Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl på mops


marjea
 Share

Recommended Posts

Eier av ei mopsetispe annonserte etter hannhund på facebook, for parring. En bekjent av meg ble nevnt fordi hun hun tilfeldigvis har dette - og voila - parring ble planlagt.

Hannhunden blir 3 år til sommeren. Han er aldri stilt, aldri røntget eller testet for arvelige sykdommer på annen måte. Tispeeier hadde visstnok hatt kontakt med en i mopseforbundet (?), og parringen ble godkjent. Eneste de trengte å tenke på var om hannhunden (eller tispa forsåvidt) var slarkete i knærne .. Regner med at det er patellaluksasjon de mener, men testes ikke det på annen måte enn at hvermannsen selv vurderer om bikkja er løs i leddene?
Hannhunden er operert pga. trange luftveier, men ifølge hannhundeier er det så normalt på mopser at de er trange ..at det ikke er nødvendig å tenke på når man planlegger et kull (fordi de vil være trange uansett liksom).
Tispa vet jeg absolutt nada om, bare så det er sagt.

Jeg har forstått det sånn at det ikke er avlskrav på mopsen, men er det virkelig så useriøst som det virker her? I mine ører er det så mye som skurrer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg sitter i styret i mopseklubben. Denne søknaden har aldri blitt foretatt. Vi har enda pr dags dato ikke motatt noen søknad om å få avle på en mops som ikke har vært stilt. Jeg har akkurat snakket

NKK har jo i alle år levd etter prinsippet om at god informasjon skal få alle til å avle på best mulig måte. Jeg finner det jo merkelig at de fortsatt blåholder på dette når de også må se at det uanse

Raseklubben kan likevel ha sine avlskriterier, selv om man kan få valper registrert i NKK utenfor dette. Om klubben setter opp kriterier de forlanger skal følges dersom oppdretterne skal stå på klubbe

Er det rart rasen har blitt som den har blitt? Når folk avler på hunder som er operert for at de skal få lov til å PUSTE bedre?! Eller enda verre, ser på det som normalt at hunder må opereres fordi de ikke får puste skikkelig?

Det er folk med mops her inne som kan mer om de (ikke tilstedeværende?) avlskravene på mops. Knær må sjekkes hos veterinær, det er ikke noe som hvermansen vurderer selv.

:no:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :/ Jeg har faktisk sett endel mopser i "virkeligheten" (altså ikke på bilder :P ) i det siste, og ingen av de har i mine øyne egnet seg til parring. Snorker og puster og peser, høres virkelig ikke bra ut :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er lenge siden jeg har sett en mops hvor jeg tenker at h*n var sunn! Orker ikke gå lenge av gangen, enten fordi de blir overopphetet, ikke får puste eller rett og slett er for feite. Hadde lyst på mops en periode, men slo det fra meg av nettopp disse årsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt lyst på mops pågrunn av gemytt på rasen, men guri.. Her var det mye som skurret ja. Og det værste er at jeg føler ikke dette er bare enkelttilfeller. Er vel FAKTISK heller unntaket enn regelen når mopser går gjennom grundige avlsprosesser. For flere av småhundene forsåvidt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det sånn ja, mye useriøsitet ute og går. Det at det ikke stilles konkrete krav til avlshunder er jo helt på trynet. Men hvorfor er det egentlig sånn? Når raseforkjempere "klager" på egen rase - hvorfor gjøres det ikke noe med?

Nå ble det riktignok ingen vellykket parring mellom disse to hundene, så man kan puste lettet ut (hvertfall enn så lenge..).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmk (norsk mopsklubb) er NEPPE opplyst om at hannhunden er operert for luftveisproblemer.

Hadde aldri godkjent parringen da selvfølgelig. Det er sannhet i dette at det ikke er avlskrav på Mops, men vi håper og jobber mot at PL sjekk skal bli obligatorisk og excellent på utstilling. Det er en begynnelse hvertfall.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men av ren nysgjerrighet, - hva skal egentlig til for at sjekk og utstilling blir et krav? Hvem bestemmer?, for å si det på en så banal måte.

