Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster dog show


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Kan jeg spørre hva du mener med steil rygg? Er det at ryggen skulle hatt mer utpreget bue?

Bare nysggjerig på begrep som ikke brukes på egen rase ;)

Ehm, bruker kanskje feil ord. Syns ikke det er noe i veien med buen på ryggen, jeg ønsker ikke mer utpreget bue i hvert fall. Men jeg tenker på den skrånende overlinjen, som bardmand er inne på seinere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Westminster er kanskje det beste eksempelet på mye fæl avl på samme sted i mine øyne.......

Dukkecollier: Som terriermannen sier det: «This Old English Sheepdog won the the herding group at the Westminster Dog Show, beating out the Barbie Collies as "best hair dresser's dog" pretend

ot- jeg er glad jeg har SH og på spesialutstillingen kan komme i turbukse og turjakke uten at noen ser stygt på meg. Utstillerne nå til dags på andre utstillinger kler seg jo penere enn jeg gjør til f

Jepp! Det er også det som gir en den skrånende overlinjen ( er det det du mener med steil, kanskje?)

Jeg er kanskje gal, men jeg liker steile fronter! Jeg har veldig mye imot for mye vinkler på disse myndene, men det er litt forskjell på whippet og saluki her, på whippeten aksepterer jeg litt mer vinkler enn på andre mynder. Jeg har sett mange salukier med lite vinkler fremme og litt mer vinkler bak, som ikke har hatt en slik overlinje, men nå har normalt salukien rett rygg uansett.

Men enig, det er et eller annet som ser ubalansert ut med denne whippeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEG:

GCH Daggarwoods Bjorn Star

HP38658101.jpg

Tja... Kanskje bildet som gjør det - har ikke sett den "live", men jeg synes kanskje den er litt kort. En NEG skal jo være kvadratisk, og denne virker nesten kortere enn det den er høy. Men pelsen gjør sitt sikkert også her. Litt mye halshud kan det se ut som, men igjen, pelsen og måten hun holder hunden kan gi det inntrykket. Og en veldig stusselig hale. Men liker fargen, ren og med et markert bogbelte.

BOS:

Daggarwoods Bombshell Babs

HP38658102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet:

Winway+Lexie+Personal+Appearance.jpg

Litt usikker på hva jeg syns. Whippeten har noe steil rygg. Salukien syns jeg er noe overvinklet bak. Men alt i alt moderat i forhold til mange andre raser.

En dommer sa til meg en gang at rygglinja skal være så.. eh.. smooth, at man "skal" (eller det skal ihvertfall se ut som om at man skal) kunne legge en vanndråpe bakerst på hodet til hunden, også skal den trille uavbrutt ned til halespissen. Det tror jeg ikke man kan gjøre med denne! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ihvertfall ut som om framskutte og steile fronter er et gjennomgående problem på flere raser.

Ble litt skuffa over å se at den sorte tispa vant da jeg så topp fire, for der var to av mine absolutte favoritter... Tror Una kommer ca. 43 min. inn i sendinga og Seven ca. 47 min. inn i sendinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har harsellert og kommentert i negativt ordlag minst 4-5 hunderaser som er korthåra.

Ikke for å være frekk eller slem, men jeg kan ikke huske å ha sett ett innlegg fra deg som har vært positivt vinklet i forhold til utstilling, så at du nok en gang kommenterer utstilling og hunder som deltar på sånt i negative ordlag, er ikke noe jeg legger særlig vekt på.

Men for all del, la meg se hva jeg husker etter å ha scrollet gjennom tråden igjen. Din egen rase f.eks, skal være bred og tønneformet og ikke ha noe særlig oppsving i underlinja, og på både BIR og BIM-hunden syns du åpenbart at de ikke er for feite, i motsetning til hva du pleier å synes om labradorene. Dalmisen har - så vidt jeg kan se på andre bilder av den - gode bevegelser, så at den er overvinklet bak, forstyrrer tydeligvis ikke bevegelsesmønstret på den, hvilke flere raser var det du kommenterte? Samme kan det være. Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere utstilling med deg. Like lite som at jeg syns at jeg trenger å diskutere f.eks agility, som er en sport jeg ikke har større sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden! Er ikke sånn pels direkte feil? Det ser jo ut som en keeshond!

Den pelsen er ikke ønsket blandt de norske malamuteoppdretterne. Den er så stor og tykk at de fort kan gå varme under trening selv om gradestokken går ned mot 10 minus. Fryktelig upraktisk.. I tillegg er de amerikanske hundene gjerne endel større og kraftigere. De blir ikke brukt til trekk på nivået som her i Norge (og Sverige), og blir derfor ofte avles for show med stor upraktisk pels, og for kraftige for ekketiv trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk eller slem, men jeg kan ikke huske å ha sett ett innlegg fra deg som har vært positivt vinklet i forhold til utstilling, så at du nok en gang kommenterer utstilling og hunder som deltar på sånt i negative ordlag, er ikke noe jeg legger særlig vekt på.

