Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering - et misforstått begrep.


Siri
 Share

Recommended Posts

Ja, altså - jeg er helt enig i overskriften her. Det er nok et misforstått begrep, men jeg lurer på om jeg også har misforstått hele denne artikkelen, for ut fra hva jeg tidligere har lært, så foregår sosialisering av valper fram til de er 12-16 uker gamle - og det som beskrives i artikkelen er vel ren og skjær trening og oppdragelse? Eller?

Sosialisering - et misforstått begrep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og tja. Hvis man ser på begrepet sosialisering så er jo dette å lære å samhandle med individer rundt seg. http://no.wikipedia.org/wiki/Sosialisering

Jeg ser poenget med den grunnleggende sosialiseringen i valpetiden, og at det nok er viktigst da, men om man skal forholde seg til definisjonen på sosialisering så er jo dette noe hunder (og mennesker) lærer gjennom hele livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, etologer har vel alltid snakket om sosialiseringsvinduet for valper - og at alt etter det blir miljøtrening.

"But her study also revealed new information about how the two subspecies of Canis lupus experience their environment during a four-week developmental window called the critical period of socialization"

Utdrag av interessant artikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser artikkelen så handler det om vanlig oppdragelse?

Jeg har alltid ment at sosialisering fram til 16 ukers alder går på å utsette valpen for mange slags stimuli (støy, biler, folkemengder, andre bikkjer osv) for at den skal bli vant til det som den skal takle greit i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også mange misforstår sosialiseringsbegrepet. Så også denne damen :lol: Miljøtrening er lurt og dama har jo rett, men heller ikke det hun kaller sosialisering, er nødvendigvis det :lol: Enig med dere andre, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser artikkelen så handler det om vanlig oppdragelse?

Jeg har alltid ment at sosialisering fram til 16 ukers alder går på å utsette valpen for mange slags stimuli (støy, biler, folkemengder, andre bikkjer osv) for at den skal bli vant til det som den skal takle greit i voksen alder.

Ja, det er akkurat det jeg også mener :).

Jeg tror også mange misforstår sosialiseringsbegrepet. Så også denne damen :lol:Miljøtrening er lurt og dama har jo rett, men heller ikke det hun kaller sosialisering, er nødvendigvis det :lol: Enig med dere andre, jeg.

Ja, det var jo liksom det jeg hengte meg litt opp i :lol:. Jeg er jo enig i det hun skriver, men å kalle det sosialisering blir liksom helt feil ut fra det jeg tidligere har lært om begrepsbruken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

preging, sosialisering og miljøtrening. Glidene overganger mellom begrepene men veldig ulike ting i "kjernen". Alt er viktig for å få en best mulig fungerende hund i det samfunn/miljø den skal leve sitt liv. Men det som beskrives her er miljøtrening + oppdragelse (som ikke har noe med hverken a,b eller c og gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at de fleste her er uenige i den vanlige definisjonen av sosialisering? Altså om man ser på definisjonen av ordet i oppslagsverk, helt tatt ut fra sammenhengen hundetrening?

Og så er sosialisering i hundetrenings-kontekst noe helt annet, som begrenser seg til noen få uker i valpetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på skole, lærte vi av læreren (etolog), at sosialiseringsperioden er fra åtte til tolv uker, noe tidligere for polarhunder. Derfor er vel også dette en av grunnene til at valper anbefales å leveres ved åtteukersalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at de fleste her er uenige i den vanlige definisjonen av sosialisering? Altså om man ser på definisjonen av ordet i oppslagsverk, helt tatt ut fra sammenhengen hundetrening?

Og så er sosialisering i hundetrenings-kontekst noe helt annet, som begrenser seg til noen få uker i valpetiden?

sosialisering, som med en del andre ord, har ulik betydning i ulike kontekster. I kontekst dyrs adferd og mentale utvikling (etologi) så er ikke sosialisering det samme som den generelle ordboka setter opp som definisjon, da denne definisjonen er i en kontekst av menneskelig fungering i et menneskelig sammfunn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, etologer har vel alltid snakket om sosialiseringsvinduet for valper - og at alt etter det blir miljøtrening.

"But her study also revealed new information about how the two subspecies of Canis lupus experience their environment during a four-week developmental window called the critical period of socialization"

Utdrag av interessant artikkel

Med trykk på critical period da kanskje..? Man kan finne mange interessante artikler om sosialisering av voksne hunder også, f.eks denne: http://www.animalhumanesociety.org/training/library/socializing-adult-dog

- Eller denne: http://www.paw-rescue.org/PAW/PETTIPS/DogTip_SocializationAdultDog.php

:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med trykk på critical period da kanskje..? Man kan finne mange interessante artikler om sosialisering av voksne hunder også, f.eks denne: http://www.animalhumanesociety.org/training/library/socializing-adult-dog

- Eller denne: http://www.paw-rescue.org/PAW/PETTIPS/DogTip_SocializationAdultDog.php

:thumbs:

men det er jo å lære seg å omgås og forholde seg til andre hunder, som i lek og å trene øvelser i nærhet av voksne hunder, som voksen, og det har ikke noe med sosialiseringsperioden som valp å gjøre. jeg ville ikke kalt det sosialisering når hunden er voksen, mer sosial trening eller noe i den dur.

jeg synes det er greit å holde meg til fagtermene innen etologien her

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er veldig mange hundemennesker jeg møter sånn tilfeldig på tur som bruker som argument til at hundene våre skal få hilse når jeg sier at vi trener på å gå pent forbi at "du må jo sosialisere hunden din". Så det er nok generelt et begrep folk bruker om mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...