Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - respekterer du den?


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi båndtvangen er pga viltet, det er hundeloven som gjelder mennesker.

Har du en hund som du stoler på, har under kontroll, som ikke plager folk eller fe og som ikke forstyrrer viltet mer enn en hund i f.eks flexiline gjør, så kan du ha den løs 24/7/365 for alt jeg bryr

Bullshit. Det er ikke det samme å bryte båndtvangen i en av byparkene midt i Oslo, som f.eks å drepe et barn. Båndtvangen brytes i høy grad rett utenfor Politihuset i Oslo hver eneste dag, jeg hadde s

Guest Michellus

Ja, jeg respekterer den. De eneste gangene jeg ikke gjør det, må vel være under trening (lydighet, rundering, feltsøk..). Jeg synes selvfølgelig det er kulere for Angus å få løpe fritt og herje som han selv vil, men jeg kan ikke akkurat bryte den for det.

Edit: Jeg tør nok ikke å ha han løs der jeg vet det er mye vilt da jeg ikke har god nok innkalling på han når han først slår over i jakt. Han har noen dyr på samvittigheten sin liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på langline som henger løs bak hunden, så i teorien bryter jeg vel båndtvangen ja. Men det er veldig lett for meg å bøye meg ned og plukke opp lina og holde han igjen om det skulle bli nødvendig. Uten at det lovliggjør det noe mer sikkert :P Men føler det blir feil å si at jeg ikke respekterer den. Jeg respekterer absolutt dyrelivet som våkner om våren og lar ikke hunden løpe uti skogen og fjase vilt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter den nok en del i skogen, men jeg hadde ikke gjort det dersom bikkja ikke løp i motsatt retning hver gang vi møter et dyr som er større enn et ekorn... Har dog tenkt å skjerpe meg litt, da innkallinga ikke er tipp-topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Bryter båndtvangen på gården her, og våre jorder, så sant det ikke er beitdyr i nærheten, men bryter ikke båndtvangen (med gutta) i skogen lenger. De kan nok finne på å gå på både fuglunger, rådyrkalver og selvsagt beitedyr i utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Tequila (huskyen) kan jeg ha løs på jordet selv om hun kan komme seg ut av inngjerdingen om hun vil, men jeg har fått bevist gang på gang at hun lystrer selv om det er en spennende fugleflokk eller katt lenger bort på jordet, og hun vil helst ha meg innen synsrekkevidde uansett. :wub: Derfor bryter jeg båndtvangen med henne, men ville ikke gjort det om jeg ikke visste at selv med jaktinnstinktet (er en del fuglehund i henne) er det mulig å få henne tilbake. :) (Litt stolt siden jeg bare har drevet amatørmessig og sporadisk lydighetstrening på hobbybasis hjemme :D )

Khela (pappisen) bryter jeg delvis med, men bare under trening i hagen e.l. Ellers er jeg så pingle at jeg er redd ørna skal snappe henne hvis jeg ikke har henne i bånd :P

Når det er sagt er jeg i grunn veldig opptatt av båndtvangen, og slipper aldri i verden løs hunder jeg ikke stoler 100% på at jeg får inn igjen. Ville ikke sluppet Khela eller Tequila på steder med mye dyr/folk heller. De fuglene på jordet er ikke noe problem, og derfor jukser jeg altså litt med båndtvangen.

(Jeg skulle vel kansjke helst sett at jeg kunne sagt at jeg var verdens mest lovlydige, men.. :icon_confused: )

Edit: Er kanskje litt teit å si at jeg stoler 100% på Tequila. Jeg gjør jo i grunn det, men kan godt våge meg til å si 99,99999999% i stedet. Har på våre 4 år sammen hatt stålkontroll 100% av gangene, men skal jo ikke fornekte at det en dag KAN skje noe. Det er alltid en sjanse for at noe KAN skje for alle hunder. Uansett om de har jaktinstinkt o.l. eller ikke.

Endret av Khela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å holde båndtvangen stort sett hele denne sesongen, da jeg har hund som går stort, og det er svært trolig at hun vil kunne komme til å gå i jakt om hun møter ett eller annet.

Med den forrige tispa visste jeg ikke engang at det eksisterte båndtvang. Hun hadde jeg stålinnkalling på, det har jeg derimot ikke på stabijen.
Jeg er nok også dårlig på å overholde båndtvangen med valp, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har mine i bånd i bynære strøk. Mine har skikkelig jaktinnstinkt, og begge har tatt flere dyr. Jeg stoppa yngstemann fra å løpe etter rådyr en gang, men stoler ikke på at jeg får det til enda en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overholder den om våren, men blir slappere utover høsten. Når en kommer uti august/september regner eg med at de fleste dyr er store nok til å være på vingene/klarer å løpe unna. Husdyr på beite finners omtrent ikke her, og eg vet i så fall hvor de går.

