Gå til innhold
Hundesonen.no

Mezzi 1.6.11


Enits
 Share

Recommended Posts

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier! Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund. Mezzi er en finsk lapphund, hann

DA er Mezzi kommet! Love at first sight! Nydeligere i virkeligheten enn på bilder er han også! Turen gikk fint, men han er noe stresset. Ikke rart når han ikke er vant til å være med andre enn

Et av de gode øyeblikkene:

Idag har mezzi vært alene hjemme for første gang.

Vi skulle en tur å prøvekjøre en bil nemlig, og vel, mezzi går ikke så bra i baksete på bilen vi har så han ble hjemme.

Satt på opptak på ipaden så vi kunne sjekke om han bråker eller noe når vi var borte. Litt piping i starten, så ingen lyd.

Så, det gikk strålende! Flinke vofsen!

Nå lyder han kommandoen dekk også, uten at vi må veilede han ned i dekk. Flinke bisken :)

Ellers kan han sitt, den tilbyr han hele tiden, også når han ikke vet hva vi egentlig ber om. Bli kan han litt, men det må trenes mye på. Og så kan han opp, Da hopper han opp etter godbit :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Timeout er gull - men det er viktig at dere benytter det med en gang han prøver. Så fort han forsøker å "grabbe" dere - vær helt rolig, ikke si nei, ikke si noen ting, bare helt rolig ta tak i halsbåndet, geleide han bort til der dere vil binde han, bind han fast, snu ryggen til og gå å sett deg igjen. Når han legger seg ned går du rolig bort og slipper han løs og går å setter deg igjen. Ingen respons på noe som helst, ikke noe ros etter timeout og ikke noe skjenn før.

Tipper det tar maks tre repetisjoner før han tar tegninga, de er skjeldent dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeout er gull - men det er viktig at dere benytter det med en gang han prøver. Så fort han forsøker å "grabbe" dere - vær helt rolig, ikke si nei, ikke si noen ting, bare helt rolig ta tak i halsbåndet, geleide han bort til der dere vil binde han, bind han fast, snu ryggen til og gå å sett deg igjen. Når han legger seg ned går du rolig bort og slipper han løs og går å setter deg igjen. Ingen respons på noe som helst, ikke noe ros etter timeout og ikke noe skjenn før.

Tipper det tar maks tre repetisjoner før han tar tegninga, de er skjeldent dumme.

Takk for tips! :) Skal prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har Mezzi sovet utenfor buret sitt. VI lukket dørene så han fikk gangen til rådighet. Og det har gått strålende! :)

Nå må vi bare fortsette å jobbe med at han skal roe seg når vi ikke er her også så han kan være løs når han er alene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han ikke bare vært hos dere i noen dager? Syns det er viktigere å venne ham til at han hører til sammen med dere, enn å venne ham til å være alene, jeg. Ville ikke ha trent på triks og lydighetsgreier enda, heller. Bruk tid på å bli kjent med hverandre, fortell ham dine hverdagsregler (som at man ikke pisser i gangen eller biter folk som sitter i sofaen :) ) og la andre ting vente. Vær sammen så mye som mulig. Ta ham med til byen, på buss, i parker, på fjellet, på besøk, få besøk etc. Et skritt om gangen. Siden han er så stressa, ville jeg ikke lekt med ham, eller utsatt ham for det du finner ut at kan utløse stress de første ukene. Mest for å finne ut hva som trigger stress, for så å kunne bruke det som forsterker i trening. Det er ikke negativt med stress, når man bare vet å finne av- knappen til hunden :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han ikke bare vært hos dere i noen dager? Syns det er viktigere å venne ham til at han hører til sammen med dere, enn å venne ham til å være alene, jeg. Ville ikke ha trent på triks og lydighetsgreier enda, heller. Bruk tid på å bli kjent med hverandre, fortell ham dine hverdagsregler (som at man ikke pisser i gangen eller biter folk som sitter i sofaen :) ) og la andre ting vente. Vær sammen så mye som mulig. Ta ham med til byen, på buss, i parker, på fjellet, på besøk, få besøk etc. Et skritt om gangen. Siden han er så stressa, ville jeg ikke lekt med ham, eller utsatt ham for det du finner ut at kan utløse stress de første ukene. Mest for å finne ut hva som trigger stress, for så å kunne bruke det som forsterker i trening. Det er ikke negativt med stress, når man bare vet å finne av- knappen til hunden :)

