Gå til innhold
Hundesonen.no

Virvelløse dyr


Banshee
 Share

Recommended Posts

Kan jeg (som får dødsangst bare av å se på disse bildene) spørre noen teite spørsmål :P Tar dere de ut av burene noen sinne? Hva skjer da om de biter? Og klør det ikke veldig om de "blåser" hår på dere? Hva gjør dere om de stikker av? :huh: *vetingentingomedderkopper*

Aldri ut om de ikke skal flytte eller jeg må ordne i terra. Det er ikke kjæledyr!

Biter de får man vondt :P

Noen reagerer mer på hår enn andre, jeg reagerer mye og har prøvd å holde meg unna hårsparkere. Nå har jeg bare en da, og den sparker :P Før hadde jeg rommet fult.

Stikker de av leter man, jeg har hatt en av de mest potente på rømmen, det var tre uker i ******* og den ble hentet av en jeg kjenner så fort den ble funnet. Da ville jeg ikke ha henne mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyh, det er sunt å ha hobbyer jo :ahappy: Lene svarte såpass godt på dette med håndtering osv at jeg har ingenting å tilføye der. Det er bare stress for dem å bli tatt ut i tide og utide.
Selv har jeg en salig blanding av ulike typer edderkopper, inkludert en som ikke er tarantell, og interessen går mest i retning av de mer potente artene. Ikke fordi de er akkurat det, men fordi jeg stort sett synes de er vakrest og mest fascinerende. Dessuten får jeg hetta av brennhår, synes faktisk det nesten er litt skumlere enn sterkere gift :icon_redface: Man har mindre kontroll på noe som svever rundt i lufta enn noe som sitter fast i tenner - Kristinelogikk.
Som jeg skrev i startinnlegget hadde jeg alvorlig araknofobi, men jobbet meg gjennom det og da en Lampropelma sp. Borneo Black, som er en ganske heftig liten asiatisk sak, stupte ut av boksen og ned på gulvet fikk jeg ikke engang et snev av panikk annet enn at jeg var redd den skulle bli skvisja. YAY ME! :ahappy:

Ingen innlegg uten bilde, så her er et av Sinnasmurfens lange, vakre ben.

8980380498_52cde29d95.jpg

PS: Kaja! Jeg har fått H.mac'en min :wub: Liten bebis da, men regner med at den vokser greit fort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ang forsvarshårene, så er det igjen individuelt hvordan man reagerer. Noen reagerer knapt i det hele tatt, mens andre kan få irritert hud, hovne opp og noen kan også reagere med å få milde astma-symptomer. Men igjen, holder man dyrene korrekt, så er dette strengt tatt ikke noe stort problem... Jeg hører selv til dem som reagerer mye på dette, hovner opp og får utslett, samt sliter med pusten dersom jeg stikker hodet oppi tellaen når hun fyrer av en salve.... Men, som sagt... forholdsregler, så går det bra!

Jeg bruker hansker når jeg rengjør, forstyrrer henne minst mulig slik at hun ikke får noen grunn til å sparke etter meg, samt vasker av med varmt vann (uten å klø hårene lengre inn i huden først) dersom jeg skulle være uheldig en sjelden gang.

Klør du om du blir "sparket på"? Har du funnet noe som hjelper på dette evnt?

Jeg reagerte ikke i det hele tatt i begynnelsen da vi hadde tellaer, men nå kan jeg ikke stikke hånda inn i terra uten å klø meg til blods i flere uker etterpå.

Sist jeg bytta på det ene terra her (MED hansker) så klødde jeg fra fingertuppene til skulderen, pluss rundt halsen i 3-4 uker etterpå. Og INGENTING hjalp. Endte tilslutt opp på kortisontabletter, men reagerte såpass dårlig på dem at jeg måtte slutte med det og.

