Gå til innhold
Hundesonen.no

Virvelløse dyr


Banshee
 Share

Recommended Posts

Til min store glede ser jeg at flere her har interesse for taranteller, så da lager jeg likegodt en tråd hvor vi kan legge ut bilder, skravle og kanskje få noen råd og tips om å ha ulike "bugs" i terrarier. Så at det fantes en tarantelltråd tidligere som er arkivert, men tenkte denne kunne være for alle virvelløse hobbydyr - edderkopper, skorpioner, biller, tusenbein, skolopendere, knelere, pinnedyr, landkrabber osv.

Selv hadde jeg såpass araknofobi at det svartnet for meg når vi besøkte noen med taranteller, men etter å ha jobbet med saken gikk det over og nå har jeg dilla - det er visst ganske typisk :ahappy:.

Begynte med biller, men synes det er stusselig at de lever så kort tid, så nå har jeg bare noen få larver og kokonger igjen, og en enslig bille av typen Pachnoda marginata peregrina, også kjent som rosenbille. Taranteller begynner det derimot å bli en del av, og det kommer vel noen skorpioner og tusenbein etterhvert også.

Slenger ut et par bilder bare for å få tråden i gang, flere kommer etterhvert om det er interesse for det, håper selvfølgelig alle med kravlende smådyr vil hive seg på :)

Pachnoda marginata peregrina

009-1.jpg

Chlorocala africana oertzeni

034-2.jpg

020-2.jpg

Sling av arten Poecilotheria metallica

064_01.jpg

Sling av arten Phormictopus cancerides "sp. purple"

014.jpg

Edit: Oi, det ble store bilder. Må visst gjøre meg kjent med den nye varianten av photobucket før neste forsøk på å legge ut bilder av gullunga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy *******, metallicaa❤

Jeg drev stort før, hadde rommet mitt fult av eddiser og andre reptiler. Med flytting ble det vanskelig å oppdrettholde hobbyen. Savner mange av de, men orker ikke starte igjen. Kanskje når de blir lovlige. Så da ble det EN edderkopp:p maks (hahahahahaha)

Skal vise fram dyrene senere, er på jobb nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy *******, metallicaa❤

Jeg drev stort før, hadde rommet mitt fult av eddiser og andre reptiler. Med flytting ble det vanskelig å oppdrettholde hobbyen. Savner mange av de, men orker ikke starte igjen. Kanskje når de blir lovlige. Så da ble det EN edderkopp:p maks (hahahahahaha)

Skal vise fram dyrene senere, er på jobb nå!

Sinnasmurfen er fin, den :ahappy: Hatt noen hamskifter siden det bildet ble tatt. Håper virkelig det er ei hue, har ihvertfall divanykker så det holder. "Ingen bilder takk!" "Ingen dubia, jeg slanker meg! En flue? Njaaah...muligens senere." "Ikke se på meg, jeg er så styyyyygg :cry: " "Gå vekk, din store stinkeape!"

Greit, jeg tillegger kanskje dyrene litt mye tankevirksomhet, men den er en raring :P

Ååh, så fælt at du måtte kvitte deg med alle sammen... ifølge Mattilsynet sin siste oppdatering satser de på å ha nytt regelverk gjeldende fra 01.01.14, så DA er det bare å begynne med reptiler igjen vettu :D *optimist*

Men ja, EN edderkopp ja... hahaha. Det er det mange som har sagt før deg det, meg inkludert :lol: Nå har jeg 22, og flere på vei når det blir varmere i været. Men du vet jo hvor avhengighetsskapende denne hobbyen er, hehe.

Gleder meg til bilder! :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnasmurfen er fin, den :ahappy: Hatt noen hamskifter siden det bildet ble tatt. Håper virkelig det er ei hue, har ihvertfall divanykker så det holder. "Ingen bilder takk!" "Ingen dubia, jeg slanker meg! En flue? Njaaah...muligens senere." "Ikke se på meg, jeg er så styyyyygg :cry: " "Gå vekk, din store stinkeape!"

