Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunden din alene hjemme lenge om gangen?


Leslie elise
 Share

Recommended Posts

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er nok helt vanlig om en har tenkt til å jobbe så en har råd til å kjøpe mat til nevnte hund.

Jeg stusser litt på det du sier om å ta med hunden i bilen. Mener du virkelig at du synes det er bedre å la hunden ligge i en trang bil de timene det er snakk om, bare for å få til en tjue minutters l

Det er da et skille mellom friske og syke hunder, er det ikke? En som er syk må man ta spesielle hensyn til, det trenger man ikke med en som er frisk. Å la en hund med sep angst være hjemme alene en h

Jeg tenker at det er mange faktorer som spiller inn her i forhold til om man skal kunne si at det er ok eller ei. Det å være alene i 8-9 timer bør ikke i seg selv være noe problem for de fleste "normale" hunder. Det som avgjør hvorvidt det er ok om bikkja er alene de timene eller ikke (synes jeg) er;

- Får hunden en god luftetur før jobb, tid til både å bæsje og tisse?

- Blir hunden aktivisert med en god tur, eller trening av annet slag, når du kommer hjem?

- Får hunden oppmerksomhet, kos og er den en del av familien den tiden den ikke er alene?

- Er hunden vendt til å være alene hjemme gradvis?

- Har hunden stor plass å boltre seg på?

- Har hunden tilgjengelig mat og vann?

- Har hunden tilgjengelig luke eller står den (for dem som liker det) i hundegård med hundehus?

- Har du mer enn en hund, så de er to om å være alene?

Og sikkert flere spm. Men jo fler slike spm man kan svare ja på desto mer "okei" synes jeg det er at hunden er alene en hel arbeidsdag. De aller fleste har jo jobb, og det er bare sånn det er. Men om man da ikke tar hensyn til bikkja ellers, altså ikke gir den det den trenger, da er det ikke ok å dra fra den heller.

Chess er alene i 8-9 timer hver dag, og jeg sliter med å se at hun skulle mistrives med å ha det slik.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobba skift kunne de være alene hjemme 11 timer innimellom, mer om føret var ekkelt og bussen forsinka pga det. Hundene viste ikke på noe vis at 11 timer var mer/ekkelt/fælt/unødvendig enn de vanlige 9. Så lenge de er vant til å være alene hjemme og luftes godt før og straks etter jobb går det finfint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ønske at hunden min ikke hadde trengt og være hjemme en hel arbeidsdag, dessverre så er ikke det en mulighet nå og tross alt så klarer de fleste hunder det helt fint. Men det jeg synes er viktig da er at jeg så langt jeg har mulighet ikke etterlater bikkja hjemme flere ganger de dagene jeg jobber og at hunden har et aktivt liv ellers.

Viss din ikke er vant til og være hjemme alene lenge i gangen så er det lurt og begynne en gradvis opptrapping så raskt som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er alene fra ca. kl 08.00 til ca. 16.00 4 dager i uken. Jeg har ca 1 times tur til jobb t/r. Hunden min klarer seg fint hjemme alene, han ligger nok stort sett og sover. Dessuten er det, som de fleste andre sier her, ganske vanlig at en hund er alene hjemme en arbeidsdag.

Lengste min har vært alene er 10 timer. Da hadde jeg så dårlig samvittighet, at jeg ikke kunne komme fort nok hjem.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke optimalt, men de fleste hunder i Norge har det sånn. Hundene mine har nesten ikke vært alene de siste årene fordi jeg har vært student. Men fra neste vinter skal jeg også ut i jobb og da må hundene være alene hjemme 8-9 timer alene hver dag, sånn er livet! :(

Jeg kommer til å velge jobb, i nærheten av hvor jeg bor utelukkende pga hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik så hadde det vært få hunder og eiere om man ikke kunne kombinere med jobb :) Jeg er student nå og det er variable dager, men jeg blir ferdig utdannet så da må han jo være hjemme en arbeidsdag, hvertfall hvis vi begge skal ha mat og tak over hodet! Nå er jeg i praksis på skolen og det betyr fulle arbeidsdager 4 dager i uken, og noen helger i tilegg (helgejobb).

