Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat.


MrManu

Recommended Posts

Brytes gulrot ned i tarmen, eller er det mest til fyll?

Det kommer an på hvor fint du rasper dem opp. Jo finere du rasper dem opp, joo lettere er de å fordøye for hunden. Og uansett så gir det mer metthetsfølelse for hunden etter at den har spist. tenk om vi skulle føle oss sultne når vi gikk fra matbordet, fysjomfei. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
Pelsen til PO får tørrfôr også. Og selv om pelsen hans er stor' date=' så er den nok ikke så veldig tung. Men jeg synes også at 250 gram hørtes lite ut pr. dag. :-)[/quote']

Veel. Pelsen min veier rundt 50 kg. Med 0.7% formengde/kroppsvekt skulle det bli ca 350 gram. Vanligvis deler jeg den halvkilos voh-pølsa i tilnærma like deler på ca 125 gram - det skulle bli 4 deler av ei halvkilos pølse eller 8 deler av ei kilos. Det er litt i minste laget for min hund (0.7% = 350 gram) derfor sper jeg på med det jeg har for hånden (tørrfor, middagsrester).

Jeg tror vi skal se på produsentens foranvisninger som veiledene og justere ut fra det. For en del år tilbake hadde jeg to belgere. Samme far og mor men fra påfølgende kull. Eldstemann så ut som gamlingen til Belgerpia for de som har sett bilder av den, kanskje noe mer rød og sort i fargene enn Belgerpias, en skikkelig flott terv synes jeg. Minstebroren som var litt lavere kunne nesten bare gå forbi ei tom matskål og hadde lagt på seg et halvkilo i forbifarta. Selv om de genetisk var rimelig like, var kroppsbygning og forbrenning ulik, så lille trille fikk alltid mindre mat enn sin storebror, men jaggu este han ut bare han kjente lukta av mat. Draco aka lille trille finner dere bilde av her: http://home.online.no/~perolav/draco.htm mens storebroren knapt kan skimtes i bakgrunnen.

Ellers er jeg enig med Aud i at bl a gulerøtter er fint til å drøye maten med for minske sultfølelsen. Appropos gulerøtter - oppdretteren til belgerne sa at mens de var valper burde terver få bra med gulrøtter i foret. Gulrøtter inneholder karoten, et rødstoff som ville gi tervepelsen ekstra rødfarge. Om det stemmer aner jeg ikke, men vi var veldig opptatt av å la førstemann få gulrot i maten og han ble veldig rødfarget i pelsen. Nummer to fikk mindre gulrot og ble mindre rød i pelsen. Tilfeldighet - kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor fint du rasper dem opp. Jo finere du rasper dem opp, joo lettere er de å fordøye for hunden. Og uansett så gir det mer metthetsfølelse for hunden etter at den har spist. tenk om vi skulle føle oss sultne når vi gikk fra matbordet, fysjomfei. :-)

Ikke sant..

Har gjort den erfaringen på gamla også, hvis hun ikke får en metthetsfølelse, så blir hun helt rabiat. Spiser alt som ligner på å være spiselig og blir full av f**n...

Ved slanking har jeg derfor hatt best effekt av light for, slik at volumet opprettholdes. I tillegg har hun fått litt ris og en del grønnsaker.

Er derfor veldig spent på hvordan det går å bytte til voh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer minstemann på V&H nr 33 og 25.

Får nok litt mer av 33, prøver å gi ham 25 minst et par ganger i uka (fisk er sikkert sunt å få i seg, men jeg synes det er kjekt å få fri fra den ekle fiskelukta når jeg kan - og så holder det seg lenger i kjøleskapet).

Bruker halvkilospølser nå, og pleier å legge fem-seks stykker i en bærepose i kjøleskapet slik at de ligger stablet oppå hverandre.

Da tar det lengre tid å tine, og de holder seg lenger.

Har ikke testet hvor lenge de kan ligge, men vil anta at jeg har hatt pølser liggende i opptil en uke uten at jeg har merket noe på lukt/kvalitet.

Tør ikke helt å bytte på gammer'n, da han har prolapser i ryggen og står på leddfôr - noen som vet om dette betyr spesielt mye?.

Han (valpen) har aldri fått noe annet (som hovedingrediens, altså), og er nå snart 7 måneder, og får ca 750 gram om dagen!

Etter 1 prosentsberegningen veier han da 75 kilo, og 150 kilo etter 2%!

Vet ikke hvor mye han veier, men det er kanskje opplagt at tallene er riv ruskende gale. :P

Med mindre mine mattekunnskaper har feilet meg fullstendig da, noe jeg ikke ser på som usannsynlig etter de beregningene der. :P

Edit: Jeg mener på ingen måte at fôrberegningene andre har kommet med i denne tråden er gale, bare så det er sagt. :P

Var noen som spurte om tilpasning til valper her, så et svar var å tilpasse etter om hunden så for tykk eller tynn ut.

Dette har jeg gjort, samtidig som jeg har vurdert utifra glupskhet. :P

Dette synes jeg var praktisk, ettersom man kan vurdere det fra dag til dag så lenge aktivitetsnivået er stabilt.

