Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Jeg har jo hund av rasen schäfer da, og de er jo som kjent ofte plaga med HD. Dette kommer vel av endel useriøst oppdrett av rasen oppigjennom ettersom rasen økte i popularitet.

Nå er jo ikke hunder med HD brukt i avl mer (selv om det desverre skjer enda!!) da, nettopp for å prøve å få bukt med dette problemet.

Jeg mener at det er SVÆRT useriøst å drive avl på hunder med HD!

Hørte det her en dag at nuffer med svak grad av HD ble brukt i avl uansett, og det skremte meg litt... Tenker vel mest på hundene, som blir tunge og store, som nesten garantert blir plaga med HD dersom begge foreldre har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen min rase, Portugisisk vannhund, er det ingen regler, men etikk som styrer. Noen avler på hunder "helt ned" til C-hofter. Det er jeg totalt i mot. Jeg mener at en hund med topp ekstriør ikke er en topp hund om den har HD-C. Jeg mener det skal være minst en A i alle parringer, og ingen C-er. Selvsagt kan det gå bra, og det går som regel bra, å bruke en C, men hva er så vitsen med graderinger av HD om de ikke tas hensyn til?

Portisen er ikke en rase som er mye plaget med sykdommer, men HD og PRA skal man være nøye på, for det kan forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar over at jeg nå stikker hånden ned i et vepsebol, langt ned. :lol:

Men på raser med liten populasjon, så er det faktisk ikke til å unngå at man må bruke avsdyr med HD. Man må se på helheten og avle rasetypisk. Det hjelper jo ingeneting hvis en hund er HD fri, men ikke likner på rasen. Og den skal også ha et rasetyypisk temperament.

NKK's rådgivende veterinær oppdretter New Foundlandshunder, og hun er veldig opptatt av å se på helheten, og HD kommer garantert ikke i første rekke der. Det er jo så mange andre sykdommer som er virkelig invalidiserende, og som hunder dør av, eller må avlives p.g.a., og slik er det ikke med HD Det er ytterst sjelden at en hund må avlives av dyrevernmessige hensyn p.g.a. HD i ung alder. Det eneste unntaket jeg kommer på her er schäferen.

Tenk bare hvor ille det er for en hund å lide av hjertesvikt, epilepsi, immunsvikt som f.eks. demodex, bare for å nevne noen. og på dobermann har vi en sykdom som heter Wobblers syndrom, og når man blander rottwiler og dobermann, så ligger den sykdommen i genene til de blandingshundene også. Wobblers syndrom medfører total lammelse på hunden hvis den ikke kommer under rett behandling til rett tid.

En annen ting, Norge og Finland er de to landene på verdensbasis der det er vanskeligst å få en HD A på hunden sin. Hvis en hund f.eks. er røntget fri i Polen elle Russland, og så blir røntget på nytt i Norge, så vil den nesten garantert få en C eller D, så å si aldri A eller B. NKK godkjenner ikke rsultatet fra Polen eller Russland, så på mange raser må da hunden røntges pånytt her i landet.

Sett fra veterinærmedisinsk synspunkt, så er en hund pr. definisjon klinisk frisk, uansett om den har HD eller ikke, hvi den er klinisk fri for smerter.

og en hund kan leve et meget godt og langt liv, selv med HD E.

Jeg må nesten få lov til å nevne min kjære, avdøde Olga, stor napolitaner. Jeg røntget henne og hun hadde HD og AA E. Da veterinæren så henne bevege seg etter røntgingen, trodde han at det var en annen hund, for hun beveget seg som en Gud, en napolitanergud. Hun var aldri halt p.g.a. HD/AA. Og hun veide nok rundt 70 kilo. Olga ble aldri avlet på, da jeg synes det ville bllitt en for stor belastning for kroppen hennes.

Så igjen, man bør se på helheten og ikke henge seg opp i kun målbare ting. Grunnen til at det blir fokusert så veldig mye på HD og AA er nok at det er målbare ting som blir registrert hos alle Kennelklubber.

Så, nå kan dere slakte det jeg har skrevet, men helst ikke slakt meg. :D;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD bør alltid være førsteprioritet!

Nei, det er helt feil. En oppdretter vil gjerne avle raetypisk, og da må man se på helheten. Eller kan jeg bli fortalt hva det spiller for rolle om en avlshund er HD fri, hvis den ikke likner på rasen, har et temperament som ikke er rasetypisk eller invalidiserende sykdommer?