Dalmatineren får nok ikke være løs før båndtvangen er over 15. oktober. Hun har ikke god nok innkalling. Groenendaelen snur på en femøring uansett hva/hvem han løper mot. Valper er eg også litt mer slepphendt med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Bryter båndtvangen på gården her, og våre jorder, så sant det ikke er beitdyr i nærheten, men bryter ikke båndtvangen (med gutta) i skogen lenger. De kan nok finne på å gå på både fuglunger, rådyrkalver og selvsagt beitedyr i utmark.

Mer eller mindre likt svar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men I båndtvangsperioden skipper jeg skogsområdene hvor jeg vet det er mye vilt, og er ikke i fjæra overhodet. Passer på å holde oss på stien, og er veldig på vakt for tegn som tyder på at bikkjen værer vilt etc. Jeg bryter båndtvangen fordi jeg vet at jeg har lav-risiko hund mtp sporing og jaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har svart til nå nevner kun viltdyrene som årsak til om dere overholder båndtvangen eller ikke. Det overrasker meg stort. Hva med respekt for andre mennesker med elker uten hund dere måtte møte på deres vei? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Kaller inn hundene og kobler de uansett når på året vi treffer mennesker på tur :) Derfor ble ikke det nevnt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alt med måte, men skal så godt jeg kan bruke bånd ihvetfall til seint ute på sommern. Ellers er det langline eller aktivitet i bånd. Funker finfint. Jeg vil ikke ha på samvittigheten at Mana knerter en hjortekalv eller noe.. Hun har aldri stukket av eller jagd noe i sitt liv, men det KAN jo skje en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har svart til nå nevner kun viltdyrene som årsak til om dere overholder båndtvangen eller ikke. Det overrasker meg stort. Hva med respekt for andre mennesker med elker uten hund dere måtte møte på deres vei? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Nevnte vel selv bare vilt som grunn her, men det skal nevnes at jeg respekterer båndtvangen også pga redde mennesker og andre hunder, men i tillegg til at sjansen her i ødemarka er minimal der hvor jeg ferdes med løse hunder er jeg veldig sikker på å få inn hunden på innkalling. Tequila snur på 5øringen (ok da, kanskje 5kroningen :lol: ) hvis jeg roper "For langt!" og kommer logrende tilbake for kos av meg. Jeg er en større belønning enn alt annet for Tequila :wub: Ferdes jeg der sjansen er større for å møte andre folk med/uten hund har jeg bånd på, enkelt og greit for å slippe å måtte mase på Tequila for hver 10.meter det kommer folk. Vi hundeeiere skal selvfølgelig skåne folk som er redde for hunder/eiere med hunder som trener/er nervøse/e.l.

Største grunnen for at det for det meste bare nevnes vilt/bufe er jo fordi at båndtvangen er der av den grunn. Hadde det vært båndtvang pga redde mennesker etc. hadde det vær helårsbåndtvang over hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekterer den der jeg vet det er folk jeg kan treffe på med eller uten hund og på "fremmede" plasser (men der bruker jeg stort sett bånd uansett med mindre jeg er med folk som kjenner til området). Oppi skogen her med oss vet jeg hvilke plasser jeg treffer på vilt, og holder meg som regel unna de områdene generelt. Der treffer jeg heller ikke på så mye folk, så jeg har de stort sett løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har svart til nå nevner kun viltdyrene som årsak til om dere overholder båndtvangen eller ikke. Det overrasker meg stort. Hva med respekt for andre mennesker med elker uten hund dere måtte møte på deres vei? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Fordi båndtvangen er pga viltet, det er hundeloven som gjelder mennesker.

  • Like 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer den delvis. Er helt for at viltet skal vernes i den sårbare perioden. Men syntes det er for strengt og ikke god hundevelferd å overholde den hundre prosent, og at loven ikke tar hensyn til forskjell på rase/individ/alder/sted og eiers kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer den delvis. Er helt for at viltet skal vernes i den sårbare perioden. Men syntes det er for strengt og ikke god hundevelferd å overholde den hundre prosent, og at loven ikke tar hensyn til forskjell på rase/individ/alder/sted og eiers kontroll.

Støttes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...