Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket fór?


AndreaR
 Share

Recommended Posts

Ja, lillegutt har da ikke spist noe særlig i det siste.

Jeg prøvde å bytte matskål, noe som fungerte et et par dager :yawn:

Så da sitter jeg og ser litt på forskjellig tørrfór og lurer på hvilket merke dere fòrer med og gjerne hvorfor dette funker/eller ikke..

Han er jo så småspist, så dette er ikke lett.

Takker for svar :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er tynn så syns jeg ikke det er så lett å være så hard som du i forrige innlegget. Samtidig så kan det fort bli en evig runddans med bytte av fôr til slike særinger.

Har du prøvd våtfôr? Norwegian Polar eller Vom&Hundemat?

Når det gjelder tørrfôr så har jeg brukt mye forskjellig, men havner oftest tilbake til ProPlan med laks og ris. Det lukter litt av det og kulene er ganske fete. Jeg syns hundene fungerer veldig fint på det og de liker det bedre enn mange andre tørrfôr.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen hunder sulter, gi maten, gå ifra, la det stå 10min,ta vekk.

gi neste måltid på samme vis. til slutt spiser den.

å bytte masse for,skåler osv er bare å dille.

Ja, det er det vi gjør.

Men som jeg har skrevet før spiste han bedre på et annet fór og lurer derfor på hvilket merke og hvorfor dere er fornøyd eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har småspist hund som periodevis er anorektiker og han får V&H og Royal Canin tørrfòr. Prøvd mye forskjellig, og nå så får han V&H valpefor eller nr25 og Royal Canin Energy 4300 og det fungerer bra for han :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har småspist hund som periodevis er anorektiker og han får V&H og Royal Canin tørrfòr. Prøvd mye forskjellig, og nå så får han V&H valpefor eller nr25 og Royal Canin Energy 4300 og det fungerer bra for han :)

Ja, her fóres det også på Royal Canin :)

Denne her er det: http://www.royalcanin.no/produkter/products/hundefor-i-faghandel/size-health-nutrition/mini-1-10-kg/mini-junior

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å prøve vom og hundemat eller norwegian polar? V&h selges veldig mange steder og med liten hund trenger man ikke stor fryse plass heller.

Jeg forer mine på norwegian polar, før fikk de vom og hundemat. I perioder har de fått tørrfor og mine har bare likt eukanuba.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tørrfôr så har jeg brukt mye forskjellig, men havner oftest tilbake til ProPlan med laks og ris. Det lukter litt av det og kulene er ganske fete. Jeg syns hundene fungerer veldig fint på det og de liker det bedre enn mange andre tørrfôr.

Signeres!

Bruker v&h i perioder også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så veldig bred erfaring med forskjellige for, men vom og hundemat eller norwegian polar går ned hos de aller fleste, selv de småspiste hobby anorektikerne er mitt intrykk. Stor slager her i huset iallefall, blir og gå tilbake til NP den dagen jeg har plass til en skikkelig fryser. Ellers så er det stort sett bare Royal canin og eukanuba jeg har brukt av tørrfor. Og RC er tydelig bedre på smak enn eukanuba ifølge mine hunder, jeg synes det lukter mer og bedre av RC også, så det har antagelig noe med saken og gjøre, bruker 4800 (høyenergifor eller vanlig adult medium) av eukanuba så har jeg brukt lam og ris varianten eller høyenergi foret, høyenergi foret går unna ganske greit, mens lam og ris går treigt, litt bedre om jeg har over litt vann for og få litt mer lukt. Fornøyd med foret i seg selv sånn ifht at bikkjene ser bra ut, men ikke så fornøyd med smakelighet. Om du har en småspist hund og vil fore med tørrfor så kan du jo prøve høyenergifor. Det er gjerne mer smakelig pga mer fett osv i foret også er det fint for småspiste hunder i og med at de får i seg mer næring selv om de ikke spiser så mye. Det er forskjellig smakelighet på for så og finne et som bikkja er sånn passe fornøyd med er greit, men jeg personlig ville vært litt forsiktig med og lage vane på og bytte hele tiden, finn ett som er greit og hold deg til det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg en frøken som jeg sliter skikkelig med å få å i mat i perioder. Hun ligger per dags dato ca 1 kg under ønsket vekt, men hun spiser i det minste stort sett daglig nå.