Men for all del, la meg se hva jeg husker etter å ha scrollet gjennom tråden igjen. Din egen rase f.eks, skal være bred og tønneformet og ikke ha noe særlig oppsving i underlinja, og på både BIR og BIM-hunden syns du åpenbart at de ikke er for feite, i motsetning til hva du pleier å synes om labradorene. Dalmisen har - så vidt jeg kan se på andre bilder av den - gode bevegelser, så at den er overvinklet bak, forstyrrer tydeligvis ikke bevegelsesmønstret på den, hvilke flere raser var det du kommenterte? Samme kan det være. Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere utstilling med deg. Like lite som at jeg syns at jeg trenger å diskutere f.eks agility, som er en sport jeg ikke har større sans for.

2ne, du har en ekstrem evne til å vri diskusjoner om til å handle om personer. For meg handler dette om HUNDENES VE OG VEL.

Det jeg egentlig spør deg om, er om du mener noen av de korthårede hundene jeg har lagt ut er sunne, funksjonelle hunder med et ytre som yter hunden bra.

Det handler ikke om meg og min holdning til utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne, du har en ekstrem evne til å vri diskusjoner om til å handle om personer. For meg handler dette om HUNDENES VE OG VEL.

Det jeg egentlig spør deg om, er om du mener noen av de korthårede hundene jeg har lagt ut er sunne, funksjonelle hunder med et ytre som yter hunden bra.

Det handler ikke om meg og min holdning til utstilling.

Og det svarte jeg vel på?

Din egen rase f.eks, skal være bred og tønneformet og ikke ha noe særlig oppsving i underlinja, og på både BIR og BIM-hunden syns du åpenbart at de ikke er for feite, i motsetning til hva du pleier å synes om labradorene. Dalmisen har - så vidt jeg kan se på andre bilder av den - gode bevegelser, så at den er overvinklet bak, forstyrrer tydeligvis ikke bevegelsesmønstret på den, hvilke flere raser var det du kommenterte? Samme kan det være. Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere utstilling med deg. Like lite som at jeg syns at jeg trenger å diskutere f.eks agility, som er en sport jeg ikke har større sans for.

EDIT: Bare for å slenge på noe mer, så mener jeg at man stort sett ikke ser hvorvidt en hund vil jobbe eller ikke basert på pelsmengde og fettlag. Jeg har sett tjukke bikkjer jobbe, og ja, man må gjerne argumentere med at de er mer utsatt for belastningsskader, men det er hunder med knappe vinkler også, og det er så vidt det er kommentert er. At f.eks en setter har lang pels, betyr ikke at den ikke kan jakte fugl, det betyr strengt tatt bare at om den jakter fugl, så får eieren en fin liten pelsstelljobb etterpå. Dalmisen er avlet for å følge hestevogner, og det fikser en hund som ser sånn ut i bevegelse:

healthch_dal2_main.jpg

Bildet er hentet fra denne siden.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DN27369606.jpg

GCH Hillside Special And Hamazing

Fine fine Hazy :wub: Hun er fra "rene" europeiske linjer, og jeg er glad for å se at ikke bare disse "leonberger-kloningene" som har vært tidligere kan gjøre det godt på en stor amerikansk showhappening som Westminster.

Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, bruker kanskje feil ord. Syns ikke det er noe i veien med buen på ryggen, jeg ønsker ikke mer utpreget bue i hvert fall. Men jeg tenker på den skrånende overlinjen, som bardmand er inne på seinere her.

Takk for forklaring - steil for meg handler om vinkler og grader, altså et matematisk-kynologisk begrep. Så jeg lurte på om du tenkte på graden av bue på ryggen, men du mener en skrånende/hellende rygglinje. Da skjønner jeg hva du mente :)

Det jeg lurer på, er om dere som reagerer på setterne flyr i taket på grunn av pelsmengden - eller den dårlige konstruksjonen under. For om jeg ønsket å drive oppdrett av irsk setter, og fant en lekker hannhund i USA som kunne bidra med nytt blod, så er det jo ikke verre enn å klippe ham ned for å gjøre ham mer funksjonell i skogen (forutsatt at jaktegenskapene er inntakt, og det vet en jo egentlig ikke når hundene ikke trenger å bevise det, men la oss for diskusjonens skyld anta at han tar stand og vet hva pippip er) - men jeg ville jo ikke importert noen av disse, som har så steile fronter at de ville haltet etter en time på fjellet og lagt seg under ei furu for å hvile.

