Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseforslag til student


Runa
 Share

Recommended Posts

Vi er et par tidlig i tjueårene, som planlegger å kjøpe oss hund når tid og økonomi tillater det. Vi har en del krav når det gjelder rasevalg, og av den grunn har det vist seg vanskelig å finne en rase som passer. :hmm:
Litt om oss:
Jeg er for tiden student, og min samboer har en "åtte til fire-jobb". Vi ønsker å ha hunden først og fremst som selskapsdyr, men jeg vil gjerne kunne bruke den til litt lydighet og agility på hobbybasis (ikke nødvendigvis konkurranse).
På fritiden trives vi best med å sitte i sofaen, men det blir en og annen joggetur og besøk hos treningsstudio for min del. Vi passer ikke nødvendigvis inn i kategorien "aktiv livsstil", kanskje heller "sporadisk aktiv, ellers inaktiv livsstil" :P
Vi har som regel bare voksne på besøk, men når det er fremmede folk her vil vi helst slippe å unnskylde en skeptisk hund. Det er også en stor fordel om hunden takler barn greit, da vi har noen slektninger i aldersgruppen 8-15 år.
Jeg er forberedt på å legge en del trening i hunden, både i form av sosialisering og mental trening.
Jeg har fra tidligere noe erfaring med hund, mine foreldre eier en syv år gammel Shibatispe som på ingen måte har vært problemfri. Av den grunn stiller jeg ganske strenge krav til rasens mentalitet (skjønner naturligvis at det ikke er noen garanti for en stabil hund). Min samboer har aldri eid hund før, så det må være rom for at han gjør noen "feil" i starten, uten at hunden blir ødelagt av det.
Hunden vi ønsker oss:
Den må først og fremst være en enkel førstegangshund, som er trygg og imøtekommende mot fremmede, og stabil og tilspasningdyktig når ting foregår rundt den. Vi ønsker ikke at rasen skal være kjent for aggresjon mot andre hunder, og dess mindre jaktinstinkt dess bedre.
Innendørs vil vi gjerne at den skal være en kosehund som tar livet med ro, og som er godt tilpasset leilighetslivet. Utendørs bør den være litt allsidig, de fleste dager vil den få 2-3 småturer, mens den noen ganger vil bli tatt med på lengre turer i skog og fjell, samt joggeturer. Den skal ikke brukes til kløvbæring eller trekk.
Alt i alt ønsker vi en stressfri, sosial og mentalt stabil familiehund.
Kravliste:
  • Størrelse: høyde er uviktig, men den bør ikke veie mer enn ca. 25 kg
  • Pels: gjerne kort eller middels, ikke krøllete eller stri. 1-2 runder med pelsstell i uka er OK
  • Må være en sunn rase, ingen veldig utbredte arvelige sykdommer
  • Må ha funksjonelt eksteriør: ikke inntrykt snute, veldig korte bein eller mye løshud
  • Helst ikke terrier eller mynderase
  • Ikke raser som er kjent for stress, skepsis mot fremmede eller aggresjon mot hunder
  • Bør være en rase som passer for førstegangseiere: tilpasningsdyktig, godt gemytt, lettrent
  • Helst ikke for mye "urhund"/veldig primitive raser
  • Så lite jaktinstinkt som mulig
  • Må kunne trives i leilighet

I tillegg er vi er svake for spisshunder og andre raser med stående ører :ahappy:

Håper det er noen der ute som kan komme med en anbefaling, føler jeg har vært gjennom hundrevis av raser uten å finne en som passer... Alle forslag mottas med takk! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Beklager at jeg virker litt meggete nå, men hva ER det med at alle disse småhundene liksom skal framstilles som så himla krevende? De er små - de er som regel lette å håndtere - de kan sikkert være ak

Ja, det er nå en ting, jeg stusser også over at det virker som selskapshundene ikke trenger et minimum av fysisk og mental stimuli? LItt sånn, "Åja, 3 * 10-30 min om dagen? Da bør du se på selskapsr

Bare for å gjøre en ting klart - alle hunder kan være med på skikkelige turer i skog og mark, men de må ha kondisjonen inne.

Dansk svensk gårdshund kanskje?

Spisshundene er fine, men de fleste stryker vell på et eller flere punkter på listen deres, dessverre.

Ja, enig når det gjelder spisshundene :cry:

Er redd DSG krever litt mer enn vi kan tilby på mosjonsfronten, det er såvidt jeg har forstått en terrierbasert rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i grunnen gitt en beskrivelse av labradortispa mi. :) Det som kanskje trekker ned mest der er at man bør være litt obs på helsa.

Laben blir nok litt i overkant hva gjelder størrelse, dessverre. Vi har allerede bestemt oss for hannhund, og de kan vel veie helt opp i 40 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laben blir nok litt i overkant hva gjelder størrelse, dessverre. Vi har allerede bestemt oss for hannhund, og de kan vel veie helt opp i 40 kg...

Ok. :) De kan fort bli nokså store ja, men 40 kg hørtes drøyt (= usunt) ut. Tispa mi veier 25 kg nå og er for tiden litt rund i kantene. Men labrador-hanner er kanskje ikke alltid det man helst vil ha uansett, det er en del hyperseksualitet der.

Uansett ville jeg sett litt på gruppe 8-hundene jeg, altså. De er i det store og hele temmelig trygge, sosiale og tilpasningsdyktige hunder. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig når det gjelder spisshundene :cry:

Er redd DSG krever litt mer enn vi kan tilby på mosjonsfronten, det er såvidt jeg har forstått en terrierbasert rase?