Løsningen her er v&h (gjennomtint), med 1-2 egg oppå/oppi (som alle hundene her forøvrig er kjempebegeistret for). Forer to små porsjoner, morgen/kveld. Skålen blir såvidt satt ned på gulvet før den blir fjernet igjen om hun ikke viser interesse. I tillegg sulter jeg henne ca i gang i uken (mye oftere tidligere, men er nå nede i en gang i uken).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd 1st choice? Jeg gikk over fra RC til det en liten stund etter jeg henta Milo, og han spiser mye mer av det enn han gjorde av RC. :)

Du kan også prøve å blande et egg inn i tørrforet, min erfaring sier at selv de mest kresne og småspiste hundene spiser det de skal om de får det. I tillegg er det jo veldig bra for hunden, så det er vinn-vinn ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor tynn er hunden da? Hunder har ikke vondt av å være litt tynne. Det er ikke skadelig at det stikker ut litt ribbein og ryggrad en periode. Men hunder er forskjellige. Noen hunder drar sultestreiken litt vel langt. Jeg prøvde å være sta og bare ta bort maten til min hobbyanorektiker i nesten to år. Det var først når jeg begynte å la fôret stå fremme og ikke var så nøye på det at han fikk grei nok vekt. Han var så tynn at det gikk utover muskelmassen hans. Da syns jeg det er tullete å bare være sta og kreve at det fôret som settes fram spises.

Det som funka på min var å ha høyenergifor stående fremme hele tida (mye fett gjør at han ikke måtte spise like stort volum) og få fikk han vom og hundemat rett etter kveldstur (ikke noen voldsomme treningsøkter altså). Matlysten er ofte større rett etter de har beveget seg). Da fikk jeg han opp i tynn, men grei nok vekt. Det som virkelig gjorde at han kom opp i normal vekt var at han bikka 3 år :P

Men det er ikke farlig å være litt tynn altså :) så lenge hunden har energi og sund ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Han er tynn, men han får da i seg det som skal for å fungere.

Han er kanskje litt slappere i perioder da han ikke spiser noe særlig, så jeg har lyst til å finne et for som han liker og forstette med det.

Ikke tenkt til å bytte masse altså, for det gidder jeg ikke, men prøve litt og så finne det et fòr som han kan spiser uten å måtte spise det.

Skal sjekke ut høyenergifòret og de andre tipsene :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om dem som har god erfaring med å gi mat etter tur, men da kan det være lurt å gi f.eks. etter en kort morgentur (så man unngår fare for magedreining osv.).

Frøkna her ble plutselig litt småspist, og jeg løste det rett og slett ved å fóre litt mindre og to ganger om dagen. Nå går hun i hundre når maten kommer, og det er svært raskt borte. Hun var nok vant til måltid en gang om dagen der hun kom ifra, og litt mindre fysisk aktivitet. Men jeg måtte ty til noen dager der jeg fjernet maten etter 10min (satte bare på stoppeklokke) og siden det har det gått seg til. Men dette er jo veldig individuelt fra hund til hund. PS: Jeg fórer 100% V&H.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Signerer forslaget om V&H. Og gjerne varier enten i forskjellige typer av disse pølsene, eller med litt annet kjøtt/kjøttfulle bein ved siden av for variasjon, da blir ikke hunden lei og samtidig får det som hunden din er skapt for å spise (ikke minst viktig for en hund som ikke spiser veldig mye generelt, at fôret ikke består av mye fyllestoffer hunden ikke tar til seg næring fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Pro Plan i mange år og veldig fornøyd

Prøver litt annet innimellom men ene hunden er sensitiv, så ender alltid tilbake på Pro Plan med kylling (og perfomance under jakta).

Har brukt v&h og NP i perioder, men blir lei (jeg altså, ikke hundene) så da blir det tørrfor igjen.

Man må bare prøve seg frem er mitt råd

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene igjen :)

Han har begynt å spise litt mer nå faktisk, og jeg håper at han fortsetter sånn.

Han har nok skjønt at det lønner seg å spise for å fungere :)

Jeg har da gitt han vanlig tørrfòr som jeg først strødde et par biter av på gulvet og resten av skåla har han spist selv.

Hvis han har spist opp alt får han noen ganger en tyggepinne/godis etterpå ;)579132_326795244109785_374045584_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Forer på Proplan med kylling, og NP i perioder, på den minste ;) Gamlefar får cenaturio kylling/ris, og lam/ris (50/50), og en dasj hills J/D. (grunnet allergi og ledd), Fungerer optimalt på den blandingen, og Np innimellom.

Minstemann har reagert på RC, Eukanuba, hills.. så vi har nå prøvd proplan siden jul, og det fungerer godt dersom jeg varrierer med NP innimellom ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...