Gå til innhold
Hundesonen.no

De første nettene med 8 uker gammel valp?


Alegro
 Share

Recommended Posts

Ser mange er kritiske til bur, men her i huset er buret alltid blitt gjort til noe positivt. Her nye leker ble lagt/gjemt,godbiter, bein osv. Vi har nå bur på datarommet og hundeseng på stua. Vi har en hund som er veldig sosial og som vil være der familien er, så han velger helt selv. I starten var buret åpent om natten + at jeg sov i samme rom. Nå har vi en hund som legger seg i buret når han vil sove om kvelden. Dagen er det ikke så mye brukt, men iblant, hvis noen jobber der :) i 23-24-tiden legger han seg til å sove i buret, da gir han ett signal om at han er klar for kvelden. Vi er veldig fornøyd med at vi valgte å ha bur, men blir noe helt annet hvis dette brukes som en "skammekrok" eller en enkel løsning for å bli kvitt hunden...
Helt enig med deg, buret er et fristed på samme måte som andre bruker hundeseng. Ser ingen problemer eller at det er negativt. :-)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Den der har jeg aldri forstått. Hvorfor må valpen sove i bur inne for at den skal bli vant til å sitte i bur i bilen? Vi bare putter valpen i bilen og kjører avgårde vi. Fungerer aldeles utmerket.

Det er ganske ille med whippet som kryper under dyne og pledd og likevel prøver å komme seg inni klærne dine, fordi det ikke kan bli varmt NOK.

Men hvorfor lukke døren hvis han er så glad i buret sitt? Kan han ikke få velge om han har lyst til å strekke på benene en gang i blant? Er du klar over at hvis man går ut ifra at hunden din blir 12

Hei alle sammen.

Dette er mitt første innlegg og min 3 dag som hundeier. Har en blandingsvalp med navnet Billy, på 9uker. En fin miks av B.collie, labrador og rottweiler. Første natta måtte han på do ofte, og jeg fikk lite søvn. Natt til i dag sov mannen min hos han og da gikk han bare på do en gang:) Håper at han kan sove alene snart, noen som har noen erfaringer med hvor lenge man skal sove sammen med hunden før man lar den være alene om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, buret er et fristed på samme måte som andre bruker hundeseng. Ser ingen problemer eller at det er negativt. :-)

Ikke så lenge burdøren er åpen, da er det jo et herlig fristed for hunden. Da er det ikke negativt i det hele tatt. Men det blir jo rart for de som påstår at hunden trives så godt i buret hvis de må ha burdøren igjen. Hadde hunden trives så godt som eieren påstår, så hadde man ikke trengt å lukke igjen døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge burdøren er åpen, da er det jo et herlig fristed for hunden. Da er det ikke negativt i det hele tatt. Men det blir jo rart for de som påstår at hunden trives så godt i buret hvis de må ha burdøren igjen. Hadde hunden trives så godt som eieren påstår, så hadde man ikke trengt å lukke igjen døra.
Da blir det en helt annen sak :) vi lukker buret på natten og når vi ikke er hjemme, men han klager aldri over det. Sm jeg har nevnt tidligere, vi har nå en hund som gjerne legger seg der hvis han vil sove ordentlig og være i fred. Men som du sier, hvis noen legger hunden i buret og smeller igjen døren er det klart at hunden kanskje ikke trives. Alvin har ingenting i mot det, han har ett stort godt bur som soveplass :) skammekrok blir det ikke brukt til, det blir etter min mening en veldig feil måte å bruke bur..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en helt annen sak :)vi lukker buret på natten og når vi ikke er hjemme

Men hvorfor lukke døren hvis han er så glad i buret sitt? Kan han ikke få velge om han har lyst til å strekke på benene en gang i blant?

Er du klar over at hvis man går ut ifra at hunden din blir 12 år gammel, og sover i bur 8 timer hver natt, så ha han tilbragt 4 år av sitt liv i bur?

Jobber dere? Er du klar over at hvis hunden tilbringer 8 timer i bur hver natt og 8 timer i løpet av dagen, ikke inkludert helger og ferier, så har hunden vært nærmere 7 år i bur den dagen den fyller 12 år?

, men han klager aldri over det.

Kanskje han vet at det ikke hjelper? Hunder gjør gjerne som de får beskjed om selv om det ikke er det festligste de vet. De blir vant til det.

For å bruke et ekstremt eksempel: jeg vet om en hund som en dyrevernsorganisasjon fant liggende i huset til eieren med munn, forben og bakben bundet sammen med kjetting. Den klaget ikke, eieren hadde jo gjort dette siden den var valp, så den var vant med det... Jeg mener ikke på noen måte å direkte sammenligne deg med denne forferdelige hundeeieren, men poenget mitt er at hunder kan vendes til de mest utrolige ting uten at det betyr at hunden elsker behandlingen den får. Men den godtar det.