Etter det så har faktisk sambo tatt ansvar så fort jeg har nevnt på at det trengs å vaskes en vannskål eller noe som helst som innebærer hender innenfor terrariedøren :P

Men rart hvor fort denne allergien eller hva man skal kalle det, har eskalert. For jeg håndterte jo den samme tellaen uten hansker eller noe da hun var yngre, og har holdt andre voksne Smithier uten reaksjon FØR. Men nå er det altså ikke noe som skal til.... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk vakre dyr (men som mange andre kunne jeg nok aldri hatt noe sånt i hus). Pinnedyr fascinerer meg også veldig, og jeg husker da jeg var liten og vi ikke kunne ha pelsdyr pga min brors astma (vi fant ganske fort ut at den astmaen ikke var noe å ta hensyn til, så da ble det hund), så fabulerte jeg alltid om å få meg kameleon :D. Kanskje det en dag åpner seg en mulighet for det :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør du om du blir "sparket på"? Har du funnet noe som hjelper på dette evnt?

Jeg reagerte ikke i det hele tatt i begynnelsen da vi hadde tellaer, men nå kan jeg ikke stikke hånda inn i terra uten å klø meg til blods i flere uker etterpå.

Sist jeg bytta på det ene terra her (MED hansker) så klødde jeg fra fingertuppene til skulderen, pluss rundt halsen i 3-4 uker etterpå. Og INGENTING hjalp. Endte tilslutt opp på kortisontabletter, men reagerte såpass dårlig på dem at jeg måtte slutte med det og.

Etter det så har faktisk sambo tatt ansvar så fort jeg har nevnt på at det trengs å vaskes en vannskål eller noe som helst som innebærer hender innenfor terrariedøren :P

Men rart hvor fort denne allergien eller hva man skal kalle det, har eskalert. For jeg håndterte jo den samme tellaen uten hansker eller noe da hun var yngre, og har holdt andre voksne Smithier uten reaksjon FØR. Men nå er det altså ikke noe som skal til.... :-/

Jeg vet om flere som har måttet gi seg med NW tellaer nettopp av denne grunnen dessverre. Når man først reagerer så kraftig som du skisserer, så ser det ikke ut at disse forholdsreglene fungerer godt nok. Men for all del, dette trenger ikke gjelde alle :)

Jeg bruker tynne gummihansker når jeg tar hendene inn i terraet, og forsøker ikke å puste/blåse inn i det (da virvles det lett opp, og tellaer sparker ofte hår av rundt hulen sin for å beskytte den mot inntrengere... ergo trengs det ikke at den sparker mot deg engang, det er nok at det virvles opp av pusten din...)

Etterpå skyller jeg hendene i så varm vann jeg klarer, dette åpner porene i huden slik at dersom det sitter fast hår der, så vil disse lettere skylles av. Derfor er det også viktig ikke å klø seg, da man trykker hårene mer ned i huden, og gjør dem værre å vaske vekk. Så tar jeg vannet på kaldt igjen og full spiker på springen :)

Ellers kan det hjelpe med kløstillende kremer, og jeg bruker også Tigerbalsam på huden dersom jeg har fått på meg som fremdeles klør etter jeg har skylt meg :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Drar opp igjen denne eldgamle tråden jeg:D Er det noen her på sonen som har taranteller eller andre creepy crawlers?

Selv har jeg og samboer en liten samling taranteller! Så tenkte jeg kunne dele litt bilder:ahappy: Nå har jeg ikke bilder av absolutt alle da, må få tatt av alle etterhvert.

Først ut et av de nyeste tilskuddene! Endelig fikk vi tak i en Grammostola pulchra! 40398680_267666580739037_7035630681136824320_n.thumb.jpg.fc0613776d0ac65106e7abba02ee4ae2.jpg

Samtidig grabbet vi også til oss en Grammostola Pulchripes:
40233538_225969808099726_1414594010613284864_n.thumb.jpg.84726c4964dd6cd5d92ce75a1bd56a44.jpg

Og samtidig som disse så kom det også tre slings i hus. Blant annet en Harpactira dictator! Hils på Charlotte (og ja, hun er tiny, det der er en melkekartong-kork:
40390816_2632246606816019_5839051559815610368_n.thumb.jpg.32c2caa8d22b667f2d54101b8faf281c.jpg

Lasiodora parahybana, min absolutte favoritt i telleverdenen!
40129317_2122145561378749_7035829718511255552_n.thumb.jpg.d57483f2853fd72509f20bfe3f7ec875.jpg

Vi har en Brachypelma albopilosum:
40136542_605765039817899_3024759133711630336_n.thumb.jpg.9f740799c23d79808a0af47ade2a14ee.jpg

Og denne skjønneten, en Paraphysa scrofa:
40417594_331750980730152_539019310476034048_n.thumb.jpg.4ae8b4cd7ca02aac88e0213b4e04ca06.jpg

Og utenom de nevnt ovenfor har vi:
Cyriopagopus sp Hati hati
Heteroscodra maculata
Avicularia purpurea
Ybyrapora diversipes
Caribena versicolor
Brachypelma smithi
Chromatopelma cyaneopubescens
Heterothele gabonensis

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, en tråd for meg!