Vel nå er vi i jobb begge to så er faktisk viktig at han klarer å være alene. Så det får jeg ikke gjort noe med. Når han lett kjeder seg så ser jeg det som viktig at han får noen utfordringer. Så jeg ser ikke noe galt i lydighetstrening. Nå har han slått seg veldig godt til ro hos oss. Eneste som ikke er på plass er å være alene.

Nå biter han oss ikke når vi sitter i sofaen, han prøver ikke å tisse i gangen og alt er bare velstand.

Imorgen begynner vi oppstart av hverdagslydighet/kontaktkurs også.

I natt har han fått ha hele huset til disposisjon (med unntak av 2. etasje som han ikke får ha tilgang til uansett) Og det har gått strålende. Han har sovet, og ikke gjort noe ugagn :)

Han var alene en times tid i natt når jeg hentet festløven min, da lot jeg han få gangen til disposisjon og ikke bare ligge i buret. Det var definitivt mer stress og lyd på han da, så tror vi må jobbe mer med bur først og trygge han i huset før vi lar han få mer plass å boltre seg på.

Ellers hadde vi besøk her på fredag for første gang siden han kom, og det kokte lett over. Så vi har nok mye å jobbe med når det kommer til å møte andre mennesker, få besøk av andre mennesker, dra på besøk til andre mennesker og ikke minst møte andre hunder.

Hittil har vi fokusert på å få han trygg og rolig hjemme, så skal vi ta fatt på resten nå etterhvert. Får muligens besøk igjen idag, om ikke blir det mye utfordringer for han imorgen på hundekurset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med å behandle ham som en valp som skal oppdage verden for første gang :) Da vi overtok en omplasseringshund (som ikke hadde stressproblemer), hadde vi han bare med oss rundt på ting i starten. Han fikk være med i livet vårt, rett og slett. Også fikk han søke godbiter og gjøre andre rolige øvelser. Det ble mye kos og bonding. Husk at når dere koser med ham, så vil det frigjøres oxytocin hos dere begge, det er et tilknytnings -og velværehormon. Så bra kos, fred og ro, i grunn :)

At dere ser fremgang allerede tyder på at dere gjør noe rett og at det mest sannsynlig kommer til å gå veldig bra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzi hilste i dag på rare tante cattn i merkelige klær... Gikk igjen fort gjorde hun også :P

Men søt var han :) gleder meg til å være med med han :)

Tror han blir den perfekte lille hund når han får formet seg litt.. Og tror heller ikke det kommer til å bli noe problem..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med å behandle ham som en valp som skal oppdage verden for første gang :) Da vi overtok en omplasseringshund (som ikke hadde stressproblemer), hadde vi han bare med oss rundt på ting i starten. Han fikk være med i livet vårt, rett og slett. Også fikk han søke godbiter og gjøre andre rolige øvelser. Det ble mye kos og bonding. Husk at når dere koser med ham, så vil det frigjøres oxytocin hos dere begge, det er et tilknytnings -og velværehormon. Så bra kos, fred og ro, i grunn :)

At dere ser fremgang allerede tyder på at dere gjør noe rett og at det mest sannsynlig kommer til å gå veldig bra.

Ja, jeg vil tro vi gjør noe rett :)

Mye av "problemet" at at han har vært avskjært fra "flokken" sin så med en gang noen eller noe kommer inærheten så koker det over. Så er ikke så utrolig enkelt å ha han med alle veier. Spesielt ikke når bilen vi kjøpte lekker vann..

