Gå til innhold
Hundesonen.no

Gira


laikamor
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gira er ei nydelig, rød boxertispe født 10.12.12. 27.02, for to dager siden, var jeg og hentet henne med tog til Oslo. Hele togturen gikk kjempefint! Vi hadde veldig dårlig plass, da vi ble sittende

Liten oppdatering om Gira igjen! Hun er enda bare helt herlig! Full av ramp til tider, men ikke mer enn normalt for en valp. Fremdeles veldig flink til å gå til døra når hun må ut. De gangene hun har

Tusen takk! Så gøy, da! Vims ja... Kaller henne bare kløna, for hun tryner og krasjer i noe hele tiden I dag har vi vært i hundeheia igjen og møtt to hunder. Den vi møtte på fre

Posted Images

Denne uka har Gira vært på lydighetstrening, utstillingstrening og bytur. Hun er fortsatt like herlig, selv om hun kan være full av F av og til. Matmonster er hun enda, og nå har hun funnet ut at hun er akkurat stor nok til å få tak i mat fra stuebordet.. I går forsvant det et stykke eplekake i et uoppmerksomt øyeblikk. Så fra nå av må vi sette alt som er spisenes bort om vi ikke har haukeøyne hele tiden.

Lydighetstreningen gikk kjempefint, og det er så deilig og endelig ha en hund som går greit sammen med andre. Hun er rolig når vi står på avstand, mens det er full fart når hun får leke med dem. Perfekt! Hun er noe voldsom i lek da, med mye labber og mye lyd. Typisk boxer kanskje?
Vi trente stort sett kontakt og litt passering. Vi har ikke kommet noe særlig i gang med annen trening, men kontakt er jo viktig! Jeg har introdusert klikkeren for henne, og vi har så smått begynt å trene utgangsstilling, ved hjelp av kassemetoden. Det går seint, men vi skal nok klare det!

På utstillingstreninga ble det ikke noe særlig utstillingstrening på oss. Jeg fikk noen til å ta på henne og sjekke tennene, ikke noe problem. Ellers så vi på de andre, og hun satt rolig og så på. På slutten fikk de leke litt sammen, da var hun storfornøyd.

Byturen gikk også kjempefint! Litt skeptisk til store, bråkete kjøretøy, som lastebiler ol., men ikke noe som er noe problem. Hun syntes det var stor stas med så masse folk, og vi traff også på en kjent hund fra hundetrening.

Det er så utrolig deilig å ha en grei, omgjengelig og SOSIAL hund!

Bilder kommer senere, har dem ikke på denne PCen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Gratulerer så mye med valp - supersøt.

Jeg skjønner at du er fornøyd med valpen, men du må huske at det er sånn de aller fleste valper er. For å opprettholde dette som du liker så godt så skal du være nøye med hvem du lar henne omgås. Dvs. - skaff deg noen faste "venner" som dere omgås istedet for å la henne leke med masse fremmede hunder du ikke vet noe om. For at din hund skal vokse opp å fortsatt være trygg, sosial og trivelig så fordrer det at hun har bare positive opplevelser (så godt det lar seg gjøre). Det som er medfødt kan du ikke gjøre noe med, men du kan kontrollere miljøet du lar hunden din være i. Så når du reiser til frislippområdet, så avtal gjerne med noen du kjenner heller enn å slippe henne ukritisk løs med hunder du ikke vet noe om. Vi vet alle at eiere ofte påberoper seg at deres hunder er supersnille selv om de kanskje ikke er det.

Dette kan du kontrollere - så lag deg en "venneliste" med venner du VET vil ha en positiv innvirkning på valpen din og hold deg til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med valp - supersøt.

Jeg skjønner at du er fornøyd med valpen, men du må huske at det er sånn de aller fleste valper er. For å opprettholde dette som du liker så godt så skal du være nøye med hvem du lar henne omgås. Dvs. - skaff deg noen faste "venner" som dere omgås istedet for å la henne leke med masse fremmede hunder du ikke vet noe om. For at din hund skal vokse opp å fortsatt være trygg, sosial og trivelig så fordrer det at hun har bare positive opplevelser (så godt det lar seg gjøre). Det som er medfødt kan du ikke gjøre noe med, men du kan kontrollere miljøet du lar hunden din være i. Så når du reiser til frislippområdet, så avtal gjerne med noen du kjenner heller enn å slippe henne ukritisk løs med hunder du ikke vet noe om. Vi vet alle at eiere ofte påberoper seg at deres hunder er supersnille selv om de kanskje ikke er det.

Dette kan du kontrollere - så lag deg en "venneliste" med venner du VET vil ha en positiv innvirkning på valpen din og hold deg til dem.