Greit, jeg tillegger kanskje dyrene litt mye tankevirksomhet, men den er en raring :P

Ååh, så fælt at du måtte kvitte deg med alle sammen... ifølge Mattilsynet sin siste oppdatering satser de på å ha nytt regelverk gjeldende fra 01.01.14, så DA er det bare å begynne med reptiler igjen vettu :D *optimist*

Men ja, EN edderkopp ja... hahaha. Det er det mange som har sagt før deg det, meg inkludert :lol: Nå har jeg 22, og flere på vei når det blir varmere i været. Men du vet jo hvor avhengighetsskapende denne hobbyen er, hehe.

Gleder meg til bilder! :ahappy:

Vel, det har da mattilsynet sakt i flere år, men det skjer aldri. Jeg gidder ikke håpe! :P

Henger du på reptilfreaks? Jeg var aktiv der før. og vært litt innom der i det siste, trist å se hvor mange som har gitt seg :(

Jeg vet det er flere fra RF som henger her inne, hihi :)

Noen få bilder lett tilgjengelige:

A. Avicularia

tellas014.jpg

P. Regalis

tellas056.jpg

B. Albopilosum, fy som hun sparket hår.

tellas029.jpg

G.Rosea

PIC_0717.jpg

Desverre hadde jeg ikke noe særlig til kamera da jeg hadde mest/bare taranteller, ikke var de fremme stort heller. Så jeg ser at jeg nesten ikke har bilde av noen av dem :o

De andre derimot, hihi. Like mange bilder av de som jeg har av hundene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakreste t's jeg har hatt i hus tror jeg er H. Maculata. De er veldig potente og ikke noe man vil bli bitt av. Hun stakk av, og vi hadde leteaksjon i huset uten å finne den. Jeg gikk på tå hev i flere uker!
Til slutt, en dag jeg skulle ta på meg en joggebukse så kjente jeg at den pilte ned beinet mitt. Ringte en jeg kjenner og sa at du får den om du kommer å henter den! Etter den ble jeg ganske skvetten! :P
Jeg hånterer heller aldri mine, jeg har gjort det men ikke nå lenger. Cyricosmusen jeg henta virket ekstremt rolig, men jeg vet av erfaring at de er raske som fy :P

Eneste jeg hånterer er bittesmå slings.

IMG_3949copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H. mac står faktisk på ønskelista nå til våren, de er utrolig vakre - din var jo helt nydelig :drool: Har en del asiater og afrikanere fra før av, så det skal nok gå bra, bank i saltet og hive bordet over skulderen.

Hvordan i allverden klarte hun å stikke av? Det er jo ikke akkurat den vil man ha løs i huset, nei :o Jeg hadde fått helt hetta om spesielt P. ornataen eller en av P. murinusene hadde kommet seg ut her altså, de bor jo på soverommet mitt og der er det rotete for tida, håpløst å finne noe på den størrelsen som gjemmer seg.

Er de like så er det nok C. fasciatus, ja. Godt med alt man slipper å lure på, hihi.

Foringstid for småtassene mine ikveld, kanskje jeg får tatt noen bilder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shocked: Ja, fortell meg åssen den klarte å bare stikke av!!!! :shocked: :shocked: :shocked: Jeg hadde dødd da. Og flyttet ut, til dyret var tilbake bak glass!

Sambo skulle hjelpe en kamerat med å flytte regalisen hans fra et terra til et annet.... Svisj så forsvant dyret over bordet, ned siden på duken og opp på baksiden av duken som hang ned fra bordet. Der stoppa den. Sambo og kompis hadde jo bare stått forskrekket og sett på :P Men da var det bare å sette plastboksen over tella PÅ duken, og stappe et ark mellom tella og duk og vips...
De skal være SÅ glad for at jeg ikke var i huset der da! Jeg hadde dævva tvert! (Ja, dette var kort tid etter vi fikk vår første og min skrekk hadde absolutt ikke gått over... det har den forøvrig ikke helt enda heller, men langt bedre enn den var)

