Gå til innhold
Hundesonen.no

Thargelion sitt første kull, groenendael


Carina
 Share

Recommended Posts

  • Svar 272
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har hatt besøk samt at været har vært crappy, meeen har tatt litt nye bilder i dag som jeg håper jeg skal få lagt ut. I mens så vil jeg bare vise dere den nye mannen i mitt liv. Det kom en eneste h

Hei! Ja, nå begynner de å bli store, de er 10,5 mnd gamle. De vil stort sett være ferdigvokst i høyden nå, bortsett fra det som eventuelt kommer fordi de legger seg ut. De har fått seg flotte hjem, m

Er det ingen andre enn meg som er forundret over at en hund kan gå fra å være en groenendael til å bli en flat bare ved å få seg et ligg?

Posted Images

Ja, jeg synes det er kjempefint med den farta og intensiteten uten at det gaules hele veien. Takk for fine kommentarer om hunden, synes det er en bra hund ut i fra hva jeg har sett selv og det eier forteller. :) Veldig kjekt med eiere som filmer ogsaa, kult aa se. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Minuet flytta til en sonis, og der tror jeg hun har det veldig, veldig godt. :wub: Hun er også røntget og øyenlyst. Dessverre fant veterinær en bitteliten påleiring i ryggen, men håper for Minuet, nå kalt Tesla, og Christine sin del at med forebygging etc så forblir det sånn så lenge som mulig. Ellers var det prikkfritt, A på hofter, A på albuer og øyenlyst uten anmerkninger.

Mine to skal røntges neste uke, så håper vi resten følger på. I USA får de ikke offisielt resultat før fylte 2 år, så Cantata må vi nok vente med. Hadde tenkt å ta MH i mai, men den ble avlyst, så det må bli til høsten i stedet. 4 av valpene er påmeldt da, så det blir kjekt. 2 igjen i Norge som ikke er meldt på enda, får håpe vi får dratt de med og.

Så har første "valp" vært på banen, ingen overraskelse kanskje at det var Kirma (Sonata) som ble først ut. Hun har i dag debutert i lydighet klasse 1, med 194,5 poeng (av maks 200). Valpekjøper skryter masse av Kirma, så det er veldig kjekt å høre.

Å guri så stolt man føler seg når man har laget en valp som er akkurat slik valpekjøper ønsket seg og håpte at den skulle være, og at de fungerer så flott sammen og allerede har et så godt resultat. :icon_cry::wub::D Så snakker vi ikke om at jeg nå føler meg lysår bak med mine egne. :whistle:

140503-02.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt at belgere ikke har vært noe "fine" pga den manglende stoppen, men dine belgiske fårehunder er jo rett og slett nydelige @Carina De ser jo ut som ordentlig vakre hunder, til den grad at jeg godt kunne hatt en sånn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt at belgere ikke har vært noe "fine" pga den manglende stoppen, men dine belgiske fårehunder er jo rett og slett nydelige @Carina De ser jo ut som ordentlig vakre hunder, til den grad at jeg godt kunne hatt en sånn :wub:

sist jeg sjekket rasestandaren så skulle de faktisk ha stopp. Men den har blitt litt borte hos enkelte på veien :aww:

Så gøy med slike resultater @Carina!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nå nærmer A-kullet mitt seg 1,5 år med stormskritt. Flere av de har gjort helsetester og det ser fint ut så langt. To av de har ikke gjort tester og den i USA må vente til 2 år, det er så gamle de må være for å få offisielle resultater. Resten ser slik ut:

Adagio A av Thargelion, Aron, HD A, AA A, rygg røntget fri.
Serenade A av Thargelion, Flis, HD B, AA A, rygg røntget fri. Hun har ellers kutta foten sin, det er nå stort sett grodd, og hun har knust ei fortann antageligvis i jakt etter ball som vi har vært hos veterinær og trukket. Den bikkja er spinn gæren.
Prelude A av Thargelion, Fix, HD A, AA A, rygg røntget fri.
Sonata A av Thargelion, Kirma, HD A, ED 0, skuldre, knær og rygg også uten anmerkning.
Minuet A av Thargelion, HD A, AA A, dessverre med en bitteliten forkalkning i ryggen som nevnt tidligere i tråden.


Aron beholdte jeg, og jeg er fortsatt kvalmt forelsket. Gleder meg til vi blir ferdig med flytting og at jeg blir i bedre form så vi kan virkelig begynne å trene. Han er så vanvittig lettjobbet. Og en stor kosegris. Mamma sin flotte gutt.

Yo7RJ8W.jpg

-----------------------------

Serenade.. hva skal man si om denne? Som allerede nevnt, hun er sprø, rett og slett. Jeg digger henne grenseløst, og som med Aron gleder jeg meg til å være i stand til å trene henne slik hun fortjener.

3v0sY8b.jpg

-----------------------------

Fix treffer jeg nå og da. Utrolig trivelig og veldig arbeidsvillig hund. Hun og eieren jobber med lydighet, bruks og trener mot å bli redningshund. Blir nok å se mer av de etterhvert vil jeg tro, de er veldig flinke. Dette bildet er litt gammelt, men må bare dele. Hun kosentrerer seg veldig og ser passe rar ut, men bildet er morsomt så deler likevel hehe.

