Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - respekterer du den?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvilke situasjoner respekterer du den? Hva skal til for at du syns det er greit å bryte båndtvang?

Nysgjerrig jeg. :aww:

Nei. Jeg har bikkja løs, så jeg respekterer den ikke sånn sett. Bikkja har innkalling på plass, blir fulgt aktsomt og er under kontroll. Dessuten har jeg henne løs når jeg trener LP med henne, samme om det er på en P-plass eller på hundehytta. Så nei, med akkurat denne hunden, følger jeg ikke båndtvangen 100%. Hadde bikkja vært annerledes, hadde jeg fulgt den.

Når det gjelder løs på tur, så bruker jeg huet, jeg slipper henne ikke i der det ferdes mye folk, i nærheten av beiter, eller i skauen der jeg veit det er mye rådyr osv. Stort sett er hun løs på et inngjerdet område her i Tønsberg hvor det er greit å slippe bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi båndtvangen er pga viltet, det er hundeloven som gjelder mennesker.

Har du en hund som du stoler på, har under kontroll, som ikke plager folk eller fe og som ikke forstyrrer viltet mer enn en hund i f.eks flexiline gjør, så kan du ha den løs 24/7/365 for alt jeg bryr

Bullshit. Det er ikke det samme å bryte båndtvangen i en av byparkene midt i Oslo, som f.eks å drepe et barn. Båndtvangen brytes i høy grad rett utenfor Politihuset i Oslo hver eneste dag, jeg hadde s

Er det kjipt å ha så defekte mynder eller? Det er jo bare basenjien som er riktig navla oppe på den der gården din. :P

:lol: Næh, i grunnen ganske praktisk. Basenjien tok ikke høns da jeg hadde det. :lol:

(men jeg er manisk når det er sau på utmark - DER stoler jeg ikke på noen av dem )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekter båndtvangen nesten 100%. Det vil si, er jeg på tur så er hunden i bånd i de månedene det er båndtvang, men trener jeg LP eller etterhvert agility så kommer jeg til å ha hunden løs.

Nå er mye av grunnen til det at vi nesten fikk helårsbåndtvang i kommunen. Ved å ha et fysisk bånd mellom hunden og meg selv så unngår jeg endel irritasjon hos dem som helst skulle sett at hunder er i bånd til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er løs hele året. Untatt i skogen akkurat når Bambi har små kalver. Dette på grunn av en misforståelse, der hun syns en rådyrkalv var verdens kuleste nye kompis. Hun bryr seg ikke nevneverdig om hun blir elsket tilbake. Hun løper ikke etter vilt, men syns det var gøy å hoppe rundt med en som var akkurat passe stor. Den erfaringen gjør vi bare èn gang.

Scilos har jeg i bånd i skogen sånn ca fra snøen går og til 20 august. Han drar på ti minutters ekspedisjoner innimellom og det kan han godt la være. Denne vinteren har han ikke gjort det og det har vært en knallvinter :)

Hundene er løse når de trener.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg respekterte den, men fant nylig ut at det har vært ekstraordinær båndtvang her i hele vinter. Oops. Det finnes ikke friområder for hund her, så respekt er vel ikke akkurat ordet. Men jeg forstår hvorfor den finnes.

Frøken fjong holder seg på stien og innen en viss dilte-radius, kommer på innkalling, og fryser på kommando. Hun er mer interessert i å spise salaten naboen legger ut til rådyra enn å jage dem, men selvsagt kaller jeg henne inn om vi møter folk eller dyr.

Holder et øye med aktivitetene til dyrelivet der vi ferdes, og bruker bånd i utsatte områder, og i uoversiktlige terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Bynære strøk, dvs at du slipper de i skogen da eller?

Ble kanskje litt feil å si bynære strøk, men fins da vel skog i bynære strøk også.. Har de kun løse langt oppi fjellet jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Nora, nei. Hun er aldri lenger unna meg enn at jeg ser henne, hun jakter ikke og hun kommer når hun blir ropt på. Med Leah, ja. Hun jakter og hun har ikke sikker innkalling.

Med visse forbehold. De løper løse i hagen her begge to, uten at det er noe mer sikring enn en for øyeblikket glissen hekk. Til nå har hekken holdt de på innsiden av hagen. Det hender også at selv Leah får løpe løs på steder der jeg har god oversikt - eller, viltet har god oversikt, kanskje.