Jeg tok bilder av den regalisen en gang, og svetten silte mens jeg satt med objektivet inn i terra :P

Men, nå er det vel 4 år siden jeg fikk min første tella. Og det var rett og slett bare fordi jeg skjønte at jeg måtte gjøre noe med skrekken min.... De første ukene etter Helga kom i hus, så satt jeg aldri med ryggen til terra. Og så fort jeg kom hjem eller stod opp om morran/natta, så var det rett bort til terra for å vite at hun var der hun skulle være.
Etterhvert fylte vi på med en A. Versicolor og en B. Vagans, og så tilslutt en A. Geniculata. Da hadde vi ikke lenger plass til fler.
For her skal terraene stå til pynt og være fremme. Jeg orker ikke bare ha dem på et rom der vi knapt ser dem. Og skal jeg ha dem på stua, så må terraene bygges inn slik at kattene ikke kommer til oppå dem, og ja... Det blir mye pes med mange terra!

Desverre viste det seg jo at Geniculataen (Mini Tøtta som HU liksom het), var en hann. Så den dagen jeg hadde innredet det store fine 45x45x45 terra til HENNE, så var hu jo dævv... Dustedame som viste seg å være mann og dævv liksom!!!
Okei, en tella mindre, og egentlig optimalt antall etter vi flytta.

Men, jaggu var ikke Vagansen (avgrunnsDAMEN), også en mann, og nå er han død og..... Det betyr jo at jeg er en tella i manko.

Men bare til det er varmere i været, da flytter en C. Elegans inn til oss fra Banshee! Hihi.

Og da er vi på makstallet igjen med tellaer her i huset. 3 tellaer, i 3 stk 30x30x30 terraer. Da er hylla vår full.

Men, i tilegg har vi to diiiigre plastkasser på vaskerommet med b.dubia da. Kakerlakker. Mat til tellaer, og for salg.

Har også hatt pinnedyr og sirisser, men kjedelig med dyr som dør så fort. :P

Såh! Bilder!

Acanthoscurria Geniculata

41122_10150242372770252_2817535_n.jpg

Avicularia Versicolor

41210_10150242373135252_5065411_n.jpg

Brachypelma Vagans

46989_10150242373530252_3523338_n.jpg

Brachypelma Smithi

46963_10150242373870252_806916_n.jpg

Siriss :P

06040911.jpg

Det kjedeligeste med denne hobbyen, er at jeg har blitt hyper allergisk for tellaene..... Jeg tåler ikke "pelsen" dems i det hele tatt lenger. Før så kunne jeg håndtere dem, ta bilder, ha dem på hånda osv, men nå er det nok om jeg stikker hånda inn i terra og jeg klør meg til blods i 2 uker etterpå :hmm: Skikkelig kjedelig. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiiine dyra! Elsker historien om regalisen og at du overvant frykten, altså.

Gleder meg sånn til du får en liten elegans og tar flotte bilder av den! :D

Forresten, hvis noen du kjenner skal oppover hit i overkommelig fremtid kjøper jeg gjerne 45'eren :innocent:

Jeg nølte lenge før jeg skaffet meg noen NW-tellaer, for de hårene...grøss. Har ikke fått noen reaksjoner enda, men det kan jo plutselig dukke opp, og det høres rett og slett skikkelig ubehagelig ut med den kløen.

Forøvrig er det mulig det snart kommer en bitteliten chilensk skorpion her i hus :icon_redface: De er nå fryktelig søte, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banshee: Ja, Lars spurte om bror han sku nedover i vinterferien, for da kunne han tatt med elegans nedover og terra opp igjen, men neeeeida... Men skal nok få det oppover på det vis! ;)
Og ja, håper jeg kan piske gubben til å håndtere tella slik at jeg kan ta bilder da den kommer. Må få satt opp igjen "studioet" mitt først bare :P

Justitia: Hehe, takk ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er en antatt juvenil Euscorpius italicus. Ikke farlig for mennesker (eller kattunger, hilsen Wilma som fant den og fikk et stikk i labben :P ). Den er nå nabo til tarantellene mine, og jeg håper jeg klarer å få den til å trives i fangenskap - det er tross alt ikke noe alternativ å sende den tilbake. Den har ihvertfall spist og er fly forbanna hver gang jeg kommer borti boksen dens, så det er jo noen sunnhetstegn :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen av dere som ønsker å utvide bestanden med en stor og flott Lasiodora difficilis?

