Gå til innhold
Hundesonen.no

Seler


Recommended Posts

Lykke var vel ca 5.5 - 6 kg når hun var 8 uker gml, da brukte hun medium i puppiaselen. Den varte i ca en mnd før hun måtte opp i lagre :)

Puppiasele i medium her og på kelievalp :-) var bittelitt romslig i halsen, men ikke noe problem det. den passer enda også, men stilt ut rundt buken.

Her blir Non Stop sin free motion sele brukt mest :-) min hund trekker hardt!! som nr 2 er ruffwearselen, da i kombinasjon med kløv. men jeg opplever at jeg må stramme inn ruffwearselen iløpet av en langtur, sikkert fordi har trekker hardt.

Jeg har hurrta y-sele til begge! funker best som ruslesele, men bruker den til spor av alle ting :-P men liker y-selen på valper.

Selen jeg er minst fornøyd med er ezydog sin ysele, brystplata sklir opp og presser på pusten :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har ulike seler fra ManMat kjøpt hos http://www.florence-petshop.com/dnn/nb-no/produkter/selet%C3%B8y.aspx Ski sele, sykkel sele , nomesele og pulkasele.. LER og legger ved bilder av samojede

Vi bruker Hurtta vanlig sele til tur hjemme. De trekker, men går litt pent innimellom. Når vi er på trekking/snørekjøring bruker vi nomesele fra Non-Stop. Jeg har en Hurtta y-sele men bruker d

Vi sverger til Rogz, begge hundene her i huset har to hver, sånn for sikkerhets skyld. (vi bruker bare en om gangen) (på hver hund) (altså, en sele på hver hund) ...

Posted Images

Mange fine seler her altså :)

Den første vi hadde var en richo sele, som på det siste bildet av borderen, og er ganske fornøyd. Jeg synes den er lik puppia selene, bare med forskjellig merke :P

Tror nok det blir "step in" sele her, enten en type vest eller ikke...

Han misliker ihvertfall selen han har nå, og hver gang jeg tar den fram så tenker han: " Mamma da, må du putte den dumme greia på meg igjen?" og så går han og gjemmer seg den lille rampen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke var vel ca 5.5 - 6 kg når hun var 8 uker gml, da brukte hun medium i puppiaselen. Den varte i ca en mnd før hun måtte opp i lagre :) Puppiasele i medium her og på kelievalp :-) var bittelitt romslig i halsen, men ikke noe problem det. den passer enda også, men stilt ut rundt buken. Her blir Non Stop sin free motion sele brukt mest :-) min hund trekker hardt!! som nr 2 er ruffwearselen, da i kombinasjon med kløv. men jeg opplever at jeg må stramme inn ruffwearselen iløpet av en langtur, sikkert fordi har trekker hardt. Jeg har hurrta y-sele til begge! funker best som ruslesele, men bruker den til spor av alle ting :-P men liker y-selen på valper. Selen jeg er minst fornøyd med er ezydog sin ysele, brystplata sklir opp og presser på pusten :-/
Ang Hurtta sin Y-sele til bruk ved å gå spor... Jeg skal begynne å gå spor selv, men lærte her om dagen at sporlinen skal festes under buken. Jeg har selv 2 y-seler fra Hurtta, men disse har ikke ring under buken. Jeg vurderer da en Annen type sele til spor, men synes det fort dumt å kjøpe en sele nr 4. Jeg vurderer da å bare sy på en ring på den ene selen jeg har fra før. Hva mener du om sporline festet på ryggen ala å feste den und buken? Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest langlina der det er mest komfortabelt og enklest for deg og hunden, jeg ser nesten fler som fester sporlina på ryggen enn på magen :P Poenget er vel at langlina/sela ikke skal forstyrre hunden gjetter jeg på, men har du en god sele bør det nå være greit tenker jeg. Jeg har alltid festa på ryggen, og det gjorde alle når jeg gikk sporkurs også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest langlina der det er mest komfortabelt og enklest for deg og hunden, jeg ser nesten fler som fester sporlina på ryggen enn på magen :P Poenget er vel at langlina/sela ikke skal forstyrre hunden gjetter jeg på, men har du en god sele bør det nå være greit tenker jeg. Jeg har alltid festa på ryggen, og det gjorde alle når jeg gikk sporkurs også :)
Takk for svar:-) Ja, jeg ser også mange som fester den på ryggen. Jeg har ikke begynt å trene spor enda, men jeg har lest mye om det. Til og med i artiklene jeg leser er det langline på ryggen, så det kan da umulig være et must, men heller som du sier; fest den der det fungerer best. Akkurat nå fungerer det jo aller best å feste den på ryggen. Hehehe... Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Hurtta sin Y-sele til bruk ved å gå spor... Jeg skal begynne å gå spor selv, men lærte her om dagen at sporlinen skal festes under buken.Jeg har selv 2 y-seler fra Hurtta, men disse har ikke ring under buken. Jeg vurderer da en Annen type sele til spor, men synes det fort dumt å kjøpe en sele nr 4. Jeg vurderer da å bare sy på en ring på den ene selen jeg har fra før.Hva mener du om sporline festet på ryggen ala å feste den und buken?Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jeg anbefaler ikke y-selen til spor. Jeg tar en spansk en og fester faktisk sporlina på undersiden på yselen, jeg har bare ikke fått kjøpt meg en sporsele enda fordi jeg ønsker en som er lov på konkurranse også :-)

