Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - respekterer du den?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Dere som har svart til nå nevner kun viltdyrene som årsak til om dere overholder båndtvangen eller ikke. Det overrasker meg stort. Hva med respekt for andre mennesker med elker uten hund dere måtte møte på deres vei? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Som allerede nevnt, båndtvangen er ikke til for mennesker, den er til for viltet/beitedyr. Vi har en hundelov som dekker mennesker, og den perioden som er fri for båndtvang betyr jo fremdeles at man skal ha kontroll på hunden.

Personlig så er hundene mine i bånd om vi kan treffe folk/hunder. De får heller ikke gå inn på andres tun osv. Fordelen med å bo i ei lita bygd er at jeg vet hvem som er redd hund og hvem som liker hund, og hvem som ikke har noe interesse av hund, så kan se an folk. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi båndtvangen er pga viltet, det er hundeloven som gjelder mennesker.

Har du en hund som du stoler på, har under kontroll, som ikke plager folk eller fe og som ikke forstyrrer viltet mer enn en hund i f.eks flexiline gjør, så kan du ha den løs 24/7/365 for alt jeg bryr

Bullshit. Det er ikke det samme å bryte båndtvangen i en av byparkene midt i Oslo, som f.eks å drepe et barn. Båndtvangen brytes i høy grad rett utenfor Politihuset i Oslo hver eneste dag, jeg hadde s

Både og - om vi er på tur med tulip og jentene så får også mine gå løse fordi de følges ad i flokk og stikker ikke på egne eventyr. Ellers så bryter jeg båndtvangen på enkelte steder / tider på døgnet, fordi med unntak av sau så har de ikke vist nevneverdig interesse for å jage på egen hånd. Men dukker det opp andre hunder derimot, de må Smula hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en hund som du stoler på, har under kontroll, som ikke plager folk eller fe og som ikke forstyrrer viltet mer enn en hund i f.eks flexiline gjør, så kan du ha den løs 24/7/365 for alt jeg bryr meg. Den dagen jeg har en hund som faller under de kravene kommer jeg nok til å ha den mye løs hele året jeg også. Da tar jeg valg med vett håper og tror jeg. Dømmekraften min mener jeg er god nok fordi jeg har kun hatt en hund av fem som har gått løs overalt store deler av året.

Båndtvangen er litt absurd siden den er så kategorisk. Man trenger ikke båndtvang i Ruinparken i Oslo for å verne om viltet. Og drar man med en barnehage inn i marka så forstyrrer den sannsynligvis viltet mye mer enn jeg ville gjort med en ukomplisert hund på de populære turstriene.

Alt det sagt, jeg skjønner greia. Det er noe med signalet man sender gjennom båndtvangsbestemmelsene som jeg er veldig enig i. Problemet er at mange kjenner ikke hundene sine så godt som de tror de gjør. Bevisene på det kommer til å tikke inn nå framover mot sommeren og høsten. Slik de gjør hvert år.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på langline som henger løs bak hunden, så i teorien bryter jeg vel båndtvangen ja. Men det er veldig lett for meg å bøye meg ned og plukke opp lina og holde han igjen om det skulle bli nødvendig. Uten at det lovliggjør det noe mer sikkert :P Men føler det blir feil å si at jeg ikke respekterer den. Jeg respekterer absolutt dyrelivet som våkner om våren og lar ikke hunden løpe uti skogen og fjase vilt heller.

Fikk bare lyst til å fortelle om boxeren Attila som alltid gikk med langline på slep i skogen. Plutselig en dag stakk han avgårde og ble borte. Han var borte i flere uker før en turgåer fant han, da hadde han et lite tre på slep i langlina. (Han kom seg og lever fortsatt).

