Gå til innhold
Hundesonen.no

Mezzi 1.6.11


Enits
 Share

Recommended Posts

Jeg har en mistanke om at han er litt understimulertert basert på hva jeg fikk høre av oppdretterem til mammaen hans, så det å lære ham på sikt å veksle mellom ro og aktivitet på en god måte er nok lurt. Støtter poters tips om nesearbeid, mange lappiser stortrives uansett med det :)

Men nå får dere først og fremst bli kjent med ham :) Er glad på deres og Mezzis vegne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier! Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund. Mezzi er en finsk lapphund, hann

DA er Mezzi kommet! Love at first sight! Nydeligere i virkeligheten enn på bilder er han også! Turen gikk fint, men han er noe stresset. Ikke rart når han ikke er vant til å være med andre enn

Et av de gode øyeblikkene:

Ja, vi skal fokusere på å bli kjent og sette grenser. Gi han rutiner.

Fått litt informasjon. Som at han hos tidligere eier ikke fikk være sammen med dem. Måtte stå ute alene eller ligge alene i buret.

I tillegg er det en del misvisende informasjon fra tidligere eier kan det virke som.

Han er ikke vant til å bli håndtert, han har svære floker under ørene som sitter heeeelt inntil huden, og ifølge annonsen så rir han ikke, noe han gjør :P

Men vi merker allerede forskjell på han, vi har alle 3 sovet noen timer ikveld og han har klart å finne roen selv om han er noe stresset.

Matlysten virker det ikke som han har så mye av dog, han fikk ikke frokost idag for å slippe å være kvalm på flyturen, så burde igrunn være sulten til kvelds, men det spiste han ikke opp. Men det kommer vel etterhvert tenker jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natten har gått strålende. Han roet seg fort i buret. Han er vant med å sove i bur fra eier, så vi bruker Nala sitt gamle en overgangsperiode. Foreløpig klarer han ikke roe seg på egenhånd, mens i buret roer han seg med en gang. Sovet hele natten, ut på tissetur idag tidlig kl 6 når samboer stod opp, gikk i buret igjen når han dro på jobb og sov videre til jeg stod opp i 10 tiden. Ikke en lyd.

Rett ut på tissetur når jeg stod opp, så inn. Vil ikke spise, men tygge vil han.

Ellers nyser han mye, og virker for meg litt snørrete, og så brekker han seg og har spydd 2 ganger. Skum og vann som kommer opp. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om det, er han syk? eller er det fordi han ikke vil spise noe særlig? Han spiste kvelds igår da.

Nå har vi akkurat vært ute på en liten tur igjen, 20 min powerwalk. Ikke venne han til for mye på denne tiden siden han da vil være alene som regel.

Nå venter jeg på at han skal finne roen igjen for å slappe av, men foreløpig bare går han rundt og stresser.

Men, hva tenker dere om denne nysingen og slikt? Er redd han er syk jeg. Men han var på helsesjekk fredag uten anmerkninger.

315460_10152206188591677_2001215976_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg ikke latt han gå rundt å stresse. Ville bedt han om å legge seg et sted.. Den stressingen inne kommer nok til å gå over av seg selv innen noen dager, og da syns jeg det er bedre å hjelpe dem med å ikke stresse de første dagene.

Ang nysingen vet jeg ikke. Men oppkast er jo vanlig da, når de ikke får i seg nok mat og sånn. I forhold til det de er vant til :)

Fin er han hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg ikke latt han gå rundt å stresse. Ville bedt han om å legge seg et sted.. Den stressingen inne kommer nok til å gå over av seg selv innen noen dager, og da syns jeg det er bedre å hjelpe dem med å ikke stresse de første dagene.