Så, nei, kanskje? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder så og si båndtvangen helt med Mayah. Jeg vet hun har instinkter selv om hun aldri har stukket, men stoler ikke på henne. Når det er båndtvangen aktiviserer vi på andre måter :)

Med valpen som kommer i slutten av april kommer jeg nok til å bruke endel langline om jeg ser det fungerer. Vil trene på innkalling og at hun lan være løs på tur med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overholder båndtvangen stort sett. Skal jeg på fjelltur med bikkjene så går de løse; men jeg unngår å gå slike turer når det er kalvingstid og utover sommeren. Under høsten går jeg i alle fall ikke med bikkjene løse da jakta er i gang og jeg ikke vil trø innpå jaktområdene.
Er jeger selv og ingenting er kjipere enn ei lausbikkje utav kontroll forbi der jeg sitter på post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille prikkepus er stort sett løs overalt, eneste han jakter på er godbiter i jakka mi. radiusen er heller ikke stor, 10-15 meter unna mams holder.

Myndekreket er det verre med. Hun har et helt absurd jaktinnstinkt (denne uka har jeg plukka henne ned fra et tre i Oslo sentrum, liksom) og er sinnsykt rask.

Men, hun trenger å lange ut. Ikke spesielt god dyrevelferd å la en mynde gå i bånd sammenhengende fra april til august, så vi bryter båndtvangen med jevne mellomrom, hun trenger å få løpe. Slipper henne bare på steder jeg har god oversikt og på stier/veier hvor birkengærningene har skremt vekk alt av vilt. Jeg er heller ikke alene når jeg gjør det, så føler jeg har relativt god kontroll de få minuttene hun er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, vil jeg si, dvs jeg bryter den, men jeg tar hensyn og slipper ikke hvor som helst når som helst. Feks slipper jeg helst på oversiktlige plasser og Varga går sjeldent langt eller bredt, holder seg stort sett på stien eller i grøfta. Det blir dessuten mindre løping i skogen enn resten av året og mer av typen ballkasting/lek med andre hunder på fottballbaner eller grøntområder inne i byen med null fare for vilt. Hvorfor, fordi jeg synes det er greit at de får løpe litt uten bånd. Og siden det var nevnt tidligere, folk tar jeg hensyn til hele året, båndtvang eller ikke. Så det blir en mellomløsning, de får løpe løs, men litt mindre enn ellers og på litt andre premisser også suplementerer vi med mer krevende aktivisering i bånd, sykling, kløv, trekk og svømming.

Begge valpene jeg har hatt har gått løs over alt hele sin første sommer, men de har vært både lydige og nergående og uten jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg følger ikke båndtvangen noe særlig. Ikke når jeg har en hund som er redd små harebebiser.

Eneste er at jeg passer kanskje litt mer på med å ha henne løs hvor folk kan finne på å kommentere at det er båndtvang eller hvor det kanskje er noen luringer ute for å gi bot. Ellers er vår og vinter helt likt for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart folk mener at hundeeiere er uansvarlige... Sonen består i hovedsak av oppegående mennesker (min mening ihvertfall), men så er det så mange som gir bæng i båndtvangen.

Andre mennesker vet jo ikke at man har full kontroll på bikkja, eller at den aldri kunne finne på å løpe etter vilt. De ser en løs hund de, punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre mennesker vet jo ikke at man har full kontroll på bikkja, eller at den aldri kunne finne på å løpe etter vilt. De ser en løs hund de, punktum.

Men båndtvangen er jo ikke for folk, har man jo allerede argumentert med her. Den er for viltet som yngler. Da er det vel det samme hva andre mennesker veit og ikke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart folk mener at hundeeiere er uansvarlige... Sonen består i hovedsak av oppegående mennesker (min mening ihvertfall), men så er det så mange som gir bæng i båndtvangen.

Andre mennesker vet jo ikke at man har full kontroll på bikkja, eller at den aldri kunne finne på å løpe etter vilt. De ser en løs hund de, punktum.

Nå vil jeg bare si at den minste hunden i husholdet her, er oppdratt av noen helt andre enn min datter eller meg :whistle: Skikkelig teit at hun ble så lydig og førerorientert at det bare er å plystre når Bambi står i hagen, så kommer hun som ei kule. Regner med at kallenavnet Kula har noe med det å gjøre :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre mennesker vet jo ikke at man har full kontroll på bikkja, eller at den aldri kunne finne på å løpe etter vilt. De ser en løs hund de, punktum.