Da jeg overtok henne for 2,5 år siden var jeg usikker på om det var en difficilis, klugi eller parahybana, men sendte bilde til han duden som driver The Spider Shop og fikk et kjapt og meget kort svar tilbake: L. difficilis.

Kan komme tilbake med bilde hvis interresse. Bor på Stord, men kan frakte til Bergen og Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en antatt juvenil Euscorpius italicus. Ikke farlig for mennesker (eller kattunger, hilsen Wilma som fant den og fikk et stikk i labben :P ). Den er nå nabo til tarantellene mine, og jeg håper jeg klarer å få den til å trives i fangenskap - det er tross alt ikke noe alternativ å sende den tilbake. Den har ihvertfall spist og er fly forbanna hver gang jeg kommer borti boksen dens, så det er jo noen sunnhetstegn :D

Virker det som hissigproppen trives? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Snakk om å være dårlig til å følge opp en tråd jeg selv startet...

C.J, jeg bor dessverre for langt unna, men vil gjerne se bilde av krabaten altså :)

LilleZara, jepp :D Den spiser og ellers gjør den som de fleste skorpioner - svært lite, hehe. Aner ikke kjønn, men siden det er en hissig liten italiener med store never har den selvsagt fått navnet Rocky. Venter spent på om det blir hamskifte etterhvert.

Har forresten fått tatt et bilde av en av de største C. elegansene mine etter siste hamskifte. Har vokst og blitt kjempestor, altså. :aww:

8608559302_d2e91bda18_c.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaggu finner jeg flere RFere her også :D

Kan vise litt bilder jeg også :)

En av min datters ETer :)

IMG_0411.jpg

IMG_0980.jpg

B.albiceps

IMG_0450.jpg

IMG_0747.jpg

Skifter ham :)

IMG_1086.jpg

Avicularia sp "amazonica" (Manaus)

IMG_0897.jpg

IMG_1070.jpg

Avic. sp. Guyana.

IMG_1142.jpg

IMG_1314_zps12861c70.jpg

Kneler-baby og litt større.

IMG_0978.jpg

IMG_1174.jpg

IMG_1153.jpg

Baby Avic.metallica.

IMG_1295_zps2ba06c75.jpg

Baby Avic. purpurea.

IMG_1341.jpg

De to sistnevnte er adskillig større blitt nå, men hadde ikke nyere bilder av dem...

Ble vist nok bilder som det var lell... :icon_redface:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Er du her og ja, så koselig :D Også så fine bilder! Hadde ikke fått med meg at det var nytt innlegg her.
Du har jo sett dette før, men legger det ut likevel... kan jo hende det er noen andre som gløtter innom her også :P

8979185967_f94a2feb02.jpg

Skal prøve å få til en liten photoshoot snart, har bl.a. en P. irminia som må få noe større å bo i. Det blir nok... gøy. Hehe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg (som får dødsangst bare av å se på disse bildene) spørre noen teite spørsmål :P Tar dere de ut av burene noen sinne? Hva skjer da om de biter? Og klør det ikke veldig om de "blåser" hår på dere? Hva gjør dere om de stikker av? :huh: *vetingentingomedderkopper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg (som får dødsangst bare av å se på disse bildene) spørre noen teite spørsmål :P Tar dere de ut av burene noen sinne? Hva skjer da om de biter? Og klør det ikke veldig om de "blåser" hår på dere? Hva gjør dere om de stikker av? :huh: *vetingentingomedderkopper*

Kan bare svare for meg selv her, men jeg tar ikke mine ut med mindre jeg har en årsak til det....

