser opp" noe mer enn annet kvalitetsfor vil iallefall jeg være litt forsiktig med å påstå Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har også slitt litt med mage/tarm, og selv om jeg stort sett har råforet det siste året, så har ikke det hatt noen positiv effekt i så måte. Det eneste som hjalp for min, var antibiotikakurer. Så at det "renser opp" noe mer enn annet kvalitetsfor vil iallefall jeg være litt forsiktig med å påstå Sent from my iPad using Tapatalk HD

Han gikk på antibiotika og skånefor, og det fjernet infeksjonen, men ting ble allikevel ikke 100% i orden før vi begynte på råfor, så jeg er ikke i tvil om at det hadde en positiv effekt på fordøyelsessystemet hans etter at det ble satt i ulage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gikk på antibiotika og skånefor, og det fjernet infeksjonen, men ting ble allikevel ikke 100% i orden før vi begynte på råfor, så jeg er ikke i tvil om at det hadde en positiv effekt på fordøyelsessystemet hans etter at det ble satt i ulage :)
Det kan være, men jeg ville bare få frem at det ikke er noen mirakelmat. Som sagt så hadde min gått på dette i ett år, og enda fikk han en kraftig infeksjon i mage/tarm. Ikke på grunn av v&h, og ikke til tross for v&h Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være, men jeg ville bare få frem at det ikke er noen mirakelmat. Som sagt så hadde min gått på dette i ett år, og enda fikk han en kraftig infeksjon i mage/tarm. Ikke på grunn av v&h, og ikke til tross for v&h Sent from my iPad using Tapatalk HD

Veldig synd det ikke har funka for din, for det funka knall for min :) Forøvrig er det fler jeg kjenner med samme erfaring som meg, etter skifte til råforing ble magen mye mer stabil selv om det ikke nødvendigvis var store problemer i forkant. Så jeg tror nok ikke det at vi opplevde en bedring er ikke et engangstilfelle, selv om det er synd du ikke har opplevd det samme :)

Edit: Har heller ikke prøvd å fremstille det som mirakelmat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti hunder som får mer tannstein av V&H - bare mindre. Luksien her har myyye tannstein nå, en av grunnene tilat jeg tenker å gå over på V&H igjen.

Merkelig. Vi har en tispe som har gått på V&M og tørrfor hele livet, og hun har dårlige tenner. Hun har ikke bodd hos oss før de siste månedene. Jeg merket også at en av våre andre hunder fikk mye mer belegg og tannstein når vi fullfora han på V&M en periode. Så vi begynte med tørrfor i tillegg og mer bein da gikk det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson
Og jeg som ikke har tenkt tanken en gang på å sjekke butikker i Sverige som selger slikt. :lol:

Men da vet jeg det til sommeren evt. :ahappy:

Fant nylig ut at veterinær (norsk forøvrig) på Stallarholmen har v&h. Sånn hvis du skal henge i Strängnäs-området. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hovedgrunnene for at jeg begynte med vom og hundemat var at vi hadde en hund med sensitivmage. De fire første årene av hans liv foret vi med tørrfor. Han tålte nesten ingenting uten om det og hadde en runde med diare omtrent hver eneste måned. I stede for å gå over på et sensitiv tørrfor valgte vi å suksessivt ta han over på vom og hundemat i håp om at han skulle bli bedre. De siste 5 årene av livet sitt etter at vi gikk over på vom og hundemat hadde han aldri diare. Så det kan absolutt hjelpe på sensitive hunder, men det hjelper selvfølgelig ikke på hunder med mage/tarm infeksjoner..

Jeg har heller ikke slitt med mer tannstein på mine hunder etter at jeg begynte å fore rått. Men jeg gir også jevnlig en del bein/brusk som oksehaler, kalkunhalser osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nylig ut at veterinær (norsk forøvrig) på Stallarholmen har v&h. Sånn hvis du skal henge i Strängnäs-området. :)

Takker. :ahappy: Regner med å tilbringe litt tid i det området til sommeren ja. :)

De selger tilfeldigvis ikke Hurrta der? Jeg kunne tenkt meg noen Hurrta ting, men vil kjøpe i Sverige pga pris. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fòrer jeg primært på v&h.

