Gå til innhold
Hundesonen.no
  • ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja men det står på NkK sine sider om rasen. Og hvis oversettelsen er rar så kanskje man da kan forandre den eller kanskje ikke?  Tror dere GOS er sånn brukshund som Briard er? Ligner jo veldig på en liten Briard.
    • Klikkertrening er en metodikk innen hundetrening. En måte å lære inn øvelser på. Det er ikke noen regel som sier at du ikke kan plukke litt fra her og litt fra der heller, men gjør du det er det ikke per. definisjon klikkertrening. Du kan bruke klikker på noen øvelser, og lokking på andre om du ønsker det. Det er ikke sånn at fordi du begynner med klikkertrening, så må du alltid bruke det.  Klikkeren er fin å bruke når timing er viktig. Da kan du klikke akkurat i det hunden gjør rett, og så har du tid til å finne fram godbiten og belønne. Klikker er en betinget forsterker. Det vil si at du lærer hunden at klikker betyr belønning. Det er ikke noe begrensning på hva som kan være en betinget forsterker. Jeg bruker også "bra!" og "Jah!"(ta leken), som betingede forsterkere i trening i tillegg til klikker. Alt etter hva som passer best i den øvelsen.  Så klikkeren i seg selv sier ikke nødvendigvis så veldig mye om HVORDAN du trener. Det sier bare at du bruker en lyd før du gir belønningen din.  Så bottom line, nei, det gjør ikke noe at du bruker klikkeren i trening på valpen, selv om du lærer/velger å bruke andre metoder senere. 
    • Jeg har valgt å ha dekning opp til 30 000 i året. Litt fordi det er mange hunder å forsikre i vår husholdning og årspremien blir ganske dyr om jeg øker den til 60K. Jeg har imidlertid laveste egenandel. Til nå har det holdt greit. Den dyreste saken var da ene hunden skadet seg på en lørdag, og det kom på den nette sum av 18500,- som de tok direkteoppgjør på. + noen kontrolltimer, røntgen og greier i etterkant på noen tusenlapper.  Men, i tillegg til den forsikringen, så sparer jeg penger hver måned til veterinærutgifter, slik at skulle vi en dag komme i en situasjon at vi bruker mer enn forsikringen dekker, så kan vi forhåpentligvis bruke de oppsparte pengene til å dekke resten. Det er en kalkulert risiko, og skulle det skje at vi overstiger både dekningen og oppsparte midler, så tar jeg heller opp et lån, eller spør familie i stedet for å starte en spleis. Jeg bidrar veldig sjeldent til slike innsamlinger. Da skal det være noe veldig spesielt og noen jeg kjenner.
    • Mellompuddel var visst ikke aktuelt. Dvergpuddel er søte, i motsetning til mellom. Hans ord, ikke mine 
    • Ser det for meg!  Og det kunne ikke vært lengre fra min sitt forhold til å pusse tenner. Det er INGENTING hun gjemmer seg for ... bortsett fra tannkosten sin. Dusjing, tørking (håndkle), kloklipp, analkjerteltømming (under sterk tvil, dog) - henholdsvis huffda, yeeessssss, whatever og ok da din syke jævel ... men ser hun snurten av noe som ligner tannkosten eller tannkremen sin så springer hun på plassen sin, legger seg med snuten/øynene mot veggen (noe hun ellers aldri gjør) og later som hun sover ... (jeg rører henne aldri på plassen sin, så hun vet hun slipper så lenge hun ligger der)... Morsomt hvor forskjellig de er disse dyra
  • Nylig opprettede emner