Gå til innhold
Hundesonen.no

LP Trøndelag 2013


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått en sånn merkelig trang til å drite meg ut foran hundefolk i det siste, og har lyst til å debutere i LP1 nå i vår, kanskje. Driver og sonderer litt stevner i Trøndelag sånn i vår/sommer, men merker at jeg ikke aner hvor det er ålreit å stille, eller om det er noen forskjell? Kan noen gamle travere gi meg litt tips og råd og gode ord på veien? Har foreløpig titta på Stavsøra 27 april, Selbu 1 mai, også Steinkjer 12 mai. Ser det skal være dobbeltstevne 13/14 april, men jeg kommer hjem fra USA-ferie 12 april, så det blir nok bare som publikum :P

Så, hvor er det hyggelig å stille? Hvor er det snille, men flinke dommere? Jeg vil helst debutere på et lite, hyggelig utestevne med bare snille mennesker som kan trøste meg når det går på trynet :ahappy: Evt helt bare meg aleine med dommer :lol:

Jeg gruer meg :frantics: Og gleder meg masse og altså! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så kort fortalt: du velger ikke stevne etter dommer fordi dommeren har jo et regelverk å gå etter, men du velger bort Terje Haugen, for han er urettferdig? Akkurat nei.

Da er jeg påmeldt Selbu og Levanger, så da får vi bare manne oss opp til å være underholdning for alle dere andre

Vi er også påmeldt til Selbu Det blir både min og Blaze sin debut i lp-ringen.

Nå har jeg ikke sjekket dommerne, men selbu og steinkjer er fine stevner i alle fall. :)

Jeg syns Selbu høres koselig ut, men fant ingenting om det på nettsida.. Kommer vel snart :) Men takk!

Det er veldig hyggelig å debutere på Levanger mai, for dit skal jeg :innocent:

:thumbs:

Når i mai er det?

Kommer nok til å gå på et par som publikum først bare for å se hvordan det er, så jeg digger at det er så mange å velge i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste stevnene i trøndelag jeg personlig ikke ville startet på med ung hund, er vel NKK og

schæferhundklubbens stevner, rett og slett fordi jeg ønsker en roligere arena.

EDIT: Og det er mest for min egen del :P Tarik hadde dessuten slitt veldig med konsentrasjonen på disse stevnene, men det er jo forsåvidt trenbart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste stevnene i trøndelag jeg personlig ikke ville startet på med ung hund, er vel NKK og schæferhundklubbens stevner, rett og slett fordi jeg ønsker en roligere arena.

Takk! NKK er utelukket, og om schäferhundklubben har jeg hørt både det du sier, og at det er et koselig lite stevne alle kan starte på! :P Heller mot det første selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste stevnene i trøndelag jeg personlig ikke ville startet på med ung hund, er vel NKK og

schæferhundklubbens stevner, rett og slett fordi jeg ønsker en roligere arena.

EDIT: Og det er mest for min egen del :P Tarik hadde dessuten slitt veldig med konsentrasjonen på disse stevnene, men det er jo forsåvidt trenbart.

Det bruker vell ikke være så rolig på sch klubben da, som regel masse publikum rundt lp ringen og folk som trener og holder på ellers på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bruker vell ikke være så rolig på sch klubben da, som regel masse publikum rundt lp ringen og folk som trener og holder på ellers på plassen.

Nei, nettopp? Det er jo derfor jeg sier jeg ikke vil starte der? :P

EDIT: Aslan, Nidaroscupen er også en veldig fin for å få konkurransetrening! Rolig arena, og uhøytidlig i og med at det er uoff :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nettopp? Det er jo derfor jeg sier jeg ikke vil starte der? :P

EDIT: Aslan, Nidaroscupen er også en veldig fin for å få konkurransetrening! Rolig arena, og uhøytidlig i og med at det er uoff :)

Haha, sorry :P Trodde det sto at de eneste stevnene du ville startet på med ung hund var nkk og sch klubben :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
De eneste stevnene i trøndelag jeg personlig ikke ville startet på med ung hund, er vel NKK og

schæferhundklubbens stevner, rett og slett fordi jeg ønsker en roligere arena.

