Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan utarter livmorbetennelse seg?


Recommended Posts

Jeg vurderer å kastrere henne etter siste hvalpekull. Er det en lur ide?

Det er plusser og minuser med alt. Men jeg vurderer å kastrere den jeg skal ta over. Hun var veldig, veldig syk under sin livmorbetennelse, jeg ønsker ikke at det skal skje igjen. Samtidig har jeg opplevd alvorlige komplikasjoner etter kastrering av tispe, så jeg er veldig ambivalent.

Men har din hatt livmorbetennelse? Dette var vel bare skjedebetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plusser og minuser med alt. Men jeg vurderer å kastrere den jeg skal ta over. Hun var veldig, veldig syk under sin livmorbetennelse, jeg ønsker ikke at det skal skje igjen. Samtidig har jeg opplevd alvorlige komplikasjoner etter kastrering av tispe, så jeg er veldig ambivalent.

Men har din hatt livmorbetennelse? Dette var vel bare skjedebetennelse?

Nei, hun har ikke hatt livmorbetennelse som jeg vet om. Men det er helt tydelig at hun slekter på sin mor, som etter hver eneste løpetid får innbilt svangerskap med fylte patter og det som hører med. Nå blir tydeligvis ikke Mira deperimert av dette, ikke graver hun i smug etc, men jeg må innrømme at det hadde vært veldig deilig å slippe både løpetid og "fantasihvalper".

Alle inngrep, uansett hva det er, innebærer en risiko for komplikasjoner. Så det er helt klart en vurdering man må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett når jeg leser at det lønner seg å parre første løpetid etter livmorbeyennelse? Dette blir det siste kullet hennes og vi får henne overført på oss i NKK. Jeg vurderer å kastrere henne etter siste hvalpekull. Er det en lur ide?

Jepp, OM man skal avle er det beste løpetia å gjøre det på for å minske risken for komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det gikk fint med hunden din;) Da mi fikk lukket livmorbetennelse for 2 år siden var symptomene at hun måtte ut på do med diare hver 2 time (helt på slaget) ellers i fin form. Startet en søndags kveld,dro tidlig til dyrlegen mandagen fikk time til kastrering tirsdagen. Mandagen måtte hun jo også ut hver andre time da. I uka her så har jammen meg såret åpnet seg! 2 år etter... Enten sitter det gjenn sting ellers så har hun fått noen der så åpnet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det gikk fint med hunden din;) Da mi fikk lukket livmorbetennelse for 2 år siden var symptomene at hun måtte ut på do med diare hver 2 time (helt på slaget) ellers i fin form. Startet en søndags kveld,dro tidlig til dyrlegen mandagen fikk time til kastrering tirsdagen. Mandagen måtte hun jo også ut hver andre time da. I uka her så har jammen meg såret åpnet seg! 2 år etter... Enten sitter det gjenn sting ellers så har hun fått noen der så åpnet seg.

Isj, det hørtes ikke noe bra ut... Det er kanskje ikke værre enn at det kan holdes rent og det gror av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år gamle Linda ble operert for livmorbetennelse på mandag. Hun hadde en illeluktende utflod etter løpetiden (som var for tre uker siden) og etter et googlesøk fant vi ut at det kunne være symptom på livmorbetennelse.

Dagen etter dro vi til dyrlegen som satt jord og himmel i bevegelse for at vi skulle få komme inn med en eneste gang jeg ringte. Når vi kom fram bedøvet de Linda med en gang og tok en ultralydundersøkelse som viste noe som ikke skulle være sånn. Det så ut som svarte hull på skjermen, selv jeg som ikke har et trent øye så det når dyrlegen pekte på det.

Vi oppdaget det relativt tidlig og det var en åpen livmorbetennelse, så operasjonen foregikk uten komplikasjoner, men Linda takler dårlig tiden etter operasjonen, så dette blir den siste operasjonen hun må igjennom de neste sju årene.

Må legge til at de fant en "byll" eller lukket infisert klump på den ene eggstokken, så om den hadde fått vokse kunne det gått verre.

Linda har hatt to valpekull der alt har gått helt supert, men hun fikk likevel livmorbetennelse. Tror det er en myte at det å ha valper hjelper mot livmorbetennelse. Dyrlegen forklarte det hele med at hundenes syklus er spesiell i form av at livmoren "aldri" får hvile.

Anbefaler Vestby dyreklinikk på det sterkeste. Ikke fordi Linda overlevde, men fordi de er hyggelige, ligger på en akseptabel pris og virkelig gjør alt som er mulig for at hunden skal få behandling i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men jeg har også veldig god erfaring med Vestby, spesielt den ene veterinæren der som måtte avlive min forrige hund, Casper. Det hele ble gjort på en så fin og verdig måte som det kan gjøres, og hun var omtrent like mye berørt av det som skjedde som meg. Følte virkelig at jeg ble forstått og at det beste ble gjort for hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda har hatt to valpekull der alt har gått helt supert, men hun fikk likevel livmorbetennelse. Tror det er en myte at det å ha valper hjelper mot livmorbetennelse. Dyrlegen forklarte det hele med at hundenes syklus er spesiell i form av at livmoren "aldri" får hvile.

Det er vel ingen som har sagt at kull hjelper mot pyometra? Det er heller det at om man skal avle bør man ikke vente for mange løpetider, nettopp fordi pyometra gjerne kommer igjen, og da må tispa som oftest kasteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt at kull hjelper mot pyometra? Det er heller det at om man skal avle bør man ikke vente for mange løpetider, nettopp fordi pyometra gjerne kommer igjen, og da må tispa som oftest kasteres.

Nå svarte ikke jeg på det som ble skrevet. Jeg har bare alltid trodd at det å få valper på en tispe forhindret livmorbetennelse senere i livet (uten at jeg vet hvorfor jeg trodde det), men nå er jeg overbevist om at det ikke er av den grunn. :) Bare for å legge til det: Linda har ikke hatt tegn på livmorbetennelse før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en artikkel om livmorbetennelse, finner den ikke igjen, hvor forfatteren mener det er en myte at hvalpekull forebygger livmorbetennelse. Men de mener det kan være genetisk og at man derfor bør stille seg spørsmålet om det er klokt å avle videre på en tidpe som har hatt det. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarte ikke jeg på det som ble skrevet. Jeg har bare alltid trodd at det å få valper på en tispe forhindret livmorbetennelse senere i livet (uten at jeg vet hvorfor jeg trodde det), men nå er jeg overbevist om at det ikke er av den grunn. :) Bare for å legge til det: Linda har ikke hatt tegn på livmorbetennelse før nå.

OT:

Jeg vet om en tispe som fikk valper ganske nøyaktig 18 måneder gammel med bakgrunn av at det lå så mye livmorbetennelse på linjene. Jeg vet ikke om hun hadde/har fått det, men å ha valper på en tispe forebyggende synes jeg er ganske skremmende og en dårlig grunn til bevisst å avle på det jeg mener fortsatt er en valp..... Sikkert ikke den eneste dette er gjort på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L8 L: Nei, det er absolutt ikke veien å gå, da hadde det vel vært mer riktig å sterilisere hvis man er overbevist om at det er arvelig.

Jeg lurer så fælt på hva som forårsaker livmorbetennelse. Mamman til Linda er 11 år og har ikke fått det, heller ikke bestemoren såvidt jeg vet.

Kan det være stoffer i maten? Arvelig? Alderen? Hyppighet på løpetid?

Nei, jeg er bare sjeleglad Linda har det bra jeg. Men vi har jo ei tispe til som snart fyller syv år. Håper hun slipper unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...