Men båndtvangen er jo ikke for folk, har man jo allerede argumentert med her. Den er for viltet som yngler. Da er det vel det samme hva andre mennesker veit og ikke da?

Det er poenget mitt, folk som verner om viltet som hauker og mener at hundeiere som har hunden løs er noen tullinger, de aner ikke at bikkja ikke ville løpt etter vilt om det så løp rett foran snuta på den.

At båndtvangen ikke er der for folk er jeg altså enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er poenget mitt, folk som verner om viltet som hauker og mener at hundeiere som har hunden løs er noen tullinger, de aner ikke at bikkja ikke ville løpt etter vilt om det så løp rett foran snuta på den.

At båndtvangen ikke er der for folk er jeg altså enig i.

En eneste gang har jeg fått mugg fra et menneske for å ha bikkja løs på tur, og det var i vinter - altså var det ikke båndtvang. Jeg så dama lenge før vi var i nærheten av hverandre, jeg kalte inn bikkja og kommanderte henne i sitt, og bikkja ble sittende på plass ved siden av meg mens dama går forbi oss på andre siden av veien. I det hun passerer, så sier hun at det er pga sånne som meg at folk ikke vil gå tur i det området.

Okay. Vi møtte ****** mange på den turen vi, så jeg føler kanskje ikke at de vi skremmer bort er noe større tap. Når hundeeiere som meg, som har ei bikkje som kommer når den får beskjed, som sitter til hun får beskjed om at hun kan gå, og som alltid - ALLTID - roper inn bikkja når jeg møter folk, skremmer bort folk fra tur, så hæler jeg ikke å ta hensyn til hva folk mener jeg ass. Sorry, Siri Eveline. De passerte turfølge vårt 200 meter før oss, de hadde sine hunder i bånd, og deres hunder var faktisk på nesten borte hos dama for å hilse.

At folk ikke ser, selv når de opplever det, at bånd ikke er lik kontroll, og kontroll ikke nødvendigvis fordrer bånd, så er det ikke jeg eller "hundeeiere som meg" som er problemet, eller har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er poenget mitt, folk som verner om viltet som hauker og mener at hundeiere som har hunden løs er noen tullinger, de aner ikke at bikkja ikke ville løpt etter vilt om det så løp rett foran snuta på den.

At båndtvangen ikke er der for folk er jeg altså enig i.

En eneste gang har jeg fått mugg fra et menneske for å ha bikkja løs på tur, og det var i vinter - altså var det ikke båndtvang. Jeg så dama lenge før vi var i nærheten av hverandre, jeg kalte inn bikkja og kommanderte henne i sitt, og bikkja ble sittende på plass ved siden av meg mens dama går forbi oss på andre siden av veien. I det hun passerer, så sier hun at det er pga sånne som meg at folk ikke vil gå tur i det området.

Okay. Vi møtte ****** mange på den turen vi, så jeg føler kanskje ikke at de vi skremmer bort er noe større tap. Når hundeeiere som meg, som har ei bikkje som kommer når den får beskjed, som sitter til hun får beskjed om at hun kan gå, og som alltid - ALLTID - roper inn bikkja når jeg møter folk, skremmer bort folk fra tur, så hæler jeg ikke å ta hensyn til hva folk mener jeg ass. Sorry, Siri Eveline. De passerte turfølge vårt 200 meter før oss, de hadde sine hunder i bånd, og deres hunder var faktisk på nesten borte hos dama for å hilse.

At folk ikke ser, selv når de opplever det, at bånd ikke er lik kontroll, og kontroll ikke nødvendigvis fordrer bånd, så er det ikke jeg eller "hundeeiere som meg" som er problemet, eller har problemer.

Jeg kan jo ikke snakke for andre områder enn der jeg selv ferdes, og her har det ihvertfall vært et problem. Klart at disse med fuglehunder som slippes løs året rundt er et større problem. Og problemet ligger nok mer i at mange av de som gir bæng faktisk ikke har kontroll på hunden deres, men jeg velger å gå frem som et godt eksempel. Folk må gjerne syntes jeg er dum som respekterer båndtvangen i den grad jeg gjør, men det føles riktig for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eneste gang har jeg fått mugg fra et menneske for å ha bikkja løs på tur, og det var i vinter - altså var det ikke båndtvang. Jeg så dama lenge før vi var i nærheten av hverandre, jeg kalte inn bikkja og kommanderte henne i sitt, og bikkja ble sittende på plass ved siden av meg mens dama går forbi oss på andre siden av veien. I det hun passerer, så sier hun at det er pga sånne som meg at folk ikke vil gå tur i det området.