minuset jeg har hørt og hatt selv ved feste av lina på ryggen er at hunden drar seg selv opp av sporet om drn trekket i sporet. Min hund trekker i sporet og derfor vil jeg heller at han skal dra seg selv ned enn opp for å unngå høy nese ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sålangt veldig fornøyd med min y-sele med kryss på ryggen fra Kifani hundeutstyr :)

Den har feste til line både i nakken og under buken, så fungerer både til vanlig tur og som sporsele (selv om hunden aldri er prøvd i spor, så kan man jo finne på litt av hvert med tiden.... :P).

48121_4985076828894_747092758_n.jpg

Borderen i bakgrunnen har forresten en Puppiasele str L (hun er 13 kg, til deg som var usikker på størrelse på puppia), veldig fornøyd med den også, men den er best til tuslesele :)

274402.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin den y-selen med kryss. :ahappy:

Den er av ganske lik type som den jeg har til dvergpinscherne fra norsk hundeutstyr, og jeg er veldig fornøyd med den typen. Så da bestiller jeg nok en sånn til whippeten når hun blir voksen, da skal hun få rosa eller turkis :D

Her er forøvrig et bilde av den til norsk hundeutstyr, bilde lånt fra google. Pris for de små er 160, så ikke akkurat dyrt :P

Syns det er vanskelig å finne gode seler til små hunder, så disse har blitt en favoritt (brukes til tur, sykkel, jogging, trekk):

sele010.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Webmasteren er jo rømingssikker (hunder kan ikke rygge ut av den) samt at platene gjør at du lett finner festene på langpelsede hunder. k9 er vel såpass solid fordi den egentlig ble laget for tjenestehunder, og skulle synes godt.

en sannhet med modifikasjoner! :P

Ang Hurtta sin Y-sele til bruk ved å gå spor... Jeg skal begynne å gå spor selv, men lærte her om dagen at sporlinen skal festes under buken. Jeg har selv 2 y-seler fra Hurtta, men disse har ikke ring under buken. Jeg vurderer da en Annen type sele til spor, men synes det fort dumt å kjøpe en sele nr 4. Jeg vurderer da å bare sy på en ring på den ene selen jeg har fra før. Hva mener du om sporline festet på ryggen ala å feste den und buken? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jeg liker ikke hurrta sin til spor, da den ofte hemmer når de har nesa i bakken. Jeg bruker "sporsele" til spor, eventuelt på raptus så bruker jeg fortiden rogz sele eller halsbånd fordi jeg ikke gidder å kjøpe sporsele før han utvokst (jakthund som skal brukes aktivt til sporing). De andre sporer i de selene de har som er litt forskjellig, da det skjer kankje en gang i halvåret.

Ang. feste så liker jeg å feste under magen, jeg syns det bare blir krøll, men det er en smakssak. Min sporer uansett hvor hardt jeg drar i han, så det er ikke noe problem å ha festet oppå :)

Av seler så bruker jeg non stop free motion til trekk på granden, hun har også en JuliusK9 og en hurrta y sele (bruker ekstremt sjelden sele på henne ved annet enn trekk da).

De "små" har en hel haug av forskjellige seler, til dvergen liker jeg puppia best (lurer på hvor den har blitt av?) beaglen og basenjien har rogz og rogzlignende seler. Samt noen av de polstrede stoffselene fra trixie. Mye hundeustyr? neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hurtta sin brystsele på Blondie. Jeg har også en puppia sele til henne, men den er litt for liten, så bruker den aldri.