For øvrig har jeg sett like dårlig konstruksjon på norske fugliser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pelsen er ikke ønsket blandt de norske malamuteoppdretterne. Den er så stor og tykk at de fort kan gå varme under trening selv om gradestokken går ned mot 10 minus. Fryktelig upraktisk.. I tillegg er de amerikanske hundene gjerne endel større og kraftigere. De blir ikke brukt til trekk på nivået som her i Norge (og Sverige), og blir derfor ofte avles for show med stor upraktisk pels, og for kraftige for ekketiv trekk.

Den så ut til å ha veldig mye pels ja, men jeg tror den i tillegg er blåst (=fønet) opp for å se enda kraftigere ut.

EDIT: Bare for å slenge på noe mer, så mener jeg at man stort sett ikke ser hvorvidt en hund vil jobbe eller ikke basert på pelsmengde og fettlag. Jeg har sett tjukke bikkjer jobbe, og ja, man må gjerne argumentere med at de er mer utsatt for belastningsskader, men det er hunder med knappe vinkler også, og det er så vidt det er kommentert er. At f.eks en setter har lang pels, betyr ikke at den ikke kan jakte fugl, det betyr strengt tatt bare at om den jakter fugl, så får eieren en fin liten pelsstelljobb etterpå. Dalmisen er avlet for å følge hestevogner, og det fikser en hund som ser sånn ut i bevegelse:

healthch_dal2_main.jpg

Bildet er hentet fra denne siden.

Jeg synes faktisk den BIR-dalmisen så riktig velbygd og harmonisk ut, jeg, med akkurat nok vinkler til å stå balansert og bra på sine bein :).

For øvrig har jeg sett like dårlig konstruksjon på norske fugliser.

En eks av meg hadde ei vorsteher-tispe som han brukte på jakt (han jaktet alt mulig, egentlig) - og hunden var en habil jeger, men hunden var egentlig ubrukelig fordi hun fikk veldig fort belastningsskader i fronten pga at fronten var fryktelig steil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairn terrier

RN20619002.jpg

GCH Connacht A Ha'Penny Will Do

Tja, kunne ønsket mer nakke. Kanskje litt tjukk? Eller mye pels.... . De burde seriøst få en bedre fotograf på westminister, er helt umulig å dømme hunder ut ifra de bildene. Jeg har sett andre bilder av denne hunden og da ser den mye flottere ut (ikke så kort på bena, vinklene kommer bedre frem og hodet ser helt annerledes ut uten blits).

----

Og den portisklippen var gruuuusom! Den likte jeg ikke i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og framst - jeg beklager ydmykst at jeg skummet gjennom det du skreiv 2ne, da jeg nå en gang satt i kø foran ei bru med en selvmordskandidat, politifolk, redningsbåter og det som måtte være, mens jeg leste.

Jeg klarer enda ikke å skjønne at det er "min attitude mot utstilling" som gjør at jeg synes disse hundene ikke har et ytre som gjør dem godt. Det har ikke falt deg inn at det er pga hunder på utstilling ser ut som de gjør, at jeg får en sur ettersmak i kjeften? For meg er ikke dette sunne hunder, for meg er følgende eksempler krystallklare bevis på egoistiske mennesker som ikke ser lengre enn sitt eget ego for å skape freaks of nature, i større eller mindre grad. Ubetydelige poengløse detaljer for hundens ve og vel, som for all del kan være med på å skape rasepreg hadde man ikke overdrevet så ******. Litt som at parfyme er godt på mennesker, men tar du for mye på rynker jeg på nesa... ;)

Men for all del. Disse hundene er vel bare fæle på grunn av min negative, slemme holdning mot utstillings"sporten";

TR65880701.jpg

DN20542402.jpg

NP28613501.jpg

SR58356005.jpg

WS35963901.jpg

WS21964803.jpg

WS36654701.jpg

WS16876603.jpg

WS25230503.jpg

TR90133201.jpg

TR96260001.jpg

NP30751204.jpg

DN25717404.jpg

Det mest j*vlige å tenke på er jo således at dette er "de beste i rasen". Hvordan ser de som er verre ut da? *riste på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, bruker kanskje feil ord. Syns ikke det er noe i veien med buen på ryggen, jeg ønsker ikke mer utpreget bue i hvert fall. Men jeg tenker på den skrånende overlinjen, som bardmand er inne på seinere her.

Takk for forklaring - steil for meg handler om vinkler og grader, altså et matematisk-kynologisk begrep. Så jeg lurte på om du tenkte på graden av bue på ryggen, men du mener en skrånende/hellende rygglinje. Da skjønner jeg hva du mente :)

Det jeg lurer på, er om dere som reagerer på setterne flyr i taket på grunn av pelsmengden - eller den dårlige konstruksjonen under. For om jeg ønsket å drive oppdrett av irsk setter, og fant en lekker hannhund i USA som kunne bidra med nytt blod, så er det jo ikke verre enn å klippe ham ned for å gjøre ham mer funksjonell i skogen (forutsatt at jaktegenskapene er inntakt, og det vet en jo egentlig ikke når hundene ikke trenger å bevise det, men la oss for diskusjonens skyld anta at han tar stand og vet hva pippip er) - men jeg ville jo ikke importert noen av disse, som har så steile fronter at de ville haltet etter en time på fjellet og lagt seg under ei furu for å hvile.

