Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2 - samme rase?


Miavoff
 Share

Recommended Posts

Hvis du skal skaffe en ny hund/valp, ville du ha kjøpt en samme rase som du har nå eller en annen rase?

Vi vurderer og diskuterer om hund nr 2 når den tiden kommer. Spørsmålet vårt er om det blir en ny papillon eller en annen hunderase? All tips og råd tas i mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Neste hund blir en rase jeg kan next to ingenting om. Jeg har knapt møtt et knippe individer av rasen, de har vært helt ok. Jeg har gjort null innsats i å undersøke linjer eller oppdrettere. Har ingen

Har jo akkurat fått hund nr 2, men ikke av samme rase. De har samme utsprung, men shibaen er nok hakket mer primitiv enn det jeg vil si akitaen er. Hvem vet hva det blir neste gang? Kanskje en shiba t

Med en papillon har dere jo de fleste valgmuligheter. De går vel godt overens med de fleste, og er tilpassingsdyktige med hensyn til type og mengde aktivitet. Hunder av samme rase forstår ofte hverand

Ridgeback kommer jeg garantert ikke til å ha igjen, gårdshund kanskje. Det kommer helt an på livssituasjon når jeg skal ha hund. Noen mennesker faller helt og holdent for én rase, mens noen (som meg) skulle gjerne hatt 20 forskjellige, helst på en gang... Det er nok litt med smak og behag, målsetninger og om man har funnet Rasen i sitt liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir definitivt puddel på meg neste gang også, hovedsakelig på grunn av pelsen, 4 forskjellige størrelser alt etter hva som passer best den dagen jeg skal kjøpe, og fordi jeg ikke har større ambisjoner enn at puddelen kan oppfylle de :)

EDIT: Hvis jeg skulle hatt en rase som jeg vil jobbe med vil jeg ha portugisisk vannhund, fordi de er hakket mer krevende enn puddel og har en pels jeg trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kommer det veldig an på om jeg har endret bruksområdet og slikt innen jeg skal ha neste hund. Hund nummer to (australsk kelpie) her er en annen rase enn den første (labrador retriever), fordi jeg ville ha en annen type hund med høyere aktivitetsnivå og andre egenskaper. Innen jeg skal ha neste hund er jeg sannsynligvis i full jobb og kan være i ferd med å etablere meg med mann og barn og slikt, og da er det ikke sikkert aktiv bruks- og lydighetstrening er det jeg får til å prioritere høyest. Kanskje passer det bedre med en labrador igjen. :) Tiden vil vise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Neste hund blir samme rase da jeg skal ha meg en "ny" konkurransehund. Yngste vil da være 8 år.

Leker stadig med tanken om en maskot, men det forblir med tanken. Men da skulle jeg hatt en rase som passer sammen med min "hoved" rase. Feks Sheltie har mye samme språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst på en staff til, men da måtte det vært ei tispe pga samkjønnsagressiviteten staffen sliter med (har en hann). Og alle staffetisper jeg har møtt har vært klin gærne, så jeg er litt skeptisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle kundene jeg har hatt, så har jeg bare hatt forskjellige raser hver gang. Men unntak av den gangen jeg hadde to cocker spanieler samtidig. Og jeg trives egentlig veldig godt med å bytte litt på raser og lære mer om flere raser. Så jeg ville gått for en ny rase :)
Unntakene mine, av hunder jeg har hatt, men som jeg vil ha igjen, er Rottweiler og Sheltie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal skaffe en ny hund/valp, ville du ha kjøpt en samme rase som du har nå eller en annen rase?

Vi vurderer og diskuterer om hund nr 2 når den tiden kommer. Spørsmålet vårt er om det blir en ny papillon eller en annen hunderase? All tips og råd tas i mot :)

Jeg skal jo skaffe meg en hund nr 2 nå og nei det blir ikke samme rase :) Ganske forskjellig!

Rase kommer an på hva jeg skal bruke hunden til osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund, og de neste etter der blir grander, ingen tvil om det. Og det kommer jeg til å fortsette med til jeg blir kjent som hu gale kalvesamleren :P (OT, naboens okser hadde kommet seg ut på E6 tidligere i uka, de på jobben fleipa med at det ikke var okser, men bikkjene mine ;) )

Om den rette hannhunden blir født om ca 6 års tid skal jeg ha en dvergsnuserhanne som skal hete Husman(n) som maskot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke tid til :P Neida, Malamute skal jeg ha igjen, men det er langt frem i tid for først er det mye som må prøves ut, både av hundesporter og raser som AM ikke passer til, Malle skal jeg ha igjen, tror jeg, viss jeg ikke går for sch, men da må den bli mye friskere først, men det blir ikke malle som neste hund. Neste hund blir korthårs vorsteh fra trekklinjer som jeg skal bruke til barmark og nordisk, også når varga begynner og dra på åra så blir det og snuse på ny malle som skal bli brukshund og kanskje med i to spann med vorstern i barmark og nordisk på si. Etter der igjen får vi se da, om jeg vill fortsette med trekk så blir det jo ny vorsteh, men så er det jo så mange andre raser man gjerne skulle prøvd også. Jeg må ha et Riesen dyr en gang (vet bare ikke helt hvor den passer inn enda siden jeg ikke er så sikker på at jeg vil ha 3 store hunder samtidig. Og en dag så vil jeg ha et 4 spann eller noe rundt der som jeg ikke trenger og konkurrere med, men bare kose oss i fjellet med slede osv, vi får se. :P Aller helst skulle jeg hatt et par maskotthunder også, bare fordi jeg liker rasene, men de kommer nok aldrig til og passe inn, begynner jeg og innse.

Ser ingen grunn til og lete etter annen rase viss man er fornøyd med den man har og ikke har fått øynene opp for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en papillon har dere jo de fleste valgmuligheter. De går vel godt overens med de fleste, og er tilpassingsdyktige med hensyn til type og mengde aktivitet. Hunder av samme rase forstår ofte hverandre godt, det kan være en fordel. Samtidig må man ikke forvente å få en kopi av den samme rasen. Sånn sett kan det være interessant å ha flere av samme rase. Da får man kanskje et mer fininnstilt øye for hva som er rasetypiske trekk, hva som er individuelt, og kanskje også en formening om hva som er arv og hva miljø.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har to hunder av samme rase. Neste hund blir ikke samme rase, men det har med at jeg føler jeg ikke kan nok om bruksområdet til rasen min. Skal definitivt lære meg mer om jakttrening selv om neste hund ikke blir jakthund, for jeg skal selvfølgelig ha flere individer av den rasen. Bare ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund blir nok en ny fuglehund. Om ikke det blir helt samme rase, så skal det ihvertfall være samme bruksmål. På en måte er det mye lettere å ha to fuglehunder enn én, for da kan man bytte på under jakta. Men dachs blir det ikke igjen. Der vi har flyttet nå blir det altfor mye snø og ubrøyta veier, også har mange av de andre folka i bygda rådyrhund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund bli portis. Mest sannsynlig hunden etter det igjen også. Uten tvil! Det er min rase, og per i dag er det den eneste hunderasen jeg ønsker meg.

Papillon blir det ikke igjen med det første. Foretrekker større hunder. Men når jeg blir voksen og kanskje ikke orker pelsstellet og energien til portisen blir det nok papillon igjen. Mulig jeg vil ha papillonkull, men det får tiden vise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, får ikke kooiker igen, men næste hund bliver højstsandsynligt en hollandsk race - nemlig stabyhoun. Med mindre det bliver drømmen om en border collie, som går i opfyldelse. Pt. vil jeg helst have stabyhoun :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...