Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det lov og ha hunden ute hele året


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jeg syns det er viktig at hunden føler en tilhørighet til familien! Hvis den sjeldent omgås folk, ett par ganger daglig kan tilværelsen dens bli kjedelig og ensom... Jeg ville heller droppet å få tak i hund, hvis dette er livsstilen den kommer til å ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund i nabolaget til foreldrene mine, som det virker som er ute hele året. Det er en polarrase, så den tåler kulden, men den er ensom. Den hyler hele dagen lang. Hunder er flokk dyr, og om du skal ha en hund ute, bør den ihvertfall ikke stå alene. Om du bare ønsker en hund, hva med å heller anskaffe seg en rase familien tåler og dermed kunne ha den inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke hva "vi" syns, trådstarter spør om, men om det er lov. Det er det.

Det er det, hvis det er en rase som passer til det og at en del andre vilkår er oppfylt. Men det er naturlig i en tråd som denne at folk uttrykker sin bekymring for ensomhet og generelt manglende trivsel. Jeg ville aldri latt en hund bo ute alene hele året.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det, hvis det er en rase som passer til det og at en del andre vilkår er oppfylt. Men det er naturlig i en tråd som denne at folk uttrykker sin bekymring for ensomhet og generelt manglende trivsel. Jeg ville aldri latt en hund bo ute alene hele året.

Joda, men det er jo en fordel at man faktisk svarer på det TS faktisk spør om, og er vel ingen andre enn du som har stilt spørsmål til om det er avhengig av rase, resten har bare sagt sine egne meninger, helt uten å faktisk svare på spørsmålet.

Og er ikke krav til raser, eneste kravet til raser går på utendørs oppstalling, dvs. uten tilgang til oppvarmet hundehus. Ellers kan alle raser bo utendørs om de har oppvarmet hundehus og hundegård i tråd med kravene fra MT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å la en hund bo ute hele året, når det er en selvstendig rase/individ, men da helst med en annen hund. Jeg tror ikke alle hunder har et enormt behov for å ligge i sofaen eller få kos inne når de får masse tur og oppmerksomhet ellers på døgnet :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund som bodde ute hele året. Ikke fordi at jeg ikke kunne ha han inne, men fordi han ville ligge ute hele tiden. Alene.

Og ja, det er lov, så sant de har passende skjul for vær og vind, og får vann og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at TS jo skal studere og flytte til hybel i den forbindelse, så blir det jo naturlig å få noen tanker til dyrets beste. Selv om da TS spør om et konkret spørsmål (som h*n har fått svar på), så må det da være lov å poste sine bekymringer rundt en slik løsning.

Hvem skal f.eks da gå og kose med hunden når TS er borte (iom at h*n tenkte på å skaffe hund, så regner jeg med sprørsmål er relatert til ev eget hundehold - ikke sikkert det er, men sånn i tilfelle). TS vurderte vel Whippet? - vil ikke si det er en rase som passer seg i en hundegård 24/7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en uteboende hund, en alaska husky. Han hadde godt hus og god plass, men likevel merket jeg at han ikke trivdes helt alene. Han hadde nok hatt det mye bedre om han hadde en til hund å være sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det lov er en ting, om det er optimalt for en hund er et helt annet spørsmål. Det vil jeg si kommer an på rase og individ. I utgangspunktet er jeg skeptisk til å la en hund tilbringe så mye tid helt alene i en liten hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser da elg bikkjer og huskyer stå ute året rundt oppi her uten problemer. :)
Det skal vel gå bra så lenge de har ett oppvarmet hundehus (varmekabler, varmelampe, etc) :)
Men en nakenhund er vel ikke å anbefale å ha ute hele døgnet i kalde vinter Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt en hund som utehund ville jeg iallefall hatt to, så de hadde selskap.. Men, siden du skriver det er allergi i familien, vurdert puddel eller andre allergivennelige raser? Eller, så kan du jo vente med å skaffe hund til du flytter ut. Kanskje det mest fornuftige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser da elg bikkjer og huskyer stå ute året rundt oppi her uten problemer. :)

Det skal vel gå bra så lenge de har ett oppvarmet hundehus (varmekabler, varmelampe, etc) :)

Men en nakenhund er vel ikke å anbefale å ha ute hele døgnet i kalde vinter Norge ;)

Hva mener du med "uten problemer" og hvordan vet du det.. At det ikke er uvanlig betyr ikke nødvendigvis at det er helt greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "uten problemer" og hvordan vet du det.. At det ikke er uvanlig betyr ikke nødvendigvis at det er helt greit.

Godt poeng, men kjenner ihvertfall noen elghunder som ikke vill være inne, da piper de, bjeffer osv, men når de kommer ut i hudegårdene, eller på tur da så roer de seg, ligger på hundehusene sine og bare koser seg :)

Men ja du har rett, jeg veit ikke om ALLE har det bra ute, men veit at mange hunder som er "ute hunder" liker det bedre en å stå inne hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men kjenner ihvertfall noen elghunder som ikke vill være inne, da piper de, bjeffer osv, men når de kommer ut i hudegårdene, eller på tur da så roer de seg, ligger på hundehusene sine og bare koser seg :)

Men ja du har rett, jeg veit ikke om ALLE har det bra ute, men veit at mange hunder som er "ute hunder" liker det bedre en å stå inne hele dagen.

Jeg ser at innlegget mitt ser litt krasst ut, det var egentlig ikke meningen :P Men joda, så klart det sikkert er hunder kan trives med det, men tror nok det er sånn at en god del hunder som bor/er mye ute alene ikke nødvendigvis trives med det selv om de kanskje ikke står og uler hele døgnet. Ang hunder som piper inne, så vil vel det fort bli varmt inne for hunder med utegangspels, så er vel mulig at de blir/virker stresset pga det og også det at de gjerne ikke er vant med å vaere inne, gulv, lyder osv, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvang min utehund til å bli innehund da han ble gammel med forkalkninger fordi jeg ikke var klar for å avlive ham bare fordi han ikke tålte å bo ute lenger. Hadde han fått velge, ville han fortsatt ligget ute, selv etter at han fikk "normal innehund-pels", i den grad en AH med polarhundpels kan ha det.

At dere insinuerer at han mistrives med å være utehund, blir jeg grinete av, kjenner jeg. Det er en grunn til at jeg ikke vil ha sånn hund igjen, fordi jeg foretrekker å ha hunder som ligger i sofaen sammen med meg og er opptatt av hva jeg gjør, fremfor ei bikkje som ligger ytterst i gangen og gir blanke f... i hva jeg driver med. Han og jeg bodde sammen vi, med samtlige hunder jeg har hatt etter ham, har jeg levd sammen med.

Og nei, jeg sier ikke at alle hunder som bor ute er som han. Men dere veit ikke om de ikke er sånn, gjør dere vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget 2ne, jeg tror sikkert at det finnes hunder som helst vil være ute hele tiden. Men oddsene er vel ikke så store for at TS tilfeldigvis treffer på en sånn, særlig ikke hvis han tenker å kjøpe en whippet? Det han kunne ha gjort er kanskje å kjøpe en voksen hund som har vist at den trives best utendørs. Så får vi bare håpe på at den ikke ombestemmer seg, blir syk eller trenger å komme inn når den blir gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...