Klubben prøver visst å få igjennom en form for samarbeid med NKK, jeg er ikke med i styret i klubben så jeg vet ingen detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i styret i mopseklubben. Denne søknaden har aldri blitt foretatt. Vi har enda pr dags dato ikke motatt noen søknad om å få avle på en mops som ikke har vært stilt. Jeg har akkurat snakket med leder av klubben for å forsikre meg om at dette ikke har gått meg hus forbi, (noe det ikke har gjort) Han har Ikke motatt noen søknad fra noen, og kommer ikke til å godta noen søknad fra noen uten at hele styret har fått sakt sin mening om hver enkelt hund det søkes for. Det skal og være en helseatest utført av veterinær, der veterinær bektrefter at hunden det søkes for ikke har arvelige defekter og er en sund og flott representant for rasen som og kan fremme noe positivt til rasen.

Vi prøver og få fram noen avlskrav på denne rasen. Vi har startet med minst å ha vært premiert med en excellent på utstilling. Noe som vil forbedre ganske mye allerede her pga av at dommere i dag kun skal premiere mopser uten synlige helseproblem. De skal være strenge både på nesefold, neseborenes bredde, puste lyden +++ en mops skal kunne fungere. (desverre har ikke dommere utstyr til å sjekke knær, albuer og rygg++ med seg i vesken) Og desverre har vi ikke fått dette igjennom hos NKK og vi kan desverre ikke stoppe en eventuell registrering av mopser som er avlet uten å tenke på viktige rasefremmende ting. For mopseklubben har ikke myndighet til dette. Vi i styret og alle de andre i klubben er frustrerte over dette da de som driver useriøs avl egentlig bare kan fortsette og SPY ut valper med forskjellige former for defekter. Men en ting er sikkert, Raseklubben støtter IKKE slik avl og det eneste vi kan gjøre akkurat nå er å IKKE anbefale oppdrettere som ikke avler seriøst og etter helse.

Og håpe på at folk er smarte nok til å faktsik sjekke med oss om hvilke oppdrettere man bør kjøpe hund fra. Vi som driver med rasen er veldig glad i denne rsasen og vil alltid det beste for rasen. Vi hører mye negativt om denne rasen og prøver å få en stopper for uvettig avl som trekker ned helsen kraftig,

Håper for gudt skyld denne parringen aldri finner sted. Om den gjør vil vertfall ikke valpene bli anbefalt av oss.

Håper folk ser at vi prøver å jobbe positivt for rasen vår hele tiden og om det er noe dere lurer på kan dere bare ta kontakt med styret. Det annbefales og å sende oss bekymringsmeldinger når sånt som dette oppdages, da det ikke er sikkert vi oppdager det selv. Alt som kan stoppes av avl som ikke fremmer helse er positivt.. En mops som er opperert for luftveis problem skal IKKE brukes i avl. Heller ikke hunder med kjent Patella Lux.. Pluss alle de andre defektene som kan oppstå. Kun friske hunder skal brukes i avl.

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i styret i mopseklubben. Denne søknaden har aldri blitt foretatt. Vi har enda pr dags dato ikke motatt noen søknad om å få avle på en mops som ikke har vært stilt. Jeg har akkurat snakket med leder av klubben for å forsikre meg om at dette ikke har gått meg hus forbi, (noe det ikke har gjort) Han har Ikke motatt noen søknad fra noen, og kommer ikke til å godta noen søknad fra noen uten at hele styret har fått sakt sin mening om hver enkelt hund det søkes for. Det skal og være en helseatest utført av veterinær, der veterinær bektrefter at hunden det søkes for ikke har arvelige defekter og er en sund og flott representant for rasen som og kan fremme noe positivt til rasen.

Vi prøver og få fram noen avlskrav på denne rasen. Vi har startet med minst å ha vært premiert med en excellent på utstilling. Noe som vil forbedre ganske mye allerede her pga av at dommere i dag kun skal premiere mopser uten synlige helseproblem. De skal være strenge både på nesefold, neseborenes bredde, puste lyden +++ en mops skal kunne fungere. (desverre har ikke dommere utstyr til å sjekke knær, albuer og rygg++ med seg i vesken) Og desverre har vi ikke fått dette igjennom hos NKK og vi kan desverre ikke stoppe en eventuell registrering av mopser som er avlet uten å tenke på viktige rasefremmende ting. For mopseklubben har ikke myndighet til dette. Vi i styret og alle de andre i klubben er frustrerte over dette da de som driver useriøs avl egentlig bare kan fortsette og SPY ut valper med forskjellige former for defekter. Men en ting er sikkert, Raseklubben støtter IKKE slik avl og det eneste vi kan gjøre akkurat nå er å IKKE anbefale oppdrettere som ikke avler seriøst og etter helse.