Men, det blir bedre så snart bilen er fikset og på plass. Alt er strålende på hjemmebane når ingen er på besøk, mer stress når noen er her men vi merket klart forskjell etter en stund idag, at han roet seg ned selv om han ikke slappet veldig av. Så det kommer seg definitivt. Og vi ser godt at han er en fantastisk hund, og når han bare får roet loppene i blodet og får litt oppdragelse blir han mer enn perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vanskelig å holde ham under kontroll i bånd kan grime/halti være kjekt å bruke.

Jepp, det har vi kjøpt og har klart til bruk! :) Nå har vi levert bilen på verksted og fått låne en lik bil, så vi har plass til buret! Så nå er det full fres fremover! Starter med oppstart på hundekurs ikveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Husk at du kan bruke timeout i alle settinger hvor han stresser seg opp. Men ikke gi han sjansen til å ta av. Bare rolig bind han fasr så fort han drar i gang og slipp løs når han roer seg. Han vil koble fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, timeout skal brukes mye :)

Har idag vært på første kursdag, og vel, det gikk ikke sååå bra.

Mye stress. Igrunn bare bjeffing og jukking idag. Stod langt vekke fra alle de andre for å redusere stressnivået for muligheten til å nå gjennom. Gjorde det litt, men ikke mye.

Ikke fikk vi korrigere bjeffing heller, men vente han ut og rose masse når han var stille. Men han ble jo aldri stille av seg selv. Nei, jeg vet egentlig. Litt skuffet over opplegget, samtidig som jeg ikke har noe å være skuffet over for vi må jobbe på mezzi sine premisser. Men jah, ikke så mye veiledning iforhold til vårt faktiske problem med stress igrunn. Men så er det jo ikke det kurset handler om heller. Men kontakt og hverdagslydighet.

Blir mye miljøtrening på oss fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, timeout skal brukes mye :)

Har idag vært på første kursdag, og vel, det gikk ikke sååå bra.

Mye stress. Igrunn bare bjeffing og jukking idag. Stod langt vekke fra alle de andre for å redusere stressnivået for muligheten til å nå gjennom. Gjorde det litt, men ikke mye.

Ikke fikk vi korrigere bjeffing heller, men vente han ut og rose masse når han var stille. Men han ble jo aldri stille av seg selv. Nei, jeg vet egentlig. Litt skuffet over opplegget, samtidig som jeg ikke har noe å være skuffet over for vi må jobbe på mezzi sine premisser. Men jah, ikke så mye veiledning iforhold til vårt faktiske problem med stress igrunn. Men så er det jo ikke det kurset handler om heller. Men kontakt og hverdagslydighet.

Blir mye miljøtrening på oss fremover ;)

....og igjen TIMEOUT

Bruk buret i bilen for det det er verdt - ja, det tar tid - men bikkja tar tegningen og du slipper å bli frustrert over liten fremgang. Du må huske at du selv i sånne settinger blir stresset, og det hjelper ikke når du har en stresset hund (selv om du ikke selv synes du stresser og blir frustrert så blir man det).

Neste kurskveld - ut av bilen, ved første tegn til at han mister fokus og trekker seg opp - inn i bilen og dekk til buret med teppe og lukk igjen. Vent 3-4 minutter eller til han roer seg - ta ut av bilen og gjenta idet du ser han er i ferd med å hause seg opp.

Bruk det KONSEKVENT - ikke tenk at du skal vente å se om du får han til å roe seg ned ved å snakke og lokke og lure - bruk timeout til han tar tegninga heller enn å forsøke å feile på noe annet........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og igjen TIMEOUT

Bruk buret i bilen for det det er verdt - ja, det tar tid - men bikkja tar tegningen og du slipper å bli frustrert over liten fremgang. Du må huske at du selv i sånne settinger blir stresset, og det hjelper ikke når du har en stresset hund (selv om du ikke selv synes du stresser og blir frustrert så blir man det).