Vær så snill å gi meg et godt svar på det. Og jeg snakker nå om raser med liten populasjon.

På raser med stor populasjon blir ting helt annerledes. og vi har mange raser her i landet med liten populasjon, som det ikke engang er noe krav om kjent HD/AA status på.

På engelsk bulldog f.eks. finnes ikke et ekemplar som er HD fri her i landet, men de plages ikke av det, dette er jo også en rolig rase. Og de har helt andre ting å stri med, som er langt, langt viktigere enn HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt feil. En oppdretter vil gjerne avle raetypisk, og da må man se på helheten. Eller kan jeg bli fortalt hva det spiller for rolle om en avlshund er HD fri, hvis den ikke likner på rasen, har et temperament som ikke er rasetypisk eller invalidiserende sykdommer?

Vær så snill å gi meg et godt svar på det. Og jeg snakker nå om raser med liten populasjon.

På raser med stor populasjon blir ting helt annerledes. og vi har mange raser her i landet med liten populasjon, som det ikke engang er noe krav om kjent HD/AA status på.

På engelsk bulldog f.eks. finnes ikke et ekemplar som er HD fri her i landet, men de plages ikke av det, dette er jo også en rolig rase. Og de har helt andre ting å stri med, som er langt, langt viktigere enn HD.

Er enig i at HD ikke er det eneste helsemessige som bør vurderes. Men ettersom du skriver som du gjør, vil det si at du avler på hunder med HD? Og med hvor sterk grad av HD?

Jeg synes at skal man bruke en hund med HD i avl, så bør partneren være fri. Altså ikke doble.

Så noe flere tanker jeg har gjort meg:

I noen raser er det så vidt jeg vet krav om rønking, men ikke noe krav om resultat for å brukes i avl.

Uerfarne valpekjøpere kan lett la seg lure av at oppdretter sier dyra er rønket, uten å si noe om resultatet, og går da ut i fra at de er rønket fri. Selvom oppdretter da ikke har løyet, vil det kanskje være litt misledende likevel?

Edit: Til Aud igjen... Ett rasetypisk temprament behøver ikke plage hunden mer en HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at HD ikke er det eneste helsemessige som bør vurderes. Men ettersom du skriver som du gjør, vil det si at du avler på hunder med HD? Og med hvor sterk grad av HD?

Jeg synes at skal man bruke en hund med HD i avl, så bør partneren være fri. Altså ikke doble.  

Så noe flere tanker jeg har gjort meg:  

I noen raser er det så vidt jeg vet krav om rønking, men ikke noe krav om resultat for å brukes i avl.  

Uerfarne valpekjøpere kan lett la seg lure av at oppdretter sier dyra er rønket, uten å si noe om resultatet, og går da ut i fra at de er rønket fri. Selvom oppdretter da ikke har løyet, vil det kanskje være litt misledende likevel?

Edit: Til Aud igjen... Ett rasetypisk temprament behøver ikke plage hunden mer en HD.

Jeg avler på Kaukasisk Ovcharka selv om de har HD, hvis jeg ellers synes de er av utmerket type på alle vis. Dette legger jeg ikke skjul på når folk kontakter meg.

Det finnes ingen raser som har noe krav om resultat av HD-røntging, bortsett fra dette nye som er kommet at man ikke skal avle på HD E. Det står det i hvertfall i reglene på sidene til FCI.

Kjøper har en undersøkelsesplikt, ikke glem det. Og HD resultatene er tilgjengelig for alle som er hovedmedlem i NKK, på dog web.

Et rasetypsik temperament er viktig for en oppdretter som er opptatt av å avle riktig og å få et rasetypsik kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avler på Kaukasisk Ovcharka selv om de har HD, hvis jeg ellers synes de er av utmerket type på alle vis. Dette legger jeg ikke skjul på når folk kontakter meg.

Det finnes ingen raser som har noe krav om resultat av HD-røntging, bortsett fra dette nye som er kommet at man ikke skal avle på HD E. Det står det i hvertfall i reglene på sidene til FCI.

Kjøper har en undersøkelsesplikt, ikke glem det. Og HD resultatene er tilgjengelig for alle som er hovedmedlem i NKK, på dog web.

Et rasetypsik temperament er viktig for en oppdretter som er opptatt av å avle riktig og å få et rasetypsik kull.

Du avler også på dobermann og briard? Stemmer det? Hvilken grad av HD synes du det er greit å avle på, var det jeg lurte på.