Fordeler:
-Hyggelig mengde bæsj, som er luktfri, og forsvinner fort om den blir liggende.
-God tannhygiene.
-Mine har fin pels, og lette røyteperioder, samt gode klør og poter. Om det er foret som gjør det, eller om de hadde gjort det uavhengig av fòr vet jeg ikke, men det er i iallefall en fordel jeg ser.
-God appetitt
-Lettvint, når vi fant en løsning som fungerte for oss i forhold til hvor mye og hvor ofte vi skal ta opp fra fryseren.
(Vi tar opp 5 kg av gangen, som vi lar stå på benken til tining i ett døgn før vi setter den i kjøleskapet. En 5 kgs bit går perfekt oppi en RC bøtte, som vi slenger i oppvaskmaskinen når den er tom, på denne måten må vi bare ta opp hver 5. dag)
-Prisen er latterlig hyggelig. Om jeg handler av "riktige" folk, hvilket jeg har vært dårlig på i det siste, siden det krever litt mer planlegging, får jeg 20 kg for 200 kr, altså 10 kr pr kg.
-Lukter lite hvis man lagrer det riktig
-Lett å blande inn fortilskudd etc. (Her får hundene ekstra olje, b-vit. og egg, som lett røres ut i opptint v&h)
-Lett tilgjengelig, det er mange som forhandler.
-Hundene drikker betraktelig mindre.

Ulemper:
-Krever fryseplass, om man handler en betydelig mengde av gangen.
-Pes på tur. (Om man skal på roadtrip er det jo ikke noe problem, men på ukesturer i skogen er det et hakk mer kronglete.)
-Litt mer oppvask enn med tørrfòr, men det er for oss ingen ulemper.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordeler for bikkjene sin del her i huset, de elska det, var som og få kjøttdeig hver dag. Ulempen var jo at i tint tilstand så var det jo to jafs og borte, også sto de der da og var like sultne enda :P Hadde jo ikke spist jo :P Jeg ga derfor fryst så fikk de ligge og gnage på det. Ulempen er at det tar fryseplass, at det blir litt søl og at det er mer arbeid med foringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker V&H som hovedfôr og har gjort det de siste årene.

Fordelene er:

Best helsegevinst av å gå på V&H ifht allergi og fordøyelse

Prisen er lav

Ulempene er:

Upraktisk - må deles opp, knotete å reise med, grisete, må alltid huske på å ta opp litt fra frysa

Må gi tilskudd av omega 3 - jeg fôrer hovedsaklig på nr 33

Stinker fort

Jeg er kjempefornøyd med V&H, men jeg har kjøpt inn Orijen som skal brukes på hytta og når vi reiser. Vi har ikke innlagt vann eller avløp på hytta og med en hund som fint kan bestemme seg for å innføre spisenekt eller ta en munnfull og gå er det maks ukoselig med størkna rester av V&H som er vanskelig å bli kvitt. V&H stinker raskt i søpla og er generelt upraktisk om du ikke har en hund som inhalerer maten synes jeg. Det er greier her hjemme, da forsvinner uspist mat i do og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren skryter alltid av tennene til Chessea.. Hun er snart 8 år og har nada tannstein. Om jeg tror det har noe å gjøre med at hun spiser mye rått - indeed!

Jeg har to kresne hunder, men begge spiser V&H. Det er den største fordelen i mine øyne. Dessuten har de fine tenner begge to, lite avføring, fin pels osv. Jeg gir noe Royal Canin innimellom, så jeg har noe de gangene V&H er upraktisk (typ telttur på sommeren), men det står fremme lenge før de gidder å smake på det. Men at det står fremme tror jeg er årsaken til at de ikke sliter med hard avføring, siden de får i seg litt fiber de gangene de tar en smakebit av tørrforet. :)

Mine får hovedsakelig den med laks, men jeg bruker å variere mellom alle variantene for å gi dem litt variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullfôret på V&H i ca ti år og har aldri pusset en hundetann. Har heller aldri fjernet tannstein, og de siste årene har jeg ikke vært spesielt flink på å gi bein heller egentlig.

Det skal bli spennende å få nestemann, for jeg vet at hun må fjerne tannstein jevnlig og at det er ganske vanlig på rasen. Så får vi se om V&H klarer å fikse opp i rotet, eller om det ikke spiller så stor rolle hva hun spiser. Jeg tror raser er mer eller mindre disponerte for tannstein ut fra munnflora, og at det iallfall til en viss grad er arvelig. Lite spytt, mye spytt, enzymer, fôring, alt det har noe å si. Men noen hunder får tannstein uansett hva man gjør, andre får det ikke selv etter et liv på brødskiver og ikke noe annet.

V&H kan være et mirakelfôr. Det forlenget livet til to av mine betraktelig. For andre funker det ikke i det hele tatt. Det er nok litt prøv og feil slik det er med andre fôr. Men man kan trygt si at det er et kvalitetsfôr, og om man - som meg - liker idéen om å fore mest mulig med hele, ferske råvarer og minst mulig prosessert, så er det et ypperlig alternativ så lenge hunden fungerer på det.

