Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseforslag til student


Runa
 Share

Recommended Posts

Men en tibbe er jo lenger i lengden enn i høyden, og da tenkte jeg kanskje hun mente det også som for korte ben.

Har ikke tibbe dvergvekst i bena?

Men det er jo ikke fordi beina er korte, men fordi hunden skal være rektangulær, noe som ganske mange raser er.. Ettersom jeg kan huske, så er de heller ikke lavstilt, så..

Om de har dvergvekst i beina vet jeg ikke..

Edit: støtter line der.. Chihuahua'n hjemme er med på reinsdyrjakt feks :)

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Beklager at jeg virker litt meggete nå, men hva ER det med at alle disse småhundene liksom skal framstilles som så himla krevende? De er små - de er som regel lette å håndtere - de kan sikkert være ak

Ja, det er nå en ting, jeg stusser også over at det virker som selskapshundene ikke trenger et minimum av fysisk og mental stimuli? LItt sånn, "Åja, 3 * 10-30 min om dagen? Da bør du se på selskapsr

Bare for å gjøre en ting klart - alle hunder kan være med på skikkelige turer i skog og mark, men de må ha kondisjonen inne.

Men det er jo ikke fordi beina er korte, men fordi hunden skal være rektangulær, noe som ganske mange raser er.. Ettersom jeg kan huske, så er de heller ikke lavstilt, så..

Om de har dvergvekst i beina vet jeg ikke..

Edit: støtter line der.. Chihuahua'n hjemme er med på reinsdyrjakt feks :)

Nå skreiv jeg ikke dette fordi jeg ikke syns hun skal ha en tibbe, for all del, tror tibben passer utmerket. :)

Men jeg syns de er korte i beina og tenkte dvergvekst ettersom de skal ha lett buet underarm. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av erfaring gjerne avhengig av både dagsform hos bikkje og eier, vær og sesong. I så stor grad som mulig vil hunden bli luftet uten bånd, så den kan få løpt ifra seg litt. Jeg satser på at vi har hage når vi bestemmer oss for å kjøpe hund også, slik at den kan få litt stimuli på den måten i tillegg.

Det er svært sjelden en HUNDS dagsform er begrensende for hvor lang tur den vil ha, altså :). Forøvrig er ikke hagelufting veldig stimulerende for en hund - da må den aktiviseres med noe mer kreativt, for bare sånn hagelufting lager veldig fort en gneldrebikkje som bjeffer på alt som går forbi.

Det er en av rasene jeg vurderer, men igjen, typen syns den er "stygg" (han vil egentlig bare ha mops, men jeg nekter). Har du noe erfaring med aktivitetsnivået til rasen?

Hva med en bostonterrier (det er ingen terrier, men hører til selskapshundgruppen). Litt mer atletisk enn mops.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 3 * 10-30 min høres veldig lite ut uansett rase. Alle hunder skal få nok psykisk stimuli til å trives (og det kan den gjerne få hjemme altså, men å oppleve miljøer ute, bruke nesa si, legge gjen spor, ja, rett og slett gjøre hundeting, tror jeg er viktig) og nok fysisk stimuli til å kunne leve i en sunn og sterk kropp i mange år. Om dere legger lista på den lengste daglige turen på 30 min pluss, da tror jeg hunden fort kan stryke på det andre punktet og også kanskje på det første? Jeg vet ikke, det er mulig folk klarer det.

Jeg synes en hund bør få en hovedtur på dagen på minst en time, uavhengig av rase. Og ellers doturer på 10-20 min ved behov. Det er mitt personlige minimum iallfall, selv om jeg glatt innrømmer at jeg noen dager bryter mine egne regler. Men jeg synes ikke jeg legger lista for høyt, tvert imot anser jeg meg selv som en ganske lat hundeeier.

Så, helt ærlig, jeg vet ikke helt om jeg er komfortabel med å anbefale hund innenfor disse parameterene, og derfor heller ingen rase. Prat litt sammen for å se om dere kan gi hunden litt mer enn det du har skissert her, og det er et helt annet scenario føler jeg.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skreiv jeg ikke dette fordi jeg ikke syns hun skal ha en tibbe, for all del, tror tibben passer utmerket. :)

Men jeg syns de er korte i beina og tenkte dvergvekst ettersom de skal ha lett buet underarm. Noen som vet?

