Gå til innhold
Hundesonen.no

Seler


Recommended Posts

Spørsmålet er som sagt da spennene, for dem var helt fantastiske på Hunter-selen. Men skal kikke litt på Rogz, håper bare jeg finner det litt utenfor byen (ikke noe glad i byvandring).

Er det type eller plassering av spennene du tenker på da? Spennende er gode og solide, på den ene siden av ryggen, men jeg kan åpenbart ikke uttale meg om hvordan de er med pels. :P Tror Hunter sine er bedre. Vet Brukshunden har Hunter inne, du kan jo sjekke der?

Vet ikke om Dyresjappa fortsatt er i Asker, så de hadde tatt ned skiltet før påske. De har Rogz ihvertfall.

Jeg er ikke fornøyd med Rogx selen min...er så billig i stoffet at stoffet er hardt, ubehagelig og gnager på pelsen. Y selen til huttra kan ikke reguleres i halsen så mange hunder som går rundt med seler som ikke passer fra Huttra.

Den beste selen jeg har funnet til nå, og jeg har nå vært igjennom svært mange siden jeg har lett i en evighet etter den perfekte sele er Hiquana selen..

Haquihana bruker såvidt jeg kan huske "vanlige" flate nylonbånd? Rogz sine seler til mindre hunder bruker en litt annen type nylonbånd med stoff på, men de er litt tykkere og kan bli stive når de blir møkkete. De store (M og oppover?) har flatere, mykere bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har ulike seler fra ManMat kjøpt hos http://www.florence-petshop.com/dnn/nb-no/produkter/selet%C3%B8y.aspx Ski sele, sykkel sele , nomesele og pulkasele.. LER og legger ved bilder av samojede

Vi bruker Hurtta vanlig sele til tur hjemme. De trekker, men går litt pent innimellom. Når vi er på trekking/snørekjøring bruker vi nomesele fra Non-Stop. Jeg har en Hurtta y-sele men bruker d

Vi sverger til Rogz, begge hundene her i huset har to hver, sånn for sikkerhets skyld. (vi bruker bare en om gangen) (på hver hund) (altså, en sele på hver hund) ...

Posted Images

Er det type eller plassering av spennene du tenker på da? Spennende er gode og solide, på den ene siden av ryggen, men jeg kan åpenbart ikke uttale meg om hvordan de er med pels. :P Tror Hunter sine er bedre. Vet Brukshunden har Hunter inne, du kan jo sjekke der?

Vet ikke om Dyresjappa fortsatt er i Asker, så de hadde tatt ned skiltet før påske. De har Rogz ihvertfall.

Haquihana bruker såvidt jeg kan huske "vanlige" flate nylonbånd? Rogz sine seler til mindre hunder bruker en litt annen type nylonbånd med stoff på, men de er litt tykkere og kan bli stive når de blir møkkete. De store (M og oppover?) har flatere, mykere bånd.

Bare type spenner ja, de til Hunter virker så utrolig solide. Nå sammenligner jeg med Hurtta sine, som virkelig er harde å løsne. Du må liksom virkelig klemme inn begge tuppene så innmari før den løsner, ergo vanskelig å gjøre med en hånd.

Mens Hunter var det bare å klemme på rett plass så løsna spennen, men den viste ikke tegn når jeg dro i hver ende.

Det enda større spørsmålet er jo å finne trekksele til henne.. det blir nok et kapittel for seg selv, så må nok finne noen som syr på mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare type spenner ja, de til Hunter virker så utrolig solide. Nå sammenligner jeg med Hurtta sine, som virkelig er harde å løsne. Du må liksom virkelig klemme inn begge tuppene så innmari før den løsner, ergo vanskelig å gjøre med en hånd.

Mens Hunter var det bare å klemme på rett plass så løsna spennen, men den viste ikke tegn når jeg dro i hver ende.

Det enda større spørsmålet er jo å finne trekksele til henne.. det blir nok et kapittel for seg selv, så må nok finne noen som syr på mål.

Prøvd Webmaster? Synes jeg har sett et par sheltier som de sitter bra på.

Spennene til Hunter føles nok litt bedre enn Rogz sine ja, men jeg synes begge er helt ok. Du ryker ikke negler og fingertupper på dem (og jeg er grusom på det...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd Webmaster? Synes jeg har sett et par sheltier som de sitter bra på.

Spennene til Hunter føles nok litt bedre enn Rogz sine ja, men jeg synes begge er helt ok. Du ryker ikke negler og fingertupper på dem (og jeg er grusom på det...).

