Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseforslag til student


Runa
 Share

Recommended Posts

Vi er et par tidlig i tjueårene, som planlegger å kjøpe oss hund når tid og økonomi tillater det. Vi har en del krav når det gjelder rasevalg, og av den grunn har det vist seg vanskelig å finne en rase som passer. :hmm:
Litt om oss:
Jeg er for tiden student, og min samboer har en "åtte til fire-jobb". Vi ønsker å ha hunden først og fremst som selskapsdyr, men jeg vil gjerne kunne bruke den til litt lydighet og agility på hobbybasis (ikke nødvendigvis konkurranse).
På fritiden trives vi best med å sitte i sofaen, men det blir en og annen joggetur og besøk hos treningsstudio for min del. Vi passer ikke nødvendigvis inn i kategorien "aktiv livsstil", kanskje heller "sporadisk aktiv, ellers inaktiv livsstil" :P
Vi har som regel bare voksne på besøk, men når det er fremmede folk her vil vi helst slippe å unnskylde en skeptisk hund. Det er også en stor fordel om hunden takler barn greit, da vi har noen slektninger i aldersgruppen 8-15 år.
Jeg er forberedt på å legge en del trening i hunden, både i form av sosialisering og mental trening.
Jeg har fra tidligere noe erfaring med hund, mine foreldre eier en syv år gammel Shibatispe som på ingen måte har vært problemfri. Av den grunn stiller jeg ganske strenge krav til rasens mentalitet (skjønner naturligvis at det ikke er noen garanti for en stabil hund). Min samboer har aldri eid hund før, så det må være rom for at han gjør noen "feil" i starten, uten at hunden blir ødelagt av det.
Hunden vi ønsker oss:
Den må først og fremst være en enkel førstegangshund, som er trygg og imøtekommende mot fremmede, og stabil og tilspasningdyktig når ting foregår rundt den. Vi ønsker ikke at rasen skal være kjent for aggresjon mot andre hunder, og dess mindre jaktinstinkt dess bedre.