Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor skal man ikke velge din hunderase?


Maria
 Share

Recommended Posts

Stort sett enig med SEC, men kan jo skrive min egen liste også. :P

Ikke skaff deg shiba dersom:

- du foretrekker en hund som synes at din glede er belønning nok

- du vil ha en hund som er lett å motivere

- du vil at hunden din skal kunne gå løs i skogen

- du vil ha en hund som går overens med alle andre hunder

- du alltid vil ha hunden innenfor synsvidde innen- og utendørs

- du ikke synes det er sjarmerende med "prating" som for uinnvidde høres ut som knurring

- du ikke er villig til å spise mat med hundehår i minst en måned i halvåret (seriøst, jeg har sluttet å se på maten min når jeg spiser den...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en motebevisst hund: Oppdrettere er spesielt opptatte av dette og typiske irsksetternavn er Armani, Chanel, Princess og Gucci etc. Ikke velg irsk set

Denne tråden med advarsler burde ha kommet før. Nå er jeg stuck med det her, liksom.

Ikke velg Staff hvis ikke: Du liker å ha nærkontakt, 24/7. Hvis du ikke liker at ting blir tygd i stykker. Hvis du ikke liker snakkende hunder. Hvis du ikke liker hunder som ikke er

Posted Images

Ikke velg deg aussie om:

-du vil ha en hund som ikke røyter (de røyter MYE, mye mer enn labradoren min)

-du vil ha den fordi den har vakre farger og et tiltalende ytre

-du vil ha en hund som ikke bjeffer eller har lett for å lage lyd

-du ikke vil ha en hund med vakt og skarphet (den sier i fra og alvor i seg)

-du ikke vil ha en hund som av og til virker som den kan lese tankene dine

-du ikke vil ha en som hopper i ansiktshøyde for å hilse

-du ikke vil ha en klovnete hund

-du ikke vil ha en som bomper og bruker deg som støtdemper

-du vil ha en rolig sofapotet

Ikke velg deg jaktlabrador om du:

-ikke vil høre "åååå, så tynn den er", "er det en pointer?" eller får stygge blikk fra andre labradoreiere av "vanlige" labradorer

-ikke vil aktivisere den fysisk og mentalt

-vil ha en rolig unghundstid

-vil ha en vakthund

-vil ha en rolig sofapotet

-ikke tenker trene aktivt innen jakt eller bruks (lp kan gå til nøds i følge noen oppdrettere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du liten bil og trang plass, ikke velg greyhound.

Liker du å trene hund og vil konkurrere, ikke velg greyhound.

Du vil ha en hund som trives alene, ikke velg greyhound.

Vil ha en hund som kan stå utendørs i hundegård dagen lang, ikke velg greyhound.

Vil du ha en pyntehund som bare ligger inne, ikke velg greyhound.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg irsk ulvehund dersom:

- du ønsker garantert lenger levealder enn 7 år

- du må kunne ta med hunden inn veldig mange steder (tar mye plass, ikke alle andre er like begeistret)

- du ikke er forberedt på å betale mer dersom det skulle være noe, de må jo f. eks ha et tonn mer piller hos veterinæren enn en miniatyr

- det er viktig for deg å gjøre det bra på konkurranser eller du vil ha en lett-trent hund

Ikke velg boerboel dersom:

- du vil ha en hund som har like bra utgangspunkt for å bli en "hundejorde"-hund som en labrador

- du er redd for å søke andre med mer kunnskap for å få hjelp og råd

- du ikke vil at andre skal krysse gaten (vekk fra dere) når de ser dere på tur

- du vil ha en førermyk hund uten spesielt mye meninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boerboel er ikke hunden for de som - trenger sofaen for seg selv - missliker dammer av vann og sikkel på kjøkkengulvet - synes det er masete å måtte støvsuge ALT hver dag - ikke får sove om natten pga hundesnorking - bryr seg om merkelige flekker som plutselig dukker opp i uante høyder på uante steder -er redd for bilen sin -ikke orker å forklare alle at "den er ikke farlig, bare veeeldig glad og litt stor" -ikke liker å plukke opp etter hunden sin -tar seg nær av folk som spretter over til andre siden av gata når dere er ute på tur -glemmer å gjemme unna finskoene når hunden er alene hjemme - ikke synes store hull i plenen er helt greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ikke kjøp Havanais dersom:

Du ikke er spesielt interessert i å konstant drive med pelsstell og føle at du alltid har bøsten i den ene hånden.

Du ønsker å tilbringe mye tid ute i vinterhalvåret.

Du er menneskelig sosial og ikke kun vil tilbringe tid hjemme med hunden (satt litt på spissen såklart.)