Og håpe på at folk er smarte nok til å faktsik sjekke med oss om hvilke oppdrettere man bør kjøpe hund fra. Vi som driver med rasen er veldig glad i denne rsasen og vil alltid det beste for rasen. Vi hører mye negativt om denne rasen og prøver å få en stopper for uvettig avl som trekker ned helsen kraftig,

Håper for gudt skyld denne parringen aldri finner sted. Om den gjør vil vertfall ikke valpene bli anbefalt av oss.

Håper folk ser at vi prøver å jobbe positivt for rasen vår hele tiden og om det er noe dere lurer på kan dere bare ta kontakt med styret. Det annbefales og å sende oss bekymringsmeldinger når sånt som dette oppdages, da det ikke er sikkert vi oppdager det selv. Alt som kan stoppes av avl som ikke fremmer helse er positivt.. En mops som er opperert for luftveis problem skal IKKE brukes i avl. Heller ikke hunder med kjent Patella Lux.. Pluss alle de andre defektene som kan oppstå. Kun friske hunder skal brukes i avl.

Dette ble jeg skikkelig glad av å lese :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i styret i mopseklubben. Denne søknaden har aldri blitt foretatt. Vi har enda pr dags dato ikke motatt noen søknad om å få avle på en mops som ikke har vært stilt. Jeg har akkurat snakket med leder av klubben for å forsikre meg om at dette ikke har gått meg hus forbi, (noe det ikke har gjort) Han har Ikke motatt noen søknad fra noen, og kommer ikke til å godta noen søknad fra noen uten at hele styret har fått sakt sin mening om hver enkelt hund det søkes for. Det skal og være en helseatest utført av veterinær, der veterinær bektrefter at hunden det søkes for ikke har arvelige defekter og er en sund og flott representant for rasen som og kan fremme noe positivt til rasen.

Vi prøver og få fram noen avlskrav på denne rasen. Vi har startet med minst å ha vært premiert med en excellent på utstilling. Noe som vil forbedre ganske mye allerede her pga av at dommere i dag kun skal premiere mopser uten synlige helseproblem. De skal være strenge både på nesefold, neseborenes bredde, puste lyden +++ en mops skal kunne fungere. (desverre har ikke dommere utstyr til å sjekke knær, albuer og rygg++ med seg i vesken) Og desverre har vi ikke fått dette igjennom hos NKK og vi kan desverre ikke stoppe en eventuell registrering av mopser som er avlet uten å tenke på viktige rasefremmende ting. For mopseklubben har ikke myndighet til dette. Vi i styret og alle de andre i klubben er frustrerte over dette da de som driver useriøs avl egentlig bare kan fortsette og SPY ut valper med forskjellige former for defekter. Men en ting er sikkert, Raseklubben støtter IKKE slik avl og det eneste vi kan gjøre akkurat nå er å IKKE anbefale oppdrettere som ikke avler seriøst og etter helse.

Og håpe på at folk er smarte nok til å faktsik sjekke med oss om hvilke oppdrettere man bør kjøpe hund fra. Vi som driver med rasen er veldig glad i denne rsasen og vil alltid det beste for rasen. Vi hører mye negativt om denne rasen og prøver å få en stopper for uvettig avl som trekker ned helsen kraftig,

Håper for gudt skyld denne parringen aldri finner sted. Om den gjør vil vertfall ikke valpene bli anbefalt av oss.

Håper folk ser at vi prøver å jobbe positivt for rasen vår hele tiden og om det er noe dere lurer på kan dere bare ta kontakt med styret. Det annbefales og å sende oss bekymringsmeldinger når sånt som dette oppdages, da det ikke er sikkert vi oppdager det selv. Alt som kan stoppes av avl som ikke fremmer helse er positivt.. En mops som er opperert for luftveis problem skal IKKE brukes i avl. Heller ikke hunder med kjent Patella Lux.. Pluss alle de andre defektene som kan oppstå. Kun friske hunder skal brukes i avl.

