Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ha hund


Stian Eriksen
 Share

Recommended Posts

Som overskriften sier så er jeg på tanke stadiet om og få meg en ny bestevenn.

Først av alt er jeg 23 år, bor i egen leilighet og har en vanlig jobb som gjør at jeg går halv 8 og er hjemme halv 5. Har som liten alltid hatt lyst på hund men aldri hatt, nå er jeg så voksen at tanken begynner og bli til virkelighet men ikke før jeg er hundre prosent sikker på at jeg kan klare dette.


Først og fremst så er jeg interessert i og vite hvilke raser som passer best til det jeg ønsker:

- Vil ha en liten koselig hund som kan ligge i sofaen med meg, som ikke røyter så mye, helst ikke mye pels og som trenger normal trening. Er ikke glad i store hunder men tar alle forslag til meg for jeg har ikke bestemt meg i det hele tatt. Det jeg har tenkt på og har lest og sett litt på er rasen Mops og Fransk Bulldog, hva kan dere si meg om oppførsel, stell, osv?.


Som dere sikkert har forstått så har jeg veldig lite erfaring og kunnskap om hund så håper noen kan hjelpe meg med og finne en hunde rase for meg, og opplyse meg om fordeler/ulemper, så jeg kan få litt informasjon om og være hundeeier.

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan skrive litt mer om hvor mye tid du tror du kommer til å bruke på tur og aktivisering av hunden hver dag? Er det greit med en hund som krever litt pelsstell, eller vil du helst ha en korthåret en? (Mange korthårede raser røyter mye.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops er jo en utrolig herlig rase, har vurdert å få meg en mops flere ganger før, men alle sykdommene og helseplagene har skremt meg vekk fra å få en. Men kanskje du kan sjekke ut rasen Petit brabancon? De har det samme søte ansiktet som mopsen, men har en mere smidig beinbygning. Ingen spesielle helseproblemer med de som jeg vet om, så er de jo flotte byhunder og passer fint i ei leilighet med tanke på størrelsen. Trenger ikke på langt nær så mye mosjon som en stor hund, og er lite pelsstell med dem. De ligger vell på en billigere gjennomsnittspris en både Fransk bulldog og mops og. Jeg syns det er en utrolig kul rase. Hvis jeg noen gang skal kjøpe meg en byhund blir det garantert en Petit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg måtte valt ein av dei to rasane du velger, ville eg heilt klart valt Fransk Bulldog. Mopsen blir ofte overvektig og har gjerne pusteproblem, også pga den store hudfolda over snuten, samt at kneskålene på bakbeina ofte poppar ut av ledd, auger som står i fare for å bli skadd (med å springe i ting) fordi på mange mopsar står dei ganske mykje ut. Mopsen har også ein del ryggproblem pga den dobbelsnurren på halen som gjer at ryggrada vrir seg. Presiserer at det er ikkje gjelder alle mopsar.

Vil du ha mops, bør du vere ekstra nøye med å finne oppdrettar som sjekkar hundane sine for både det eine og det andre. Det gjelder for så vidt alle rasar.

Hundar som ikkje røyter krever ofte mykje pelsstell. Havanaisen som eg har, f.eks, børstar eg kvar dag, alt frå 10-30 minutt. Du har ikkje tenkt på nokon av terrierane då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad med en af de allergivenlige selskabshunde, bichonerne; bichon frise, lowchen, bichon havanias, coton, pudel eller en af de mindre terriere kanskje...

De fleste av disse rasene trenger ganske mye pelsstell, da de naturlig nok har en del pels.

Jeg kan forresten garantere at en Mops røyter mer enn en langhåret hund. I hvert fall de Mopsene jeg har møtt på, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av disse rasene trenger ganske mye pelsstell, da de naturlig nok har en del pels.

Jeg kan forresten garantere at en Mops røyter mer enn en langhåret hund. I hvert fall de Mopsene jeg har møtt på, hehe...

