Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordeler/ulemper med å ha raseklubbside på facebook!


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Ser nå at det pågår en liten diskusjon om dette noe i klubben min og jeg tenker som så at en slik side vil være veldig bra ettersom den er åpen for alle som vil vite mer om rasen, men ikke alle er enige i den. Er det noen som kan komme på fordeler/ulemper ved å ha en raseklubbside på facebook!

Her er noen eksempler på raseklubber på facebook:

Norsk boxerklubb

Norsk Breton Klubb

Norsk Chinese Crested Klubb

Norsk Yorkshire Terrier Klubb

Jeg tenker at fordelene må jo være at man kan lese om rasen, få et lite innsyn i rasen mtp bilder, få vite om utstillinger og andre arrangment raseklubben har, få informasjon etter utstillinger i form av mestvinnende hund o.l, informasjon som alikevel vil bli lagt på hjemmesiden, men en smule letter tilgjengelig for slike som meg som aldri sjekker hjemmesiden ;)

Og jeg må faktisk være så dum at jeg ser ingen ulemper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen ulemper så lenge man er flink å oppdatere og holde litt liv i den.

Vi lagde en i høst for Munsterlanderklubben, og for min del har det vært mye lettere å holde seg oppdatert. Nettsiden vår for rasen er crappy og vanskelig å finne frem på, derfor syntes jeg det er kjekt at man poster oppdateringer på FB. F.eks. om det er lagt til en nytt kurs, samling, osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det pågår en liten diskusjon om dette noe i klubben min og jeg tenker som så at en slik side vil være veldig bra ettersom den er åpen for alle som vil vite mer om rasen, men ikke alle er enige i den. Er det noen som kan komme på fordeler/ulemper ved å ha en raseklubbside på facebook!

Her er noen eksempler på raseklubber på facebook:

Norsk boxerklubb

Norsk Breton Klubb

Norsk Chinese Crested Klubb

Norsk Yorkshire Terrier Klubb

Jeg tenker at fordelene må jo være at man kan lese om rasen, få et lite innsyn i rasen mtp bilder, få vite om utstillinger og andre arrangment raseklubben har, få informasjon etter utstillinger i form av mestvinnende hund o.l, informasjon som alikevel vil bli lagt på hjemmesiden, men en smule letter tilgjengelig for slike som meg som aldri sjekker hjemmesiden ;)

Og jeg må faktisk være så dum at jeg ser ingen ulemper!

Jeg synes ikke FB-sider bør være en erstatning for en skikkelig webside som presenterer rasen på en ordenlig måte. Det er langt mer oversiktlig med en god webside enn det rotet det fort blir på en FB-side, der også mye informasjon forsvinner etterhvert som tiden går. MEN - den kan være et bra supplement som en hurtiginfo til medlemmene, men den kan aldri erstatte en webside, synes jeg.

Ulempen er jo også - om man åpner den for alle - at enkelte kan benytte seg av sjansen til å legge ut sine egne kull, enten de er godkjente eller ikke og dermed må noen i klubben hele tiden passe på og fjerne slike annonser. Det blir også fort sånn at noen promoterer sine venner med hilsener, gratulasjoner etc - og en bevisst utelatelse av andres gode resultater - om du skjønner hva jeg mener.

Briardklubben har en egen, lukket, side for medlemmer i klubben. Den fungerer vel mest som informasjonsside om hva som skal foregå - jeg har lagt ut resultater fra årskonkurranser etc, men det har helt klart gått litt på bekostning av klubbens web-sider som ikke blir oppdatert så ofte som FB-sidene (fordi her kan folk legge inn ting selv, det kan de jo ikke på web-sidene).

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En facebookside med informasjon om rasen er sikkert fint. Raseklubbside? Neitakk. Selv er jeg ikke på facebook, og er ikke interessert i at bilder eller informasjon om meg og mine hunder er der. Regner med at folk flest kjenner til at facebook tar rettighetene på alle bildene der...

Det er faktisk stadig flere som ikke er på facebook, og jeg synes det er synd om man skal utelukke de som ikke er der fra aktiviteter o.l. fordi ting postes på facebook og ikke på en ordentlig nettside.