Det er stort sett faste folk og hunder som er på treningene, og det er ikke alle disse hun alltid får hilse på. Hun får bare hilse på trygge og greie hunder.

Frislippområdet er slik at vi avtaler på forhånd hvem som skal opp dit. På torsdagene skal vi på til "pingletreff", som da hovedsakelig er for valper, men også for små og trygge hunder. I tillegg er det noen ekstremt trygge og gode, store hunder i hundeklubben som vi får hilse på. Altså slipper jeg henne ikke sammen med alle og enhver, og jeg er klar over at de fleste valper er slik ;)

Derfor sosialiserer jeg mye, med trygge og gode hunder :) Hundeklubben er ikke så stor, og vi pleier ikke være mer enn maks 8 stk på trening, sjeldent vi er så mange. I hundeheia har vi vært 4 stk på det meste når jeg har vært der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips Og som en forlengelse av det som allerede er blitt skrevet her angående lek med andre. Selv om boxeren gjerne er litt fysisk og har lyd ved lek så anbefaler jeg deg å passe godt på når hun leker. Jeg har lært av erfaring at det kan være smart å fjerne valpen når det blir veldig mye lyd og mye fysisk kontakt.

Lar man de leke slik så mye de vil så lærer de at grov tøff lek er greit. Når de kommer i puberteten så smeller det gjerne en eller annen gang av slik lek.

Jeg tror jeg var ufattelig dårlig på å forklare meg i dag. Har undervisning, det vil si, jeg er læreren og elevene har prøve. Ble litt mye å holde rede på :)

Men det jeg vil frem til er at boxeren gjerne bruker denne valpelekingen til å øve seg på å være tøff når den blir stor. Og vips så har man en boxer som liker å slåss.

Begrens løslek og la henne få time out når hun blir for intens.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd KristinR :)

Jeg skal lede nybegynnertreningene fremover, og første trening var i dag. Vi var kun 2stk, så håper på bedre oppmøte etter hvert. I dag trente vi innkalling, og hun var kjempeflink, selv med en annen hund som forstyrrelse. Litt usikker på hva vi skal trene neste gang, men mulig vi fortsetter på innkalling, eller kanskje noe håndtering..

Her kommer noen bilder. Kjedelige bilder, har ikke tatt med meg kameraet ut, så det er kun innebilder..

192xk1.jpg

5otpxu.jpg

6s5n6d.jpg

s5xuzn.jpg

29njgw0.jpg

23r5y5c.jpg

303itnd.jpg

152z6o6.jpg

ifwtpd.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Liten oppdatering om Gira igjen!
Hun er enda bare helt herlig! Full av ramp til tider, men ikke mer enn normalt for en valp. Fremdeles veldig flink til å gå til døra når hun må ut. De gangene hun har uhell så er det tissedam rett foran døra. Altså står hun og vil ut uten at vi ser henne i tide.
Vi har vært på noen byturer og der er hun kjempeflink enda. Kjempeglad om noen vil hilse, men girer seg ikke opp om ikke folk ser på henne eller snakker til henne... Utenom unger, da blir hun i 100 uansett! :)

Vi har ikke trent så veldig mye enda, men har sitt inne, må bare få den til å vare lenger, dekk uten forstyrrelser, og utgangsstilling jobber vi enda med. Tror vi må gå tilbake et par skritt her fordi hun har en tendens til å snu seg foran meg. Men, hun har i alle fall forstått at hun skal snu rompa!
Også har hun mistet sin første tann! :)

Ikke så veldig mye mer å skrive, så da legger jeg heller ut noen bilder! Noen tatt selv, og de fra treninga i går (mest lek for Gira sin del) er tatt av ei treningsvenninne.

14 uker og sløv. Første gang hun klarte å krype opp i sofaen på egenhånd
cp2ir.jpg

Hilser på Fluffy. Det går bedre og bedre, men må passe på at hun ikke blir for voldsom.
etxt3l.jpg

Trener på utgangsstilling, første gang uten bok/kasse
2aadg0g.jpg

Hun er ekstremt glad i sola og flytter seg etter den etter hvert som den beveger seg i løpet av dagen. Hun finner de minste små plasser hvor sola skinner gjennom
sb0uj7.jpg

Var på fotballbanen en dag sammen med lillebroren min. Ble ikke mye spilling pga mye snø på banen, da. Gira synes det var gøyere å springe etter oss enn ballen :P
zybq80.jpg

21jrbdx.jpg

10dckue.jpg

Og til slutt noen fantastiske bilder fra trening i går!
9lh6hy.jpg

Litt leking
33b0l04.jpg

Hun falt virkelig for granden My, de lekte kjempebra sammen!
2e3o6xv.jpg

23hsqoz.jpg

2rr09oz.jpg

2j1vtkw.jpg

ELSKER det bildet her!
29z8u34.jpg

Goldener er også gøy!
mvn537.jpg

Og til slutt et bilde av meg og Gira
ae1bbl.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
ÅÅÅ det må være den fineste boxeren jeg har sett! Fikk sååå lyst å nusse på henne!