EDIT: Og det er mest for min egen del :P Tarik hadde dessuten slitt veldig med konsentrasjonen på disse stevnene, men det er jo forsåvidt trenbart.

Schäferklubben har veldig fine stevner de. Så lenge det ikke er utstilling samtidig. Da er det et voldsomt spetakkel der. Om bikkja mi ville reagert vet jeg ikke, men jeg vet at jeg ikke orker å gå lydighet der samtidig med at de har schäferutstilling. Når de har lp samtidig som ferdselsprøve osv er det bare hyggelig stemning der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til Selbu du :)

Terje Haugen virker veldig trivelig på telefon i allefall :) Det er et ganske lite stevne, og vi har fått flere tilbakemeldinger fra nybegynnere på at de har trivdes hos oss tidligere i allefall :)

mvh

arrangøren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Terje Haugen en snill newbiedommer? :ahappy:

Han er erfaren og flink.

Ikke gidd å selektere etter dommer. En dommer dømmer etter regelene uansett og de aller fleste er veldig, veldig flinke.

Så lenge det er utestevne trenger du heller ikke å bekymre deg for forholdene. NKK Trondheim pleier å være rolig, men det har hendt at underlaget har vært dårlig (knust stein), men det har ikke noe særlig å si i klasse 1 (siden klasse 1 ikke innbærer noen eksplosive øvelser). Hvis du har en hund som har ekstremt dårlig konsentrasjon/stikker av, så kan det sikkert være lurt å gå et sted der det ikke arrangeres agility rett ved siden av LP-ringen.

Om du gruer deg, så anbefaler jeg deg å melde på 2-3 stevner med en gang, så kan de 1-2 første være "oppvarming"/trening til det siste stevnet! Da blir man ikke like nervøs og er ofte mye flinkere til å hjelpe hunden gjennom konkurransen, uansett forhold.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Terje Haugen en snill newbiedommer? :ahappy:

Jeg velger aldri stevner etter dommere for i lydighet så er det faktisk et regelverk det skal dømmes etter og med mindre dommerne er skikelig ufyselige(noe jeg aldri har vært borti) mot deltagerne og kommer med uhyggelige kommentarer så velger jeg ikke etter dommer. Jeg stiller gjerne for Terje Haugen men jeg liker ikke å gå for han. Ikke fordi han er stygg på noen måte men jækla urettferdig men katakterer til tider. Det er helt greit å bli at dommeren trekker poeng men når ikke dommeren en gang sier hva han trekker for eller i det hele tatt gidder å si hva som var galt da blir jeg forbanna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger aldri stevner etter dommere for i lydighet så er det faktisk et regelverk det skal dømmes etter og med mindre dommerne er skikelig ufyselige(noe jeg aldri har vært borti) mot deltagerne og kommer med uhyggelige kommentarer så velger jeg ikke etter dommer. Jeg stiller gjerne for Terje Haugen men jeg liker ikke å gå for han. Ikke fordi han er stygg på noen måte men jækla urettferdig men katakterer til tider. Det er helt greit å bli at dommeren trekker poeng men når ikke dommeren en gang sier hva han trekker for eller i det hele tatt gidder å si hva som var galt da blir jeg forbanna....

Så kort fortalt: du velger ikke stevne etter dommer fordi dommeren har jo et regelverk å gå etter, men du velger bort Terje Haugen, for han er urettferdig? Akkurat nei.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Kort fortalt: du velger ikke dommer fordi dommeren har jo et regelverk å gå etter, men du velger bort Terje Haugen, for han er urettferdig? Akkurat nei.