Så bra! Men jeg lurer på noe, for det er da vel på langt nær ikke alle som sender søknad til dere for å parre to hunder? Såklart gjør vel kanskje oppdrettere, men jeg har på følelsen av at slikt ikke er vanlig blandt "venneparring".. Altså at noen har mops, så har venninna fra syklubben mops, og "jaaa det hadde blitt søte valper.." Slike hunder blir vel også solgt for samme priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Men jeg lurer på noe, for det er da vel på langt nær ikke alle som sender søknad til dere for å parre to hunder? Såklart gjør vel kanskje oppdrettere, men jeg har på følelsen av at slikt ikke er vanlig blandt "venneparring".. Altså at noen har mops, så har venninna fra syklubben mops, og "jaaa det hadde blitt søte valper.." Slike hunder blir vel også solgt for samme priser.

Dessverre kan ikke raseklubber stoppe folk fra å være idioter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben kan likevel ha sine avlskriterier, selv om man kan få valper registrert i NKK utenfor dette. Om klubben setter opp kriterier de forlanger skal følges dersom oppdretterne skal stå på klubbens oppdretterliste, samt markedsføre kull på klubbens hjemmeside vil det i praksis bety mye for en rase som sliter med helseproblemer. Folk som søker en valp med best mulig utgangspunkt for et sunt liv vil da se på klubbens sider fremfor på finn.

Her har mopseklubben alt å vinne og ingenting å tape på å opprette et avlsråd og komme med retningslinjer. NKK kan man ta senere.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Line. Men problemet er vel at den vanlige valpekjøperen som kikker på Finn.no faktisk ikke bryr seg det "spøtt" om raseklubber eller retningslinjer. De ser etter en valp som helst er leveringsklar i dag og bor i nærheten - er den atpåtil litt billigere enn disse "fjonge" valpene med kennelnavn og masse tullete utstillingstitler på foreldrene - ja, da kjøper man en sånn.

Ergo må det nok litt sterkere skyts till for å sørge for en total forbedring av helsesituasjonen til en rase. En generell helsesjekk før parring som skal registreres hos NKK, f.eks.

Krav om at visse operasjoner og "triksing" med hunders anatomi faktisk blir registrert sentralt hadde også vært en god idè (de registrerte hundene er jo ID-merket, så det ville jo ikke være såå vanskelig å få et brukbart register på sånt).

Krav som f.eks. raseklubben skal kunne påvirke må også kunne innføres for registreringen.

Hjelper jo dessverre ikke spesielt hvis raseklubben har 12 regler å følge, hvis NKK driter i de alle...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Line. Men problemet er vel at den vanlige valpekjøperen som kikker på Finn.no faktisk ikke bryr seg det "spøtt" om raseklubber eller retningslinjer. De ser etter en valp som helst er leveringsklar i dag og bor i nærheten - er den atpåtil litt billigere enn disse "fjonge" valpene med kennelnavn og masse tullete utstillingstitler på foreldrene - ja, da kjøper man en sånn.

Ergo må det nok litt sterkere skyts till for å sørge for en total forbedring av helsesituasjonen til en rase. En generell helsesjekk før parring som skal registreres hos NKK, f.eks.

Krav om at visse operasjoner og "triksing" med hunders anatomi faktisk blir registrert sentralt hadde også vært en god idè (de registrerte hundene er jo ID-merket, så det ville jo ikke være såå vanskelig å få et brukbart register på sånt).

Krav som f.eks. raseklubben skal kunne påvirke må også kunne innføres for registreringen.

Hjelper jo dessverre ikke spesielt hvis raseklubben har 12 regler å følge, hvis NKK driter i de alle...