Men buet underarm handler vel litt om hvordan brystkassen er også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg vel ikke 2-3 turer på 10 min hver, men morgenturen blir nok litt kort noen dager, ettermiddagsturen vil nok alltid bli den lengste, altså 30+ min, og kveldsturen er av erfaring gjerne avhengig av både dagsform hos bikkje og eier, vær og sesong. I så stor grad som mulig vil hunden bli luftet uten bånd, så den kan få løpt ifra seg litt. Jeg satser på at vi har hage når vi bestemmer oss for å kjøpe hund også, slik at den kan få litt stimuli på den måten i tillegg.

Det er fortsatt ikke veldig mye, etter min personlige mening, vi har også dager hvor vi knapt er utom døra, men det er sjeldent og vi er mye på tur ellers. Hagelufting er ikke spesielt stimulerende med mindre du er med bikkja ut og finner på noe gøy, kaste ball, trene triks, etc. Men hage er selvfølgelig et fint suplement. Ville iallefall ikke sett på noe annet enn selskapsrasene, men selv de liker og være ute og oppleve verden. Jeg synes 45-60 min er minimum pr dag på tur generellt sett og har man en liten hund så trenger man jo ikke gå så raskt eller langt som om man har en større en, men uansett fortjener de og få ut og lufte seg skikkelig. Med en slik hverdag ville jeg iallefall ikke sett på noe annet enn en liten selskapshund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig når det gjelder spisshundene :cry:

Er redd DSG krever litt mer enn vi kan tilby på mosjonsfronten, det er såvidt jeg har forstått en terrierbasert rase?

Har 2 DSG selv, og kjenne de ikke igjen i det du nevner i at de er terrierbasserte.

Men jeg er forsåvidt enig i at de nok vil trives bedre med mer aktivitet enn det du beskriver i innleggene dine, så sånn sett ville jeg nok sett på andre raser før DSG.

For å si det sånn, så passer nok shibaen min vel så bra inn i livet ditt... :)

Men han er muligens ikke veldig typisk i sin åpne og omgjengelige væremåte mot både folk og andre hunder.

Hundene er jo som oss, forskjellige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund kanskje?

Spisshundene er fine, men de fleste stryker vell på et eller flere punkter på listen deres, dessverre.

Dsg er relatert til terrier, og har jaktinstinkt.

Ellers vil jeg si at de oppfyller kriteriene ganske bra. Det er mange dsg med god innkalling, og de er ikke på langt nær så stri som lignende terriere. De er lettlærte og tilpasningsdyktige, og krever ikke voldsomt mye egentlig. Til lp og agility på hobbybasis vil jeg si det er en flott hund.

Ellers vil jeg faktisk slå et slag for finsk lapphund her. Er jo en gjeterhund, om ikke de med mest gjeterinstinkt. Morsomme å trene med. Det eneste kan være at de kan ha litt lyd (noe trenbart, men disposisjonen er jo der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere hunder som ikke får mer enn 30 min tur til sammen på en dag.... Optimalt? nei! En shetland sheepdog fungerer ikke på så lite mosjon, ihvertfall ikke den jeg har. Og den rasen krever også temmelig mye mentalt.

Jeg vil foreslå cocker spaniel, Cavalier (men vært svært nøye med oppdretter og helse), Tibbe, eller en av bichon hundendene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dsg er relatert til terrier, og har jaktinstinkt.

Ellers vil jeg si at de oppfyller kriteriene ganske bra. Det er mange dsg med god innkalling, og de er ikke på langt nær så stri som lignende terriere. De er lettlærte og tilpasningsdyktige, og krever ikke voldsomt mye egentlig. Til lp og agility på hobbybasis vil jeg si det er en flott hund.

Ellers vil jeg faktisk slå et slag for finsk lapphund her. Er jo en gjeterhund, om ikke de med mest gjeterinstinkt. Morsomme å trene med. Det eneste kan være at de kan ha litt lyd (noe trenbart, men disposisjonen er jo der).

Lapphund trenger en del mer aktivitet enn det som skisseres her pluss mange har sterkt jaktinnstinkt og de kan være ganske selvstendige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere skal prøve å se forbi utseende og se på de hunderasene som passer deres livsstil, hvis ikke kan dere ende opp skikkelig frustrerte med en hund som ikke er mer enn pen å se på. Jeg slår et slag for en av bichonene (kan alltids klippes), tibbe, eller whippet :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en tibbe er jo lenger i lengden enn i høyden, og da tenkte jeg kanskje hun mente det også som for korte ben.

Har ikke tibbe dvergvekst i bena?