Da tror jeg du får forklare litt mer nøyaktig hvordan du ser for deg en normal dag med hund. DSG er ikke veldig kravstor, og ikke noe jeg ville ha sammenlignet med en terrier. Men klart noe må de jo ha, det må jo alle ha. Om ikke for og bli gode brukshunder så for og få ut og oppleve litt annet enn insiden av en leilighet og få litt stimuli, både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du får forklare litt mer nøyaktig hvordan du ser for deg en normal dag med hund. DSG er ikke veldig kravstor, og ikke noe jeg ville ha sammenlignet med en terrier. Men klart noe må de jo ha, det må jo alle ha. Om ikke for og bli gode brukshunder så for og få ut og oppleve litt annet enn insiden av en leilighet og få litt stimuli, både fysisk og psykisk.

Jeg regner med hunden vil få 2-3 turer om dag, 10-30 min per tur, noen ganger lenger. Ser for meg at en DSG ville ha behov for mer, men dersom den ikke er så "terrierete" som den ser ut, så har du sikkert rett. Min erfaring med terriere er at de alltid har veldig mye energi, inne som ute, og at de fort kan bli slitsomme hunder dersom de ikke får kjørt seg relativt ofte i løpet av en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais? Inntrykk av at de er glade, vennlige og sosiale hunder. Lettlærte og "med på alt". Men de har lang røytefri pels, så er mye pelsstell om du skal ha den pelset. Men du kan klippe ned, og i såfall tror jeg det vil passe med pelskriteriene dine.

Min bror har en rase med samme type pels, som de klipper ned, og det er ikke mye pelsstell da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med hunden vil få 2-3 turer om dag, 10-30 min per tur, noen ganger lenger. Ser for meg at en DSG ville ha behov for mer, men dersom den ikke er så "terrierete" som den ser ut, så har du sikkert rett. Min erfaring med terriere er at de alltid har veldig mye energi, inne som ute, og at de fort kan bli slitsomme hunder dersom de ikke får kjørt seg relativt ofte i løpet av en dag...

Det er vanskelig og få noe serlig ut av den beskrivelsen. 2-3 ganger 10 min er jo ingenting, og ikke noe jeg ville anbefalt noen hund til, mens 2-3 ganger 30 min begynner og bli greit, litt ettersom hva man faktisk gjør på den tiden man er ute.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig og få noe serlig ut av den beskrivelsen. 2-3 ganger 10 min er jo ingenting, og ikke noe jeg ville anbefalt noen hund til, mens 2-3 ganger 30 min begynner og bli greit, litt ettersom hva man faktisk gjør på den tiden man er ute.

Nå mente jeg vel ikke 2-3 turer på 10 min hver, men morgenturen blir nok litt kort noen dager, ettermiddagsturen vil nok alltid bli den lengste, altså 30+ min, og kveldsturen er av erfaring gjerne avhengig av både dagsform hos bikkje og eier, vær og sesong. I så stor grad som mulig vil hunden bli luftet uten bånd, så den kan få løpt ifra seg litt. Jeg satser på at vi har hage når vi bestemmer oss for å kjøpe hund også, slik at den kan få litt stimuli på den måten i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais? Inntrykk av at de er glade, vennlige og sosiale hunder. Lettlærte og "med på alt". Men de har lang røytefri pels, så er mye pelsstell om du skal ha den pelset. Men du kan klippe ned, og i såfall tror jeg det vil passe med pelskriteriene dine.

Min bror har en rase med samme type pels, som de klipper ned, og det er ikke mye pelsstell da.

Kjenner jeg typen min rett kommer han til å si nei tvert, han er på ingen måte begeistret for "Bichon-looken" :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av rasene jeg vurderer, men igjen, typen syns den er "stygg" (han vil egentlig bare ha mops, men jeg nekter). Har du noe erfaring med aktivitetsnivået til rasen?

Ikke egentlig. Mitt inntrykk er at dette er hunder som kan trives godt på lange fjellturer, men også i sofakroken. Har bare kjent en pappilon personlig, og den var en veldig herlig hund i alle fall. Fantes ikke kravstor, og var derfor fornøyd med korte lufteturer hver dag, samtidig som den gjerne ble med på langturer, sykkelturer, fjellturer, rideturer etc når det en sjelden gang var aktuelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å finne hunder som passer til alle kravene dine, de fleste ryker på minst ett av punktene. Men har du sett på den andre rasen som "alle" foreslår i rasetråder, shetland sheepdog?

Ja, det er også en av rasene jeg vurderer. Har inntrykk av de kan være litt skeptiske av seg, og da blir jeg veldig bekymret. Har bare kjent to, en av dem ble avlivet i ung alder fordi han var livredd for alt :no: Han hadde riktignok ikke fått særlig oppfølgning på noe som helst vis, men dog. Den andre er en litt tilbakeholden kar som helst holder seg til seg og sine. Rasetypisk, eller tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo korte ben da.

Men blir litt vanskelig å finne en rase som passer absolutt alle kriteriene på listen.

Når de sto "funksjonelt ekstriør" og "ikke for korte bein", så antok jeg at hun mente overdrevent korte bein (mot ekstremt)..

En tibbe er absolutt funksjonell.. En liten rase har jo korte bein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de sto "funksjonelt ekstriør" og "ikke for korte bein", så antok jeg at hun mente overdrevent korte bein (mot ekstremt)..

En tibbe er absolutt funksjonell.. En liten rase har jo korte bein..

Men en tibbe er jo lenger i lengden enn i høyden, og da tenkte jeg kanskje hun mente det også som for korte ben.

Har ikke tibbe dvergvekst i bena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...