Du har støv på hjernen eller er glad i møblene dine (de drasser med seg mye sand og kvist om du ikke klipper buk og labber ukentlig).
Du ønsker sofaen for deg selv (Nærmest dyreplageri ifølge en Havanais, konstant nærhet er viktigere enn noe annet.)
Du blir gal av å høre tassing et steg bak deg uansett hvor du går.
Du ikke er interessert i "dill" med positiv forsterkning som læringsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ikke minihund om du liker å gå i fred!

Og kjøp absolutt ikke en yorkiemix om du vil ha en "veskehund",hun går gjerne en mil. Heller ikke om du vil ha en stille og rolig hund,hun er en jakthund, elsker å jage og fange, og har ett godt vokterinstinkt.

Du må like å børste pels, og ha en realistisk innstilling til hage og plen... En Terrier liker å grave, størrelse på bikkja er ingen hindring. (Lurer på hvor blomsterløkene kommer opp hen, jeg gravde de ned minst søttifjorten ganger i høst...)

Du må like å ha en hund OVERALT. De er der du er, enten du vil eller ikke :P . (Dusje med en hylende hund utenfor døra, gå på do med en hund som prøver å grave gjennom døra, og ha en på fanget hele tiden om du sitter rolig.) Du må ikke ha ambisjoner om å ha en lettdressert hund, eller en du kan lokke med mat for å motivere.

På den positive siden er min jo mye mindre enn ett esel,selv om hun er like sta... :wub:

Har ikke hatt så sta og sær bikkje siden jeg hadde strihårete vohrstere... Det ligger i barten tror jeg :innocent: .

Konklusjon,om du vil ha en liten hund, som selv tror at den er STOR, og er villig til å være klistret med borrelås til bikkja, så er hun et godt valg <3 :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forstår ikke hvorfor ikke alle vil ha shiba!? :lol:

Stort sett enig med SEC, men kan jo skrive min egen liste også. :P Ikke skaff deg shiba dersom: - du foretrekker en hund som synes at din glede er belønning nok - du vil ha en hund som er lett å motivere - du vil at hunden din skal kunne gå løs i skogen - du vil ha en hund som går overens med alle andre hunder - du alltid vil ha hunden innenfor synsvidde innen- og utendørs - du ikke synes det er sjarmerende med "prating" som for uinnvidde høres ut som knurring - du ikke er villig til å spise mat med hundehår i minst en måned i halvåret (seriøst, jeg har sluttet å se på maten min når jeg spiser den...)
Ikke velg shiba dersom: Du ønsker deg en hund som lever for å gjøre deg til lags Du vil hevde deg i hundesporter Du vil at hunden skal kunne slippes løs med alle andre hunder, alltid Du ønsker deg en hund uten egne meninger Du ikke har humor Du ikke tåler potensielt MYE språk, være seg både fysisk og vokalt Du vil ha en hund som kan gå løs hele tida Du vil ha en hund som ikke jakter Du vil ha en hund som ikke røyter Du vil ha en hund det er lett å håndtere uten at du trener på det Du vil ha en hund som ikke står i fare for å bli sær Du vil ha en hund som ikke kan bli litt "in your face" Du vil ha en hund det er lett å motivere Du vil ha en hund som jevnt over er glad i mat Du vil ha en hund som er overstrømmende mot fremmede Du vil ha en hund som alltid holder deg med selskap eller befinner seg i samme rom som deg (måtte legge til denne etter alle "borrelås"-innspillene fra andre, haha!) (Her kunne jeg holdt på lenge, kjenner jeg! :D)
La meg legge til: -Shiba er ikke noe for deg om du vil ha en hund som kan gå på do hvorsomhelst! -Definitivt ikke noe for deg om du blir sur hvis folk spør om du har en rev. :aww:
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp toller

- om du ikke er villig til å legge ned en del tid på research ang oppdrettere og linjer

- om du tror tolleren er en golden i miniformat. Dette er retrievernes svar på fullblodshesten...

- om du vil ha sofahund. Det kan de godt være, etter at de har fått trim og/eller trening

- om du vil ha en hund som ikke varsler. Den såkalte tolleralarmen er temmelig grusom.

- om du ikke har planer om å legge ned en del tid på miljøtrening og sosialisering. Dette henger litt sammen med punkt 1.

- om du ikke liker oversosiale hunder

- om du ikke liker pels. De røyter!

- om du ikke liker at hunden spiser det den kommer over. Så lenge det ligner på mat, har inneholdt mat, en gang har vært mat eller lukter mat så kan og skal det spises.