Om det er en stor klubb med aktive medlemmer kan man også ende med en god del trafikk og postinger på sidene. Nå har jeg ikke helt kontroll på hvordan dette er regulert i facebook, men man risikerer da en del mer og mindre useriøs støy i forhold til raseklubben og rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Facebook (ja, det er sant) og ikke har jeg noen umiddelbare planer om det heller så for min del synes jeg det er vel mye fokus på at alt skal være på Facebook (naturlig nok). Men jeg synes at det er viktig med en god website som er oversiktlig og oppdatert, forstår egentlig ikke helt hvorfor alt på død og liv skal være på Facebook i tilegg, men det er vel kanskje ikke så rart siden jeg selv ikke er en del av det og kjenner alle eventuelle funksjoner og fordeler :icon_redface:

Mao er min kommentar sikkert helt ubrukelig og irrelevant for de fleste :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange fordeler og egentlig ikke andre ulemper enn at det bør være en moderator eller to som kan holde ro og orden om nødvendig. Ellers så er det jo bare og sette opp noen regler og ha en lukket gruppe slik at folk må få godkjennelse for og være med, da kan man i verste fall stenge ute folk som ikke klarer og oppføre seg selv om de har fått advarsler tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig avhengig av om det er en gruppe eller side, og om det er gruppe om den er åpen eller lukket og om bare admin kan poste eller alle. Snuserklubben sin gruppe er åpen for alle (men man kan ikke legge seg selv til gruppen, må søke) og alle kan poste. Vi har hatt mye bråk der, fordi mange har syntes det har vært betimelig å ta skittentøysvasken på gruppa - og dette er helt klart en ulempe. Men vi har vurdert det dithen at vi heller tar det bråket og rydder litt når det går over stokk og sten fordi takhøyde er verdsatt i klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverklubben og mange lokalavdelinger har sin egen SIDE - den skal brukes som påminnelser og linking til artikler som ligger på hjemmesiden. Altså ingen erstaning, kun supplement.

Vi har også en egen Flat GRUPPE, hovedsakelig som en resultatservice, mer inkluderende og enklere med poster der enn på noen sine profiler slik at man må være venn med vedkommende for å få vite. For tiden er det mange "gamle travere" som deler sine bilder av stjerner fra 80 tallet - kjempe spennende! :)

Felles for begge er at folk kan skrive og bidra, men alt skal være sakelig, og personangrep godtas ikke.

Og det er det negative, folk som tar seg friheter, men de finnes stort sett uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede nevnt, men en stor ulempe er at drittslenging (mobbing) er meget lettvint! Dette var nylig tilfelle på myndeklubbens FB-side. Ikke bra.. Men koselig med et såpass åpent fora, posting av bilder, info osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppebeskrivelsen jeg lagde da jeg opprettet Flat siden:

"XX er en side for oss som har, er interessert i eller vurderer å få oss Flatcoated Retriever.


Siden er først og fremst ment som en resultatservice for rasen (utstilling, jakt, lp m.m), men også diskusjoner rundt annet som angår den flotte rasen vår. Dette er ment som en side for informasjon og meningsutveksling på et saklig nivå med en god tone, personangrep aksepteres ikke.

Post gjerne egne resultater, men det er et minimumskrav å få med BIR/BIM og CERT fra den aktuelle utstillingen.
Samme med jakt, post gjerne egne resultater, men få med 1.premier ovs.
(Dette gjelder "første-poster", i kommentarfeltet under kan naturligvis folk komme med "øvrige" resultater eller komplementeringer om ønskelig)

Det er ønskelig med en aktiv side, men bruken av diverse situasjonsbilder bør relateres til nylige hendelser flere personer har deltatt på og som kan ha allmenn interesse. Post gjerne bilder av BIR, BIM, CERT-vinner, BIS-vinner, Prøve-vinner m.m og bilder utover dette sees helst at bilder postes på egne sider.

Det er opprettet noen ulike album, post gjerne bilder rett i "korrekt" album om mulig slik at folk lettere kan finne igjen bildene senere. Dette gjør du ved å klikke deg inn på riktig album og deretter velger "legg til bilder"

Nøytral annonsering for ulike arrangement for Flatcoats/Retrievere er naturligvis tillatt.