Susanne

Det er nettopp dette som er ett problem, NKK registrerer alt fra alle uten å mukke desverre, avlsåd kommer, kluben er fersk, så vi må bare ta litt og litt, Vanskelig og gape over alt med en gang. Men de grep vi har gjort til nå er bedre en ikke noe, Med tiden håper vi å få NKK på gli, men dette tar desverre altfor lang tid. Alt er bedre en ikke noe. Akkurat disse ting brenner jeg for. Dustete folk som ikke bryr seg om helse og bare vil ha en søt liten valp som helst er leveringsklar i morgen kl 4, det er disse menneskene som er med å lage ett stygt rykte på denne ellers så flotte rasen vår. Det er disse menneskene som skriker høyest når det oppstår ett problem med hunden og det er og disse menneskene som spyr ut valper i øst og vest, og glemmer at en hver oppdretter faktisk har "annsvar" for hundene de produserer helt frem til de fyller 5 år.. Ja man kan gå på en kjempe smell om man ikke vet om dette og treffer valpekjøperene fra "*******". Jeg for min del avler så friskt som over hodet mulig, og har heldigvis ikke (bank i bordet) fått noen klager på noen av mine valper. Jeg vet det kommer, alle oppdrettere vil en gang være så uheldig og produsere en "syk" valp, Men selger jeg en dag en syk valp som viser seg og ikke ha livet "rett" så faller alt tilbake på meg innenfor de 5 årene. 5 år er lang tid i en hunds liv, og mye kan skje på 5 år. Kjøper man da en hund av en som overhodet ikke aner hva de har begitt seg ut på, kan vel egnetlig og bare glemme å få noe som helst igjen for denne stkkars hunden.. Selv har jeg forsikring på alle mine hunder, både skjult feil og avlsforsikring.. Å dette er ikke gratis.. Dette gjør jeg både for å selv ikke gå på en økonominsk smell om jeg skulle være uheldig med noen valper, og for kjøpers sikkerhet. Man kan aldri være nøye nok og forsiktig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre på helt generelt grunnlag hva den norske mopseklubben anser som en ønskelig mops i forhold til lengde på selve snuten? Finnes det noen form for konkret målsetting om å fjerne alt som heter nesefold, og forbedre hundenes luftveier? Hva er "en idealmops"? Er idealmopsen satt opp i mot hva som er ideal i forhold til en skriftlig standard, eller hva som er fysiologisk bra for en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at hundeklubbene kan synse og mene hvor mye de vil - det er bortimot umulig å få gjennomført krav i forhold til registrering i NKK. Det tar flere tiår å bare grine seg til krav om HD-resultat på avlsdyr, AA-resultater på de aller, aller fleste raser er totalt uinterresant og for ikke å snakke om alle andre tester.

NKK kan til nøds gå med på å kreve en eller annen slik undersøkelse - men likevel kan hundene få registrert avkom uansett hvor ille diagnosen er.

Man får ikke engang igjennom at de skal være HD-frie før avl (selv på de rasene som har nok hunder å ta av mht avl). Så mopseklubben kan så gjerne tro at de skal kunne gjennomføre noe revolusjonelt, og jeg håper innerlig de lykkes. Men er redd det er ikke så lett å få igjennom lengre opp i systemet enn i egen klubb.

Jeg vil jo anta at en idealhund for enhver raseklubb står beskrevet i rasebeskrivelsen - det er alle raseklubber forpliktet til å følge. Det kan ikke variere fra styre til styre, liksom..

Hvis rasebeskrivelsen krever at de skal ha kort snute og nesefold - ja, da skal de faktisk ha det. Men pustingen står det sikkert ikke i beskrivelsen at den skal være anstrengt - så det er absolutt et godt formål. Og det å fremme en sunn kondisjon (mange raser blir lett premiert selv til tross for overvekt), klubben skal også sørge for kartlegging av helseproblematikk, så oppdretterne i alle fall kan få info om hvordan velge det beste av det beste hver generasjon. Men kan ikke stirre seg blind på en nese eller en hudfold og tro at det å korrigere dette løser alle verdensproblemer...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo anta at en idealhund for enhver raseklubb står beskrevet i rasebeskrivelsen - det er alle raseklubber forpliktet til å følge. Det kan ikke variere fra styre til styre, liksom..

Hvis rasebeskrivelsen krever at de skal ha kort snute og nesefold - ja, da skal de faktisk ha det. Men pustingen står det sikkert ikke i beskrivelsen at den skal være anstrengt - så det er absolutt et godt formål. Og det å fremme en sunn kondisjon (mange raser blir lett premiert selv til tross for overvekt), klubben skal også sørge for kartlegging av helseproblematikk, så oppdretterne i alle fall kan få info om hvordan velge det beste av det beste hver generasjon. Men kan ikke stirre seg blind på en nese eller en hudfold og tro at det å korrigere dette løser alle verdensproblemer...

