Gå til innhold
Hundesonen.no

Sigerdrivas 4.kull- Mudi


Pingo
 Share

Recommended Posts

  • Svar 328
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var parringen i boks! Tre kjappe, lette parringer på like mange dager. Zaiko var en perfekt gentleman, og oppførte seg som om han hadde lang erfaring, og ikke var en førstegangs parrende hannhund.

Endelig er valget tatt, og jeg kan presentere kombinasjonen som planlegges. Foreløpig er løpetiden et stykke unna, men tiden går fort og jeg liker å være ute i god tid og å ha kontroll Mamman ti

Løpetiden startet forrige uke, og i morgen reiser vil til skåne for en date eller flere

Valpebesøk har jeg også lyst til! Har aldri sett mudivalper før, faktisk. Lykke til :)

Gleder meg til valper og bilder :D

Takk :)

Ja, men da er det på tide:)

Jeg trenger jo også litt andres mening når det kommer til å plukke ut en egen liten krøll, så ta gjerne turen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Løpetiden kom, og den gikk, og jeg valgte å ikke reise å parre henne like vell. Grunnen er todelt, jeg føler ikke jeg har nok sikre kjøpere på liste pr. d.d , og fordi Anya "slo opp" skaden sin i ryggen, og jeg vil hun skal være 100% om hun skal ha valper. Så parringen er sannsynligvis utsatt til neste år.

Så da hadde jeg plutselig masse tid til overs på sommer og høst... det var liksom litt rart etter å ha innstilt meg så på å ha valper i sommer. Som plaster på såret blir det tur til WDS i Budapest og 123 påmeldte mudier
:w00t:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Planer kommer og planer går og plutselig blir noe endret :P

Endringer i planene med andre ord. Forventet ny løpetid er i oktober:)
Jeg har bestemt meg for å bytte hannhund, ikke fordi det var noe galt med den første;) Jeg starter på videreutdanning til høsten og må prøve å tenke litt praktisk og fordi når jeg endelig fikk møte en av sveriges siste importer falt alle brikkene på plass.

Jeg har fulgt med på denne hannen en stund, han er ung, og gikk sin MH i våres. Noe jeg synes han gjorde på en bra måte:) Så jeg har bare gått og ventet på å få treffe han "live".
Han har så langt 3 cert på utstilling og er rtg HD-A.

Jeg har ikke truffet han før nå for en uke siden, og ble definitivt ikke skuffet.
Han har meget bra benstamme, men store tett poter. Han har bra pels og farge, og ideel størrelse med sine 43 cm.
Jeg traff han på en utstilling, og han hadde ingen problemer med omgivelsene eller hånderingen på noen måte.
Han var lykkelig og glad over å få hilse og ble glatt med meg på tur og ville gjerne jobbe for godisen jeg hadde i lomma. MHen han sier jo også litt om at han har god lekelyst.

Også har han verdens teiteste kennelnavn... :P Men navnet skjemmer ingen heter det jo:)

Aris Bestagility

992509_609813345706432_1377654251_n.jpg?

983498_609810352373398_912278972_n.jpg?o

Edit: Lagt til noen linker til MH og til stamtavle

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende :D

Og planer kommer og går alltid når man er oppdretter *ler*

Farger da? Jeg syns ideer om hva som kan komme er litt artig.

Farger ja... Det er mulighet for en del farger i dette kullet, men hva som kommer er jo en annen sak. Sist forventet vi jo ikke fako, men fikk tre stykker og ingen sort merle som vi forventet...

Men muligheten er der i alle fall for :

Sort

Sort merle

Fako (ligger nokså tett på begge foreldrene)

Brun (mor til Aris er brun, og Anya har brunt lang bakover, og "på siden". Brunt er også en sånn farge som kan poppe opp fra ingensteder, men man må ha flaks :P)

Også minimal sjanse for brun merle og askegrå/blå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1069384_10151497621211478_372372585_n.jp

Må bare sleng inn ett bilde av Anya/Ulven fra i sommer.

Hun er bare nydelig :-) Får lyst til å klone henne! Blir dette hennes siste kull? Eller har du planer om flere?

Og hvordan er størrelsen på mudi vs kelpie? :-) Og største forskjellen på de to rasene? (får jo litt mye lyst på mudi!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger ja... Det er mulighet for en del farger i dette kullet, men hva som kommer er jo en annen sak. Sist forventet vi jo ikke fako, men fikk tre stykker og ingen sort merle som vi forventet...

Men muligheten er der i alle fall for :

Sort

Sort merle

Fako (ligger nokså tett på begge foreldrene)

Brun (mor til Aris er brun, og Anya har brunt lang bakover, og "på siden". Brunt er også en sånn farge som kan poppe opp fra ingensteder, men man må ha flaks :P)

Også minimal sjanse for brun merle og askegrå/blå.

