Gå til innhold
Hundesonen.no

Agilitykurs


Tara89
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Kan noen anbefale et agilitykurs for nybegynnere i Oslo/Bærum-området? Har tidligere tatt valpekurs hos Hundeakademiet og var veldig fornøyd, men de tilbyr agilitykurs kun i Lillestrøm.

Også: Hvor gammel må hunden være før en kan begynne med dette? Og hva trengs evt av forkunnskaper og utstyr?

Takker hvis noen har tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo og omegn dressurklubb pleier å ha et i starten av mai. Det blir fort fullt, så best å følge med. Da har du også tilgang på faste treninger etter kurset.

Lundqvist har kurs på Hellerudsletta fra april tror jeg. Da må du ha gått grunnkurset deres først, så isåfall må du starte snart (tar 4 uker). Går kurs der selv nå og er veldig fornøyd, skal kanskje på ag-kurset der.

Er så synd at HundeAkademiet ikke har ag-kurs i byen lengre, de hadde det for et par år siden (som jeg gikk).

For kurs har ikke alder så mye å si, men man bør ikke trene på krevende ting (belastende for kroppen) som hopp, slalom mm. med veldig unge hunder. Mange har ett års aldersgrense på kursene sine, men det er en del man kan trene på før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

Drar opp denne.

Vi har nettopp startet på oslo hundeskole trinn en ag kurs, og har gått en trening. Etter første kursdag vet jeg ikke helt hva jeg skal mene.

Noen som har gått dette kurset og kan fortelle litt om hvordan det var?

Dette står på siden deres:

Trinn 1 Agility – for de som er nybegynner, men ønsker å lære mer om agility. Kurset går en gang i uken, og varer i 10 uker.

Trinn 2 Agility – for de som kjenner hindrene, og har trent en del agility før. Kurset går en gang i uken. Det gjennomføres 8 kurskvelder med avsluttende prøve.

Jeg hadde da forventet meg et nybegynnerkurs, men allerede første trening var det kombinasjoner med opptil 10 hindre (inkl tunnell og møne), og i flere forskjellige vinkler. Dette er alt for vanskelig for min hund, og treningsverdien i mine øyne blir ganske laber når hunden feiler på omtrent hvert hinder.

Treneren ville at vi skulle dra hundene gjennom hele banen, og belønne/rose helt på slutten. Dette blir for meg helt merkelig, whippeten skjønner ingenting, hun er overhodet ikke trygg på de forskjellige hinderne, og hun trenger skikkelig belønning for å koble det hun driver med. Hun er såpass vimsete at hun må være bevisst på det hun gjør, samt gjøre det selvstendig, for at hun skal lære noe. Hun hopper et hinder, i kjempe fart, tar en stor bue og løper inn til meg, søker aldri til neste hinder (jeg forventer det ikke heller, hun har vært på 5 ag-treninger, og vi har kanskje vært på banen en halvtime tilsammen). Hun søker ikke til åpningen på tunnell selv, men tar den raskt og sikkert om hun blir plassert i riktig retning foran åpningen. Samme med møne og stige.

Jeg hadde håpet kurset skulle ha mye fremadsending, og øve på hindertrygghet og selvstendighet. Er det ikke dette som er vanlig å ha på slike kurs?
Min hund var ikke den eneste som dette ble for vanskelig for, det var flere andre som aldri hadde vært borti agility før og som bare ble "dratt med rundt".

Hva gjør jeg? Venter å ser om det blir bedre til nestegang? Sier i fra?

Trener på min måte, ved å ta korte kombinasjoner og belønne framover?

Har tidligere gått et ag-kurs hos bergen retrieverkubb, var kjempe fornøyd med dette kurset. Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ag-ekspert, men synes det der var en merkelig måte drive med nyinnlæring på. Jeg har gått fire nybegynnerkurs i agility og vi har alltid startet med å introdusere ett og ett hinder. På slutten av kurset (helgekurs dette da) prøvde vi med kombinasjoner på to til fire hinder.

Jeg hadde sagt i fra om at jeg ville gjort det på en annen måte, de fleste kursledere er vel greie på å lytte til deltakernes ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Det er den måten du beskriver jeg har vært borti før også. Og at de første kombinasjonene man begynner med er rette, eller evt to hinder i "bue". Samt bruk av baklengskjeding.

Jeg lurer litt på om han som har kurset har misforstått vanskelighetsgraden på kurset? For han nevnte noe om at vi på slutten av kurset kunne gå bronsemerket, men det er jo noe som står man skal gjøre etter endt "trinn 2 kurs" på siden deres...

Han nevnte også noe om at dette kurset var for hunder som hadde gått noe ag før, men det står jo på siden at det er et nybegynnerkurs, og at det er trinn 2 kurset som er for hunder som kjenner hindrene...