Nei jeg velger ikke bort Terje. Jeg skrev jo at jeg går gjerne for han men jeg liker det ikke. Så joda jeg stiller for han jeg. Poengsum og opplevelse i ringen er to helt forskjellige ting. Jeg hadde lett valgt fort dommerne som er ekkle og lite hyggelige mot deltagerne men dette har jeg ikke opplevd med Terje. Jeg har opplevd å bli trykket ganske mange poeng uten at verken jeg eller noen av de som så på kunne forstå hva han trakk på. Han sa heller ingenting om HVA han trakk på og når du gir 7 på en øvelse så burde du gjerne kunne si hva du trekker for ikke sant? Så ja sånn gjør meg sint men jeg stiller gjerne for han igjen og har stilt for han flere gangen men på "feil" dag så synes jeg han kan være urettferdig med poengsummene ja.

De har et regelverk og dette skal det dømmes etter og det er ikke veldig stort rom for egne meninger inne i regelverket. Det er ikke sånn at de kan gi deg 0 uten at det faktisk skal være 0. Gjør hunden feil eller eier så skal det trekkes poeng og det er litt forskjellige hvor mye den enkelte dommer trekker for enkelte ting. Det er ikke som på utstilling at du kan hives ut av ringen med en en blå eller gul sløyfe uten at det egentlig er noe feil med hunden din liksom...

edit: Jeg går inn i ringen og driter litt i poengsummen jeg kommer ut med for det er følelsen jeg har hatt i ringen osm faktisk betyr noe. Om jeg får opprykk men en dårlig følelse der jeg ikke følte jeg hadde et godt samarbeid med hunden så er det kjipt uansett om jeg fikk opprykket. Kommer jeg ut av ringen med en dårlig poengsum så er det faktisk følelsen med hunden som gjør om det synes det var bra eller ikke. Selvfølgelig er det litt kjipt å komme ut av ringen å være fornøyd, spørre noen av de rundt ringen hva som hendte på den og den øvelsen for du hadde faktisk hunden bak den og så ingenting og at alle da svarer at de ikke kunne forstå hvorfor han var så utrolig kjip og urettferdig med poengsummene til meg. Ja litt kjipt men samtidig så var det faktisk et knall bra stevne for hunden var der jeg ville ha den :) Så jeg starter mest mulig og driter i hvem som dømmer...

Endret av Arielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever omtrent hver eneste konkurranse jeg går å bli trukket for noe jeg mener er feil, eller at dommer ikke kan begrunne hvorfor han/hun trekker poeng. Man kan få 8,5 eller 9 på en feilfri øvelse uten noen skikkelig begrunnelse, bare fordi man mangler "det lille ekstra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever omtrent hver eneste konkurranse jeg går å bli trukket for noe jeg mener er feil, eller at dommer ikke kan begrunne hvorfor han/hun trekker poeng. Man kan få 8,5 eller 9 på en feilfri øvelse uten noen skikkelig begrunnelse, bare fordi man mangler "det lille ekstra".

Så det er helt greit å trekke hele 3 poeng for at noen mangler det lille ekstra eller eller uten begrunnelse? Jeg forventer overhode ikke noen 10`er i det hele tatt og de gangene jeg får det så er jeg svært glad for jeg mener det skal utrolig mye til for å få det. Øvelsen skal være så utrolig perfekt og det er ikke lett når man har med dyr å gjøre. om jeg får 9 eller 8,5 uten grunn så tenker jeg at ja da må vi trene litt mer på "det lille ekstra". Prøve å få øvelsen til å se bedre ut i helhet sånn at dommeren tenker "wow". Når jeg blir trukket 3 og enda flere poeng på øvelser der jeg ikke ser hunden så vil jeg veldig gjerne vite fra dommer eller andre hva som hendte for jeg ser jo ikke hunden. Jeg var sikker på at bikkja hadde vært en dritt og gjort ting han ikke burde når jeg hadde ryggen til men det hadde han altså ikke. Så trekker enn bare 3-4 poeng bare fordi enn vil? Jeg husker godt en øvelse og det va dekk under marsj og den øvelsen er faktisk meget bra på denne hunden og skulle jeg priket så kunne jeg ønsker en litt bedre oppsitt men den er bra. Jeg ser jo ikke hunden på den øvelsen og lurer da på hva som hendte når jeg fikk 7 her, men jeg fikk ingen grunn. Nå skal det sies at han gjorde dette flere gangen på samme konkurranse og på andre konkurranser og folk lurte på hvorfor han var så urettferdig.... Til og med noen som trente fast med og for han lurte på hva som gikk av han dette stevnet...