Tusen takk for hyggelig kommentar :) Hun er som boxere flest og vil mer enn gjerne nusse på deg også... Og alle andre vi møter :P

herlighet så pen hun er! ser bare megamyk og god ut :D

Tusen takk :) Hun er veeeldig myk! Men hun har noen skarpe tenner, men de fleste valpetennene har heldigvis falt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det går fremdeles kjempefint med Gira! Vi har hatt noen byturer og fjellturer og diverse, og hun synes ingenting er skummelt. På treningene vi er med på er hun kjempeflink på kontakt, og fvf begynner å komme seg. Om noen har gode innlæringsmetoder her så skrik ut, for det er litt rotete det vi driver med :P Hun synes det er gøy og trene, men jeg må være påpasselig og ta mange pauser, for hun blir fort lei og ukonsentrert, spesielt med andre folk og hunder rundt.

Regn liker hun ikke. Da nekter hun å gjøre noenting og vil aller helst krype opp i fanget på noen eller under tak. Hun har vært med på hytta i helga, der lå hun visstnok og varmet seg klin inntil vifteovnen, mellom slagene.

Hjemmealenetrening går supert og hun klarer fint og være alene noen timer, mens jeg er på skolen. Jeg har mange fritimer da, så hun pleier ikke være alene mer enn maks to timer. Hun sover da på vaskerommet. Vi må passe på og rydde vekk dorullene, for de er gøye å makulere (det prøver hun seg på selv om vi er der altså). I tillegg må vi låse døra utenfra fordi hun har funnet ut at hun kan lukke den opp. Det gjør hun fra stua også, hører hun noe i gangen så har hun ingen problemer med å åpne døra. Pappa glemte dette en morgen, og nøkkelen sto på innsiden av døra. Da hadde hun låst seg selv inne. Heldigvis klarte jeg og dirke opp låsen ;)

Hun har blitt skikkelig langbeint, men hun begynner hvertfall å få litt mer kontroll over kroppen :P

9. juni skal vi delta på hundens dag i Lyngdal, vi skal være med å presentere boxeren. Om noen bor i området er det alltid hyggelig om dere vil hilse på! :)

Edit: Legger ved noen bilder også :)
4tx0zc.jpg

aepml0.jpg

Dette bildet er tatt av ei treningsvenninne :)
4vgy9x.jpg

2vt1d8p.jpg

2hok1nn.jpg


  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

I går var vi med i hundeparaden i Lyngdal på hundens dag! Deilig sommervær og masse hunder. Vi var to stk som hadde boxere, og ellers var det mange andre raser og blandinger representert. Gira var flink og var ganske rolig, selv om hun selvfølgelig ville bort og hilse på mange andre hunder. Legger ved link fra hundens dag-albumet mitt på facebook, så slipper jeg og legge inn alle bildene her også :) Tror det går an å se bildene selv om du ikke har facebook :)

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.654315507915945.1073741826.100000125062906&type=1&l=013ce4b613

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gira ble "strømmet" ved et uhell her ene dagen. Hyttenaboene har 3-4sauer gående, og lillebroren min har fått 'ansvaret' (mest fordi det er stas for han, ikke noe han MÅ gjøre) for disse. Pappa var med ned ene dagen jeg ikke var hjemme, og han hadde Gira med seg. De sto et stykke fra gjerdet og snakket sammen, og han fulgte ikke med på Gira som plutselig kom borti strømgjerdet. Nå er hun livredd sauene der nede, har ikke testet om hun reagerer likt andre plasser.

I går var broren min nede til sauene igjen. Gira elsker virkelig den gutten over alt på denne jord, men i går var hun livredd han, hun skalv og hyperventilerte nesten, var veldig dempende når han nærmet seg henne. Tok litt tid før vi forstod at det var sauelukta hun reagerte på... Han dusjet og skiftet klær, men det hjalp ikke noe særlig. Men idag derimot, er alt som før.

Merker godt den såkalte spøkelsesalderen for tiden. Hun har alltid vært veldig nysgjerrig og trygg. Nå derimot kan vi gå på tur og ane fred og ingen fare, før hun plutselig blir redd en søppeldunk, eller som i går; en blandemaskin. En ann dag sto hun på kjøkkenet og boffet på noen kakebokser som sto på benken. Det er ikke værre enn at hun sjekker ut hva det er for noe om jeg går bort, og et er ikke noe big deal, mest morsomt egentlig :P Men, om hun blir redd noe på tur f.eks. så går vi bort så hun kan lukte på det, uten å gjøre noe stor sak ut av det.