Jeg er ganske sikker på at tibbe har dvergvekst ja, samme som lhasa apso, beagle, dachs osv. Chondrodystrofi.

At små raser har korte bein er jo en selvfølge, det er hvor korte bein i forhold til lengden på kroppen som er interessant. :P

Sånn egentlig passer vel en mops bra til kriteriene, med unntak av helse. Men leter man godt og er nøye med oppdretter kan man finne hunder som fungerer bra. Samtidig forstår jeg godt om det ikke er noe man vil satse på.

Ellers er jeg veldig enig med det teserere skriver. Utseende er ikke det som er viktig, og når dere får hunden så kommer dere til å syns den er den fineste uansett ;) Andre egenskaper er mye viktigere, og har mer å si enn hvordan hunden ser ut. Dere skal jo leve med hunden i mange år :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare litt forskjellig:

Tibetansk Terrier: jeg syns personlig at denne rasen har for korte bein, og slik jeg kjenner dem (min farmor har en) er de neppe hunder som henger særlig godt med på en jogge-/sykkeltur.

Boston Terrier: en rase jeg kanskje vurderer, men de er litt i overkant inntrykte. Skal se meg om etter oppdrettere med spesielt langsnutede hunder, så kan den være aktuell

Finsk lapphund: nydelige hunder, men milevis unna hva mosjonsbehov gjelder

Tur/mosjon/hage: når jeg sier at hunden skal få stimuli ved å være i hagen, så mener jeg selvfølgelig gjennom lek og aktivisering, ikke at den skal slippes alene ut til jeg syns den kan komme inn igjen. Turene underdriver jeg litt med vilje her, fordi jeg heller vil ha en hund som får for "mye" (mer enn nok) mosjon enn en som blir understimulert. En del av turene på daglig basis vil naturligvis bli lenger enn det jeg har beskrevet, men jeg prøver å understreke at jeg ikke har til å gå flere timeslange turer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg foreslo tibetansk spaniel, ikke terrieren.. Men den er kanskje ikke den beste å sykle me, men ellers så er den undervurdert.. De to jeg kjenner trekker dekk, er ettersøkshunder, er me på jakt, trener lp og agility osv.

Men hvis du ikke finner den perfekte rase.. Kanskje man må heller da lete etter voksne omplasseringshunder?

Sent from my GT-I9100

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er realtistisk at hovedturen blir mer enn 30 min, så tror jeg dere vil slite med de fleste raser som unghunder. Med mindre der trener og aktiviserer endel inne/i hagen.

Nå har jeg litt sansen for DSG, så vil anbefale å titte på dem, fremfor foreksempel bostonterrier. Jeg digger Bostonterrieren også, men de slår meg som betraktelig mer all over the place og minst like krevende som DSG.

Ellers hadde cavalier passet fint, med stort unntak av helsa (man får grei lengde på snuta på endel, og hvertfall lengre enn mange bostons).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller fortelle så nøyaktig som du føler du kan hvordan en dag hos dere antagelig vil se ut og ta med alt du ser for deg, hvor lenge på tur, og alt annet av aktivisering. Det er milevis mellom hoved tur på 30min pluss og timesvis liksom. Man skal være realistisk, men viss 30+ min er det man tenker av tur (bortsett fra ut og tisse ved behov) så ville jeg sett på katt istede.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare 3 DSG og de er AKTIVE.... skikkelige aktive liksom...men det er vel variasjoner innad i rasen.

Hva med å se etter en voksen hund, så slipper dere den slitsomme valpetiden. Sjekk solplassen eller charlottes. no :)

Solplassen har en kjempe koslig side på facebook...ta en kikk da vel :) utrolig masse søte hunder! Det er mange hunder som trenger et nytt godt hjem! ikke alle er problemhunder.... mange er omplassert fordi eier er død, syk, allergisk osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Tibetansk "Terrier"; brainfart. Mente naturligvis spaniel, vet da at terrieren slettes ikke er kortbent.

Vel, ser ut til at vi bør senke på kravene, eller i følge noen av dere, ikke kjøpe hund i det heletatt...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ser ut til at vi bør senke på kravene, eller i følge noen av dere, ikke kjøpe hund i det heletatt...

Tenk deg hvordan det er for hunden da - ut og tisse litt på morran, halvtimes tur på ettermiddagen, ut og tisse litt på kvelden, snuse litt i hagen innimellom. Dvs fort 22 timer liggende på sofaen det. Er dette noe du synes høres ut som et optimalt hundeliv?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...