Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer valp på 6 mnd


brølet82
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har skaffet meg en schæfer valp på 6 mnd. Har hatt henne i 14 dager og vi har en del å ta tak i finner jeg ut. Er førstegangseier, så jeg trenger noen tips. Vi skal gå på dressur kurs når det blir arrangert her jeg bor.

1. Hun er urenslig
2. Bjeffer til folk og dyr
3. Drar veldig i bandet når vi er ute å går.

Har gått til anskaffelse av anti bjeff med vibrasjon ( har ikke tatt i bruk enda ), og jeg belønner henne med godbiter når hun har vært ute og gjort sitt ærend. Den belønninga startet jeg med i går. De 2 første punktene mine er de verste syns jeg. Gjør jeg det galt? Noe jeg kan gjøre annerledes?

Alle tips tas i mot med stor takk :)

Hilsen Lill Helen

post-11956-0-77242300-1362356751_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hunden lærer ikke å gå pent i flexi, den vil bare gå mange meter foran deg og trekke:) Mine får gå i flexi når de har lært i ikke trekke i bånd, kommer når jeg roper og da går de med sele:)

Jeg måå bare si det. Hun var helt "eksemplarisk" i dag. Gikk forbi 4 personer. Ikke et eneste bjeff. Fikk selvfølgelig godbiter og godsnakk og trenger mer trening videre. Men d var såå godt Kan d

Vil bare få si at vi har kommet så utrolig langt. Drar nesten ikke, er renslig og bjeffer nesten ikke på folk. Går på valpekurs og lærer veldig mye. Det gjør ting så mye enklere :-). Det jeg plages

Posted Images

Før noen andre "angriper" deg: vær forberedt på at anti-bjeff-halsbånd vil bli slått hardt ned på her. Det er vel noe sånn som at det er ulovlig å bruke en hver form for automatisk dressurmiddel i Norge - og dette fungerer generelt dårlig. Jeg har ingen gode tips til hvordan man fjerner bjeffing på mennesker og dyr, men jeg vil anbefale deg å finne en annen metode enn anti-bjeff-halsbånd. Dette er rett og slett ikke noen god deal for deg eller hunden, det er ikke snillt (satt på spissen) og det er ingen garanti for at hunden forstår sammenhengen.

Ang urenslighet er det bare å være konsekvent - og tålmodig. Det er ikke gjort på ei uke, i noen tilfeller er det ikke gjort på flere mnd. Rutiner har jeg funnet å være en hunds beste venn. En generell timeplan å forholde seg til er alltid bra - lufting til faste tidspunkter, da typisk etter perioder med ro eller lek. Det blir som med valper.... etter de har våknet etter 30min +++ med søvn => rett ut å lufte... Etter de har lekt inne => ut å lufte... Se etter tegn/uro => ut å lufte... Hvis magen får lov å etterette seg etter en timeplan vil du raskt etablere et fast bæsje-tidspunkt. Fast fóring, gjerne halv porsjon morgen og halv porsjon kveld.

Trekking i bånd er akkurat samme regla... konsekventhet, konsekventhet, konsekventhet. I tillegg har du en valp på 6 mnd man på ingen måte kan forvente skal gå som en militærhund og slave i "fot" hele turen.... Personlig synes jeg det er trivelig om "langturen" tas i flexibånd hvor hunden kan få vimse fritt der det er mulig, og heller ta "gå pent i bånd" med kort lærkobbel om jeg f.eks skal til sentrum, 17mai tog eller liknende. Differensier mellom "langtur med innlagt vims" ved å bruke sele på vimse-turer hvor man får gå fritt, bruk halsbånd når hunden skal gå pent i kort leiebånd. Du vil nok få gode tips om hvordan lære inn "gå pent" på dressurkurs, vær OBS på at rykk og napp om man trekker i bånd sjeldent fungerer på schäferhund, og eier oftere ender opp med senebetennelse i skuldra mer enn en hund som går pent. (Av rykking i halsbånd, altså).

Generelt sett: min store filosofi innen hundetrening er at man bør være rutinepreget og konsekvent. Det er den enkleste måten å kommunisere til en hund på, for da vet den hva den kan forvente seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bjeffing mot folk og fe. Jeg har en på samme alder som tuller slik med å bjeffe på folk i mørten. Skumsle greier må vite *himle* Nå har jeg hatt min fra hun ble født og kjenner til litt av fjaset hennes. Mot hunder er det en annen sak, hun er usikker. Det tar tid å bli kvitt det, men det går.