Sm jeg har nevnt tidligere, vi har nå en hund som gjerne legger seg der hvis han vil sove ordentlig og være i fred.

Mine hunder trenger ikke et bur for å sove ordentlig og for å få være i fred. De legger seg i sofaen, på gulvet, under kjøkkenbordet, foran komfyren, foran utgangsdøren, på gulvteppet osv. Tror ikke de sover noe dårligere eller får være mindre i fred enn hunder som har et bur i hjemmet.

Men som du sier, hvis noen legger hunden i buret og smeller igjen døren er det klart at hunden kanskje ikke trives. Alvin har ingenting i mot det, han har ett stort godt bur som soveplass :)skammekrok blir det ikke brukt til, det blir etter min mening en veldig feil måte å bruke bur..

Hvorfor er det verre å hive hunden i bur en gang i ny og ne hvis den har vært ulydig, enn å sperre den inne i buret hver eneste natt og hver gang man forlater huset?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor lukke døren hvis han er så glad i buret sitt? Kan han ikke få velge om han har lyst til å strekke på benene en gang i blant?

Er du klar over at hvis man går ut ifra at hunden din blir 12 år gammel, og sover i bur 8 timer hver natt, så ha han tilbragt 4 år av sitt liv i bur?

Jobber dere? Er du klar over at hvis hunden tilbringer 8 timer i bur hver natt og 8 timer i løpet av dagen, ikke inkludert helger og ferier, så har hunden vært nærmere 7 år i bur den dagen den fyller 12 år?

Kanskje han vet at det ikke hjelper? Hunder gjør gjerne som de får beskjed om selv om det ikke er det festligste de vet. De blir vant til det.

For å bruke et ekstremt eksempel: jeg vet om en hund som en dyrevernsorganisasjon fant liggende i huset til eieren med munn, forben og bakben bundet sammen med kjetting. Den klaget ikke, eieren hadde jo gjort dette siden den var valp, så den var vant med det... Jeg mener ikke på noen måte å direkte sammenligne deg med denne forferdelige hundeeieren, men poenget mitt er at hunder kan vendes til de mest utrolige ting uten at det betyr at hunden elsker behandlingen den får. Men den godtar det.

Mine hunder trenger ikke et bur for å sove ordentlig og for å få være i fred. De legger seg i sofaen, på gulvet, under kjøkkenbordet, foran komfyren, foran utgangsdøren, på gulvteppet osv. Tror ikke de sover noe dårligere eller får være mindre i fred enn hunder som har et bur i hjemmet.

Hvorfor er det verre å hive hunden i bur en gang i ny og ne hvis den har vært ulydig, enn å sperre den inne i buret hver eneste natt og hver gang man forlater huset?

Dette har også en del å si om at vi føler oss trygge, hadde alvin fått løpt rundt hadde han fort havnet i kamp med katt i huset. Hvem vet hva han hadde fått i seg, endt opp med å spise planter eller alt annet som ikke er over 1-1,5 m høyde. Her i huset har vi også regler om å ikke ligge i møbler og katten har ett "friområde" rundt sofaen og stuebordet. Hvis dette hadde vært fritt fram på nettene og om dagen ville all disiplin og regler vært vanskelige og følge opp. Vi har også en hund som viste at han var tryggere på liten plass, når han er alene.... Så fort vi går ut av rommet og han er alene begynte han å sirkle rundt eller inn i buret som var tildekt med håndklær på sidene (dette var FØR vi hadde vendt han til dette) Dette blir som en hule, og vi snakker ikke om ett knøttlite bur her.

Jeg ser jo at du tar de mest ekstreme tilfeller du kan finne, men jeg tror du selv ser at det skal mye til for å sammenligne tilfellene her.

Brødrene mine på 9 og 11 år kommer hjem ett par timer tidligere enn oss andre. Det hadde vært uansvarlig å latt de ha styringen over en hund som lett kan ta kontroll. Det er i tillegg mange kamerater og nærmest barnehage/SFO-tilstander her iblant. Da er ikke det beste å ha en ivrig 11 mnd. gammel valp løpendes etter på leken.

Det her er snakk om en hund som er med på alt - lange turer på fjell, jorder, skiturer, strand/bading. Mye glede, trening, mental stimulans, søk og IKKE minst mye kos, ros og nærhet.

