Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av hund fra Danmark


ghd13
 Share

Recommended Posts

Jeg har ønsket meg denne rasen (gammel Dansk Hønsehund) i snart 15 år. Jeg ønsker meg fremdeles denne rasen, å vurderer å skaffe oss en fra Danmark.

Men har noen spørsmål igjen som må besvares.

Hvordan importerer man fra Danmark? Er det mye papirer som man må gjennom, ekstra vaksinasjoner, en viss alder de må inn i landet? osv osv

Ja egentlig alt, hva med mattilsynet? Må man søke om noe der før man bestiller en valp, og hva koster alt ca?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen må ha ID-merking, behandling mot revens dvergbendelorm og pass.

- Bestill fly først (ankomstinfo må med i søknaden til Mattilsynet)

- Valpen må chipes før søknaden til Mattilsynet kan sendes, for chipnummer skal med.
- Søke til Mattilsynet. Jeg fikk positivt svar etter ca halvannen uke.

- Så må oppdretteren skrive erklæring om at valpen ikke skal ha vært utsatt for rabiessmitte. Orginalen skal du ha med og vise i tollen når du ankommer Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må vel være under 3 måneder og ved innførsel, eller er det forandret? Måtte iallefall være det da jeg kjøpte derfra.

Jeg kjørte gjennom sverige da, så måtte søke mattilsynet der og (som jeg ikke husker hva heter, jordbruksverket?). Men gikk veldig greit altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen må ha ID-merking, behandling mot revens dvergbendelorm og pass.

- Bestill fly først (ankomstinfo må med i søknaden til Mattilsynet)

- Valpen må chipes før søknaden til Mattilsynet kan sendes, for chipnummer skal med.

- Søke til Mattilsynet. Jeg fikk positivt svar etter ca halvannen uke.

- Så må oppdretteren skrive erklæring om at valpen ikke skal ha vært utsatt for rabiessmitte. Orginalen skal du ha med og vise i tollen når du ankommer Norge.

Fin kronologisk oversikt :) og mange takk for den

Er i samme situasjon som gdh13 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
4 minutter siden, Hælja skrev:

Er det fortsatt sånn at man må søke mattilsynet for å importere en hund fra Danmark?  Hvor finner jeg søknadskjemaet isåfall? :) (har lett litt på mattilsynet sine sider, men uten hell)

Det er ikke lenger mulig å importere valp fra danmark som ikke har blitt rabiesvaksinert. Du vil få info om dette om du går inn på mattilsynet sine sider og fyller ut reiseveilederen. :) Du må vente til valpen er blitt tre måneder, rabiesvaksinere, og så vente ytterligere 21 dager. :)

 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vilje skrev:

Det er ikke lenger mulig å importere valp fra danmark som ikke har blitt rabiesvaksinert. Du vil få info om dette om du går inn på mattilsynet sine sider og fyller ut reiseveilederen. :) Du må vente til valpen er blitt tre måneder, rabiesvaksinere, og så vente ytterligere 21 dager. :)

 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/

Takk for svar :-) 

Da er det alså slik at man ikke trenger å fylle ut noen søknad så lenge valpen er gammel nok, har vaksine, chip å pass. Da kan man trykkt ta den med seg til Norge uten at den blir fra tatt i toll? :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hælja skrev:

Takk for svar :-) 

Da er det alså slik at man ikke trenger å fylle ut noen søknad så lenge valpen er gammel nok, har vaksine, chip å pass. Da kan man trykkt ta den med seg til Norge uten at den blir fra tatt i toll? :-) 

Vaksine, chip og pass. Pass på at chip er satt før rabiesvaksinen, og husk ormekur som må gis mellom 24 og 120 timer før innførsel. Husk at du skal gå på rødt i tollen, og fortolle for 25% av kjøpsbeløpet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...