Gå til innhold
Hundesonen.no

Amigo - N DK UCH NORD VCH Næssgården`s Always Action Ahead


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Valpebesøk i dag! Datteren til min samboer har 4 valper og de fikk Amigo treffe for aller første gang i dag. Han har aldri møtt en så liten valp før, og jeg var veldig spent på oppførselen hans. Vanligvis er jo han helt propell ikke sant banana!

Men det var så rart å se - det var akkurat som å skru av en bryter - han ble heeeelt rolig og gikk ned på valpenes plan og bar snuste snuste snuste.... han var kjempeinteressert og valpene digget ham! Etterhvert som valpene ble trøtte og la seg til å sove, så la han seg ved siden av korgen og passet på dem.. Det var skikkelig artig å se!

1valpebesok049.jpg

1valpebesok009.jpg

1valpebesok011.jpg

1valpebesok013.jpg

1valpebesok072.jpg

1valpebesok084.jpg

1valpebesok067.jpg

1valpebesok128.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 249
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Valpene er skikkelig streetmix - moren er liten og sort og faren er stor, grå og rufsete.

Ja det var rart å se hvor "voksen" Amigo ble plutselig - men det viser jo bare at han har et godt språk og forståelse det! Han oppførte seg kjempefint, og jeg tror nok valpene fikk et godt førstemøte med voksen hannhund - og det betyr jo mye for dem videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er skikkelig streetmix - moren er liten og sort og faren er stor, grå og rufsete.

Ja det var rart å se hvor "voksen" Amigo ble plutselig - men det viser jo bare at han har et godt språk og forståelse det! Han oppførte seg kjempefint, og jeg tror nok valpene fikk et godt førstemøte med voksen hannhund - og det betyr jo mye for dem videre.

Streetmix ja de var jo sååå søte...likte så godt denne:

1valpebesok013.jpg

Typisk "Renatehund" :wub:

Jeg lurer litt hvordan er en Stabijoun i gemyttet? Er det lette å lære og få lydige?

Fortelle litt om rasen? Er blitt litt intressert i rasen etter å ha sett så mye på flotte Amigo.

Er det oppdrettere her i Norge som er BRA??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er det lenge siden jeg har sett i.. Men jeg må si du har en UTROLIG kropp, Jaktlykke :P (ja det stemmer, jeg er ikke den som blir mest sjarmert av valper, hehe)

Skulle akuratt til å si det samme :P Selv om jeg blir sjarmert av valper...

Han er jo bare så utrolig nydelig den hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først:

Dette bildet av meg og Amigo var i Haugesunds Avis for litt siden - spredd utover en halv side :) - og du kan vel si det slik at halve sykehuset hvor jeg jobber har kommentert det :P:P Så jeg takker og bukker for at dere synes kroppen er bra! (Jeg er 41 år og kry av det) hihi!

Jeg lurer litt hvordan er en Stabijoun i gemyttet? Er det lette å lære og få lydige?

Fortelle litt om rasen? Er blitt litt intressert i rasen etter å ha sett så mye på flotte Amigo.

Er det oppdrettere her i Norge som er BRA??

Kan godt fortelle litt om stabijen ja!

Det er bare èn oppdretter i Norge og jeg er strålende fornøyd med opfølgingen fra svangerskap til i dag! Kunne ikke fått bedre folk enn det til oppdrettere faktisk - de gjorde en kjempejobb i forhold til sosialisering av valpene og de følger deg veldig godt opp etterpå med telefon, sms, mail osv. De har blitt våre personlige venner faktisk!

De planlegger forøvrig neste kull i 2007, og kriteriene for å komme i betraktning er at hunden skal brukes til det den er ment til - jakt og/eller ettersøk.

Som rase er stabijen en hund som trenger aktivisering. Spor er jo den aller best på, men både innen lydighet og agility egner den seg. De er veldig lettlærte - på godt og vondt - og kan være en utfordring i den forstand at de kan gå lett lei. Med det tenker jeg på repetisjonsøvelser osv - cluet må være at du som trener hunden varierer slik at hunden synes ting er interessant hele veien. Der andre kan repetere i 5 min etter hverandre kan en stabij gjøre det 2 min for å si det litt banalt.

Stabijen er meget kontaktsøkende - Amigo kravler f.eks opp i fanget mitt presis som en katt (han er nærmere 30 kg) og skal kose. Dette er visst helt vanlig for stabijen hihi!

Ellers så er de meget observante - dersom du f.eks har kjøpt en ny potteplante og satt i vinduskarmen så kan du banne på det at bikkja oppdager det og varsler om det. Høylydt varsling! De er gode vaktbikkjer - men det er helst lyden og ikke noe annet som skjer, for de skal ikke være biske av seg. Noen av stabijene kan være litt skeptiske til fremmede, men det er i starten før de blir kjent med deg. Fine mot andre hunder og ikke kjent for å væe bråkmakere.

Flesteparten digger å bade (ja dere så bildene og videoen av Amigo) og de er ypperlige svømmere. Å springe rundt med noe i kjeften gjør de hele tiden, så apporteringstrening er ypperlig for denne rasen! De er såkalt stående fuglehunder, men egentlig hører de nok mer hjemme blant retrievere og spaniels i egenskaper.

Amigo er en stabil og stødig gutt - fungerer meget godt med andre hunder og mennesker elsker han jo. Er ALLTID i godt humør og jeg kunne virkelig ikke fått en bedre hund enn ham faktisk (ja de andre to er jo herlige de og selvsagt... men han har trillet meg fullstendig rundt lillefingeren!).

Samtidig som han er sosial til tusen så er han en steikende bra jakthund og det synes jeg er en god kombinasjon!

Her er fra gårsdagens badetur:

214w9wp.jpg

I svevet!

214waaa.jpg

Snakker om å se ALIEN ut banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har Amigo skrevet litt mer historie: I helgen ble han og samboeren min godkjent ettersøksekvipasje - blodsporprøve på lørdagen og fersksporprøve på søndagen banana

Det vil si at han er den eneste stabijhoun i Norge som er dobbelt godkjent ettersøkshund :icon_redface::D

Til alt overmål har han også debutert i ettersøkssammenheng på påskutt vilt - og det med vellykket resultat!

http://i8.tinypic.com/24l7p8o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...