Dette er noen regler tiltenkt som en rettesnor for en oversiktlig og trivelig gruppe for alle :-)"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott. Det er en fin måte å gjøre folk klar over at rasen har en klubb osv, ikke minst et fint sted å spørre om man lurer på noe om rasen det anngår :) . Men man må gjøre det klart, at det å være medlem i FB gruppen, ikke betyr det samme som å være medlem i klubben.

Det med drittkasting skjer uansett, og er det ikke på nett, så er det over en kaffekopp.

Men jeg er mer for at raseklubber heller burde ha et diskusjons forum, enn en FB side. Ene og alene fordi jeg tror det er en mye større jobb å holde det oppdatert og ryddig på facebook, enn på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg titter jo på FL som potensiell rase nr to, og ble overrasket over å ikke finne noen aktiv FL-gruppe på facebook. Jeg synes det er gull for folk som titter på en rase, men ikke har den selv. Er medlem av facebook-grupper for tre raser, og har i hvert fall ikke opplevd krangling eller drittslenging på noen av de. Men årvåkne moderatorer er sikkert et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg titter jo på FL som potensiell rase nr to, og ble overrasket over å ikke finne noen aktiv FL-gruppe på facebook. Jeg synes det er gull for folk som titter på en rase, men ikke har den selv. Er medlem av facebook-grupper for tre raser, og har i hvert fall ikke opplevd krangling eller drittslenging på noen av de. Men årvåkne moderatorer er sikkert et must!

Det er flere veldig aktive grupper jo, er selv medlem i tre for finsk lapphund og en for alle tre rasene, pluss en for avlshanner :) Kun en av de er lukket (sånn at man må bevise at man eier FL for å bli medlem. De resterende er åpne for de som vurderer rasen også). Det er en side også, men den er lite aktiv. Kan sende deg linkene til de åpne om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere veldig aktive grupper jo, er selv medlem i tre for finsk lapphund og en for alle tre rasene, pluss en for avlshanner :) Kun en av de er lukket (sånn at man må bevise at man eier FL for å bli medlem. De resterende er åpne for de som vurderer rasen også). Det er en side også, men den er lite aktiv. Kan sende deg linkene til de åpne om du vil :)

Ja, gjerne :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er jo også - om man åpner den for alle - at enkelte kan benytte seg av sjansen til å legge ut sine egne kull, enten de er godkjente eller ikke og dermed må noen i klubben hele tiden passe på og fjerne slike annonser. Det blir også fort sånn at noen promoterer sine venner med hilsener, gratulasjoner etc - og en bevisst utelatelse av andres gode resultater - om du skjønner hva jeg mener.

Men det er lett som en plett, å gjøre slik at innstillingene til gruppen ikke tillater noen innlegg, før de er blitt godkjent av en administrator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rasegrupper synes jeg er helt topp. Ville heller hatt det enn en klubbside. Jeg har laget en for min region, men savner egentlig en for landet, slik de har i Danmark, Sverie og andre land... Der medlemmene legger ut bilder, julekort, spørsmål og gode råd.

Men en side for klubben? Jeg vet ikke. Vi har det for vår rase, men det er lite aktivitet.

Det er liksom ikke en side der man hverken spør om noe eller legger ut f.eks bilder eller innlegg. Alle innlegg forsvinner på sidelinjen så det er få som ser de, og enda færre som kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig kjekt å se navn og bilder på flere utkjente som f.eks aldri ville sett/møtt på utstilling, kunne spørre om rasetypiske ting med erfarne oppdrettere til stede, dele erfaringer og ha en debatt med folk man vanligvis ikke har mye kontakt med.

Ulempen er at ting som alltid lett kan misforstås over nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dele erfaringer, spørre andre eiere er jo hva en gruppe er til! En side er en forlengelse av hjemmesiden og vil ha info/bilder fra f.eks utstillinger, arrangementer o.l som alikevel ville kommet på hjemmesiden. Trolig noe mer bilder i lik grad som jeg også legger på facebook/andre fotosider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen norske/nordiske greyhound grupper, annet enn en svært lite oppdatert svenska greyhound klubben sin. Men jeg er med i 3 greyhound grupper fra hele verden. Men lite diskusjoner der, mest diskusjoner om hvor rett løpshunder er og hvor misfoster showgreyhound er :P Og mange bilder som folk legger ut da. Alltid kjekt å se.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...