Ang nysingen vet jeg ikke. Men oppkast er jo vanlig da, når de ikke får i seg nok mat og sånn. I forhold til det de er vant til :)

Fin er han hvertfall :)

Har bedt han om å legge seg flere ganger, men han klarer ikke på egenhånd. Igår kveld bandt vi han til rekkverket i trappen, da roet han seg. Nå har han faktisk lagt seg på egenhånd, så ser ut til å gå riktig vei. :)

Ja, han er utrolig flott! :D Finere i virkeligheten enn på bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bedt han om å legge seg flere ganger, men han klarer ikke på egenhånd. Igår kveld bandt vi han til rekkverket i trappen, da roet han seg. Nå har han faktisk lagt seg på egenhånd, så ser ut til å gå riktig vei. :)

Ja, han er utrolig flott! :D Finere i virkeligheten enn på bilder :D

Ja, var det jeg mente.. "Tvinge" han til å finne roen ved å be han legge seg. Personlig bare ber jeg dem legge seg, og når de begynner å tusle igjen, tar jeg dem tilbake til samme plass og ber dem ligge igjen. igjen og igjen til de ligger der og slapper av. Men bånd funker jo også bra :P Min erfaring med sånn stressetusling og understimulert hund er at det går over av seg selv innen en uke. Så fort hunden får den stimulansen den trenger, og blir kjent med dere og den nye plassen :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det jeg mente.. "Tvinge" han til å finne roen ved å be han legge seg. Personlig bare ber jeg dem legge seg, og når de begynner å tusle igjen, tar jeg dem tilbake til samme plass og ber dem ligge igjen. igjen og igjen til de ligger der og slapper av. Men bånd funker jo også bra :P Min erfaring med sånn stressetusling og understimulert hund er at det går over av seg selv innen en uke. Så fort hunden får den stimulansen den trenger, og blir kjent med dere og den nye plassen :)

Lykke til! :)

Ja, det går seg nok til innen første uken. :) Merker forskjell på han allerede. Hjalp nok med turen vi hadde på at han fant roen av seg selv nå :)

Han er jo både understimulert og stresset lille gutten, så han skal få det fint her med den turen og mentale treningen han trenger og fortjener :)

Takk! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok veldig stresset i utgangspunktet. Han stressjager halen sin, men jeg stopper det så snart han begynner, så han tar nok hintet snart ;)

Idag har han slappet av masse! Så lenge jeg sitter i ro ved pcen så ligger han å slapper av som regel. Litt tusling for å lukte litt å bli kjent er det jo. OG et lite boff på noe han hørte mens jeg satt i tlf. Hehe.

Ellers kom han seg forbi trappegrinden isted når jeg gikk opp for å finne noen papirer så nå har han undersøkt 2. etasje her også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
374736_10152205133891677_1814124359_n.jp

Så fin han er :)

Jeg ville latt være å stresse med at han er stresset jeg - det roer seg når han kommer inn i rutinen - det kan ta 2-4 uker før de viser sitt sanne jeg.

Men duuuu - er det søpla du har i den store greia til venstre for hunden?

Jeg tenkte bare jeg skulle nevne at nå har du fått deg finsk lapphund - når han blir husvarm så vil den bli ett potensielt problem - lapphunder jakter alltid på mat og de finner mat på de utroligste steder...... bare nevner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin han er :)

Jeg ville latt være å stresse med at han er stresset jeg - det roer seg når han kommer inn i rutinen - det kan ta 2-4 uker før de viser sitt sanne jeg.

Men duuuu - er det søpla du har i den store greia til venstre for hunden?

Jeg tenkte bare jeg skulle nevne at nå har du fått deg finsk lapphund - når han blir husvarm så vil den bli ett potensielt problem - lapphunder jakter alltid på mat og de finner mat på de utroligste steder...... bare nevner det.

Nei, den brukes til tomflasker ;) Søppel har vi inni skapet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje virke som jeg er stresset, men tar det igrunn med knusende ro :)

Han er veldig flink og avslappet idag. Vi har trent litt på stuegulvet. Han kan ikke så mye men er ivrig på å lære :D

Ellers har vi gått tur, det liker han.