Når du ser en annen hund, så tar hun henne inn i båndet, drar frem de beste godbitene hun vet. Sett henne ned i sitt, og for på. Vær en maskin i starten. Etter hvert så demper jo maskindelen, og går over på å gi litt og litt ved kontakt med deg. Det er greit å gå inn med ett nei når hun bjeffer eller moffer på den andre. Enda lenger utti når du erfarer at hun ikke når hun driver med dette, så gir du kun når hun sitter og gir deg kontakt, pause i godbitene til hunden har gått forbi, sier "kom så går vi" og gir gobit da. Etter hver kan du slutt med godbiten når hunden kommer og hun har kontakt med deg, så sier du kom så går vi. SÅ når du har kommet dit, så bare passerer du med kontakt, og roser rolig når dere har kommet dere forbi. Gi henne gjerne en gobit eller leke da. Slik går nu dagan og hun har blitt nærmere to år, bare for å ta fra deg motet :P Gi det tid, ikke fort deg, men bruk tid og hjelp. Jeg gidder ikke å komme med noen råd om å holde avstand. Det er ikke så lett alltid det. Så prøv deg frem, men jobb med kontakt hjemme på stua eller ute på gata. Gjør dette det når det kommer folk også...

Du skal også være klar over at dette er en av årsakene til at hun ble omplassert, ergo er dette en atferd som sitter hardt i henne. Hun har sikkert fått holde på slik siden hun var 8 uker og dermed også gjennom tiden der de små lærer mest. Så jobben du har foran deg ER vanskelig, men det gir uttelling til slutt, jeg lover! Bruk sonen som ventilasjon og ikke fall for fristelsen om å bruke halsbåndet. Selg det først som sist.

Hvor bor du? Kanskje jeg kan hjelpe deg å se på det? Så får jeg vist deg skikkelig hva jeg mener med min hund, siden Nix også er fjollete. Send meg gjerne en pm og du ikke vil oute hvor du bor.

Ellers er det som Kangu sier i forhold til renslighetstreningen og bånd. Masse lykke til :D Dette greier du!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renslighet tar tid. Vi slet lenge med at vi måtte fort ut om morgenen ellers tisset han på første ledige flekk inne. Bare å lufte ofte og jeg roser når de tisser ute også går vi inn igjen.

Bjeffing har Margrethe svart på, er ca det samme jeg har gjort med mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye, mitt inntrykk er at tisper også bruker lenger tid på å bli renslige enn hannhunder. Min egen tispe var ikke ordentlig husren før hun var syv måneder.

Også et lite tips. Skal du ha hunden løs, så bruk alltid langline i begynnelsen. Da VET du at du får henne inn om hun skulle utagere på ett eller annet. Så er det bare å hanke henne inn, i stedenfor hun brøler og du springer etter og hoier. Roer hun seg da og kommer mer eller mindre frivillig til deg, så ville jeg belønnet. - Så slipper hun å få vokse på den negative atferden. Hilsen en med tidligere brølape.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Margretes innlegg i forhold til bjeffingen. Personlig ville jeg ikke brukt "bjeffehalsbånd" av noe slag da jeg har mer tro på avledning og trening enn straff for slike ting. Valpen min bjeffer på folk ute (av iver og glede, hun vil såååå gjerne hilse på alt og alle), men allerede nå i en alder av 12 uker har hun begynt å skjønne at det er mer lønnsomt å være oppmerksom på meg da det belønnes med mat/godbit.

Igjen, støtter de andre i forhold til renslighetstrening. Lag rutiner og vær litt førevar. Ser det ut som hunden må noe, ta den med ut. Bedre å gå ut en gang for mye. :)

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Og tusen takk for svar og oppmuntring. Jeg har som sagt hatt henne bare i 14 dager, og lærer å kjenne henne enda. Har fått en noenlunde rutine på det med å gjøre fra seg, tror jeg i allefall. Alt er nytt for både meg og hunden. Lurer på hunden kanskje er litt nervøs og.