Bilde av sort merle? Tror ikke jeg har sett det før.

Håper på brun jeg da, jeg vil se en brun live en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er bare nydelig :-) Får lyst til å klone henne! Blir dette hennes siste kull? Eller har du planer om flere?

Og hvordan er størrelsen på mudi vs kelpie? :-) Og største forskjellen på de to rasene? (får jo litt mye lyst på mudi!)

Takk, jeg skulle gjerne klonet henne selv ;) Men det får holde at jeg endelig skal ha valp selv. Så det får bare vær så god å komme en fin tispe :P

Om det blir det siste kullet vet jeg ikke, mulig det kan bli ett 3. kull om det passer seg slik senere.

Mudien ligger fra 38-47cm( 40-45 som ideal str.) Kelpien ligger vel bare med noen cm i forskjell om jeg ikke husker feil.

Bilde av sort merle? Tror ikke jeg har sett det før.

Håper på brun jeg da, jeg vil se en brun live en gang :P

Sorry å måtte skuffe deg altså... :hmm: Forklarte nok litt dårlig :innocent:

Men på mudi kaller vi blue merle for sort merle, i og med at blue merle ikke egentlig er blå. På mudi har vi også hamvas/askegrå/grå, samme som dere har på kelpie, og den kan også komme i merle, og da blir jo den på en måte "blue"merle.

Vi kaller jo ikke red merle for red merle heller, men brun merle fordi det er brun den er og ikke rød.

Så kort sagt så er vanlig "blue" merle det samme som sort merle, fordi den er merle og den er sort :P. Sånn som Anya.

Jeg kunne også tenkt meg en brun så blir ikke lei meg om det kommer en liten sånne en. Men bare det er en tispe, og den virker robust og normal mentalt så blir den værende her:) Men det er fryktelig spennende å se for seg hva som kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skulle gjerne klonet henne selv ;) Men det får holde at jeg endelig skal ha valp selv. Så det får bare vær så god å komme en fin tispe :P

Om det blir det siste kullet vet jeg ikke, mulig det kan bli ett 3. kull om det passer seg slik senere.

Mudien ligger fra 38-47cm( 40-45 som ideal str.) Kelpien ligger vel bare med noen cm i forskjell om jeg ikke husker feil.

AK:

tisper 43-48

hannhund: 46-51

Ikke noe ideal innenfor det. Min og maks er like korrekt.

Sorry å måtte skuffe deg altså... :hmm: Forklarte nok litt dårlig :innocent:

Men på mudi kaller vi blue merle for sort merle, i og med at blue merle ikke egentlig er blå. På mudi har vi også hamvas/askegrå/grå, samme som dere har på kelpie, og den kan også komme i merle, og da blir jo den på en måte "blue"merle.

Så kort sagt så er vanlig "blue" merle det samme som sort merle, fordi den er merle og den er sort :P. Sånn som Anya.

Jeg kunne også tenkt meg en brun så blir ikke lei meg om det kommer en liten sånne en. Men bare det er en tispe, og den virker robust og normal mentalt så blir den værende her:) Men det er fryktelig spennende å se for seg hva som kan komme.

Bare gjør det spesiellt og vanskelig du :lol: :loL:

I det du skrev det med at det måtte være en tispe så poppet det inn i hode mitt at det blir 4 hannhunder som er brune i det kullet :lol: :loL:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AK:

tisper 43-48

hannhund: 46-51

Ikke noe ideal innenfor det. Min og maks er like korrekt.

Bare gjør det spesiellt og vanskelig du :lol: :lol:

I det du skrev det med at det måtte være en tispe så poppet det inn i hode mitt at det blir 4 hannhunder som er brune i det kullet :lol: :lol:

Ha ha, genialt, jeg håper bare du så noen tisper der også uansett farger...? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f... altså... :cry: Ja ja... jeg SKAL jo ha valp, så da ble det vel en fiolilla med gusjegrønne flekker... :icon_confused: Er det en slags merle også?

Japp. Kvalm merle. :lol:

Men gleder meg til å komme og kose mudivalper!!! :D en dag skal jeg være så shallow å finne meg en cifra hannhund!!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser 2 tisper, men ikke farger desverre.

6 valper 4 hannhunder og 2 tisper.

Ok, spennende :P

Japp. Kvalm merle. :lol:

Men gleder meg til å komme og kose mudivalper!! :D en dag skal jeg være så shallow å finne meg en cifra hannhund!!

Oh, yes! Den har jeg jo sagt at kommer ferdig med sløyfe og pakkelapp på :P

*fnis* :-) Blir en sjelden Mudi da, ikke værst å ha i avlen sin!

He he, litt for sjelden i mine øyne, og helt greit at den fortsetter å være så sjelden at ingen noensinne har sett den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...