6fPj1zs.jpg

Fra i sommer da vi trente feltsøk. Utrolig søkslyst på henne, og hun gir aldri opp.

Fin iver ut
eu3K5t1.jpg

TrmLSoV.jpg

Fin innsitt med gjenstanden
ofHmzTN.jpg

Og belønning
IUVYgf3.jpg

-----------------------------

De to som gikk til familier får jeg mindre oppdateringer/svar fra, spesielt ene. Man får håpe intet nytt er godt nytt. Jeg fikk ettårsbilder av Aria, de er kjempefornøyde med henne og synes hun er en snill og god hund.

RiHSynT.jpg

-----------------------------

Cantata "Radha" trener gjeting, noe som visst går bra, og planen er å starte på prøver etterhvert. Hun har visst blitt ei røslig dame, omtrent på maksgrensa for tisper nå. Eier skryter veldig av hennes stødige og sosiale vesen, så det er kjekt å høre. Det letes etter hannhunder til henne, om hun holder seg frisk og består helsetester så blir det nok valper etterhvert. Men det er frem i tid og som sagt enda fortsatt en del som skal klaffe.

Har vært litt lite bilder i det siste, men stjal et fra facebook, hehe.
5nwJbHQ.jpg

-----------------------------

Sonata har fått nok en førstepremie i lydighet. 188 komma et eller annet poeng på finsk mesterskap i lydighet. Eier var ikke helt fornøyd med prestasjonen deres akkurat den gangen, men det holdt til en 15. plass av 67 startende hunder. Må si at som oppdretter gjør det meg stolt selv om de ikke var fornøyd. En urutinert, ung hund, med bare en konkurranse under beltet fra før. De trener også agility og rundering. Eier skryter masse av Kirma og sier hun føler det var meningen at akkurat Kirma skulle bli hennes.

cveokk9.jpg

ZJOBQXu.jpg

BxrSClk.jpg

-----------------------------

Tesla trener agility og er ellers aktiv og det virker som hun trives med det. Får mange gode tilbakemeldinger fra Christine, og det er jeg kjempeglad for.

Bildet er lånt av Kristin Høyem, med tillatelse. :)

Pu5aiul.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er utrooolig vakre :-D Kunne jeg fått en slik groendael med håndterbar pels så hadde jeg seriøst vurdert en altså :-D De er bare utrolig lekre!! Du har ikke lyst til å legge ut flere bilder av han du beholdt?

hvordan er det med disse på utstilling? Får de det de trenger til lydighetchampionat? (gulsløyfe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er utrooolig vakre :-D Kunne jeg fått en slik groendael med håndterbar pels så hadde jeg seriøst vurdert en altså :-D De er bare utrolig lekre! Du har ikke lyst til å legge ut flere bilder av han du beholdt?

hvordan er det med disse på utstilling? Får de det de trenger til lydighetchampionat? (gulsløyfe)

Spørs hvor mye bilder det blir akkurat nå, jeg flytter om mindre enn 2 uker så har mye å henge fingrene i nå. :P Men senere blir det nok bildespam.

De fleste her vil ikke ha noe problem med å få en gulfsløyfe, evt er det 1-2 som kanskje hadde måttet stille noen ganger for å få det til. Med Minuet/Tesla så er jeg litt usikker da hun har en ganske durabelig haleknekk. Jeg vet ikke helt hvordan en dommer ville reagert på det, selv om det ikke skal være en diskvalifiserende feil.

De er så fine hele gjengen :heart: Jeg er veldig spent på hva dere kommer til å trene over dammen jeg :D

Tusen takk! Ja, jeg er og spent på det, hehe. Kjenner jo ikke til hva som finnes av muligheter i området, men driver og sjekker litt ut nå og da. Har veldig lyst til å prøve mondioring med Aron/Ida, agility med Flis - det tror jeg hun hadde vært perfekt til, og nosework samt frisbeekonkurranser med Hawannah/alle. Hawannah har vel stort sett blitt mannen sin hund så blir litt opp til han også når det gjelder henne. Noe skal vi nok finne på. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal du ha flere kull på Ida? :-)

Det er litt komplisert. Det er veldig rare regler her i USA fordi tervueren og groenendael har hver sin raseklubb, og de samarbeider ikke. Det bor en tervuerenvalp fra Ida sitt første kull her, og hvis jeg registrerer Ida, så mister denne papirene sine rett og slett. Hvis man importerer terv fra groen foreldre så er det greit, men terver her født i groenendaelkull er groenendael - bare at de er røde.. Det er rimelig teite regler. Jeg har lyst til å ha et kull til på henne, men jeg kan ikke registrere henne. Kanskje om jeg finner noen å samarbeide med i Canada eller noe. Uansett har jeg Flis, så hvis hun og søsknene holder seg friske, så blir det muligens valper på henne i 2016.

De er så flotte altså!

Tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...