Jeg synes det er drøyt å kalle dette drøyt jeg da :P hehe!

Med gradvis opplæring så går det fint, og så sørger man for at hunden får nok før og etter arbeidstid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre hvorfor det er så fælt for hunden å være hjemme alene? Syntes jeg både har lest og opplevd at hunder sover store deler av dagen.

De fleste av oss må jo faktisk jobbe for å leve, og det er normalt med en arbeidsdag på 8 timer inklusive pause. Og så må man gjerne legge på litt reisevei.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser noe som helst i veien for at det skal gå greit. Selvfølgelig forutsatt at man lufter hunden ordentlig før man drar, og den blir aktivisert godt nok ellers på dagen.

Evt. blir jo diskusjonen hvorvidt det er OK å faktisk holde hunde i fangenskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sålenge hunden ellers får nok trim og aktivisering så er ikke 8-10 timer hjemme alene noe problem om hunden er voksen og synes det er greit å være alene. De fleste hunder sover jo allikevel såpass mye i løpet av ett døgn.

Mine er alene 9 timer hver dag - noen ganger blir det også 11 timer og jeg er da mer stressa enn bikkjene.

Hundene mine får en god tur på morgenen - deretter litt snacks (les frokost) før jeg går på jobb, og så får de samme turen når jeg kommer hjem. Deretter er det middag og avslappning før de får en lengre tur på kvelden. De virker fornøyd. På dager hvor jeg f.eks. har det litt travelt om morran (det hender jo at jeg og vekkeklokka ikke er helt på nett) så kan det være at de har vært litt kreative når jeg kommer hjem, men så langt har det ikke gått utover ting som koster noe. Husverten rapporterer heller ikke om støy på dagen så jeg antar at de sover og koser seg.

Så ikke stress med det tenker jeg. Det går sikkert bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber og det gjør min bedre halvdel også, så våre hunder er hjemme mens vi er på jobb (jobber fulltid). En bor inne, og er da inne alene mens vi er på jobb (den foretrekker det sånn), resten står i hundegård- de bor der og er bare inne "på besøk" i ny og ne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er i det meste laget hvis dette er hver dag. Jeg ville da sett på mulighetene for å få pass en dag i uken og kanskje ta med hunden i bilen en dag.

Jeg er nok litt miljøskadet da ingen av mine hunder har likt å være alene, så jeg har selv dårlig erfaring. Hadde min hund ikke brydd seg noe om å vært alene, hadde det kanskje ikke gjort så mye, men når savnet blir sterkt, så er det ikke så hyggelig å la dem være alene i timesvis.

Jeg syns nå ikke noe om det uansett type hund jeg da, for jeg syns hvermannsens hund er for mye alene generellt, og jeg ville nok ha strukket meg langt for å unngå det.

Glemte å si at min hund er alene for det meste fra kl 0800 til 1330. (inkl reisetiden) Noen dager kan det blir til kl 1500 hvis jeg skal å trene, og jobber jeg overtid, eller at det blir mange dagen den uken som blir overtid, får jeg moren min til å komme en dag å holde han med selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er i det meste laget hvis dette er hver dag. Jeg ville da sett på mulighetene for å få pass en dag i uken og kanskje ta med hunden i bilen en dag.

Jeg stusser litt på det du sier om å ta med hunden i bilen. Mener du virkelig at du synes det er bedre å la hunden ligge i en trang bil de timene det er snakk om, bare for å få til en tjue minutters luftetur midtveis - kontra å la hunden ha (deler av) et helt hus/leilighet til rådighet? I mine øyne er det MYE verre å ha hunden i bilen, når man snakker om såpass mange timer.