Neste kurskveld - ut av bilen, ved første tegn til at han mister fokus og trekker seg opp - inn i bilen og dekk til buret med teppe og lukk igjen. Vent 3-4 minutter eller til han roer seg - ta ut av bilen og gjenta idet du ser han er i ferd med å hause seg opp.

Bruk det KONSEKVENT - ikke tenk at du skal vente å se om du får han til å roe seg ned ved å snakke og lokke og lure - bruk timeout til han tar tegninga heller enn å forsøke å feile på noe annet...

Ja, fikk det tipset av Mokken i AN også, så det skal jeg gjøre. Satser på jeg får ha bilen parkert rett ved oss når vi er på kurset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, fikk det tipset av Mokken i AN også, så det skal jeg gjøre. Satser på jeg får ha bilen parkert rett ved oss når vi er på kurset :)

Bare husk at du må være DØNN konsekvent når du bruker timeout - og du må bruke det over TID - du kan ikke gjøre det bare halvveis en to tre ganger og så prøve å se om det går - du må gjøre det konsekvent HVER gang - så lenge at det tar LANG tid før hunden prøver å trekke seg opp, først da kan det være det holder å bare snu å gå mot bilen før du får kontakt.

Viktig å ikke gi han sjansen til å gjøre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia og alle andre er inne på kjernen av saken med timeout. En god ting kan ikke nevnes for ofte: 100% konsekvent timeout = du snakker et språk hunden kan forstå. Bikkja mi beit mye, men sluttet etter omtrent bare 3 reps når jeg valgte timeout som framgangsmåte.

Men man må gjøre det hver gang, for samme årsak.... Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at du må være DØNN konsekvent når du bruker timeout - og du må bruke det over TID - du kan ikke gjøre det bare halvveis en to tre ganger og så prøve å se om det går - du må gjøre det konsekvent HVER gang - så lenge at det tar LANG tid før hunden prøver å trekke seg opp, først da kan det være det holder å bare snu å gå mot bilen før du får kontakt.

Viktig å ikke gi han sjansen til å gjøre feil.

Belgerpia og alle andre er inne på kjernen av saken med timeout. En god ting kan ikke nevnes for ofte: 100% konsekvent timeout = du snakker et språk hunden kan forstå. Bikkja mi beit mye, men sluttet etter omtrent bare 3 reps når jeg valgte timeout som framgangsmåte.

Men man må gjøre det hver gang, for samme årsak.... Lykke til.

Takker så mye for hjelpen! Godt å ha dere når man er litt rådvill selv.

Skal sette min samboer inn i dette også slik at vi begge kan være konsekvent og gjøre dette 100% begge to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsene om timeout høres kjempe lure ut. Har en diger riesen i treningsgruppa mi som var heeelt fullstendig håpløs før jul med bjeffing, hopping og bare ren **** egentlig :P Det eneste som har gitt ordentlig framgang for de var å sette han i bilen når han begynte å fjase, nå går han nesten som en drøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsene om timeout høres kjempe lure ut. Har en diger riesen i treningsgruppa mi som var heeelt fullstendig håpløs før jul med bjeffing, hopping og bare ren **** egentlig :P Det eneste som har gitt ordentlig framgang for de var å sette han i bilen når han begynte å fjase, nå går han nesten som en drøm :)

Godt å høre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er vi ferdig med 2. kursdag og jeg må bare si WOW!

Veldig stor bedring bare fra Mandagen altså!

Fortsatt stresset og tyr gjerne til bjeffing, men timeout i bilen var utrolig effektivt!

vi fikk riktignok ikke vært i nærheten av bilen hele tiden, så når vi ikke hadde den snudde vi og gikk andre veien om han begynte å bjeffe på noe :)

Tok kontakt, lærevillig og vi fikk deltatt på selve kurset idag. :D *Glede*

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...