Gå til innhold
Hundesonen.no

Amigo - N DK UCH NORD VCH Næssgården`s Always Action Ahead


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

  • Svar 249
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Amigo er en linselus!

Nå er han med i Retrievernytt også :P Kathrine (Femidotten) og han er der i en artikkel om henne. Har ikke sett bladet selv, men gleder meg til å få det scanna over til meg!

Vi fikk også en kjempekoselig oppmerksomhet fra oppdretteren hans via det svenske stabijhounbladet:

Hilsen i stabybladet

Ikke bare Amigo forresten som er linselus :wacko: (Portrettintervju i Jakt&Fiske)

Lykkepilla del 1

Lykkepilla del 2

For at Amigo skal bli en skikkelig durkdreven fyr på blodspor så avslører jeg herved hemmeligheten. :P

Amigo den blodtørstige :P

Hjelpe meg for en hund jeg har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To linselus :whistle:

Ad trikset med å sleike/drikke blod. Husker valpen vår på de første sporene tok seg god tid til å slikke hvert spor tomt for blod og evt godbiter. Nå er det å spore og slutten som frister mest, men kanskje han skal få vaske blodflasken efter gått spor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi sporer og sporer og sporer.... vi har vært riktig så flinke å trene Amigo og jeg! I dag fikk han bryne seg på et laaaaangt spor (1,3 km) som var nesten ett døgn gammalt og det var i et forferdelig regnvær. Faktisk så gikk deler av sporet under vann :icon_redface: og han inhalerte og fnøys og prusta som en hest der han stappa snuten under... Det er en sprø hund jeg har!

Jeg er kjempefornøyd med dagens innsats; regnet har vaska vekk mye av blodet og det som er igjen er utflytende over større områder. I tillegg var det svært langt og det tar på å holde konsentrasjonen så lenge. Han spora intensivt i 45 minutter og jobba virkelig bra. Han gikk omtrent hele tida i sporet men av og til gikk han et stykke utenfor. Det er ikke så veldig viktig det med å ha nesen klin i sporet da duftene kan ligge flere meter til sides. Han er lett å lese og har et utrolig behagelig tempo der han går. Lina holder jeg bare såvidt i faktisk.

Når vi kom hjem så vi ut som noen drukna kattunger begge to - jeg med sminke og granbar og mose smurt ut over hele trynet, og Amigo dryppende våt. Han heiv seg inntil veggen i gangen og dro seg bortetter som en annen .... ål/sleiping :rolleyes: For det er så godt må vite å gnikke pelsen! Jeg er sååå glad for at veggene er lyse.... NOT.

Nå ligger han som et slakt:

30739.jpg

:):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal dere ha. Dere er bra spreke på sporfronten! Litt av et team sier nå jeg. Amigo er så flott. :icon_redface: Du må da skjønne det er godt å snurre og gnu seg langs vegger og sånt når man er våt i skrotten, det klør jo mens det tørker, må vite. Lager han lyder mens han holder på også? Det går dyret mitt, hun høres ut som en bjørn med rabies når hun skal gnu seg i våt tilstand :) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hjelp..... nå har jeg fått nerver alldeles her! For en tid siden meldte jeg Amigo og meg på NM blodspor siden han er kvalifisert gjennom fjorårets førstepremier i sporet. I kveld fikk jeg mail fra sporkomiteen om at vi er satt opp som 1 reserve.... og siden de har lagt 4 reservespor og de kun brukes dersom det blir protester på de andre sporene så er sannsynligheten meget stor for at vi får delta...!

Alle de andre hundene har jo ei røys med HP-er fra sporkonkurranser; vi har ikke konkurrert pga ryggen min samt at vi konsentrerer oss om reelle ettersøk. Så derfor er vi på reservebenken.

Men fy flate! Nå er jeg nervøs kan dere tro! Skal reise opp til Bergen 18 august og gnage negler og satse på ingen sporprotester og så får vi være med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp..... nå har jeg fått nerver alldeles her! For en tid siden meldte jeg Amigo og meg på NM blodspor siden han er kvalifisert gjennom fjorårets førstepremier i sporet. I kveld fikk jeg mail fra sporkomiteen om at vi er satt opp som 1 reserve.... og siden de har lagt 4 reservespor og de kun brukes dersom det blir protester på de andre sporene så er sannsynligheten meget stor for at vi får delta...! Alle de andre hundene har jo ei røys med HP-er fra sporkonkurranser; vi har ikke konkurrert pga ryggen min samt at vi konsentrerer oss om reelle ettersøk. Så derfor er vi på reservebenken.