Og ja, oppdretttere prøver få til rasetypiske kull, men hunden lider ikke av eksteriørmessige feil, eller et temprament som ikke er rasetypisk.

Så nå svarte du jo på helt andre ting enn det jeg skrev jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå også at man ikke bør avle på hunder med HD.

Helt enig og fullt klar over at det finnes verre sykdommer. Men en hund med HD vil koste eier dyrt,ikke være egnet i avl(hvis den har sterk HD) og den vil lide mer i en eldre alder enn en HD fri hund.

Så nei,jeg synes ikke man skal avle på HD hunder,og gjør mn det får man ihvertfall underrette valpekjøpere og være behjelplig med råd og tips om hvordan man skal trene hvis hunden får HD.

Du må gjerne mene at man ikke skal avle på hunder med HD. Når det gjelder HD E, så er dette nå regulert i reglene til FCI.

Hva synes du man skal gjøre med sjeldne raser? Skal man la de dø ut, fordi avlsdyrene har HD av svak/moderat grad? Det vil jo i så fall kunne bli resultatet.

Min Goliat, Kaukasisk Ovcharka, har HD C og AA D, han var med og passet 100 kyr på et område på 300 mål nå i sommer. Der ble det mye løping, Han ble ikke halt av det, og han er snart 8 år, og en stor, tung hunderase. Og han løp utrolig mye der. Så da tror jeg nesten du tar feil, når du sier at dette vil plage hundene på eldre dager. 300 mål er et ganske stort område å vokte.

Når det gjelder avl på sjeldne raser, så må man begynne et sted og arbeide seg videre derfra. Man må faktisk fire på kravene når det gjelder noe slikt som HD/AA. For på sjeldne raser så det absolutt viktigste å avle rasetypisk på alle vis, så får man heller ta opp det med HD/AA senere, hvis det blir et problem for rasen. Man kan ikke gjøre omvendt, starte i HD enden, og blåse i hvordan hunden er m.h.t. å være rasetypsik, for da vil man ødelege rasen helt. En rase med liten populasjon tåler svært liten feilavl. Da vil det ta meget lang tid å rette opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du avler også på dobermann og briard? Stemmer det? Hvilken grad av HD synes du det er greit å avle på, var det jeg lurte på.

Og ja, oppdretttere prøver få til rasetypiske kull, men hunden lider ikke av eksteriørmessige feil, eller et temprament som ikke er rasetypisk.

Så nå svarte du jo på helt andre ting enn det jeg skrev jo.

Ja, jeg avler på dobemann og briard også, men det er K.O. som er hjertebarnet mitt, derfor konsentrerer jeg meg om det.

Det er ikke snakk om hva hunden lider eller ikke lider av når det gjelder å avle rasetypisk, men det er snakk om hele tiden å prøve å forbedre rasen. For oppdrettere dreier det seg altså om å lage et så rasetypisk kull som mulig.

Og det dreier seg hele tiden om å se på helheten, på alle raser gjelder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har svakt grad,du er ærlig om det og du vet hvordnan trening en HD hund trenger hvis eventuelle kjøpere også får HD hund.

Men det er en ting med dette jeg lurer litt på.. Hvis man begynner og avle med HD hunder,får man ikke da bare linjer med HD utover? Hvis du avler på HD hunder,vil jo alle dine hunder ha HD i genene,dermed vil jo dette fortsette utover i linjene??

Og da er man vel omtrent der schæferen er i dag eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg avler på dobemann og briard også, men det er K.O. som er hjertebarnet mitt, derfor konsentrerer jeg meg om det.

Det er ikke snakk om hva hunden lider eller ikke lider av når det gjelder å avle rasetypisk, men det er snakk om hele tiden å prøve å forbedre rasen. For oppdrettere dreier det seg altså om å lage et så rasetypisk kull som mulig.

Og det dreier seg hele tiden om å se på helheten, på alle raser gjelder det.

Lurer fortsatt på hvilken grad av HD du synes det er greit å avle på? Er det vanskelig å svare på? Og grunnen til at jeg ønsker du svarer på dette når det gjelder dobermann og briard er at disse rasene interesserer meg mest.

Og ja, jeg som andre oppdrettere vil ha rasetypiske kull, men vil også ha friske hunder. Heller ett ståøre her og der, enn en alrvorlig sykdom.

Hvor lenge har du drevet oppdrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har svakt grad,du er ærlig om det og du vet hvordnan trening en HD hund trenger hvis eventuelle kjøpere også får HD hund.