Webmaster er ikke prøvd nei, men en av de jeg har tenkt å prøve. Vurderer da modellen med avtagbar kløv, så kan jeg variere treninga litt. Har ikke kikket så mye før jeg visste at hun kom til å bli her :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes f.eks webmaster og k9 selene har innmari mye unødvendige gimmicker? Store plater og veldig voldsomme, jeg synes liksom det blir litt merkelig å kle på hunden med en sele jeg da, for min del skal en tur-sele være lett og sitte bra, ikke fylle hele ryggen som et mini-dekken... de sitter sikkert bra altså, men det er jo ikke så rart så voldsomme som de er...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes f.eks webmaster og k9 selene har innmari mye unødvendige gimmicker? Store plater og veldig voldsomme, jeg synes liksom det blir litt merkelig å kle på hunden med en sele jeg da, for min del skal en tur-sele være lett og sitte bra, ikke fylle hele ryggen som et mini-dekken... de sitter sikkert bra altså, men det er jo ikke så rart så voldsomme som de er...

Webmasteren er jo rømingssikker (hunder kan ikke rygge ut av den) samt at platene gjør at du lett finner festene på langpelsede hunder. k9 er vel såpass solid fordi den egentlig ble laget for tjenestehunder, og skulle synes godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webmasteren er jo rømingssikker (hunder kan ikke rygge ut av den) samt at platene gjør at du lett finner festene på langpelsede hunder. k9 er vel såpass solid fordi den egentlig ble laget for tjenestehunder, og skulle synes godt.

Det var et godt poeng. Det vil gjøre det mye lettere for meg å feste hunden i langhårede Luna. Leter jo etter festet til halsbåndet titt og stadig, nå tar jeg bare av eller på halsbåndet.

Tror Luna skal få prøve webmastern jeg, og den kan jo stilles mye på, så bør jo gå an å få til å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webmasteren er jo rømingssikker (hunder kan ikke rygge ut av den) samt at platene gjør at du lett finner festene på langpelsede hunder. k9 er vel såpass solid fordi den egentlig ble laget for tjenestehunder, og skulle synes godt.

Det er sant,sikkert praktisk på langhårede :-) Og at k9 er laget for å synes godt er jo også et poeng. Men jeg synes fortsatt de blir for voldsomme jeg da :P Men ikke sikkert hundene bryr seg da.

Forresten, finnes det type rogz seler med litt bredere reimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det for min del. Som du også nevnte, siden min hund har så mye pels så slipper jeg floker. Jeg synes også det blir for mye styr og fare for gnaging når det er for mange remmer og bånd å holde styr på. Jeg hadde tidligere samme sele som den Ozzy bruker. Jeg var fornøyd med den, men etterhvert vokste han ut av den. Jeg hadde fortsatt en del å gå på når det gjaldt å utvide remmene, men den begynte å bli for smal rundt hodet, og da ble belastningen feil og faren for gnaging stor.

I tillegg kan jeg kjøpe avtagbare kløv på den jeg har. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant,sikkert praktisk på langhårede :-) Og at k9 er laget for å synes godt er jo også et poeng. Men jeg synes fortsatt de blir for voldsomme jeg da :P Men ikke sikkert hundene bryr seg da.

Forresten, finnes det type rogz seler med litt bredere reimer?

Tror Rogz er ca 3 cm brede på de store selene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men de blir for store tror jeg altså :/

Men ikke for at jeg synes reimene nå er for tynne egentlig, var mer fordi det kunne vært stilig med en slik sele i sort, med bredere reimer :P

Hm, sikker? Jeg trodde det var fra M og oppover, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei blir 2,5 cm på xl, men den blir nok for stor, det må være den Kovu har da?

http://globaldogshop.com/rogz-alpinist-everest-black-xlarge-dog-harness-p-1902.html

Æsj, kjipt da. Den er ikke himla vanskelig å klippe opp og sy inn selv altså (jeg har fikset selen en gang etter at Kovu som valp hadde den på i bilen på langtur og tygget over...), hvis det er om å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med selen min fra www.vibri.com har ikke bilde men,den ligner på flere som er postet her. Sitter veldig godt på,er foret,sydd etter mål på hunden din å du kan få navn og tlf nr på den om du vil.