Men som sakt når jeg fant ut at hunden faktisk ikke hadde gjort noe galt så stemte faktisk min gode følelse i ringen og da får poengene være som de er :) Men alltid kjipt når det ikke kommer en grunn for da er det vanskelig å øve på det som er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har ikke alltid deltager og dommer samme syn på hva som er feilfritt da :P om man overhodet ikke forstår hva det trekkes for, så er det jo bare å spørre.

Jeg har bare en gang opplevd en dommer som ikke var grei å gå for (selv om hun gav meg gode og rettferdige karakterer), men det var ikke Terje Haugen. Det jeg har sett av han virker han ålreit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tenkte å stille i Selbu :)

Jeg har aldri stilt for denne dommeren, så håper på en bedre dommer enn sist helg (Arild Berntsen). Jeg har ingen problemer med at dommere hverken er strenge eller pirkete osv, MEN jeg har et problem med dommere som er ufine i kjeften. Jeg har lest masse om at han såkalt "spøker". Jeg anser meg selv for å ha rimelig god humor og jeg tåler saktens en spøk. I tillegg er jeg meget glad i ironi og sarkasme, men dette var ikke spøk i mine øyne. Jeg kommer ikke til å stille for denne dommeren igjen, rett og slett fordi jeg ikke orker å bruke 350 kroner på slikt. Når det er sagt, så har hunden min aldri fungert så bra på konkurranse noen gang, og opplevelsen vi to sammen hadde i ringen var uvurderlig. Endelig hadde vi full kontakt i starten av alle øvelser, samt i fvf, noe vi har slitt med alltid. Til tross for dette, så har vi nesten aldri fått så lave poengsummer;) Jeg har fått bedre karakter i fvf når hun har gått en km bak liksom..Nu vel.. om den intense stirringa og oppholdet under velkomstalen før fellesdekk hvor dommeren bare stirra surt på min hund i 30 sekund uten å si et ord, eller de mange ufine kommentarene var et forsøk på å psyke meg ut, så funka det veldig dårlig. Når noen er sånn, så går den en f*** i meg, og nervene har aldri vært mer fraværende :) Kanskje jeg burde takke ham? ;)

Jeg har for det meste har stilt på Røros hundeklubbs stevner, eller Schæferklubbens, tidligere hvor det alltid er utstilling og alt mulig som skjer ved siden av. Fine stevner, men så klart vanskeligere for en hund som ikke er rutinert.

Edit: la meg bare tilføye at forrige helg var første gang jeg noensinne har reagert på en dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg tenkte å stille i Selbu :)

Jeg har aldri stilt for denne dommeren, så håper på en bedre dommer enn sist helg (Arild Berntsen). Jeg har ingen problemer med at dommere hverken er strenge eller pirkete osv, MEN jeg har et problem med dommere som er ufine i kjeften. Jeg har lest masse om at han såkalt "spøker". Jeg anser meg selv for å ha rimelig god humor og jeg tåler saktens en spøk. I tillegg er jeg meget glad i ironi og sarkasme, men dette var ikke spøk i mine øyne. Jeg kommer ikke til å stille for denne dommeren igjen, rett og slett fordi jeg ikke orker å bruke 350 kroner på slikt. Når det er sagt, så har hunden min aldri fungert så bra på konkurranse noen gang, og opplevelsen vi to sammen hadde i ringen var uvurderlig. Endelig hadde vi full kontakt i starten av alle øvelser, samt i fvf, noe vi har slitt med alltid. Til tross for dette, så har vi nesten aldri fått så lave poengsummer;) Jeg har fått bedre karakter i fvf når hun har gått en km bak liksom..Nu vel.. om den intense stirringa og oppholdet under velkomstalen før fellesdekk hvor dommeren bare stirra surt på min hund i 30 sekund uten å si et ord, eller de mange ufine kommentarene var et forsøk på å psyke meg ut, så funka det veldig dårlig. Når noen er sånn, så går den en f*** i meg, og nervene har aldri vært mer fraværende :) Kanskje jeg burde takke ham? ;)