Jo mer sikkel mens man venter på maten, og jo villere den blir slukt, har vært en god pekepinn for meg. :P

Nå sluker han maten sin uansett da, så det gjelder nok å se godt etter.

Trodde faktisk det var noe galt med ham eller fôret en liten stund, fordi han bare snuste på maten. Det viste seg at han bare fikk alt for mye. Tenke seg til. :P

Må nok øke mengden litt igjen nå, og da er jeg oppe i nesten en kilo om dagen, på en "liten" valp.

Jeg er iallefall strålende fornøyd, og det er overraskende små mengder som kommer ut i andre enden.

Er det noen som har erfaring med å kjøpe fra produsenten?

Må man isåfall dra og hente det selv?

Synes det blir i dyreste laget å kjøpe fra forhandlere, og såvidt jeg kan se fra siden til V&H, tar de 10kr kiloen.

Det blir vel uansett billigere når jeg får større fryser og kan gå over til blokker. :P

Nå skal jeg snart få summet meg til å kjøpe noen hele høner hos söta bror, tror ikke han blir misfornøyd med det lørdagsgodtet :P

Men kjenner jeg han rett kommer han vel til å se snurt på meg når han skjønner at den har erstattet maten hans! :P

Sikkert et rotete innlegg, men dere får bære over med meg og babbelet mitt (som tidvis sikkert er OT). :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel. Pelsen min veier rundt 50 kg. Med 0.7% formengde/kroppsvekt skulle det bli ca 350 gram. Vanligvis deler jeg den halvkilos voh-pølsa i tilnærma like deler på ca 125 gram - det skulle bli 4 deler av ei halvkilos pølse eller 8 deler av ei kilos. Det er litt i minste laget for min hund (0.7% = 350 gram) derfor sper jeg på med det jeg har for hånden (tørrfor, middagsrester).

Jeg tror vi skal se på produsentens foranvisninger som veiledene og justere ut fra det. For en del år tilbake hadde jeg to belgere. Samme far og mor men fra påfølgende kull. Eldstemann så ut som gamlingen til Belgerpia for de som har sett bilder av den, kanskje noe mer rød og sort i fargene enn Belgerpias, en skikkelig flott terv synes jeg. Minstebroren som var litt lavere kunne nesten bare gå forbi ei tom matskål og hadde lagt på seg et halvkilo i forbifarta. Selv om de genetisk var rimelig like, var kroppsbygning og forbrenning ulik, så lille trille fikk alltid mindre mat enn sin storebror, men jaggu este han ut bare han kjente lukta av mat. Draco aka lille trille finner dere bilde av her: http://home.online.no/~perolav/draco.htm mens storebroren knapt kan skimtes i bakgrunnen.

Ellers er jeg enig med Aud i at bl a gulerøtter er fint til å drøye maten med for minske sultfølelsen. Appropos gulerøtter - oppdretteren til belgerne sa at mens de var valper burde terver få bra med gulrøtter i foret. Gulrøtter inneholder karoten, et rødstoff som ville gi tervepelsen ekstra rødfarge. Om det stemmer aner jeg ikke, men vi var veldig opptatt av å la førstemann få gulrot i maten og han ble veldig rødfarget i pelsen. Nummer to fikk mindre gulrot og ble mindre rød i pelsen. Tilfeldighet - kanskje??

Dersom vi mennesker spiser masse gulrøtter så får vi et gulskjær i huden...det er det de "blir brun uten sol" tablettene som man svelger inneholder.

Ikke like pen farge som man får i solen da... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har idag kjøpt en 20 kilos blokk med v&h.. Hun er 4 måneder og har til nå gått på eukanuba, men spiste svært dårlig.. Men det jeg lurer på er om jeg bare bør kutte helt ut eukanuba med en gang, eller om jeg bør blande v&h i tørrforet litt og litt?? Er spent på om hun liker det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg har idag kjøpt en 20 kilos blokk med v&h.. Hun er 4 måneder og har til nå gått på eukanuba' date=' men spiste svært dårlig.. Men det jeg lurer på er om jeg bare bør kutte helt ut eukanuba med en gang, eller om jeg bør blande v&h i tørrforet litt og litt?? Er spent på om hun liker det :lol:[/quote']

En gradvis overgang er sikkert ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
ja det er vel kanskje det beste.. Men om jeg har forstått dette rett: Det er ca 2% av forventa kroppsvekt for dag?

Vel, jeg opererer med et annet prosenttall, men mellom 1 - 2% pr dag av hundens kroppsvekt er det som produsenten oppgir. Prøv det en tid ( ca 2 - 3 måneder) og så kan du evt juster opp eller ned dersom du ser at hunden blir tynnere evt tjukkere enn det du ønsker den skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Å? er det nødvendig da? Han forhandleren min sa at hunden ikke trenger NOE i tillegg.. :?

Tjah :lol:

Litt tilleggskost er ikke å forakte selv om voh dekker matbehovet. Et bein i ny og ne er bra for tennene og gir magen litt å jobbe med. Selv har jeg bl.a. frosne, ferske hønelik kjøpt på super'n liggende i fryseren. Med ei øks deles de i passende stykker som serveres frosne som en avveksling i stedet for voh. For de av oss som er litt harry er billige frosne, rå kyllingvinger kjøpt hos søta bror utmerket tilleggskost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...