Jeg har alltid bånd på mine når vi går tur. Pippin er en stikkavhund og Symra mister hodet hvis hun ser en katt, og vi går mye i områder der det er mye katter. Nede i fjæra slipper jeg løs Symra hele året, der har jeg full oversikt, har aldri sett katter der og hun går ikke langt avsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite sårbart vilt på tunet her også, selv om vi har passert 1. april. Vi har fremdeles maaasse snø, så bakkehekkende fugler er langt unna enda, og vi har enda noen uker før elgen begynner å kalve - rådyra vet jeg ikke, men er jo ikke der de er jeg går med hundene løs heller. Nypløyde/nysådde/nyslåtte jorder er også liten risiko for vilt, siden de som var der har blitt tatt eller skremt bort av jordbruksmaskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg respekterer den og slipper ikke hunden løs i hekkeområder feks. Man tenker mer over på hvor man ferdes nå som det er hekketid. Jeg bor i villmarka så her er det sjeldent å se andre dyr som feks. elg, og mindre hjortedyr er det ikke her. Fugler generellt forsyrrer vi ikke mer enn alle andre som ferdes på stiene i marka. (uten hund) Andre dyr som hare eller rev ser vi ikke sommerstid, så det er spesiellt sjøfugl vi må ta hensyn til. Jeg slipper ikke løs Nitro på strender som Tjelden hekker på, eller på områder hvor ender og annen sjøfugl samler seg. Måkene hekker ute på øyene.

Nitro har god innkalling så jeg har han løs året rundt, men tar hensyn til hvor jeg kan og ikke. Man kjenner sitt område godt og her jeg bor kan ikke sammenlignes med mange steder der sør hvor det er mye dyreliv tett på. Om sommeren kan det være sau i marka så da har jeg han i bånd i saue terreng. De høres gjerne et godt stykke unna med bjellene og man ser spor, skit og lukter dem. Nitro ferdes kun på stiene og løper aldri langt unna meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg gjør vel egentlig ikke det. Er båndtvang hele året på det eneste stedet det går an å slippe Casper (i umiddelbar nærhet), så der får han løpe, så fremt det ikke er andre hunder i sikte. Er mange ender der da, så han får ikke løpe der når de får unger og sånn selvsagt.

Jeg må innrømme at jeg tenker mer på om det er andre hunder i nærheten som han kan løpe bort til enn om det er andre dyr i nærheten. Men det er klart, han får heller ikke springe rundt i skogen hjemme der jeg vet det er mye rådyr, når de har unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder Taxi i bånd eller langline i skogen under båndtvangen. Han har såpass jaktinnstinkt (selv om han "bare" er en liten kooiker), at jeg kan ikke stole fullt og helt på han når det kommer til ville, hjelpesløse fugleunger og dyreunger.

Nora (drenten) har jeg også holdt i bånd i marka etter at båndtvangen startet. Har god innkalling på henne, men vet rett og slett ikke hvordan hun reagerer på vilt da det er hennes første vår. Men tenker det blir mye langline-turer fremover, så får hun hvertfall løpt litt fra seg :)

Med Luna skal jeg innrømme at jeg er litt slappere på båndtvangen, og det har med at gamlemor bare tusler etter bena mine hele turen. Hun er også sånn som står og ser på at rådyret løper, fordi hun har mer lyst til å gå spor etter det etterpå. Å jage er uinteressant, men spor er spennende.

I alle tilfeller tar jeg alltid på bånd på alle hundene når jeg møter folk eller andre hunder, og dette gjør jeg også utenom båndtvangsperioden fordi jeg føler det er vanlig folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare si at de der måkene klarer å verne om avkommet sitt svært effektivt selv. Det er plenty av de her jeg bor, og jeg gruer meg til egg klekkes og de starter angrepene sine. Det er så ille at jeg må verne om mitt eget menneskeavkom, og en gang måtte jeg bare slippe hunden. Onde små jævler...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har veldig jakt instinkt...særlig dachs/terrier mixen naturlig nok. Går hun i jakt er det bare å glemme å få kalt henne inn...og det skjer fort.

Så i skogen er de ikke løse nå. De er derimot løse på asfalterte turveier rundt her, men der synes de er så kjedelig å gå at de bare daffer ved siden av meg. Også får de løpe litt fritt på åkerene og ridebanene i nærheten.