Så, billig og svært bra. Tidvis litt upraktisk, men ikke akkurat veldig. Det vil nok alltid være mitt go-to hovedfôr, jeg har super erfaring og stor tro på produktet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mye bein i vomoghundemat. det ser du om du løser opp maten i vann- det ligger "hvit grus" i bunnen av fôrbøtta!

om det er en ulempe eller fordel- vel, så lenge fôret er velbalansert satt sammen er det vel ingen ulempe.

Det er jo med på å tilføre kalsium, og det er jo en fordel.

Mine fungerer fint på tørrfor også, men ser at de blir mer matleie da. På V&H så rundvaskes skåla så grundig at den omtrent ikke trenger vask. Bruker 33 fordi det er den som er minst klissete i tint tilstand - jeg har jo hunder med skjegg.. Er vi på tur så tar jeg gjerne med om det er kortvarig. Er det mer langvarig så får de tørrfor akkurat den perioden. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom har flere hunder/små eller mellomstore hunder. Hvordan gjør dere det med matmengde? Jeg opplevde det som litt styr da jeg endte med å måtte veie maten før hvert måltid da de skulle ha forskjellig mengde. For at det skal være lønnsomt kjøper jeg selvsagt 20kg blokker og pakker selv. Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom har flere hunder/små eller mellomstore hunder. Hvordan gjør dere det med matmengde? Jeg opplevde det som litt styr da jeg endte med å måtte veie maten før hvert måltid da de skulle ha forskjellig mengde. For at det skal være lønnsomt kjøper jeg selvsagt 20kg blokker og pakker selv. Noen gode tips?

Kasko fikk bare en dæsj, men har aldri slitt med vekta på han. Tatt på øyemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to store hunder da, men jeg veier det opp uansett, for de trenger ulik mengde. Synes ikke det er noe problem, må jo dele opp og legge i poser i fryseren uansett når vi kjøper i større mengder, så om jeg veier opp 400 g i en pose og 600 g i en annen pose er ikke noe mer jobb. Det tar bare noen sek ekstra å veie mengden og ikke ta det på øyemål.

Synes det var lettvint og greit å gjøre det på denne måten :)

Om jeg har halvkilospølser i de periodene vi ikke får kjøpt større mengder så deler jeg bare pølsa i to hvor Bris får 3/5 av pølsa og Isak får 2/5, da tar jeg det på øyemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset var v&h redningen for vekt, pels, klør og avføring!

Vi prøvde "alt" av tørt, og uansett fôr, var hunden tynn, og bæsja 8-10(!!!) ganger om dagen! Utnytta det tørre dååååårlig.. han røyta også mye, flasset noe vanvittig og hadde en ånde som man kunne spy av. I tillegg var klørne fliset.

Vi prøvde tilskudd av mange slag, men det ble mye tilskudd, og tom konto:p

Nå får han v&h nr 25, bæsjer 1-3 ganger i døgnet, vekta er som den skal(og veldig lett å regulere), pelsen er skinnende og uten flass, klørne er sterke og ånden er bra:)!

At det er mer tungvint å fullfore med v&h når vi er på reise, regnes ikke engang som en bagatell i forhold til det positive jeg opplever med foret!

Delingen ser jeg ikke på som et problem heller! Han spiser 1kg om dagen, og jeg kjøper 500g pølser, fordi det er enklest:p (vet det er dyrere). Har alltid tre pølser til tining i kjøleskapet, og tar en ny ut av frysern hver gang han får en fra kjøla:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Wow, tusen takk for masse svar! Har nå bestemt oss for å prøve å fôre med v&h framover, blir spennende å se :)

Edit: Det stemmer at det skal gis ca 2 % av kroppsvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen takk for masse svar! Har nå bestemt oss for å prøve å fôre med v&h framover, blir spennende å se :)

Edit: Det stemmer at det skal gis ca 2 % av kroppsvekt?

Som et utgangspunkt ja, så justerer man litt opp og ned etter hold :)

Hund som hobby på Lade tar imot bestilling på blokker, 5-kg og kilospølser forøvrig. De har bare halvkilospølser i butikken. Ellers har de alltid i større forpakninger på Troll og Jaros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Som et utgangspunkt ja, så justerer man litt opp og ned etter hold :) Hund som hobby på Lade tar imot bestilling på blokker, 5-kg og kilospølser forøvrig. De har bare halvkilospølser i butikken. Ellers har de alltid i større forpakninger på Troll og Jaros
Supert, skal gå innom de i morgen å undersøke :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...