Dette bildet viser hvor bra den sitter på om hunden din blir trekt sidelengs :aww:

7754447114_5e27863c22_z.jpg

Ingen som liker Trixie sin Y-sele da? Jeg har alltid syntes den har sett så deilig ut, sikkert pga fleecen :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som liker Trixie sin Y-sele da? Jeg har alltid syntes den har sett så deilig ut, sikkert pga fleecen :lol:

Jeg har hatt en lignende sele med fleecefòr, ikke gunstig i Bergen ihvertfall. Fòret blir klissvått og blytungt på en helt normal regnværsdag, ikke alltid den rekker å tørke til neste gang man skal ut igjen heller :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en lignende sele med fleecefòr, ikke gunstig i Bergen ihvertfall. Fòret blir klissvått og blytungt på en helt normal regnværsdag, ikke alltid den rekker å tørke til neste gang man skal ut igjen heller :P

Haha, det har jeg ikke tenkt på! :D I tillegg tenker jeg den er for varme på sommeren, men den er så fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hurtta sin brystsele på Blondie. Jeg har også en puppia sele til henne, men den er litt for liten, så bruker den aldri.

Dette bildet viser hvor bra den sitter på om hunden din blir trekt sidelengs :aww:

7754447114_5e27863c22_z.jpg

Ingen som liker Trixie sin Y-sele da? Jeg har alltid syntes den har sett så deilig ut, sikkert pga fleecen :lol:

Jeg har Trixie selen, men bruker den sjelden. Den sitter ikke godt på korthårede hunder, synes jeg, inkl. min hund. Godt mulig den sitter bedre på langhårede hunder da... Jeg bruker den stort sett kun på vinteren på min hund, da med fleecedressen under. Ellers så synes jeg den stadig vekk sklir til siden... Mulig den han har er for stor i størrelsen, men jeg foretrekker andre seler fremfor Trixie selen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som liker Trixie sin Y-sele da? Jeg har alltid syntes den har sett så deilig ut, sikkert pga fleecen :lol:

Har ikke hatt den selv, men passet en hund (finsk lapphund) en langhelg som hadde den, og fytti, verre sele har jeg ikke vært borti :lol: Flokehelvete til tusen og den ble klissvåt første dagen og tørka ikke før hunden ble levert fire dager etterpå :P Stinka gjorde den og når den ble våt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som liker Trixie sin Y-sele da? Jeg har alltid syntes den har sett så deilig ut, sikkert pga fleecen :lol:

Jeg syns ofte den blir for stor i halsen på de fleste hunder, inkludert min. Jeg kjøpte en Trixie-sele som "mellomsele" da han var enn 4-5 måneder gammel. Den passer forsåvidt fremdeles, men sitter ikke noe godt på ham.

Geo har en Hurtta brystsele til hverdagsturer hvor han ikke skal trekke, men hvor jeg heller ikke stresser med at han skal gå pent i bånd. Litt mer behagelig enn halsbånd. :) Også har han en trekksele fra Kennel som vi bruker når vi står på ski, sykler, går spor, når han trekker kjetting og når jeg tar på trekkbelte og vi skal lange ut litt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være vanskelig ;)
Trixi selene er jo egentlig ikke Y sele, mer en U på en pinne- den er ikke sydd i en v i halsen, bryst stolpen er bare sydd rett på halsringen, og derfor tror jeg den sitter dårlig spesielt på hunder med lite pels. Og gjør at den alltid virker for stor i halsen.

Forholdet mellom str i halsen og lengden på bryststolpen virker også ganske feil (skal den ikke gnage i armhulen må den være for stor i halsen)

Jeg synes iallefall den ser ubehagelig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hurtta sin brystsele på Blondie. Jeg har også en puppia sele til henne, men den er litt for liten, så bruker den aldri.

Dette bildet viser hvor bra den sitter på om hunden din blir trekt sidelengs :aww:

Ingen som liker Trixie sin Y-sele da? Jeg har alltid syntes den har sett så deilig ut, sikkert pga fleecen :lol:

Jeg har Trixie sin også men den sklir sånn på siden på hunden vi har. Da ligger Hurtta sin bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ingen som liker Trixie sin Y-sele da? Jeg har alltid syntes den har sett så deilig ut, sikkert pga fleecen :lol:

Nora har rød Trixie sele. Vi bruker den på alle vanlige turer. Den blir tung i regn, men vi bruker den i regn uansett :)

post-6082-13705160073296_thumb.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...