Men et spørsmål: For å komme ut går vi ut en dør hvor vi kommer til en mellomgang, for så å gå ut hoveddøren. Det ser tilsynelatende ut som han tror han er ute etter første døren for han tisser opp etter karmen og regnponchoen som henger der. På sommerstid vil denne døren stå åpen så vil ikke at han skal tisse der. Hvordan ville dere tatt tak i det? Vi stopper han så snart vi ser han prøver seg, men han har klart å tisse der litt 1 gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fulgt med ham hver gang dere går ut og inn, og ikke latt ham få muligheten til å gå der alene. Ha ham i bånd, og med en gang du ser at han gjør tegn til å tisse sier du nei og trekker ham med bort. Jeg tenker at gjør du det mange nok ganger kommer han til å skjønne at det ikke er lov... er iallefall sånn jeg har gjort det med Casper og blomstene som står i krukke ute, sagt nei hver gang han gjør tegn til å ville tisse på dem. Nå prøver han ikke lenger å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Kan kanskje virke som jeg er stresset, men tar det igrunn med knusende ro :)

Han er veldig flink og avslappet idag. Vi har trent litt på stuegulvet. Han kan ikke så mye men er ivrig på å lære :D

Ellers har vi gått tur, det liker han.

Men et spørsmål: For å komme ut går vi ut en dør hvor vi kommer til en mellomgang, for så å gå ut hoveddøren. Det ser tilsynelatende ut som han tror han er ute etter første døren for han tisser opp etter karmen og regnponchoen som henger der. På sommerstid vil denne døren stå åpen så vil ikke at han skal tisse der. Hvordan ville dere tatt tak i det? Vi stopper han så snart vi ser han prøver seg, men han har klart å tisse der litt 1 gang.

The joy of uoppdragen lapphund..

Kort båndt, og vips ut - du kan f.eks. trene på sitte foran siste døra ut - dvs. at rutinen hver gang dere skal ut er at han må sitte foran døra å vente. Da skaper du forventning til at noe skal skje og etterhvert så vil han skyndte seg å sette seg heller enn å ha fokus på å skvette overalt.

I tillegg så vil jeg råde deg til at du når du går tur, går ett lite stykke UTEN at han får lov til å snuse å tisse - så kan du si "gå å tiss" - la han skvette noen steder før du sier "nok" og hanker han inn igjen og går videre noen hundre meter før du sier "gå på do" og sjekker om han må bæsje - har han ikke bæsja på en 100 meters strekke - hank inn og gå videre. Hunder trenger ikke å pisse overalt hele tiden og det kan være greit å begynne å innføre reglene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The joy of uoppdragen lapphund..

Kort båndt, og vips ut - du kan f.eks. trene på sitte foran siste døra ut - dvs. at rutinen hver gang dere skal ut er at han må sitte foran døra å vente. Da skaper du forventning til at noe skal skje og etterhvert så vil han skyndte seg å sette seg heller enn å ha fokus på å skvette overalt.

I tillegg så vil jeg råde deg til at du når du går tur, går ett lite stykke UTEN at han får lov til å snuse å tisse - så kan du si "gå å tiss" - la han skvette noen steder før du sier "nok" og hanker han inn igjen og går videre noen hundre meter før du sier "gå på do" og sjekker om han må bæsje - har han ikke bæsja på en 100 meters strekke - hank inn og gå videre. Hunder trenger ikke å pisse overalt hele tiden og det kan være greit å begynne å innføre reglene nå.

Jeg ville fulgt med ham hver gang dere går ut og inn, og ikke latt ham få muligheten til å gå der alene. Ha ham i bånd, og med en gang du ser at han gjør tegn til å tisse sier du nei og trekker ham med bort. Jeg tenker at gjør du det mange nok ganger kommer han til å skjønne at det ikke er lov... er iallefall sånn jeg har gjort det med Casper og blomstene som står i krukke ute, sagt nei hver gang han gjør tegn til å ville tisse på dem. Nå prøver han ikke lenger å gjøre det.