Blandingsdyret har noen mus på samvittigheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare si at de der måkene klarer å verne om avkommet sitt svært effektivt selv. Det er plenty av de her jeg bor, og jeg gruer meg til egg klekkes og de starter angrepene sine. Det er så ille at jeg må verne om mitt eget menneskeavkom, og en gang måtte jeg bare slippe hunden. Onde små jævler...

Sant det, men det finnes en hel rekke andre fugler som ikke har fullt så aggresive foreldre. Kanskje spesielt i fjæreområder hvor det er en del bakkerugere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorrie kan gå løs hele året uten å løpe etter katt, elg, ryper eller andre fugler. Hun stopper når jeg roper stå-komandoen. Lita kan også gå løs i skog f.eks. Ikke etter veien, som Lorrie, men i skog og mark er hun flink. Hun stopper opp når vi ser sauer osv. Hun begynner først nå å lære seg stå-kommandoen. Men Lita er ikke løs der jeg vet det ferdes mye folk, ikke løs i fjæra da hun er over gjennomsnittet glad i fugler som lever der, dog hun rører ikke hønene som er løs på gården.

Jeg er en person som tar hensyn til andre folk. Det kan være folk som er redd eller allergisk så jeg har hun ikke løs i de områdene det er mye turfolk eller bærplukkerer og jeg har de alltid i nærheten av meg sånn i tilfelle det kommer folk rundt neste sving :) Har hatt Lorrie i snart 6 år og har kun møtt en person som har påpekt båndtvang. Når det kommer til Grand Danoisen Lucy har jeg ikke hun løs på sommeren da hun løper og blokkerer enhver kommando. Det være seg sauer eller fugler. Så hun går i band når jeg har hun hjemme hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, men det finnes en hel rekke andre fugler som ikke har fullt så aggresive foreldre. Kanskje spesielt i fjæreområder hvor det er en del bakkerugere.

Absolutt. Men det er forresten en ting jeg har lurt litt på. Hvor mye gjør egentlig båndtvangen for de fredlige bakkerugerne? Det er lov til å gå med hunden overalt så lenge man har den i bånd, og en hund kan gjøre mye skade helt uten å jage engang. Og hva med folk som drar med seg engangsgrillen i fjæra for å kose seg med barn og venner, evt venner og alkohol.

Det må være minst like ille enn en hund som går pent rundt eiers enten det er med eller uten bånd.

Jeg vet ikke. Det blir så kategorisk. Bånd = trygg, løs = fare. Sånn er det jo ikke. Man må bruke vett enten man har hund i bånd eler slipper den løs. På andre siden skjønner jeg poenget og synes det er viktig. Så jeg er veldig delt må jeg si.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg respekterer båndtvangen med hunden som, da hun "stakk av" ut av bilen, og jeg kjørte til Oslo før jeg oppdaga det, ringte hjem, og hun stod på utsiden av døra og frøys og ville inn?

Om jeg respekterer båndtvangen med hunden som kom seg ut av tøyburet, og var aleine i en stue som hun delte med tre kaniner, tre marsvin og to deguser, kun atskilt med kompostgrinder, og da vi kom inn døra hadde hun ikke engang vurdert å lukte på dyra?

Næ. :P

Kan nok være at Pippa får gå med langline fremover, da. Men Skinny? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Men det er forresten en ting jeg har lurt litt på. Hvor mye gjør egentlig båndtvangen for de fredlige bakkerugerne? Det er lov til å gå med hunden overalt så lenge man har den i bånd, og en hund kan gjøre mye skade helt uten å jage engang. Og hva med folk som drar med seg engangsgrillen i fjæra for å kose seg med barn og venner, evt venner og alkohol.

Det må være minst like ille enn en hund som går pent rundt eiers enten det er med eller uten bånd.

Jeg vet ikke. Det blir så kategorisk. Bånd = trygg, løs = fare. Sånn er det jo ikke. Man må bruke vett enten man har hund i bånd eler slipper den løs. På andre siden skjønner jeg poenget og synes det er viktig. Så jeg er veldig delt må jeg si.