Dette er ikke kjæledyr, men displaydyr. Altså, kan man sammenligne det med å ha akvarium... man tar ikke fiskene opp for å kose med dem :) Dette er "tørre" akvarium, so to speak.

Så i utgangspunktet trenger ingen av disse dyrene å bli håndtert overhode, om man ikke vil selv. Dyrene trivest generelt heller ikke med overdreven håndtering. :)

De ulike artene har også veldig ulik gift.

Noen har veldig potent gift, der man kan få mye og langvarige symptomer av ulik art (smerter, hevelser, kramper, pusteproblemer osv) mens andre er mindre potent enn en vanlig veps.

Samtidig er det veldig individuelt hvordan den enkelte reagerer på giften.

De jeg har, er av mildeste art, om man kan si det slik for enkelhets skyld.

Dersom man velger å ha svært potente(og ofte også raske) dyr, bør man også ha kunnskap nok til å holde dem forsvarlig slik at man unngår å bli tagget. Det ligger et stort ansvar i å ha denne typen dyr, og det ansvaret øker også med graden ubehagelig gift, tenker jeg. Mange er redde for denne typen dyr, og samtidig så kan de også gjøre skade om man har rette sorten. Da vil man ta de forholdsregler som trengs for å unngå at en selv eller andre står i fare for å bli tagget.

(Hm... minner forøvrig om de fleste andre dyr med en eller annen form som tenner, dette :ahappy: )

Ang forsvarshårene, så er det igjen individuelt hvordan man reagerer. Noen reagerer knapt i det hele tatt, mens andre kan få irritert hud, hovne opp og noen kan også reagere med å få milde astma-symptomer. Men igjen, holder man dyrene korrekt, så er dette strengt tatt ikke noe stort problem... Jeg hører selv til dem som reagerer mye på dette, hovner opp og får utslett, samt sliter med pusten dersom jeg stikker hodet oppi tellaen når hun fyrer av en salve.... Men, som sagt... forholdsregler, så går det bra!

Jeg bruker hansker når jeg rengjør, forstyrrer henne minst mulig slik at hun ikke får noen grunn til å sparke etter meg, samt vasker av med varmt vann (uten å klø hårene lengre inn i huden først) dersom jeg skulle være uheldig en sjelden gang.

Skulle en bli uheldig å bli tagget, så kommer det igjen an på hvilken art en sitter med. Mine er ikke farlige, så jeg ville nok gremmet meg over å ha vært så uforsiktig, og uvøren, ettersom man nesten må kverken dem sakte men sikkert før den ville finne på å bruke giften til noe annet enn mat... Og jeg er nok for stor til å bli sett på som et potensielt bytte, så da ville det vært ene og alene min egen toskeskap som førte til uhellet. :baby:

Dersom man derimot blir tagget av mer potente typer, så bør en ta forholdsregler. Greien er vel helst at det er ikke så mye en egentlig kan gjøre i etterkant, det er ingen "motgift" eller noe slikt en kan få. Da må en evt få medikamenter for å mildne symptomene.

Men igjen... forholdsregler-forholdsregler-forholdregler... Kan ikke få understreket det nok!

De aller fleste typene er slettes ikke noe farlige, og som sagt, dersom man vet hvordan en skaffer seg de mest potente artene... så vet en også hvilke forholdsregler en må ta.

For ordens skyld, så er det til dags dato ikke et eneste dokumentert dødsfall etter å ha blitt tagget av en tarantell. Uansett type og gradering av potenthet.

Så de flestes redsel for disse dyrene er fryktelig overdimensjonert... og mest basert på uvitenhet og ikke reell fare :flowers:

Dersom de skulle stikke av, så leter man :ahappy:

Det er ulike arter, noen bakkelevende, noen treklatrere. Og man leter de stedene de mest sannsynlig vil trekke mot, sett utfra hvilken art de tilhører.

Men.... igjen så er forholdsregler greie å ha :innocent:

Lås på terraene, så ingen barn kan åpne fra utsiden og ingen tella skyve den opp fra innsiden, så går det stort sett veldig greit! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...