Har sendt en mail nå, der jeg har spurt om videre opplegg, om det blir fokusert på hindersikkerhet, fremadsending, osv. Samt nevnt at jeg ikke kan kjøre så lange kombinasjoner med min whippet, da hun mister motivasjonen veldig lett (nå er det ikke derfor, men jeg føler det er greit å ha en gyldig grunn, annen enn at jeg ikke er enig i det han sier :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke helt ut som et nybegynnerkurs i mine ører, for noen hunder kan den type nyinnlæring fort drepe alt av motivasjon, sikkerhet og fart. Snakk med instruktøren før neste kurskveld og be han/hun tilpasse bedre for din hund. Man kan fint kjøre individuell opplæring på nybegynnerkurs.

Du har sikkert vært borti baklengskjeding på tidligere kurs, jeg hadde benyttet meg av det når man sksl begynne å sette sammen flere hinder med en fersk hund.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, veldig greit å vite at jeg ikke er den eneste som syns opplegget virket rart/utypisk Ble veldig usikker etter første kurskveld, så turde ikke helt å si i fra. Han sa også at jeg måtte gå med hunden, dette er jo også helt motsatt av hva jeg har gjort tidligere. Der har vi alltid belønnet og ønsket fart (og selvsagt tilpasset vanskelighetsgraden slik at hunden lykkes). Fart er jo noe av det som motiverer whippeten.

Ja, baklengskjeding var mye brukt på tidligere kurs, og det funket veldig bra på min DP som ble ekstremt fort demotivert dersom hun gjorde feil.

Skal nevne at han sa noe om at han ville sjekke nivået første dag, og dele gruppa i to. Så da håper jeg det blir litt mer individuelt neste gang. Jeg må også tørre å sette grenser selv om det er på kurs, jeg vet hvordan jeg vil trene hunden min, så da må jeg også tørre å si i fra :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på andre kursdag. Det gikk mye bedre, og vi får legge opp slik vi vil. :)

Men jeg reagerer en del på noen av uttalelsene til instruktøren.

Jeg belønnet med ball, og da kom han bort og sa at det ikke var bra å belønne med, fordi da var hunden mer opptatt av ballen enn hinderet. Instruktøren pleide å gjøre all nyinnlæring uten belønning, og belønnet bare seinere for å få opp intensitet. Under nyinnlæring så viste de hva hunden skulle gjøre, og gjentok til hunden kunne det. Man burde ikke belønne vekke fra seg selv, for da fikk hunden fokus vekk fra deg, fremfor å ha fokus på deg.

Jeg sa at jeg er nødt til å belønne hunden min, jeg har en whippet, og det er sånn jeg liker å trene, og det er sånn hunden har lært alt hun kan. Da fikk jeg tilbake at "Ingen av de som når til toppen bruker belønning i nyinnlæring. Da blir hunden ufokusert og lærer dårlig." :|

Da blir jeg litt sånn :blink: for det vet jeg jo at faktisk ikke stemmer :P Menmen, jeg belønner min hund, og vi hadde en kjempe fin trening sist. Jeg fikk også flere gode tips, så jeg tror jeg kan lære en del av dette kurset, selv om vi tydeligvis er av helt forskjellig "skole" når det gjelder grunnprinsippene for hundetrening. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk utsagn ang leker spør du meg! Jeg vil påstå at de fleste agilityutøvere veksler mellom godbit og leker ved belønning, alt etter som hva som er mest hensiktsmessig, og at om du har en hund som er glad i ball eller kamping gjør det innlæringen av en del hinder og føringer mye enklere! Kjente jeg ble litt skeptisk til den instruktøren din jeg...

Har tilbragt hele helgen på Norwegian Open sammen med utrolig dyktige ekvipasjer fra inn og utland, og det var masse fine baller og kampsauer og se:-)) og selvfølgelig skrekkelig masse god Agility :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har vi vært på andre kursdag. Det gikk mye bedre, og vi får legge opp slik vi vil. :)

Men jeg reagerer en del på noen av uttalelsene til instruktøren.

Jeg belønnet med ball, og da kom han bort og sa at det ikke var bra å belønne med, fordi da var hunden mer opptatt av ballen enn hinderet. Instruktøren pleide å gjøre all nyinnlæring uten belønning, og belønnet bare seinere for å få opp intensitet. Under nyinnlæring så viste de hva hunden skulle gjøre, og gjentok til hunden kunne det. Man burde ikke belønne vekke fra seg selv, for da fikk hunden fokus vekk fra deg, fremfor å ha fokus på deg.