Det der er ingen enkelt problemstilling nei, og hovedårsaken til at det i en del hekkeområder er innført begrenset ferdsel i hekkeperioden, og enkelte viktige lokaliteter har ferdselsforbud. Jeg syns kanskje begrenset ferdsel kunne vært mer brukt, for det er en del som gir fullstendig beng i at de forstyrrer fuglene eller står i fare for å skade unger og egg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ingen enkelt problemstilling nei, og hovedårsaken til at det i en del hekkeområder er innført begrenset ferdsel i hekkeperioden, og enkelte viktige lokaliteter har ferdselsforbud. Jeg syns kanskje begrenset ferdsel kunne vært mer brukt, for det er en del som gir fullstendig beng i at de forstyrrer fuglene eller står i fare for å skade unger og egg.

Det er jeg enig med deg i. Jeg vet ikke om det er det at de gir beng engang, men at det kan være ren uvitenhet.

Soppen; jeg skulle til å skrive noe om myndene faktisk, som har så stort behov for å løpe løs og som samtidig er kjent for sterk jaktlyst som trigges av syn. Så kommar du liksom... Jaja. Never mind.

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i. Jeg vet ikke om det er det at de gir beng engang, men at det kan være ren uvitenhet.

Soppen; jeg skulle til å skrive noe om myndene faktisk, som har så stort behov for å løpe løs og som samtidig er kjent for sterk jaktlyst som trigges av syn. Så kommar du liksom... Jaja. Never mind.

:ahappy:

:lol: Men jeg tar gjerne myndene (begge faktisk - selv lånemynden) inn for å fore kaniner, men basenjien får IKKE være med. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Men jeg tar gjerne myndene (begge faktisk - selv lånemynden) inn for å fore kaniner, men basenjien får IKKE være med. :aww:

Men hvordan hadde de vært løs på et jorde om de så kaninen løpe av gårde? Hmm? HMM? HMMM??

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine i bånd i bynære strøk. Mine har skikkelig jaktinnstinkt, og begge har tatt flere dyr. Jeg stoppa yngstemann fra å løpe etter rådyr en gang, men stoler ikke på at jeg får det til enda en gang.

Bynære strøk, dvs at du slipper de i skogen da eller?

Dere som har svart til nå nevner kun viltdyrene som årsak til om dere overholder båndtvangen eller ikke. Det overrasker meg stort. Hva med respekt for andre mennesker med elker uten hund dere måtte møte på deres vei? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Som flere allerede har nevnt, fordi båndtvangen handler ikke om mennesker men om vilt.

tre av fire holdes i bånd pga stort jaktinnstinkt. Den siste kan ligge å slappe av med canadagjess løpende rundt seg på stranda og er livredd for dyr i skogen og holder seg på stien, så hun får gå løs.

Derimot slipper jeg de noen stedet hvor det ikke er vilt i båndtvangen ja for å få springe fra seg. Også har vi stor hage de kan herje i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan hadde de vært løs på et jorde om de så kaninen løpe av gårde? Hmm? HMM? HMMM??

:lol:

Da hadde basenjien fanget og knekt nakken på den, pronto. Myndene hadde jaget den, lukisen min hadde antakeligvis trampet på den :lol: Lånemynden vet jeg ikke. Lukisen drepte jo en kylling jeg hadde på den måten, en skrekkelig hysterisk jærhøne - aaaaaaaaaaaaaaartig! Hoppet på den for å stoppe den, så sluttet den å flakse :cry: Lukisen så ut som han hadde solgt smør og ikke fått betalt. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde basenjien fanget og knekt nakken på den, pronto. Myndene hadde jaget den, lukisen min hadde antakeligvis trampet på den :lol: Lånemynden vet jeg ikke. Lukisen drepte jo en kylling jeg hadde på den måten, en skrekkelig hysterisk jærhøne - aaaaaaaaaaaaaaartig! Hoppet på den for å stoppe den, så sluttet den å flakse :cry: Lukisen så ut som han hadde solgt smør og ikke fått betalt. :aww:

Er det kjipt å ha så defekte mynder eller? Det er jo bare basenjien som er riktig navla oppe på den der gården din. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...