Men nå er det jo sånn at jeg bruker godbiter når hun gjør fra seg ute, syns dere det blir feil? Skal jeg da også bruke godbiter når jeg skal prøve på avledning i forhold til bjeffinga? Ja, Cuba bjeffer og fordi at hun kun vil hilse, det ser jeg. Men syns det er en uting da enkelte er redd hunder. Jeg er som sagt ganske ny på dette, så jeg så liksom ikke noe galt i anti bjeff. Er jo kun vibrering, tenkte jeg. Verken sitron lr strøm. Men jeg skal unngå å ta i bruk det og heller satse på noen av tipsene her :).

Når det gjelder mating er jeg også litt usikker. Skal en valp ha mange posjoner om dagen? En oppdretter jeg traff den dagen jeg henta henne, syntes hun så tynn ut. Og så har jeg fått meg en kresen valp, hehe. Blander foret med Labb og Canin Royal nå, da spiser hun mer. Syntes hun spiste så lite da jeg ga henne kun labb. Gir henne 2 ganger om dagen, hender seg 3.

Vet ting tar tid, men det er greit med noen tips :)

Hilsen Lill Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo sånn at jeg bruker godbiter når hun gjør fra seg ute, syns dere det blir feil? Skal jeg da også bruke godbiter når jeg skal prøve på avledning i forhold til bjeffinga? Ja, Cuba bjeffer og fordi at hun kun vil hilse, det ser jeg. Men syns det er en uting da enkelte er redd hunder. Jeg er som sagt ganske ny på dette, så jeg så liksom ikke noe galt i anti bjeff. Er jo kun vibrering, tenkte jeg. Verken sitron lr strøm. Men jeg skal unngå å ta i bruk det og heller satse på noen av tipsene her :).

Ja bruk godbiter og lek :D De beste hun vet.

Grunnen til at anti-bjeff er en fygreie, er at vi ikke helt vet hvorfor hunden holder på. Du sier du lurer på om hun er litt nervøs, om du mikser det med en litt ivrig myk hund, kan spruten med sitron skremme henne og du kan få motsatt effekt. Altså at hun faktisk får bekreftet at det hun boffer på er "farlig". Hun vil kanskje holde kjeft, men det kan ha skremt på henne noe annet vi i hvert fall IKKE vil ha.

Når det gjelder mating er jeg også litt usikker. Skal en valp ha mange posjoner om dagen? En oppdretter jeg traff den dagen jeg henta henne, syntes hun så tynn ut. Og så har jeg fått meg en kresen valp, hehe. Blander foret med Labb og Canin Royal nå, da spiser hun mer. Syntes hun spiste så lite da jeg ga henne kun labb. Gir henne 2 ganger om dagen, hender seg 3.

Vet ting tar tid, men det er greit med noen tips :)

Hilsen Lill Helen

Om hun er tynn, så øk formengden hennes. Hun er 6 mnd og da trenger hun ikke mat så ofte, mine får to ganger om dagen. Skal du legge på henne kan du dele opp frokosten hennes på to og gi henne i to puljer. Så får hun hovedmaten sin på kvelden når dere er ferdig med turer og trening. Jeg ville slengt oppi litt vom&hundemat å jeg. Masse deilig mat som hun legger på seg av. Gobitene du gir under trening er med på å fete henne litt opp. Husk at hun er i vekst og da er de litt tynne og rare :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det bli feil? Å få godbit blir jo bare en bekreftelse på at hun gjør noe riktig. Uavhengig om handlingen er å gjøre fra seg ute eller å "sitte stille og holde kjeft" mens noen går forbi. :)

Personlig har jeg mer tro på at godbiter, lydighet og avledning er bedre in the long run enn dressurhalsbånd.

Peace på 3 måneder får mat tre ganger daglig. Ideelt sett ville jeg gitt henne 4, men det får jeg ikke til å fungere. Holder meg til tre måltider så lenge det er nødvendig, men ved 8-12 måneder går jeg vel over til to. Litt avhengig av hennes utvikling.

Ønsker ikke å starte en diskusjon om for, men har du vurdert andre fortyper? F.eks. Vom og Hundemat eller Norwegian Polar? Kan hende hun får mer matlyst og legger på seg av litt mer næringsrikt for.

