Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil lage pølse av løshunder


KarpeSkrotum
 Share

Recommended Posts

http://www.vgtv.no/#!/video/63149/vil-lage-p%C3%B8lse-av-l%C3%B8shunder

Hmm ... personlig ser jeg ingen problemer med det, så lenge de blir avlivet humant.

Ikkje eg heller. Når laushundar blir eit problem, som her, bør dei absolutt avlivast. Men avliving kostar. Om kostnadane kan dekkjast, samtidig som godt kjøt kan bli brukt som mat, er det jo vinn vinn. "It's juck" må vel vere tidenes dårlegaste motargument.

Sjølvsagt må avlivinga gjerast så humant som mogleg (det høyrdest jo ut som dei hadde tenkt på det), og kjøtet må vel testast for sjukdom og slikt. Ut over det, høyrest det ikkje dumt ut.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et dumt forslag egentlig, men jeg lurer på hvordan de skal avlive disse hundene humant? Rett og slett skyte de? Kan vell i hvert fall ikke avlive de hos dyrlegen for da er vell ikke kjøttet spisendes?

Men jo jeg synes ikke det var et dumt forslag så lenge det skjer på et humant vis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da ikke så dumt..avlivet blir jo de fleste uansett sikkert så hvorfor ikke bruke kjøttet til noe :)
Selv om det er litt "vont" å tenke på att man skal spise huder, så blir det jo nesten det samme som å spise andre dyr. Mange syns jo også at det å spise heste er helt utenkelig, men på Island der avler de hester til mat på samme måte som vi avler på kyr og sau, og det smaker ikke så ille faktisk ;)
Så lenge ikke dyra lider så må da dette være greit, men hvordan smaker det? Løshunder spiser jo alt de kommer over av søppel osv så det kan jo bli spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj...

Å spise en løshund må d bli som å spise en måke eller ei rotte?

Da tenker jeg på at de lever av søppel og ting de finner på gata...

Men jeg tror ikke det er kjekt å være løshund, så det er bra at noe gjøres for å begrense bestanden av løshunder, forutsatt at det gjøres på en human måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig merkelig ut at man skal få lov til å lage mat av dyr som lever i bymiljøer, der man ikke har kontroll på hva de har spist. Det må være en veldig stor sjanse for at dette er svær usunt å spise.

Det tenker jeg også på... Er det greit å spise kjøtt som man ikke aner om er fullt av parasitter eller andre smittestoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er bra kjøttet blir brukt til noe, løshunder blir jo ofte avlivet uansett. Men jeg er også litt småbekymret for hvordan kvaliteten på kjøttet egentlig er? Det høres ikke noe særlig bra ut i mitt hode.

Men samtidig er det jo griser som fores på veldig mye restemat og halvråttent, så det er kanskje ikke så ille likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig er det jo griser som fores på veldig mye restemat og halvråttent, så det er kanskje ikke så ille likevel?

Kjøtt til menneskemat, og spesielt svin, må jo gjennom omfattende kontroller for å gå gjennom som menneskemat. Jeg kan ikke tenkte meg at man har et sånt kontrollapparat for hundekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke om hvordan tilstanden i dette landet her er med tanke på fattigdom eller hvor de har tenkt å eksportere kjøttet, men alle mennesker i verden har ikke den luksusen å kunne tenke hva som er sunt og spise og ikke i forhold til den maten de får tak i. Fordi de ikke har et supermarket som bugner med mat og en velfylt bankkonto som tilsier at de kan kjøpe alt de ønsker å spise, når de vil og hvor de vil og bli så tykke som de vil. Og mange hadde nok vært mer glad for å få en hundepølse, trass i at den har spist både rotte, måke og søppel, enn ingen mat i det hele tatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke om hvordan tilstanden i dette landet her er med tanke på fattigdom eller hvor de har tenkt å eksportere kjøttet, men alle mennesker i verden har ikke den luksusen å kunne tenke hva som er sunt og spise og ikke i forhold til den maten de får tak i. Fordi de ikke har et supermarket som bugner med mat og en velfylt bankkonto som tilsier at de kan kjøpe alt de ønsker å spise, når de vil og hvor de vil og bli så tykke som de vil. Og mange hadde nok vært mer glad for å få en hundepølse, trass i at den har spist både rotte, måke og søppel, enn ingen mat i det hele tatt.