Jeg sa at jeg er nødt til å belønne hunden min, jeg har en whippet, og det er sånn jeg liker å trene, og det er sånn hunden har lært alt hun kan. Da fikk jeg tilbake at "Ingen av de som når til toppen bruker belønning i nyinnlæring. Da blir hunden ufokusert og lærer dårlig." :|

Da blir jeg litt sånn :blink: for det vet jeg jo at faktisk ikke stemmer :P Menmen, jeg belønner min hund, og vi hadde en kjempe fin trening sist. Jeg fikk også flere gode tips, så jeg tror jeg kan lære en del av dette kurset, selv om vi tydeligvis er av helt forskjellig "skole" når det gjelder grunnprinsippene for hundetrening. :lol:

I alle dager! :lol:

Jeg trener og har trent med folk som er stabile i kl 3 over lengre tid, noen har vært innom rekruttlandslaget, noen på landslaget, og vi har hatt instruktører fra Sverige, Slovenia og Frankrike innom. SAMTLIGE belønner hundene sine!

Spør instruktøren om vedkommende hadde gjort en god innsats på jobb uten lønn over lengre tid... :P

Nei fra spøk til alvor, belønn hunden din du - det fortjener den :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg fortsetter å belønne hunden, samt trene korte kombinasjoner :)

Jeg syns det er vanskelig å "holde på mitt" når en instruktør virker så veldig skråsikker på sitt. Men gjør så godt jeg kan. Instruktøren har litt sånn holdning "ja, du kan jo bare gjøre som du vil, men det er sånn de gode gjør det!" :blink:

Har enda ikke turd å si at jeg skal trene inn slalom med 2x2, som jeg gjorde med dvergpinscheren. Redd det kommer til å rable for han da... :innocent:

Han lurte på hva jeg drev med når jeg stoppet henne på vippen, og belønnte når hun sto nede (2 av 2 på).. Han lurte på om jeg dreiv og skulle lære stopp i bunn. Det var nemlig BARE tull å lære inn før hunden kunne hinderet (samme på mønet og stigen). Jeg tenker jo litt at det fører til enda mer læring om hunden først skal lære at den bare kan løpe over, og så må den plutselig lære at den skal stoppe (om det er 2 av 2 på man skal lære inn altså)(?)...

Vi hadde faktisk noe fremadsending sist kursdag, så det var positivt.

Jeg har fått mye hjelp ang føring av hunden, så den delen av kurset er bra syns jeg. Gøy når hunden plutselig klarer ting, bare fordi jeg selv beveger meg, og plasserer meg anderledes :) Aldri hatt noe problemer med føring av hund før, men med whippeten ser jeg at det spiller veldig stor rolle. Helt nytt, utfordrende, og også gøy :)

Men må si jeg savner bergen retrieverklubb sitt nybegynner agilitykurs. :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt fornøyd med Hundeakademiet, men har hørt andre som ikke er det. Nå er det vel hundre år siden (minst! eller kanskje ikke...) vi gikk ag-kurs der, men husker jeg var fornøyd med det. Hadde i hovedsak Odin i bånd, siden det var før jeg hadde god kontroll på ham løs, men det var uproblematisk. De var flinke til å ta hensyn, og nøye på å legge opp slik at alle fikk prøvd seg og innenfor trygge rammer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt fornøyd med Hundeakademiet, men har hørt andre som ikke er det. Nå er det vel hundre år siden (minst! eller kanskje ikke...) vi gikk ag-kurs der, men husker jeg var fornøyd med det. Hadde i hovedsak Odin i bånd, siden det var før jeg hadde god kontroll på ham løs, men det var uproblematisk. De var flinke til å ta hensyn, og nøye på å legge opp slik at alle fikk prøvd seg og innenfor trygge rammer.

Okay, det høres jo bra ut. Så får vi håpe de ikke har endret seg så mye på hundre år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Funnet ut av noe? Vurderer å ønske meg agility-kurs med bølla til jul nemlig, og da må jeg vite hva jeg egentlig vil først :lol:

Nja…. Meldte meg på kurs hos hundeakademiet, men så avlyste de dagen før kurset skulle være pga. for få påmeldte. Jeg er veldig skuffet, og vet ikke helt om jeg har lyst til å ta "erstatningskurset" de skulle sette opp rett over nyttår, men vi får se. Ellers har jeg vurdert å melde oss inn i Asker hundeklubb og ta det der, men har ikke kommet noe lengre med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke denne før nå, men svarer likevel.

Jeg trente Agility hos hundeakademiet i 2-3 år. Trente på Lillestrøm da, så vet ikke om det er der du tenkte å trene. Men det er jo 2 år siden jeg sluttet (pga at hunden slet med muskler og ledd).

Jeg begynte på nybegynnerkurs og forsatte med kurs etter det. Tok bronsemerket ganske raskt, og fikk god inntrening.

Jeg var veldig fornøyd med både det og andre kurs der. Men "mine" instruktører er ikke der lengere da (eller en er, som jeg hadde på 1 eller 2 av kursene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...