- om du ikke har lyst til å svare på hvilken rase det er hver gang du er ute i offentligheten. Samtalene ser som regel slik ut:

- åååå, hvilken rase er det der?

- det er en nova Scotia duck tolling retriever.

- * uforstående, forvirret ansiktsuttrykk* " en nova hvafornoe?"

- "en toller"

- *enda mer uforstående, forvirret ansiktsuttrykk. Omtrent her angrer de fleste på at de spurte.

- "en retriever"

- "ååååja, en sånn golden?"

...

:P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Chessea har lyst til å hoppe typ heeele tiden synes jeg er ganske morsomt, selv om det og er slitsomt. Hvis det gir noen mening :P

Og Khela som går meg på nervene hver gang hun bjeffer på døra, syns jeg det er godt å ha en liten vokter. Trenger ikke å bekymre meg over røvere i alle fall :lol:

Ikke velg papillon om du:

- Vil ha en hund som bare skal ligge på gulvet

- Vil ha klær uten hår

- Vil ha en hund som holder kjeft

- Vil ha en hund som ikke er småspist

- Ikke vil kle på hunden når det er kaldt

Også kommer jeg egentlig ikke på mer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp en chinese crested powder puff om du:

-blir lei av å fortelle alle at det er en "kinesisk nakenhund MED pels"

-ikke liker pelsstell

-ikke liker å bade hunder, med påfølgende tørking og børsting og børsting og børsting

-vil ha en hund som gidder å følge med når du skal lære den kommandoer

-hater katt (er overbevist om at cc/ccpp egentlig er halvt katt pga væremåte)

-er overbevist om at gneldring lar seg stoppe av bedre oppdragelse :P

-vil ha sengen og sofaen i fred

-vil sitte i fred på do og drite :frantics: bare én eneste gang, plis???!!

-ønsker en valp som er stueren før fylte 12 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg Staff hvis ikke:

Du liker å ha nærkontakt, 24/7.

IMG_8761.jpg

Hvis du ikke liker at ting blir tygd i stykker.

IMG_8016.jpg

Hvis du ikke liker snakkende hunder.

IMG_6715.jpg

Hvis du ikke liker hunder som ikke er sjenerte.

IMG_6088.jpg

Hvis du ikke liker voldsom lek.

IMG_5053.jpg

Hvis du ikke liker hunder som furter bare du ser stygt på dem.

IMG_4659.jpg

Hvis du ikke liker hunder som elsker alt på 2 bein.

Trymkrsand.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en motebevisst hund:

motehund_zps25f8790c.jpg

Oppdrettere er spesielt opptatte av dette og typiske irsksetternavn er Armani, Chanel, Princess og Gucci etc.

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en hund som går sammen med sau:

lambert4.jpg

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en hund som går sammen med katter:

kattunger1-1.jpg

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en hund som går sammen med fugler:

P1000990frans.jpg

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en hund som går sammen med kaniner:

IMG_1276x.jpg

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en veskehund:

DSC00676.jpg

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en hund som finner seg i alt:

IMG_3650.jpg

Ikke velg irsk setter dersom du ikke ønsker en diva som trenger sovemaske for å få skjønnhetssøvnen sin:

P1030133a.jpg

:rofl: :rofl: :rofl:

Hvorfor ikke velge rasen min? Klart man bør velge rasen min, det er jo verdens beste! :wub:

På det litt mer seriøse plan, så er det jo en aktiv jakthund, så hvis du er ute etter en rolig hund som loffer i hælene dine på korte turer, så bør man se etter hund andre steder. :aww:

  • Like 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg irsk setter om du ikke liker fysisk aktivitet :) eller om du blir nervøs om hunden runderer i stor radius fra deg.

Og

Ikke velg korthåret collie om du ikke liker fører-orienterte hunder som du nesten snubler i enkelte ganger ute på tur ;) Selv når de går løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skaff flat hvis du:

- ikke liker noen som sniker tungen sin til seg i fjeset ditt når du minst venter det

- ikke liker kos dagen lang

- liker veeeldig fornøyde og blide hunder

- ikke takler røyting

- ikke er spesielt aktiv

Ikke skaff basenji hvis du:

- har store ambisjoner om å trene/konkurrere i en samarbeidssport

- forventer å kunne ha hunden løs til enhver tid

- ikke ønsker hund med mye jakt

- ikke er så veldig fornøyd med å komme hjem til alle sofaputene (eller noe annet mykt) på gulvet med hunden oppå i en haug (eller gjemt inni haugen)

- ikke har lyst til å være ute hele våren/sommeren, fordi det er sol og varmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...