Njæ - det blir vel som de gangene man sender gammel medisin til u-land, eller fordervet mat.. Er liksom ikke "greit" bare fordi det er kanskje bedre enn ikke noe, synes jeg.

Nå vet jeg ikke helt hvilke sykdommer som overføres fra f.eks. rotter, måker eller forsåvidt løshunder/katter. Men det må jo være noe, ellers ville det jo vært såre enkelt å bare samle inn allskens søpledyr inn - male dem opp og lage tørrfôrkuler av dem... Og man gjør jo ikke dèt, da.

Hvorfor finnes det ikke større "farmer" som avler fram mus og rotter for bare å male dem sammen til en katte/hundemat-smørje? Teoretisk sett burde det jo også da være uproblematisk og veldig billig måte å få tak i proteiner...

Men jo, man spiser jo duer.. I endel land spises det marsvin på samme måte som kylling. Noen spiser jo insekter og andre nøler ikke på å spise rotter heller.. Bjørnekjøtt skal være godt - de spiser jo også omtrent alt de finner.. Griser også..

Så tja, vet ikke helt hva jeg synes jeg. Men det KAN jo ikke være særlig mye kjøtt på løshunder - og det å skjære av de få kjøttbitene må jo være ekstremt dyrt.. Og hvis man maler alt samme (bein og det hele) kan det jo ikke være så veldig næringsrikt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt til menneskemat, og spesielt svin, må jo gjennom omfattende kontroller for å gå gjennom som menneskemat. Jeg kan ikke tenkte meg at man har et sånt kontrollapparat for hundekjøtt.

Jeg vil tro at hundekjøtt som mat må igjennom kontroller som andre typer kjøtt til mat. Men de fortalte ikke noe særlig utfyllende om det, derfor velger jeg å ikke si du har feil eller noe der, før man vet mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njæ - det blir vel som de gangene man sender gammel medisin til u-land, eller fordervet mat.. Er liksom ikke "greit" bare fordi det er kanskje bedre enn ikke noe, synes jeg.

Susanne

Nå er alternativet til disse menneskene å ikke ha medisin, eller ikke ha mat. Er det så mye greiere? Mye ting vi kaster i den rike delen av verden er helt utmerkede varer, som går for tidlig ut på dato pga direktiver. Ikke at det blir bedervet eller forringet. Nå er det selvfølgelig beste at de får topp råvarer og medisiner de også, men jeg trur nok de fleste av oss hadde valgt en litt vissen salat og en medisin utgått på dato i den vestlige verden, framfor sult, sykdom og død.

Om kjøttet gjennomgår en kontroll og består den, så ser jeg ikke noe problemer med det. Som Annik sier, så kom det ikke klart fram hvilke kontroller det gjennomgår, men dersom det behandles som all annen mat i det landet, hva er faren med det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvilke sykdommer som overføres fra f.eks. rotter, måker eller forsåvidt løshunder/katter. Men det må jo være noe, ellers ville det jo vært såre enkelt å bare samle inn allskens søpledyr inn - male dem opp og lage tørrfôrkuler av dem... Og man gjør jo ikke dèt, da.

Nja, det har da vært gjort, kjæledyr avlivet hos veterinærer, slaktedyr med sykdommer ikke forenelig med humankonsum og roadkill har vært kjøttingrediensene i mange av våre kjente tørrfôrmerker, og det er faktisk ikke SÅ lenge siden det ble forbudt å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det har da vært gjort, kjæledyr avlivet hos veterinærer, slaktedyr med sykdommer ikke forenelig med humankonsum og roadkill har vært kjøttingrediensene i mange av våre kjente tørrfôrmerker, og det er faktisk ikke SÅ lenge siden det ble forbudt å bruke det.

Hva er galt med veislakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med veislakt?

I teorien ingenting, så lenge dyret er relativt ferskt og sykdomsfritt ( i USA har de bla en hjernesvinnsykdom på hjort og rådyr som kan smitte til den som eter det, det er uvisst hvilken fare dette er for hunder, men mennesker har blitt og blir sjuke av det. Minner om munn og klovsyke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...