Lykke til :-) Så oversikten over sporene og det er mye hjort i området der så det blir bra. Gikk gjennom et av dem og talte vel et halvt dusin nattleier. Er også flott at alle sporene ikke er langt fra hverandre. :-)

(Ellers, i forhold til et tidligere spm jeg hadde om vofsen som fortsatte på sporet mitt, så forsvant det helt med hjortefot i slutten av sporet. Foten blir stolt båret hele veien hjem, litt arbeid for en ung dachs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så GØY! Oj oj.... Dette var spennende! Håper dere får sjansen til å vise hva dere duger til, jeg :)

Siterer denne jeg også :D Utrolig spennende, og vel fortjent om dere får være med! Og jeg er helt sikker på at dere kommer til å gjøre det kjempebra, tror ikke du skal tvile på verken dine eller Amigos evner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :-) Så oversikten over sporene og det er mye hjort i området der så det blir bra. Gikk gjennom et av dem og talte vel et halvt dusin nattleier. Er også flott at alle sporene ikke er langt fra hverandre. :-)

Takk alle sammen for gode ønsker - det trenger vi!

NM er visst på Ulven og der har jeg i så fall vært før som dommeraspirant. Dømte 7 hunder der i april. Flott terreng med masse utfordringer!

I dag har jeg lagt spor for Amigo som skal gåes i morgen ettermiddag. Det regner kattunger og det blåser noe alldeles enormt. Og værmeldingene for morgendagen er ikke det spøtt bedre - det er bare drittvær i vente. Jaja. Godt vi er vanntette :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det akkurat èn uke til NM.... og jeg får sommerfugler i magen ved tanken hihi! Sist uke fikk jeg samboeren til å legge et vanskelig spor som gikk midt i en saueflokk og det gikk jo alldeles strålende. Amigo var knallflink og lett å lese.

Og i går kveld var vi ute på skarpt ettersøksoppdrag etter en råbukk som var påskutt. Dyra springer gjerne opptil 100 m etter selv gode skudd, og de er så små at det er vanskelig å finne dem igjen i krattskogen.

Jeg var spent på hvordan søket skulle gå i og med at det er leeeenge siden vi har gått skarpe oppdrag (lite påkjørsler og lenge siden jakta i fjor). Men han var megaflink. Dro rett ut i en villniss av et kratt og ble stående på bakbeina oppetter en bratt bergknaus og snuuuuuse for harde livet. Ingen skal innbille meg at et rådyr kan klatre loddrett opp en fjellvegg slik som Spiderman, så jeg tok ham ut fra krattet og inn i skogen på andre siden av bergknausen. Der snuste han seg fram til bukken som ganske riktig lå der inni en brakebusk - død.

Vanligvis er ikke Amigo den som bryr seg så hardt når han finner sporslutt - enten det er en pølsesnabb eller et ekte dyr. Men denne gangen gikk halen som en propell og han var såååå fornøyd med seg selv! Ja ikke minst jeg da - dette var knallgoe greier!

1ettersok%2007%20008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg må si jeg er riktig imponert over dere!

Amigo er både nydelig og flink- alt på en gang.

Ønsker dere en masse lykke til i NM, jeg kommer til å tenke på dere. Spent på å høre hvordan det går med dere!

Igjen, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dette tidenes våteste NM???

Det har regnet nonstop i nærmere en uke nå og landskapet er totalt forandret. Der det før var gressbakker er det nå digre innsjøer og nye elver og fosser har dukket opp der du minst venter det. Og regnet har tydeligvis ikke tenkt å gi seg for jeg hørte på nyhetene at det meldes om tildels stooore nedbørsmengder i natt og til fredag kveld da det skal lette litt opp.

Jeg tenker selvsagt på blodsporene. Regn er helt OK for meg - det er vi godt vant til her vestpå - men å gå spor i innsjøer er jo katastrofe. Alt blod vaskes vekk og vi risikerer at hele arrangementet lider under dette. Selv sporkomitèen er bekymret for dette, så jeg håper de har en strategi for hvordan de skal legge det opp.

Jeg tar med vadestøvler og snorkel i alle fall :lol:

Her er et bilde på hvordan skogen ser ut her hjemme:

1Regnbyger%20002.jpg

I morgen ettermiddag pakker jeg sakene og drar til Bergen for å delta på NM-middagen. Den hadde jeg ikke meldt meg på i og med at jeg ikke hadde regna med å bli tatt ut... men invitasjonen kom i ettermiddag og dermed var det bare å hive seg rundt og skaffe overnattingsplass (skulle jo reise opp på lørdags morgen egentlig). Så det blir kjekt å få treffe alle deltakerne - jeg gleder meg! Deretter er det høytidelig åpning ved ordfører og trekking av spor. Jeg er jo 1 reserve, så jeg må jo uansett vente til lørdagen med å få vite om jeg får gått/hvilket spor og dommer jeg skal ha.

Bare ikke regnet ødelegger hele NM da....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...