Endret av JailyTina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å starte en diskusjon om for, men har du vurdert andre fortyper? F.eks. Vom og Hundemat eller Norwegian Polar? Kan hende hun får mer matlyst og legger på seg av litt mer næringsrikt for.

hihihi jeg var å riktig pedagogisk der :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det bli feil? Å få godbit blir jo bare en bekreftelse på at hun gjør noe riktig. Uavhengig om handlingen er å gjøre fra seg ute eller å "sitte stille og holde kjeft" mens noen går forbi. :)

Personlig har jeg mer tro på at godbiter, lydighet og avledning er bedre in the long run enn dressurhalsbånd.

Peace på 3 måneder får mat tre ganger daglig. Ideelt sett ville jeg gitt henne 4, men det får jeg ikke til å fungere. Holder meg til tre måltider så lenge det er nødvendig, men ved 8-12 måneder går jeg vel over til to. Litt avhengig av hennes utvikling.

Ønsker ikke å starte en diskusjon om for, men har du vurdert andre fortyper? F.eks. Vom og Hundemat eller Norwegian Polar? Kan hende hun får mer matlyst og legger på seg av litt mer næringsrikt for.

Får prøve på avledning og godbiter :).

Ja, jeg prøvde jo med Labb som sagt. Gikk over til Canin Royal nå, og den spiste hun godt av. For å få brukt opp Labben, så blander jeg. Har vært innom alle som selger hundefor her jeg bor og de selger verken Vom og Hundemat eller Norwegian Polar. Går det å få kjøpt på nett tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bruk godbiter og lek :D De beste hun vet.

Grunnen til at anti-bjeff er en fygreie, er at vi ikke helt vet hvorfor hunden holder på. Du sier du lurer på om hun er litt nervøs, om du mikser det med en litt ivrig myk hund, kan spruten med sitron skremme henne og du kan få motsatt effekt. Altså at hun faktisk får bekreftet at det hun boffer på er "farlig". Hun vil kanskje holde kjeft, men det kan ha skremt på henne noe annet vi i hvert fall IKKE vil ha.

Om hun er tynn, så øk formengden hennes. Hun er 6 mnd og da trenger hun ikke mat så ofte, mine får to ganger om dagen. Skal du legge på henne kan du dele opp frokosten hennes på to og gi henne i to puljer. Så får hun hovedmaten sin på kvelden når dere er ferdig med turer og trening. Jeg ville slengt oppi litt vom&hundemat å jeg. Masse deilig mat som hun legger på seg av. Gobitene du gir under trening er med på å fete henne litt opp. Husk at hun er i vekst og da er de litt tynne og rare :)

Nei, har bestemt meg for at anti bjeff skal få ligge :).

Har veldig lite kunnskap om hundefor jeg :P. Vom og hundemat, er det noe som hjelper å fete opp hunden? Ah, føle mæ så dum, hehe. Æ bor midt i landet forresten. Nord Tr.lag, Rørvik. Der ble det blandingsdialekt og gitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har bestemt meg for at anti bjeff skal få ligge :).

Har veldig lite kunnskap om hundefor jeg :P. Vom og hundemat, er det noe som hjelper å fete opp hunden? Ah, føle mæ så dum, hehe. Æ bor midt i landet forresten. Nord Tr.lag, Rørvik. Der ble det blandingsdialekt og gitt.

Næsj du er ikke dum, du er førstegangseier da kan man ikke vite alt :D Vom&Hundemat er ett fersk-fôr som de fleste hundebutikker selger. Det er en del mer kjøtt og vom i den type for som hundene tar opp lettere. Flere fordeler: De trenger ikke en halv sekk, de driter mindre, og pels, hud og klør er mye bedre på slikt for. De selger ikke slikt på nett, da det er frossent

Her er utsalgsteder i Nord Trøndelag:

NORD-TRONDELAG Fire Poter Hudiksvallvegen 20 Namsos 7820

NORD-TRONDELAG Dyrebutikken Næbb og Klør Magneten Kjøpesenter Levanger 7600

NORD-TRONDELAG Tropehagen Zoo Globus Sjøfartsgata 2 Steinkjer 7724

NORD-TRONDELAG Elite Zoo Kirkeveien 3 Stjørdal 7500

NORD-TRONDELAG Rune Mikal Moen Sørli 7884

NORD-TRONDELAG Linda Helen Dillan Rognvegen 2 Verdal 7650

Og her kan du lese litt mer om foret: http://www.vomoghundemat.no/produkter/vatfor