Jeg har for det meste har stilt på Røros hundeklubbs stevner, eller Schæferklubbens, tidligere hvor det alltid er utstilling og alt mulig som skjer ved siden av. Fine stevner, men så klart vanskeligere for en hund som ikke er rutinert.

Edit: la meg bare tilføye at forrige helg var første gang jeg noensinne har reagert på en dommer.

Hmm nå må jeg si jeg ble litt paff. Jeg var inni ringen med Arild Bertsen denne helga som ringsekretær, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i en eneste av disse beskrivelsene. Jeg syns han oppførte seg fint som han bruker. Han spøker litt i ringen, det gjør han. Kanskje spesielt med de som ikke får det helt til i et forsøk på å lette litt på stemninga og muntre opp. Det er kanskje ikke alle som tar det helt, og gjør man ikke det gjør det sikkert bare vondt verre, men jeg må bare si at jeg ikke så noe galt på hverken oppførsel eller dømminga hans i helga. Det kan alltid være ting man er uenig i, men når jeg klarer å tippe nesten alle karakterene han vil gi før han holder opp skiltet dømmer han ihvertfall gjevnt :)

Jeg skal forøvrig til Levanger og stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå må jeg si jeg ble litt paff. Jeg var inni ringen med Arild Bertsen denne helga, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i en eneste av disse beskrivelsene. Jeg syns han oppførte seg fint som han bruker. Han spøker litt i ringen, det gjør han. Kanskje spesielt med de som ikke får det helt til i et forsøk på å lette litt på stemninga og muntre opp. Det er kanskje ikke alle som tar det helt, og gjør man ikke det gjør det sikkert bare vondt verre, men jeg må bare si at jeg ikke så noe galt på hverken oppførsel eller dømminga hans i helga. Det kan alltid være ting man er uenig i, men når jeg klarer å tippe nesten alle karakterene han vil gi før han holder opp skiltet dømmer han ihvertfall gjevnt :)

Jeg skal forøvrig til Levanger og stille :)

Da er du og jeg veldig uenige. Jeg fikk ufine kommentarer fra ham ved flere anledninger. Dette var ikke i forklaringene som ble gitt til publikum. Jeg sier ikke at han var sånn til andre, men jeg oppfattet ham slik mot meg. I og med at vi startet med å få til alle de første øvelsene rimelig bra etter min mening, vil jeg ikke påstå at det var for å lette stemningen eller for å muntre opp. Jeg var i godt humør og trengte ingen oppmuntring ;)

Jeg sier altså ikke at det var karakterene han ga jeg var uenig i, han må gjerne gi hva han vil, det er følelsen jeg sitter igjen med som er viktig for meg, og så lenge jeg var og er fornøyd med min hund, så må han gi hva han vil (innen rimelighetens grenser naturlig nok). Jeg er ikke sur eller misfornøyd, så det er absolutt ikke derfor jeg nevner det. Jeg har aldri vært så fornøyd faktisk. Nå vant vi jo klassen også, så sånn sett kan vi kanskje si at han var snillest med meg med de nevnte karakterene? Nei, det var noen av kommentarene jeg ikke synes hører hjemme. Trekk meg poeng når det er saklig og spøk gjerne, men ikke vær ufin og nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...