Startet min karriere med skikkelig edderkoppfobi, besvimte nærmest om jeg så antydninger til en edderkopp på rommet. Men så fikk jeg "tilgang" til en tarantell, og fikk jobbe med meg selv på mine egne premisser, og gikk fra å blånekte på å åpne romdøra, til å innse at jeg var fryktelig fascinert over den skapningen der. Kunne sitte i timesvis å bare se på, og tror jeg endte opp med å holde henne og. Da var det kjørt for min del, og jeg fant min nye fascinasjon!

Så pdd har jeg "bare" 2 stykker selv, en Grammostola porteri (Tella), og en Brachypelma smithi sling.

Tella.thumb.jpg.63068ac66710267d38ed35bb6fd941f9.jpg

Skjønneste Tella har jeg hatt siden høsten 2012, da jeg overtok henne fra @Sanne og samboeren. En periode håndterte jeg henne en god del, men siste årene har hun ikke blitt håndtert med mindre det har vært nødvendig. Og det er sånn jeg liker det best!
Tella er ei sær dame, som gir meg en god latter nærmest daglig. Nå for tiden er hun veldig glad i Furteplanten sin, som hu sitter oppå for å furte. Og setter seg fast i, så nærmest daglig må jeg hjelpe henne løs fra den :lol: (Ja, hun har "litt" for mye substrat i bunnen, det blir fikset altså!)

40461403_1853828358045211_330828166736117760_n.thumb.jpg.7b601c1f9e3d5245e1817082fd4dc04e.jpg

BabySmith fikk jeg i bursdagsgave fra @Sanne og samboeren, hentet hjem den nusselige lille saken i går!
H*n er en B. smithi, fremdeles for liten til å kjønne, så den går som Den enda. Den har god matlyst, den fikk en liten dubia i dag som forsvant fort! Ellers så virker det til å være en tøff krabat, sitter bare å ser søt ut uansett :wub: I dag har det ikke vært noe den har løpt å gjemt seg for, og sitter bare på toppen av planten!

 

Men såklart, nå har jeg jo åpna for flere, så ila september så flytter det inn en sub-adult Avicularia avicularia, og jeg gleder meg! Ingen bilder av den enda da, men det blir nok! Så tror jeg vi sier stopp foreløpig når Avic'en kommer i hus, jeg har jo nok åttebeinte på jobben å stelle med :lol:

Men ellers har jeg ei ganske lang ønskeliste, som en H. maculata, P. metallica, T. seladonia, H. lividium, A. seemanni, G. pulchra, G. rosea osvosv!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste Tella og BabySmith :heart: Var bare såvidt du fikk med deg BabySmith ja, herre altså :wub: Og gamle Tella da, nærmer seg 20 år med stormskritt!!

Ønskeliste ja, ikke snakk:innocent:
M. balfouri, Euathlus sp red, H. smidthi, H. minax, H. pulchripes, P. cambridgei etc ut i evigheten...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sanne said:

Fineste Tella og BabySmith :heart: Var bare såvidt du fikk med deg BabySmith ja, herre altså :wub: Og gamle Tella da, nærmer seg 20 år med stormskritt!!

Hahaha, jaa! Første sling'en min, og får noe SÅ nydelig! :wub:
Det er egentlig ganske mindblow det, Gamla sjøl liksom! Enn det, nærmer seg 20 (!!) :blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siljus skrev:

Hahaha, jaa! Første sling'en min, og får noe SÅ nydelig! :wub:
Det er egentlig ganske mindblow det, Gamla sjøl liksom! Enn det, nærmer seg 20 (!!) :blink:

Jaa :wub: 
Mhm!! Kan godt hende hun er over 20 også, vanskelig å vite! Hun var jo MF når vi fikk henne i 2007 O.o 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...