Vi har helt forskjellige synspunkter, sånn er det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Papillonen min sover også i senga mi, men protesterer ikke særlig om hun må ligge i sengen sin på gulvet. Første natta lå vi begge på sofaen, hun lå heelt rolig oppå magen min og våknet kun en gang da hun måtte tisse. Men heldig som jeg er var dette eneste natten hun har måttet ut, så siden da har hun sovet gjennom hele natten hver natt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover alle i senga eller hvor de vil, eh senga, alltid. Om dagen sover de sammen med oss i sofaen eller hvor de vil, eh sofaen. De har senger og tepper rundt omkring, så hvis de vil ligge der, får de da det. De får da være i fred, hvor de enn ligger. Noe bur har jeg ikke. Når jeg/vi er på jobb/skole, ligger de også hvor de vil. På det meste har vi hatt fire hunder (passet Mozza en liten stund). Jammen meg sov de i senga mi alle sammen om natten og klarte seg alene hjemme om dagen, alle sammen. Tenkte ærlig talt ikke over at det skulle kunne bli noe problem, jeg. Får jeg en valp, kommer den også til å sove i sengen. Når tiden er inne, blir den hjemme med de andre mens jeg er på jobb. Kjører de bil, er de i bur. Det er ikke noen big deal, det heller. Alle liker å kjøre bil.

Edit: Klarte ikke holde meg, likevel: Burbruk i heimen er en svært lite hundevennlig uvane som brer seg som pesten. En normalt fungerende hund trenger ikke ligge i bur! En hund trenger å få tusle ut på kjøkkenet å drikke vann, hoppe opp i sofaen og krølle seg sammen, hoppe ned på gulvet og strekke seg ut, legge seg inntil hundekompisen sin, vaske kompisen litt i øret, snu rompa til kompisen og sovne tett i tett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første nettene lå jeg nede ved siden av valpen på madrass, slik at han så meg.

Han våknet 3-4 ganger og peip, men vi var bare ute en gang så han fikk gjort fra seg, de andre gangene trøstet vi han bare og han sovnet fint igjen :)

Nå sover han inngjerdet i sin egen lille krok under trappa vår og går og legger seg selv, når vi skal sove.

Da sover han hele natten og vekker oss noen ganger kl. 7-8 og det er helt greit siden han er vandt til at vi står opp tidlig for jobb og skole ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå min sjette natt som valpeeier i møte. Arya sover på sitt eget teppe nedenfor senga mi. Er ute ca 22.30 og sover til 06. Kun en natt hun har ville ut, ellers er det soving som gjelder. Hadde forventet mye mer styr, så jeg er veldig godt fornøyd. Snart skal hun begynne å øve på å sove i buret (med åpen dør) på gangen rett utenfor rommet mitt, med romdøra på gløtt slik at hun kan komme inn dersom hun vil det. Blir spennende å se hvordan det går.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde ingen problemer med tilvenning rundt dette med noen av mine hunder. Det jeg alltid gjør er at jeg legger valpen i bur allerede første natten. Jeg er helt avhengig av at hunden venner seg fort til at buret er dens fristed, og det er et hyggelig sted. Jeg har et bur på rommet som brukes om natten, og et i stuen som brukes på dagtid. Hunden vet GODT forskjell på de to burene, men trives bra begge steder. Første natten, kanskje den første uken tilogmed ligger jeg på gulvet med en hånd inni buret til valpen for at den ikke skal føle seg alene, den er jo nettopp tatt vekk fra alt den kjenner til! Den våkner et par ganger, noen ganger kun for å se at alt er greit for så å legge seg til å sove, andre ganger veldig tydelig med å vise at det er toalettid. Det har alltid fungert veldig bra, og mine hunder er veldig glad i buret sitt den dag i dag, og etter den første uken går "leggingen" og buret som en drøm :) De er så fantastiske disse små, og de frste nettene er akkurat som å ha en baby i hus. En ny sjef som bestemmer når på døgnet det er sovetid og når det er leketid! Fantastisk ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tar med meg valpen inn på soverommet, har noe mykt ved senga mi som valpen kan sove på og så legger jeg meg til å sove. Klynker valpen de første nettene tar jeg ned en hånd som trøst og støtte. Blir det lyd seinere når den er blitt trygg på sitt nye hjem overser jeg den. Om valpen må tisse på natta, så hører jeg det som oftest og tar den ut (sover veldig lett), men om jeg ikke har hørt at valpen begynner å romstere så det blir uhell inne i løpet av natta er det ikke værre enn å tørke opp neste morgen :)

Jeg syns det er forkastelig å ha både valper og voksne hunder i bur både når de er alene hjemme mens eier er på jobb og om natta. Hvorfor skal små valper trenge å ligge i bur på natta? De skal jo bare sove og du er der om det skulle være noe. De trenger ikke en trygg hule om de ikke lærer at de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...