Gå til innhold
Hundesonen.no

Første dag i løpetida


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Kan tisper bli drektig første dag i løpetidperioden på tre uker? Det er vell vanskelig å vite for eierne at tispa har løpetid før den første dagen tispa viser symptomer på at hun har løpetid. Om man feks. har hatt tispa løs i skogen tidlig på dagen og leker med hann hunder som da kanskje jukker men man passer jo ikke på da siden man ikke vet at løpetida har starta, og samme dag på kvelden merker man at løpetida er i gang. Er det forsent da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene kan kun bli drektige når de "står". Det er først da de slipper gutta til og det skjer vel som regels rundt 10 dager ut i løpetida.

Så når de får løpetid og begynner å blø, så lukter de veeeldig godt for hannene, men min erfaring er at de passer godt på at ingen kommer for nære alikevel ;)

Ofte (alltid?) begynner de å lukte litt ekstra godt litt før løpetida kommer også, så om man kjenner igjen tegnene så kan man se at løpetida nærmer seg dersom man er sammen med hannhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke hørt om tisper som står på dag 1, men enkelte tisper er temmelig flørtete og lar hanner pare lenge før de egentlige stådagene. Og noen tisper går inn i estrus allerede etter 3 dager, og sperm kan leve opptil 7 dager. Så helt utelukket er det jo ikke.

I tillegg så blør ikke alle tisper like mye, noen ikke i det hele tatt.

Sjansene er vel ikke så store for at det ble noe av "leken", men om hun lot hannen jukke/pare så ville jeg ikke utelukket muligheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen tisper kan lure deg trill rundt ang når løpetiden begynte... Lorrie gjorde det på meg sist løpetid hun hadde, fra å være tre dager uti løpetiden (som jeg trodde) hadde hun ståperioden to dager etterpå, altså på dag 5.. så der ble jeg lurt! Hun hadde vært nøye med å vaske seg osv og de tegnene jeg alltid kjenner igjen viste hun ikke. kanskje pga jeg hadde skaffet meg en ny valp som var 5 mnd på dette tidspunktet? Aner ikke jeg :) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...