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hjelper utrolig mye :)

Næsj du er ikke dum, du er førstegangseier da kan man ikke vite alt :D Vom&Hundemat er ett fersk-fôr som de fleste hundebutikker selger. Det er en del mer kjøtt og vom i den type for som hundene tar opp lettere. Flere fordeler: De trenger ikke en halv sekk, de driter mindre, og pels, hud og klør er mye bedre på slikt for. De selger ikke slikt på nett, da det er frossent

Her er utsalgsteder i Nord Trøndelag:

NORD-TRONDELAG Fire Poter Hudiksvallvegen 20 Namsos 7820

NORD-TRONDELAG Dyrebutikken Næbb og Klør Magneten Kjøpesenter Levanger 7600

NORD-TRONDELAG Tropehagen Zoo Globus Sjøfartsgata 2 Steinkjer 7724

NORD-TRONDELAG Elite Zoo Kirkeveien 3 Stjørdal 7500

NORD-TRONDELAG Rune Mikal Moen Sørli 7884

NORD-TRONDELAG Linda Helen Dillan Rognvegen 2 Verdal 7650

Og her kan du lese litt mer om foret: http://www.vomoghundemat.no/produkter/vatfor

Takk for svar. Hjelper utrolig mye :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvordan går det med treningen deres?

Hvorfor vil du smøre potene hennes? Om du trenger det, så finnes det potesalve i dyrebutikkene som er bedre :)

Ja, jeg vet det, men det er dette med pengene :P. Hun virker så tørr, slik som jeg er under mine føtter, hehe.

Hu sliter snart av meg arma når vi er ute og går, og bjeffinga har ikke blitt bedre :P. Men hun er blitt renslig da, var ganske enkel den biten der :-) :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å dra i bånd: skal love deg du får problemer med din schæfer hvis du drar igjen. Vær rolig, bestemt, og ikke gi deg. Vær tålmodig. Selv fikk jeg ikke ønskelig resultat før min schæfer var 18mnd. Det er lett å gjøre feil hvis du er usikker noe som kan gi din hund 'dårlige vaner' når dere trener på å gå fint i bånd eller gå fot. Rådfør deg med en erfaren hundeier som kan korrigere deg. Og ikke kjeft, lover deg at hunden din blir usikkerog vil dra enna mer og sterk i nakken vil den og bli, noe som kan gi dg og dere problemer senere. Terp terp terp på hverdagslydighet i lek og trening, det vil gi deg mye på sint. Lykke til :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det, men det er dette med pengene :P. Hun virker så tørr, slik som jeg er under mine føtter, hehe.

Så lenge de ikke sprekker opp så er det ok :) Jeg tror nok du skal prøve å investere i skikkelig potesalve, dette er som tykk lær og spenol er ikke så effektivt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å dra i bånd: skal love deg du får problemer med din schæfer hvis du drar igjen. Vær rolig, bestemt, og ikke gi deg. Vær tålmodig. Selv fikk jeg ikke ønskelig resultat før min schæfer var 18mnd. Det er lett å gjøre feil hvis du er usikker noe som kan gi din hund 'dårlige vaner' når dere trener på å gå fint i bånd eller gå fot. Rådfør deg med en erfaren hundeier som kan korrigere deg. Og ikke kjeft, lover deg at hunden din blir usikkerog vil dra enna mer og sterk i nakken vil den og bli, noe som kan gi dg og dere problemer senere. Terp terp terp på hverdagslydighet i lek og trening, det vil gi deg mye på sint. Lykke til :-)

Ikke dra nei :P. Huff da. Da hadde d kanskje vært mest egnelig m flexi bånd kanskje? Noen tips og råd på lek og trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Ho har ikke sprukket nei. Men d blir vel potesalve etterhvert :-)

Nei, da lar du det bare være ;) Det skal kun brukes om du forventer at hun blir sårbeint etter f.eks sykkeltur på asfalt/grus, lange fjellturer mm. Så strengt tatt kan du spare de pengene og heller kjøpe en pølse til henne og en sjokolade til deg selv. Jeg har brukt potesalve en gang i min hundeeier tid og det var på fjellet hvor det var mye tørr mose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...