Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster dog show


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Tjaaaaa.... "Og den er sikkert ubrukelig, siden bruksegenskaper åpenbart sitter i pelslengden"

Hilsen barnehagen :)

I følge deg selv har du kommentert kortpelsa hunder, så at du tar til deg en generell kommentar jeg skriver fordi det alltid akkes og sukkes over disse langpelsa setterene og spanielene i alle disse trådene, får du ta på din egen kappe. Eller på ditt eget markeringsbehov, om du foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Westminster er kanskje det beste eksempelet på mye fæl avl på samme sted i mine øyne.......

Dukkecollier: Som terriermannen sier det: «This Old English Sheepdog won the the herding group at the Westminster Dog Show, beating out the Barbie Collies as "best hair dresser's dog" pretend

ot- jeg er glad jeg har SH og på spesialutstillingen kan komme i turbukse og turjakke uten at noen ser stygt på meg. Utstillerne nå til dags på andre utstillinger kler seg jo penere enn jeg gjør til f

Guest Belgerpia
For at dette skal bli en diskusjon og ikke bare synsing - kan du sette ord på hva som gjør at enkelte av disse hundene i dine øyne er så skakkjørte?

For jeg ser en korthårscollie som ikke ligner på de vi ser i Norden, men som ikke framstår som usunn - bare annerledes.

Ikke usunn?

Den har saggerygg (hengerygg), skuldrene er så framskutte at forbena står foran kroppen (derfor ser også nakken ekstremt kort ut), og på toppen av det så er den bælfeit. Så jo - den korthårscollien er direkte usunn. På toppen av feilkonstruksjon så står den litt krøkkete, men skuldrene er der de er uansett - og så er den fri for muskler. Ugh for ett trist syn.

Belgerne

Groenendaelen er helt ok, men litt lang

Terven - pen tispe

Mallen - om den hadde vært oppstillt ordentlig så ville dette vært en pen malle, jeg tror ikke den er pissredd jeg tror bare den er litt redd for å dø, den er jo hengt opp etter utstillingslina liksom og jeg kjenner at jeg hadde fått litt angst jeg også.

Fotografen

Burde vært sparka til himmels - vedkommede virkelige SUGER på å ta bilder.

Jeg synes forøvrig ikke den engelske mastiffen var så gal, men den er feit og utrent - som mange av hundene - mopsene derimot har mer muskler enn doberman liksom. Dalmisen likte jeg, den hadde også muskler.

Og så skal jeg banne skikkelig i kjærka her - for jeg synes settere med pels er stilig jeg da, og det er neppe pelsen som gjør de ubrukelige (om de er det). Tror det er mange som glemmer at pels også beskytter mot skader fra pinner og dritt og når jeg erindrer hvordan min brors nesten hårløse (i forhold) settere så ut etter ei uke med jakt så tenker jeg at det hadde vært fint med litt mer hår på kroppen. For det var mye sår og skraper på gutta til broderen, spesielt i de periodene de jakta skogsfugl. Litt mer pels hadde beskyttet mot sånt - dog hadde det nok medført at man måtte plukke kvist etterpå - men det er jo bagateller.

Så igjen - jeg synes settere med hår er stilig jeg. (bare for å banne litt mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke usunn?

Den har saggerygg (hengerygg), skuldrene er så framskutte at forbena står foran kroppen (derfor ser også nakken ekstremt kort ut), og på toppen av det så er den bælfeit. Så jo - den korthårscollien er direkte usunn. På toppen av feilkonstruksjon så står den litt krøkkete, men skuldrene er der de er uansett - og så er den fri for muskler. Ugh for ett trist syn.

Belgerne

Groenendaelen er helt ok, men litt lang

Terven - pen tispe

Mallen - om den hadde vært oppstillt ordentlig så ville dette vært en pen malle, jeg tror ikke den er pissredd jeg tror bare den er litt redd for å dø, den er jo hengt opp etter utstillingslina liksom og jeg kjenner at jeg hadde fått litt angst jeg også.

Fotografen

Burde vært sparka til himmels - vedkommede virkelige SUGER på å ta bilder.

Jeg synes forøvrig ikke den engelske mastiffen var så gal, men den er feit og utrent - som mange av hundene - mopsene derimot har mer muskler enn doberman liksom. Dalmisen likte jeg, den hadde også muskler.