For øvrig har jeg sett like dårlig konstruksjon på norske fugliser.

Nei, reagerer ikke bare på pels. De setterene her er avlet for show og ikke så mye jakt. Nylig ble en ES tispe og hannhund importert fra USA for nytt blod. Det er fieldtypen, og de ser annerledes ut. De er etter veldig gode jaktlinjer og kan tilføre de norske linjene mye positivt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest j*vlige å tenke på er jo således at dette er "de beste i rasen". Hvordan ser de som er verre ut da? *riste på hodet*

For at dette skal bli en diskusjon og ikke bare synsing - kan du sette ord på hva som gjør at enkelte av disse hundene i dine øyne er så skakkjørte?

For jeg ser en korthårscollie som ikke ligner på de vi ser i Norden, men som ikke framstår som usunn - bare annerledes.

Og jeg ser en lundehund som ikke har blitt oppstilt ferdig før bildet er tatt.

Jeg ser en labrador som slettes ikke er så ille i forhold til hva jeg ser i norske ringer.

Jeg ser en entlebucher med noe lang og svak overlinje - og fordi jeg har lest PM, vet jeg at den var den eneste påmeldte i sin rase, og på grunn av personlig interesse vet jeg at dette er en meget ung og lite utbredt rase i USA. Og for meg framstår den som både sunn og atletisk i forhold til enkelte tunge jeg ser her på kontinentet.

For øvrig trekker du fram flere raser som allerede er i søkelyset for sin gjennomgående mangel på sunnhet, og det blir litt som å finne opp kruttet på nytt å trekke fram de samme rasene (de blir sikkert halshugd i en tråd etter Crufts også) gang på gang, når vi vet at det jobbes med saken. Det er å feile på samme måte som oppfølgeren til Pedigree Dogs Exposed gjorde, ved å lage en oppfølger etter kun tre år. En får ikke radikalt endret en rase på tre år, det tar generasjoner, på samme måte som det tok generasjoner å komme dit en er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så ut til å ha veldig mye pels ja, men jeg tror den i tillegg er blåst (=fønet) opp for å se enda kraftigere ut.

Ja, han er nok det. De bruker mye mer tid på stell av malamutepelsen der enn her. Flere av metodene de bruker der er jo i tillegg ikke lov å bruke her, noe vi merket i høst da det var en amerikansk malamuteoppdretter som dømte på rasespesialen. Hun syns vi hadde altfor dårlig stelte hunder i Norge, og dømte norske hunder hardt ned.

(i tillegg syns hun at nordmenn var skikkelig elendige handlere :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og framst - jeg beklager ydmykst at jeg skummet gjennom det du skreiv 2ne, da jeg nå en gang satt i kø foran ei bru med en selvmordskandidat, politifolk, redningsbåter og det som måtte være, mens jeg leste.

Jeg klarer enda ikke å skjønne at det er "min attitude mot utstilling" som gjør at jeg synes disse hundene ikke har et ytre som gjør dem godt. Det har ikke falt deg inn at det er pga hunder på utstilling ser ut som de gjør, at jeg får en sur ettersmak i kjeften? For meg er ikke dette sunne hunder, for meg er følgende eksempler krystallklare bevis på egoistiske mennesker som ikke ser lengre enn sitt eget ego for å skape freaks of nature, i større eller mindre grad. Ubetydelige poengløse detaljer for hundens ve og vel, som for all del kan være med på å skape rasepreg hadde man ikke overdrevet så ******. Litt som at parfyme er godt på mennesker, men tar du for mye på rynker jeg på nesa... ;)

Men for all del. Disse hundene er vel bare fæle på grunn av min negative, slemme holdning mot utstillings"sporten";

Bikkjene er ikke "fæle pga din negative, slemme holdning mot utstillingssporten", din negative slemme holdning mot utstillingssporten gjør din mening om utstillingshunder uinteressant for mitt vedkommende, fordi det ville overraske meg stort om du noen gang klarte å si noe som helst positivt om den type sport og avlselektering.

Og vær så snill, beskyld meg for å gjøre tråden personlig etter det innlegget der. Du spurte MEG om hva jeg mente om noe, og du ble furt fordi at jeg ikke sa noe om de hundene DU mente noe om, og når jeg sa noe om hundene DU mente noe om, så smører du til med føleri og drama. Det er strengt tatt ikke nødvendig, og man får aldri diskutert dette på en ordentlig måte om vi aldri kommer unna "utstilling er roten til alt ondt"-argumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...