Ja, jeg ved godt de trenger mye pelsstell, men man få vel ikke en hund som ikke røyter, men som heller ikke trenger pelsstell? Og hvis man klipper pels trenger de vel bare at blive børste et par gange om ugen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ved godt de trenger mye pelsstell, men man få vel ikke en hund som ikke røyter, men som heller ikke trenger pelsstell? Og hvis man klipper pels trenger de vel bare at blive børste et par gange om ugen...?

Det finnes raser som ikke trenger pelsstell ja. Men siden Stian i startinnlegget sier at han ikke ønsker en hund med masse pels, bare påpeker jeg at de har en del pels de rasene som blir foreslått.

Og jo, pelsen må børstes litt hver dag selv om at den er kort. Dessuten tar det veldig lang tid å klippe pelsen, da den vokser særdeles fort ut igjen. Så tilsammen blir en del pelsstell selv om at pelsen er kort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte svar :) For og presisere dette så har jeg faktiskt skrevet feil her, jeg mener selvsagt ikke at hunden ikke skal ha mye pels, men KORT pels. Er ikke så glad i langhårede hunder.

Bones: Jeg har som sagt aldri hatt hund så hvor mye tid jeg kommer til og bruke på hunden vet jeg ikke, så mye omsorg, aktivitet og trening den vil trenge. Jeg er ikke så glad i og gå lange fjellturer, eller vanlige gå turer generelt men sykler en del, og liker å være ute.
Men jeg kommer ikke til og jogge tur med hunden, så vil ikke ha en hund som trenger mye mosjon.

Om den røyter så gjør ikke det så mye så lenge det ikke er MASSE, har en venn som har en Rottweiler og den mister mye hår, dte vil ikke jeg. Samt så bor jeg i en 4-mans bolig som også gjør at jeg ikke kan ha en hund som er så stor eller som lager mye lyd.

June: Skal se på denne rasen :)

Takk for mange gode forslag forresten, kjempe takknemmelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mops er hærlige hunder. Ei venninne av meg har to stk: Den ene er en frisk og rask sak på snart to år, han snorker ikke og har så ufattelig mange ansiktsuttrykk at det nesten er komisk. Den andre er nærmere tre år, har hatt en øyeoperasjon (lett å stikke seg på ting når øynene tar nesten hele ansiktet..), og må nok etterhvert ha en soft-palate operasjon for å gjøre pustingen litt enklere.

Personlighetsmessig er de begge to helt fantastiske. De elsker mamasen sin over alt på jord og kan løpe i timesvis etter en ball (les: eier trenger ikke nødvendigvis gå lange turer for å mosjonere hundene). De sliter litt midt på sommeren, men nå bor vi i et land hvor det gjerne blir 40+ om sommeren, så kan ikke svare for norske mops ;)

Men jeg synes de røyter noe helt insane! De har riktinok korte hår, men de sitter seg fast over alt!

Vet også av en mops som nesten har vært mer hos vetten enn hjemme hos eieren sin, så vær NØYE når du eventuelt kommer så langt at du skal finne deg en oppdretter. Ikke hopp på den første du finner, de er ikke nødvendigvis de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk bulldog :) Gøyale små krabater som er relativt tøffe, de er energiske, men uten og kreve flere timer på tur hver dag og liten nok til og sitte i sekken feks om du skal sykle deg en tur (evt løpe løs etter da om du ikke sykler raskt.

Jeg tenkte også at sekken var fint for en fransk bulldog på langtur. Men fant ut etterhvert at de "bowlingkulene" veier mellom 10-15 kg og er faktisk ikke barebare å putte i sekken.

Nå har mine stortsett bare behøvd å sitte i sekk når de er små, eller som nå- ved skade. De holder ut på tøffe langturer, veldig positivt overrasket over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også at sekken var fint for en fransk bulldog på langtur. Men fant ut etterhvert at de "bowlingkulene" veier mellom 10-15 kg og er faktisk ikke barebare å putte i sekken.