Vi trener lydighet litt nå og da, både hjemme og på fellestreninger. Hun er veldig flink om hun har dagen, ellers kan det være vanskelig å få fokuset hennes.. Hun blir fort lei, og jeg må gi MYE av meg selv for at hun skal synes det er gøy. Uvant i forhold til Hva jeg er vandt med, men gøy med litt utfordringer også! Hun liker seg godt på trening, da. Masse godt i lommene, gøye leker, snille folk og snille hunder :D

Har også begynt såvidt å trene utstilling. Jeg har null erfaring med slik trening, men vi får hjelp av de andre på treningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En liten oppdatering, mye som har skjedd siden sist. Gira er nå blitt 9mnd og vokst en hel del. Virker som hun ikke blir særlig mye høyere nå, men satser på hun legger seg ut litt mer med tiden. Hun er fremdeles fantastisk snill og sosial, både med folk og dyr. Smart hund, men likevel ikke så veldig lettlært... Dørhåndtaket i stua er snudd for n-te gang nå, og foreløpig har hun ikke funnet ut hvordan hun åpner. Men, ytterdøra blir stort sett holdt låst, i tilfelle hun finner ut av det.

Jeg har flyttet opp igjen til Bergen for å studere, og har foreløpig ikke funnet leilighet med tillatt dyrehold (eller, jeg får ha rottene her, men ikke katt og hund). Så hun bor hjemme hos mamma, pappa og lillebror. Hun er stor jente og holder på med sin første løpetid. Merker ikke noe forandring på henne i forbindelse med det heldigvis. Hører så mange som har tisper som forandrer seg mye i forbindelse med løpetiden. Satser på vi slipper helt unna det :)

Hun har ørebetennelse igjen for n-te gang også, og hun har visstnok hatt veldig masse utslett. Derfor går hun på kortison og hun får øredråper. Planen var egentlig å vente til hun var over året med å teste for allergi, men fordi ørebetennelsene er så hyppige ville vi finne ut av hva det var. Pappa tok henne til vetrinæren for blodprøve, og hun fikk masse skryt for hvor bra hun oppførte seg :D Håpet mitt var vel egentlig at hun skulle være allergisk mot en matvare eller to, slik at vi bare kunne kutte ut det og få bukt med plagene hennes... Men, prøvesvaret viste fullt utslag på pollen og midd. Altså noe, spesielt midd, som finnes overalt. Snakket bare så vidt på telefon med dyrlegen på fredag så fikk ikke så mye info om hva vi kan gjøre. Men, mamma skal ned denne uka og snakke mer med han og få en avmiddingskur. Usikker på hva det innebærer, men håper det er noe som kan hjelper. Om noen har noe info om slik allergi, eller tips til å redusere plagene for henne, så blir jeg utrolig glad!

Jeg var hjemme denne helga for å delta på utstillinga på Orre. Spennende, første gang for både meg og Gira. Vi måtte legge oss litt i hardtrening fredag og lørdag for å lære å stå og løpe fint til søndag. I ringen på søndag var det to juniortisper, og Gira ble nr to, vi fikk blått. Hadde ingen forventninger egentlig, så jeg er greit fornøyd. Jeg synes ikke hun verken stod eller løp pent, men med helt ny setting, mange forstyrrelser og en nervøs handler gikk det jo egentlig greit. Kritikken sa noe sånt som (ikke helt ordrett, har den ikke føre meg): Fem. head. G. ears. Neck needs more substanse. In mov. back is not Level. Needs more substance.

Ikke sikker på om jeg forstår det riktig, men tror dommeren ønsker henne litt kraftigere? Hun er jo bare 9 måneder, så jeg vil tro det kommer mer etter hvert. Noen som vil si hva som menes med ryggen?

Mamma tok noen bilder av oss, men har de dessverre ikke her, så de kommer nok om et par måneder :P

Edit: legger ved et dårlig mobilbilde som viser hvor godt hun kan slappe av. Hun er ganske glad i å sove, spesielt om det regner ute :P

post-5099-0-29811000-1379321493_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt hun er! Hvordan går det hvis hun ser/lukter sau nå? Reagerer hun fremdeles ganske sterkt på det?

Nei, det er helt over, nå vil hun bare leke! Var på hytta med henne i sommer, der går det en del sauer rundt. Vi gikk (selvfølgelig med henne i bånd) og en søye med to ganske store lam kom mot oss og så ganske så sinna ut. Skulle nok forsvare lamma sine. Men, Gira var ganske overbevist om at sauen bare ville leke, så hun hoppa og slo salto i båndet og var litt furt når vi bare fortsatte å gå :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...