Okay. Vi møtte ****** mange på den turen vi, så jeg føler kanskje ikke at de vi skremmer bort er noe større tap. Når hundeeiere som meg, som har ei bikkje som kommer når den får beskjed, som sitter til hun får beskjed om at hun kan gå, og som alltid - ALLTID - roper inn bikkja når jeg møter folk, skremmer bort folk fra tur, så hæler jeg ikke å ta hensyn til hva folk mener jeg ass. Sorry, Siri Eveline. De passerte turfølge vårt 200 meter før oss, de hadde sine hunder i bånd, og deres hunder var faktisk på nesten borte hos dama for å hilse.

At folk ikke ser, selv når de opplever det, at bånd ikke er lik kontroll, og kontroll ikke nødvendigvis fordrer bånd, så er det ikke jeg eller "hundeeiere som meg" som er problemet, eller har problemer.

Ikke noe stort tap da om det er slike som henne du skremmer bort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke snakke for andre områder enn der jeg selv ferdes, og her har det ihvertfall vært et problem. Klart at disse med fuglehunder som slippes løs året rundt er et større problem. Og problemet ligger nok mer i at mange av de som gir bæng faktisk ikke har kontroll på hunden deres, men jeg velger å gå frem som et godt eksempel. Folk må gjerne syntes jeg er dum som respekterer båndtvangen i den grad jeg gjør, men det føles riktig for meg.

Jeg syns jeg gikk frem som et godt eksempel jeg. Det var ikke båndtvang, jeg hadde hunden min under kontroll. Allikevel så er det hundeeiere som meg som ødelegger folk som vil gå tur. Man får ikke vunnet den kampen.

- Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært langt særere på dette med å overholde båndtvangen på samtlige andre hunder jeg har hatt. Fordi de ikke har vært like lydige. Fordi de har hatt viltinteresse. Fordi de har løpt lenger unna meg enn at jeg har sett de hele tiden. Så fortsatt. Jeg syns jeg er et knakende godt eksempel jeg. Alle hundeeiere burde være som meg, faktisk :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke snakke for andre områder enn der jeg selv ferdes, og her har det ihvertfall vært et problem. Klart at disse med fuglehunder som slippes løs året rundt er et større problem. Og problemet ligger nok mer i at mange av de som gir bæng faktisk ikke har kontroll på hunden deres, men jeg velger å gå frem som et godt eksempel. Folk må gjerne syntes jeg er dum som respekterer båndtvangen i den grad jeg gjør, men det føles riktig for meg.

Jeg syns jeg gikk frem som et godt eksempel jeg. Det var ikke båndtvang, jeg hadde hunden min under kontroll. Allikevel så er det hundeeiere som meg som ødelegger folk som vil gå tur. Man får ikke vunnet den kampen.

- Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært langt særere på dette med å overholde båndtvangen på samtlige andre hunder jeg har hatt. Fordi de ikke har vært like lydige. Fordi de har hatt viltinteresse. Fordi de har løpt lenger unna meg enn at jeg har sett de hele tiden. Så fortsatt. Jeg syns jeg er et knakende godt eksempel jeg. Alle hundeeiere burde være som meg, faktisk :aww:

Mye mulig man aldri vinner kampen, men for meg er det heller ikke noe stress å koble på et flexibånd på frøkna jeg har nå. Hun har ikke stort større radius når hu er løs heller. Dermed er det veldig enkelt for meg å knipse det på, og for noen så føles det som jeg har økt kontroll, og det ser jeg heller på som positivt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg gikk frem som et godt eksempel jeg. Det var ikke båndtvang, jeg hadde hunden min under kontroll. Allikevel så er det hundeeiere som meg som ødelegger folk som vil gå tur. Man får ikke vunnet den kampen.

- Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært langt særere på dette med å overholde båndtvangen på samtlige andre hunder jeg har hatt. Fordi de ikke har vært like lydige. Fordi de har hatt viltinteresse. Fordi de har løpt lenger unna meg enn at jeg har sett de hele tiden. Så fortsatt. Jeg syns jeg er et knakende godt eksempel jeg. Alle hundeeiere burde være som meg, faktisk :aww:

Noen ganger er sonenreglene gode å ha. "2ne har alltid rett". Nemlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...