Og så skal jeg banne skikkelig i kjærka her - for jeg synes settere med pels er stilig jeg da, og det er neppe pelsen som gjør de ubrukelige (om de er det). Tror det er mange som glemmer at pels også beskytter mot skader fra pinner og dritt og når jeg erindrer hvordan min brors nesten hårløse (i forhold) settere så ut etter ei uke med jakt så tenker jeg at det hadde vært fint med litt mer hår på kroppen. For det var mye sår og skraper på gutta til broderen, spesielt i de periodene de jakta skogsfugl. Litt mer pels hadde beskyttet mot sånt - dog hadde det nok medført at man måtte plukke kvist etterpå - men det er jo bagateller.

Så igjen - jeg synes settere med hår er stilig jeg. (bare for å banne litt mer).

Den pelsen der beskytter nok ikke mot noe. den er tynn. mer fare for at bikkja henger seg fast i noe. For ikke snakke om øra. AU! nei, pels som skal beskytte mot noe må være tykkere. Og DET har ingen settere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også settere med hår er stilig og i Norden vil man ha en mellomting. Funksjonelt eksteriør, god jaktlyst og en mellomting av fieldtypen og showtypen i pels :) Jeg synes disse har for mye, men de er ikke det verste jeg har sett.

Jeg elsker kraftige settere med mye faner og masse pels i brystet :D Men det finnes selvfølgelig en grense :P

Rent estetisk synes jeg de nordiske setterene har et mer tiltalende utseende, hodene på de amerikanske showhundene er ofte veldig ekstreme, men det finnes noen som er ganske fine også :)

Kontrasten mellom showsetterene og de som er her blir vel så stor at det er vanskelig å forstå hvorfor de velger å avle sånn.

Ja til en setter med funksjonelt eksteriør og masse pels :D For min del trenger de ikke mindre pels på hele kroppen, bare under magen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke usunn?

Den har saggerygg (hengerygg), skuldrene er så framskutte at forbena står foran kroppen (derfor ser også nakken ekstremt kort ut), og på toppen av det så er den bælfeit. Så jo - den korthårscollien er direkte usunn. På toppen av feilkonstruksjon så står den litt krøkkete, men skuldrene er der de er uansett - og så er den fri for muskler. Ugh for ett trist syn.

Belgerne

Groenendaelen er helt ok, men litt lang

Terven - pen tispe

Mallen - om den hadde vært oppstillt ordentlig så ville dette vært en pen malle, jeg tror ikke den er pissredd jeg tror bare den er litt redd for å dø, den er jo hengt opp etter utstillingslina liksom og jeg kjenner at jeg hadde fått litt angst jeg også.

Fotografen

Burde vært sparka til himmels - vedkommede virkelige SUGER på å ta bilder.

Jeg synes forøvrig ikke den engelske mastiffen var så gal, men den er feit og utrent - som mange av hundene - mopsene derimot har mer muskler enn doberman liksom. Dalmisen likte jeg, den hadde også muskler.

Og så skal jeg banne skikkelig i kjærka her - for jeg synes settere med pels er stilig jeg da, og det er neppe pelsen som gjør de ubrukelige (om de er det). Tror det er mange som glemmer at pels også beskytter mot skader fra pinner og dritt og når jeg erindrer hvordan min brors nesten hårløse (i forhold) settere så ut etter ei uke med jakt så tenker jeg at det hadde vært fint med litt mer hår på kroppen. For det var mye sår og skraper på gutta til broderen, spesielt i de periodene de jakta skogsfugl. Litt mer pels hadde beskyttet mot sånt - dog hadde det nok medført at man måtte plukke kvist etterpå - men det er jo bagateller.

Så igjen - jeg synes settere med hår er stilig jeg. (bare for å banne litt mer).

Den pelsen der beskytter nok ikke mot noe. den er tynn. mer fare for at bikkja henger seg fast i noe. For ikke snakke om øra. AU! nei, pels som skal beskytte mot noe må være tykkere. Og DET har ingen settere.