Men det er jo ikke snakk om verdensproblemer, derimot at hundene - individene - skal ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rasebeskrivelsen krever at de skal ha kort snute og nesefold - ja, da skal de faktisk ha det. Men pustingen står det sikkert ikke i beskrivelsen at den skal være anstrengt - så det er absolutt et godt formål. [...] Men kan ikke stirre seg blind på en nese eller en hudfold og tro at det å korrigere dette løser alle verdensproblemer...
Rasebeskrivelser er ikke skrevet i stein. Hvis det som skal til for at det skal bli mulig å avle mopser som er både rasetypiske og sunne er å skrive om standarden, blir alle andre tiltak og krav kosmetiske. Og en kan godt se at dagens mopser har andre problemer uten at en trenger å bli blind for at de også har for korte neser og dype hudfolder. Nå sier mopsestandarden at nesen skal være "relativt kort", ikke veldig kort. Den sier også at "trange nesebor og kraftig rynke over nesen er uønsket og må straffes hardt". Så er spørsmålet hva oppdrettere, raseklubb og dommere legger i begrepene "relativt", "trange" og "kraftig". Per i dag legger de åpenbart noe heeelt annet i dette enn hva sunn fornuft skulle tilsi. Hvis raseklubben skal ha noen som helst troverdighet, må de tørre å spesifisere overfor dommerne hva som ligger i disse begrepene, og de må i den forbindelse tørre å vise vei mot en mops med lengre nese og mindre hudfolder enn det vi ser vinner i dag.
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men jeg kjenner en fralle som visstnok har vært brukt litt i avl. Jeg kjenner de som tok over hunden når han var "ferdig". Det er en relativt ung hund (6år) og først nå har alle helseproblemer kommet dryssende. Den er operert 3 ganger.

Ville det ikke vært en ide for raseklubb å sette en litt høyere nedre alderdsgrense på avl på utsatte raser enn den nkk opererer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men jeg kjenner en fralle som visstnok har vært brukt litt i avl. Jeg kjenner de som tok over hunden når han var "ferdig". Det er en relativt ung hund (6år) og først nå har alle helseproblemer kommet dryssende. Den er operert 3 ganger.

Ville det ikke vært en ide for raseklubb å sette en litt høyere nedre alderdsgrense på avl på utsatte raser enn den nkk opererer med?

For å fortsette litt på siden, så ble Dina syk etter sitt kull nr 2, 6 år gammel. Nora har blitt allergisk nå, 4 år gammel. Så hvor lav bør den nedre aldersgrensen være, syns du?

(Og bare for å ha sagt det og, jeg er ikke uenig, jeg syns gjerne at man avler på hunder så fort de er "gamle nok", og jeg skjønner ikke helt hvorfor man må pare de så fort de runder 2 år, liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Håper for gudt skyld denne parringen aldri finner sted. Om den gjør vil vertfall ikke valpene bli anbefalt av oss.

Håper folk ser at vi prøver å jobbe positivt for rasen vår hele tiden og om det er noe dere lurer på kan dere bare ta kontakt med styret. Det annbefales og å sende oss bekymringsmeldinger når sånt som dette oppdages, da det ikke er sikkert vi oppdager det selv. Alt som kan stoppes av avl som ikke fremmer helse er positivt.. En mops som er opperert for luftveis problem skal IKKE brukes i avl. Heller ikke hunder med kjent Patella Lux.. Pluss alle de andre defektene som kan oppstå. Kun friske hunder skal brukes i avl.

Dette var underholdende lesning!

Klubben har INGEN - jeg gjenter INGEN krav til helsesjekk på rasen før avl. Men de trenger excellent på utstilling - utover det er det fritt frem å avle på kreti og pleti.

Og stakkars den arme oppdretteren som forsøker å få oversikt over defekter på sine hunder FØR avl, kommer de ut med patella grad 1 så kan de ikke avles på - om vedkommede i motsatt fall lar være å sjekke for alt mulig så er det fritt frem. Det man ikke vet har man ikke vondt av.

Jeg synes vel strengt tatt denne raseklubben burde gå i seg selv litt og heller berømme oppdrettere som gidder å ta en helsesjekk før de avler sånn at man får en oversikt over feil og mangler - heller enn å straffe de som faktisk forsøker å være ærlig og redelig og opplyse om ting ved å si at "sålenge vi vet at det er en defekt der så kan du ikke avle på den, hadde du latt være å sjekke så hadde det vært helt ok" (hva slags policy er det da?). Det burde jo være ett absolutt krav om at alle mopser som skal gå i avl får sjekket luftveier, patella og hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...