Ellers mener jeg at 8 timer er helt greit. Som så mange har sagt før meg; det er normalen når man jobber fulltid, enten man liker det eller ikke. Og de aller fleste hundene har det helt ok, det er nok heller eierne som sliter.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns (håper ingen føler seg støtt nå) at det er altfor mange hunder som er altfor mye alene... 8,5 time 5 dager pr uke høres mye ut syns jeg. Vi jobber begge fulltid men jeg begynner ikke før 12,og bor 5 min fra jobb og gubben er hjemme kl 18. Så lenge jeg begynner så sent er de alltid ferdig med trim og lek når jeg går,nå feks har de venninne på besøk i hagen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på det du sier om å ta med hunden i bilen. Mener du virkelig at du synes det er bedre å la hunden ligge i en trang bil de timene det er snakk om, bare for å få til en tjue minutters luftetur midtveis - kontra å la hunden ha (deler av) et helt hus/leilighet til rådighet? I mine øyne er det MYE verre å ha hunden i bilen, når man snakker om såpass mange timer.

Ellers mener jeg at 8 timer er helt greit. Som så mange har sagt før meg; det er normalen når man jobber fulltid, enten man liker det eller ikke. Og de aller fleste hundene har det helt ok, det er nok heller eierne som sliter.

Ja det kan være en grei løsning. Da får man sett til hunden oftere og luftet den i pausene og lunchen, samt man er sammen med den i reisetiden. Jeg hadde min første hund ofte i bilen da jeg var på skolen da hunden hadde seperasjonsangst og vi bodde i leilighet med naboer vegg i vegg. Hadde ikke mulighet til noe annet. Hunden var med i bilen overalt egnetlig, på kurs, når vi skulle handle osv osv. Hunden var mer komfortabel i bilen og slo seg raskere til ro der. Man kan legge tilrette godt i bilen, og noen hunder må jo også være i bur hjemme, og da spiller det ingen rolle om buret er i bilen eller hjemme.

Men eneste er at man må passe på kulde og varme.

Hunden jeg har nå, trives ikke i bilen alene, så for meg er det bedre å ha han hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns (håper ingen føler seg støtt nå) at det er altfor mange hunder som er altfor mye alene... 8,5 time 5 dager pr uke høres mye ut syns jeg. Vi jobber begge fulltid men jeg begynner ikke før 12,og bor 5 min fra jobb og gubben er hjemme kl 18. Så lenge jeg begynner så sent er de alltid ferdig med trim og lek når jeg går,nå feks har de venninne på besøk i hagen.

men noen er alene om hunden :-)

Nå er jeg på skolen, hunden min blir da alene hjemme i ca 7 timer. På helgejobben min er han alene 8,5 time. men jeg bruker å ta med hunden i bilen på søndag, da får jeg gått ca 1-1,5 time tur i arbeidstiden. det er knall! Og det hadde vært drømmejobbenå jobbet fulltid med mulighet for å ta med bikkja :-) men lite sannsynlig at jeg får den muligheten!!

Jeg har lyst på utegård med luke inn i hunderom om jeg får hus senere :-) men det er nok lenge til jeg får råd til hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men noen er alene om hunden :-)

Nå er jeg på skolen, hunden min blir da alene hjemme i ca 7 timer. På helgejobben min er han alene 8,5 time. men jeg bruker å ta med hunden i bilen på søndag, da får jeg gått ca 1-1,5 time tur i arbeidstiden. det er knall! Og det hadde vært drømmejobbenå jobbet fulltid med mulighet for å ta med bikkja :-) men lite sannsynlig at jeg får den muligheten!!

Jeg har lyst på utegård med luke inn i hunderom om jeg får hus senere :-) men det er nok lenge til jeg får råd til hus!

Joda,det var bare min personlige mening,jeg sier ikke at noen behøver å være enige :) Jeg var uten hund den perioden jobben tok for mye tid. Jeg var alene med første hunden min men hun var med på jobb og jeg bodde også da rett ved siden av jobb. Rett etter hun døde brant huset ned til grunnen og det gav meg lengre vei til jobb i tillegg til at jeg ikke hadde bil. Hadde blitt for mye tid alene,ergo ingen hund på noen år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...