Veldig bra service også :) Har prøvd endel andre seler,vanskelig finne noen som sitter bra å feste puktet synes jeg er for høyt oppe på f,eks hurrta sin.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skal for første gang på maaaaaaange år kjøpe sele til en valp. Tenker Puppia sele. Den skal passe på en Aussievalp fra 8 uker. Ser at ebay er ett lurt sted å shoppe om jeg ikke får tak i brukt.... Noen som har peiling på hvilken str jeg bør ha? Medium synes jeg virker lite når jeg ser på rasene den skal passe til, men kanskje jeg som har glemt hvor liten en 8 ukers valp er ;)

(tenker å kjøpe 2 stk, i ulik str)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal for første gang på maaaaaaange år kjøpe sele til en valp. Tenker Puppia sele. Den skal passe på en Aussievalp fra 8 uker. Ser at ebay er ett lurt sted å shoppe om jeg ikke får tak i brukt.... Noen som har peiling på hvilken str jeg bør ha? Medium synes jeg virker lite når jeg ser på rasene den skal passe til, men kanskje jeg som har glemt hvor liten en 8 ukers valp er ;)

(tenker å kjøpe 2 stk, i ulik str)

Har dessverre ikke peiling på størrelse, men tenkte jeg skulle tipse deg om å se etter puppia ritefit sele, hvis det ikke var den du tenkte på da :P;) den kan reguleres både rundt nakke og mage ;) veldig kjekt når valpen vokser fort, å ha en sele som kan reguleres begge steder :) har kjøpt en slik på ebay selv og det anbefales - sparer mye penger på det ;) lykke til, håper noen andre kan svare deg ang størrelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke peiling på størrelse, men tenkte jeg skulle tipse deg om å se etter puppia ritefit sele, hvis det ikke var den du tenkte på da :P;) den kan reguleres både rundt nakke og mage ;) veldig kjekt når valpen vokser fort, å ha en sele som kan reguleres begge steder :) har kjøpt en slik på ebay selv og det anbefales - sparer mye penger på det ;) lykke til, håper noen andre kan svare deg ang størrelse ;)

Aha! Nei det var ikke den jeg tenkte på- men det var jo lurt ja..... Men da blir det vel kun 1 fra ebay da- for med en pris på nesten $24 så blir det ikke mye igjen før det kommer opp til 200,- grensen Evnt. kjøpe i 2 omganger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor så mange sverger til hurtta sin y-sele? Jeg syns den ofte sitter alt for tett opptil albuene til hunden, eller at den evt er alt før løs i halsen.

Selv er jeg glad selene til norsk hundeutstyr, og bruker den til dvergpinscherne både til trekk og tur.

Usikker på hva jeg skal kjøpe til whippeten etterhvert, men der tenker jeg å ha to seler, en til vanlig tur, og en til trekk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor så mange sverger til hurtta sin y-sele? Jeg syns den ofte sitter alt for tett opptil albuene til hunden, eller at den evt er alt før løs i halsen.

Selv er jeg glad selene til norsk hundeutstyr, og bruker den til dvergpinscherne både til trekk og tur.

Usikker på hva jeg skal kjøpe til whippeten etterhvert, men der tenker jeg å ha to seler, en til vanlig tur, og en til trekk.

Luna passer ikke til Hurtta y-sele dessverre, hun blir for lang i kroppen til at det ser naturlig ut. Samt at jeg også syntes den kommer for tett opp i albuene hennes. Men Tinka syntes jeg passet veldig godt til selen.

Jeg har nå kjøpt inn Ruffwear-sele til Luna og den passer kjempebra. Også har selen fra Hunter kommet, så da skal jeg bare ned dit sammen med hund for å prøve. Tror det blir deilig for henne med en sele som ikke dekker hele ryggen i forhold til varme, da får hun litt mer luft gjennom pelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Hurtta vanlig sele til tur hjemme. De trekker, men går litt pent innimellom.

Når vi er på trekking/snørekjøring bruker vi nomesele fra Non-Stop.

Jeg har en Hurtta y-sele men bruker de vanlige til hverdags. De er enkle å ta av/på og helt greie.

Med tre hunder i litt ulike str rundt livet, så er det fint med ulike farger (og matchende kobbel er viktig)

post-1164-0-31310600-1366900676_thumb.jp

post-1164-0-91634500-1366900686_thumb.jp

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av Y-selene det er bilde av her er for store i halsen, og sitter dermed feil. Det vil hemme skulderbevegelser (i og for seg ikke farlig om man bare bruker dem uten at hunden skal trekke mye).

http://seleverkstedet.no/litt-om-seletoy/hvordan-finne-riktig-storrelse

Vi bruker brystseler for turgåing (småturer. ikke treningsturer) og nomeseler for trening i spann/sykkel/sparkesykkel/ski

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke var vel ca 5.5 - 6 kg når hun var 8 uker gml, da brukte hun medium i puppiaselen. Den varte i ca en mnd før hun måtte opp i lagre :)

Satser på jeg har en liten og nett Aussievalp da ;)

Kjøpte visst 2 seler på ebay i går..... Ikke Puppia, men etterligninger til en billig penge. En vanlig i medium, og en regulerbar i large :innocent: (er bare 6 uker til jeg trenger den, så tenkte jeg måtte skynde meg :icon_redface: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...