Ja, det er en grunn til at fieldtypen omtrent ikke har noen faner :) Mange jegere klipper også vekk fanene på jakthundene sine under jaktperioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallen - om den hadde vært oppstillt ordentlig så ville dette vært en pen malle, jeg tror ikke den er pissredd jeg tror bare den er litt redd for å dø, den er jo hengt opp etter utstillingslina liksom og jeg kjenner at jeg hadde fått litt angst jeg også.

Nei, kanskje ikke pissredd, men tror nok den fint hadde kunnet vist seg fra en litt bedre side, med en bedre handler, ja.

Fotografen

Burde vært sparka til himmels - vedkommede virkelige SUGER på å ta bilder.

True story!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klipp klipp*

Mallen - om den hadde vært oppstillt ordentlig så ville dette vært en pen malle, jeg tror ikke den er pissredd jeg tror bare den er litt redd for å dø, den er jo hengt opp etter utstillingslina liksom og jeg kjenner at jeg hadde fått litt angst jeg også.

Fotografen

Burde vært sparka til himmels - vedkommede virkelige SUGER på å ta bilder.

*klippe ferdig*

Jeg er helt enig ang. mallen, for om man ser på videoen av bedømmingen kan jeg ikke akkurat si at hunden virker noe videre redd.

Og, det er et amerikansk fenomen å "Cesar Millan" strupe hundene i ringen, så de løfter hodet sitt høyest mulig så de får en laaaang nakke. Hunden ser mer kvelt ut enn noe annet.

Og halen er ikke noe mer mellom beina på det bildet, enn det er på terven , bare litt lettere å se det med så lite pels.

Og ja... Med en så stor event som Westminster, burde de investert noen ekstra kroner på en god fotograf med skikkelig utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke usunn?

Den har saggerygg (hengerygg), skuldrene er så framskutte at forbena står foran kroppen (derfor ser også nakken ekstremt kort ut), og på toppen av det så er den bælfeit. Så jo - den korthårscollien er direkte usunn. På toppen av feilkonstruksjon så står den litt krøkkete, men skuldrene er der de er uansett - og så er den fri for muskler. Ugh for ett trist syn.

Enten så misforstår du meg, eller så formulerte jeg meg upresist.

Jeg ser selvfølgelig det du sier - og jeg tror jeg har deltatt i nok "utstilling er ikke bare tull og fjas, selv jakthunder kan ha godt av en eksteriørvurdering"-tråder her inne til at du også vet at jeg ikke applauderer usunn konstruksjon.

Men å dra fram en steil front i samme åndedrag som en viser napper, peking og andre "kriseraser" som er på "risikolista" - den er jeg ikke med på. Da kunne en lagt ut bilde av cirka halvparten av de dachsene jeg så live streaming av også, for eksempel. Dårlige fronter er et gjennomgående problem på mange, mange raser.

Men, om en skal tenke i et litt større perspektiv - for familien Smith and Addams og Johnson som skal ha seg en familiehund, vil det være generelt enklere for en slik korthårscollie å leve et sunt og fornøyd hundeliv, enn en hund med mye eksem eller pusteproblem om ikke air conditionen står på maks. Særlig når en også vet at det å gå tur er sett på som en "novel idea" og ikke noe som praktiseres i like utstrakt grad som for eksempel her på berget. Den korthårscollien vil antageligvis ikke rekke å få slitasjeskader, fordi den er primært i hagen og leker med familiens barn. Mens "risikorasene" er i faresonen for å ha et problematisk liv uavhengig av livsstil og aktivitetsnivå, fordi det ligger mer i deres kjerne.

Forstår du hva jeg forsøker å si?

Jeg applauderer ikke collien, men den er ikke den eneste på Westminster, eller Crufts, eller NKK Bø, med en dårlig front. Men jeg tviler på at det reduserer livskvaliteten ekstremt, og derfor synes jeg det blir litt drøyt å slenge de i samme skuffen.

Men, for å understreke - en sunn front er selvfølgelig noe vi skal etterstrebe, og jo sunnere en hund er - på alle vis, jo bedre. Men om jeg må velge mellom steil front og eksem, vet jeg hva jeg velger. Om jeg må velge mellom framskutt skulder og andpustenhet over 15 plussgrader, vet jeg hva jeg velger. Fordi i min verden kan det ikke sammenlignes, for en ordinær "pet".

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...