Takk for tips. Ja jeg må begynne treningen nå, men er ikke lenge før den døren vil stå åpen hele døgnet. Vi har fra han kom inn første gang bedt han sitte før han går ut en av de dørene, men kanskje kun gjøre det på selve ytterdøren og jobbe veldig med det.

Og takk for tips om tur, er min første hannhund så greit å få en pekepinn på hva som er lurt. Når jeg går tur trekker jeg han bare med meg om han kommer for langt bak når han får gå "fri"

Men ja, tenker vi skal gå litt vekk før han får tisse. Veldig lurt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men duuuu - er det søpla du har i den store greia til venstre for hunden?

Jeg tenkte bare jeg skulle nevne at nå har du fått deg finsk lapphund - når han blir husvarm så vil den bli ett potensielt problem - lapphunder jakter alltid på mat og de finner mat på de utroligste steder...... bare nevner det.

Det der må ikke du si til min lapphund :lol: En dag samboeren min satte seg ned for å spise egg og bacon fikk jeg trøbbel med bilen så samboer måtte ut og hjelpe meg (var bare rett utenfor altså), og han lot maten stå igjen på det lave stuebordet. Thorvald satt i sofaen og stirra på maten hans. Ca 5 min seinere kom han inn, Thorvald satt på samme sted i sofaen og stirra og maten var urørt :lol: Det er en tynn linje mellom lydig og uintelligent tror jeg :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må ikke du si til min lapphund :lol: En dag samboeren min satte seg ned for å spise egg og bacon fikk jeg trøbbel med bilen så samboer måtte ut og hjelpe meg (var bare rett utenfor altså), og han lot maten stå igjen på det lave stuebordet. Thorvald satt i sofaen og stirra på maten hans. Ca 5 min seinere kom han inn, Thorvald satt på samme sted i sofaen og stirra og maten var urørt :lol: Det er en tynn linje mellom lydig og uintelligent tror jeg :lol:
Begge mine hunder er og sånn. Veldig spesielt og indikerer total mangel på forståelse for "den sterkestes rett" og sånt :P

Mezzi er skikkelig fin altså. Veldig hyggelig å lese om ham. Håper dere får det ordentlig bra sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han er veldig fin.

Men, han BITER mye! hele tiden, alltid. Hopper opp å liksom holder oss fast med potene og biter. Vi er litt rådvill, vi dytter han vekk/ned og sier nei, men vi sitter liksom veldig beleilig til i sofaen.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han er veldig fin.

Men, han BITER mye! hele tiden, alltid. Hopper opp å liksom holder oss fast med potene og biter. Vi er litt rådvill, vi dytter han vekk/ned og sier nei, men vi sitter liksom veldig beleilig til i sofaen.

Hva ville dere gjort?

Tja, endel hunder vet jeg trigger veldig på å bli dytta ned og kjefta på, de blir litt sånn troll-i-eske og woho nå leeker vi. Jeg leker ihvertfall endel sånn med min :P Så, bånd og bind ham fast et sted han ikke når dere, kanskje? Ha et bånd hengende i et bordbein og ha på ham halsbånd sånn at dere får agert raskt og det ikke blir dulling med å finne bånd og sånn, slik at det blir tydeligere hva konsekvensen er for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, endel hunder vet jeg trigger veldig på å bli dytta ned og kjefta på, de blir litt sånn troll-i-eske og woho nå leeker vi. Jeg leker ihvertfall endel sånn med min :P Så, bånd og bind ham fast et sted han ikke når dere, kanskje? Ha et bånd hengende i et bordbein og ha på ham halsbånd sånn at dere får agert raskt og det ikke blir dulling med å finne bånd og sånn, slik at det blir tydeligere hva konsekvensen er for :)

Jeg prøver å overse, men han gir seg ikke. Samboer derimot dytter han ned om og om igjen og jeg ser jo at det da eskalerer. Men ja, vi må rett og slett binde han fast i timeout når han begynner tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...