Nå har mine stortsett bare behøvd å sitte i sekk når de er små, eller som nå- ved skade. De holder ut på tøffe langturer, veldig positivt overrasket over det :)

Langtur bør de nok klare bra, om de er vant til det, men sykkel kan være vanskelig og henge på for en med korte føtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde deg å kjøpe både mops og fransk bulldog, da de er veldig kortsnutede raser. Noen slike individer lever sunne og fullverdige liv, mens andre sliter konstant med pusten og blir overopphetede i sommervarmen, i tillegg til en rekke andre plager som skyldes det utseendet de har.

Spør du meg, er det en risk som ikke er verdt å ta, da man kan ende opp med en hund som i større eller mindre grad lider. Egentlig syns jeg ikke man skulle drive oppdrett på slike raser i det heletatt...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde deg å kjøpe både mops og fransk bulldog, da de er veldig kortsnutede raser. Noen slike individer lever sunne og fullverdige liv, mens andre sliter konstant med pusten og blir overopphetede i sommervarmen, i tillegg til en rekke andre plager som skyldes det utseendet de har.

Spør du meg, er det en risk som ikke er verdt å ta, da man kan ende opp med en hund som i større eller mindre grad lider. Egentlig syns jeg ikke man skulle drive oppdrett på slike raser i det heletatt...

Jeg er enig med deg at man ikke bør avle på (fysisk/psykisk)syke individer, jeg sier individer jeg da for man trenger jo ikke legge ned en hel rase så lenge det er håp.. Nå skal ikke jeg skryte på meg allverdens kunnskap om fransk bulldog, men jeg er av den oppfatning at det er fullt mulig og finne FB med okei snuteparti så lenge man bruker litt tid på og finne riktig oppdretter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at man ikke bør avle på (fysisk/psykisk)syke individer, jeg sier individer jeg da for man trenger jo ikke legge ned en hel rase så lenge det er håp.. Nå skal ikke jeg skryte på meg allverdens kunnskap om fransk bulldog, men jeg er av den oppfatning at det er fullt mulig og finne FB med okei snuteparti så lenge man bruker litt tid på og finne riktig oppdretter..

Jeg har selv forsøkt, og det er ingen enkel sak. Når man ser på bilder av avlshundene mange av oppdretterne har i stallen, ser man raskt at dette ikke er hunder man ønsker valper av, i hvertfall ikke jeg. Hundens helse må komme FØR hundens utseende, men det er det mange som lukker øyne og ører for.

Forsåvidt enig i at det hadde vært flott om man kunne "redde" disse rasene, men det spørs om det er for sent, i hvertfall om man ikke skal ta det store steget det er å blande inn andre raser med mindre... uheldig fysikk. Misforstå meg rett, jeg syns kortsnutede raser er utrolig søte å se på, men er det verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv forsøkt, og det er ingen enkel sak. Når man ser på bilder av avlshundene mange av oppdretterne har i stallen, ser man raskt at dette ikke er hunder man ønsker valper av, i hvertfall ikke jeg. Hundens helse må komme FØR hundens utseende, men det er det mange som lukker øyne og ører for.

Forsåvidt enig i at det hadde vært flott om man kunne "redde" disse rasene, men det spørs om det er for sent, i hvertfall om man ikke skal ta det store steget det er å blande inn andre raser med mindre... uheldig fysikk. Misforstå meg rett, jeg syns kortsnutede raser er utrolig søte å se på, men er det verdt det?

Nei, den biten er vi enige i. Jeg vet bare at jeg har sett mange fraller med okei snute, kort, men god nok til at hunden kan leve et aktivt rikt liv. Jeg har også sett de som ikke kan det, men min generelle oppfattelse er at det er fullt mulig og finne de som har okei fysikk. Både snuteparti og kropp for øvrig( ikke for hjulbeint/kortbeint osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...