Men det er en ting med dette jeg lurer litt på.. Hvis man begynner og avle med HD hunder,får man ikke da bare linjer med HD utover? Hvis du avler på HD hunder,vil jo alle dine hunder ha HD i genene,dermed vil jo dette fortsette utover i linjene??

Og da er man vel omtrent der schæferen er i dag eller?

Alle, absolutt alle hunder har HD i sine gener. Så har det en del med at enkelte kombinsjoner får fram dette tydeligere på avkommene enn andre kombinasjoner. Men det viktigste er faktisk at HD regnes av ekspertene(ikke meg :lol: ) for å være kun 20-50% arvelig, og resten er betinget til fôring og miljø. Så feil fôring og feil miljø for hunden kan fremprovosere defekte hofter og albuer.

Så nei, man er ikke automatisk der schäferen er i dag. Husk også at schäferen er veldig galt konstruert i dag, med et kryss som begynner midt på ryggen og noen knevinkler som ikke likner grisen, knevinklene er altfor store, og da vil hunden tåle HD mye dårligere enn en rase som er konstruert mere riktig. i tillegg så går jo schäferen mer eller mindre på hasene. Så jeg tror vi kan glemme schäferen i denne diskusjonen.

Og helt ærlig, jeg er veldig glad for at vi ikke har noe krav om kjent HD status på noen av rasene i KSS, deriblandt K.O. Det betyr ikke at jeg ikke røntger, men hvis jeg er i tvil om diagnosen, så sender jeg ikke inn bildene til offentlig avlesning. Det viktigste for meg er jo å vite selv hva jeg avler på.

Jeg ville f.eks. aldri la være å avle på Grom-Grom uansett hvordan hoftene ser ut. Hun er 4 år og en meget sunn hund, og hun har 2 x BIS og 10 flotte gruppeplasseringer på Internasjonale og nasjonale utstillinger bare i år og ble beste KSS hund for 2. år på rad. I tillegg er hun en fantastisk voktehund til å hold rovdyr borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fortsatt på hvilken grad av HD du synes det er greit å avle på? Er det vanskelig å svare på? Og grunnen til at jeg ønsker du svarer på dette når det gjelder dobermann og briard er at disse rasene interesserer meg mest.

Og ja, jeg som andre oppdrettere vil ha rasetypiske kull, men vil også ha friske hunder. Heller ett ståøre her og der, enn en alrvorlig sykdom.

Hvor lenge har du drevet oppdrett?

Du får ikke noe svar på det med HD graden, da jeg mener at man må se på helheten.

HD er ingen alvorlig sykdom.

Jeg har drevet aktivt oppdrett i rundt 30 år. Og du da, hvor lenge har du drevet oppdrett, regnet fra du ble voksen, altså fra du var 18 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke noe svar på det med HD graden, da jeg mener at man må se på helheten.

HD er ingen alvorlig sykdom.

Jeg har drevet aktivt oppdrett i rundt 30 år. Og du da, hvor lenge har du drevet oppdrett, regnet fra du ble voksen, altså fra du var 18 år?

Jeg er 22 da, så da kan du jo regne ut selv, hvis spørsmålet var hvor lenge siden det var siden jeg ble 18 :lol: Årets siste julenøtt!

Hvilke raser begynnte du med for 30 år siden?

Så du mener at uansett hvilken grad av HD avlshundene dine har, så gjør det ikke noe, bare resten er bra? Tolker det slik ettersom du ikke vil si hvilke grader av HD du avler på. Bare si i fra hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22 da, så da kan du jo regne ut selv, hvis spørsmålet var hvor lenge siden det var siden jeg ble 18 :lol: Årets site julenøtt! Hehe :D

Hvilke raser begynnte du med for 30 år siden?

Så du mener at uansett hvilken grad av HD avlshundene dine har, så gjør det ikke noe, bare resten er bra? Tolker det slik ettersom du ikke vil si hvilke grader av HD du avler på. Bare si i fra hvis jeg tar feil.

Det var ikke ment som noen nøtt, mere for å finne ut hvor lang erfaring du har. ;)

Jeg hadde mitt første kull på briard, og da oppdrettet jeg en som ble Norges mestvinnende briard et år.

Nei, jeg mener ikke at uansett hvilken grad av HD mine hunder måtte ha, så gjør det ikke noe. Men ikke alt jeg mener egner seg på trykk i et åpent forum, derfor reserverer jeg meg fra å svare når det gjelder ditt spørsmåål om HD grad. Det blir så mye bråk ut av enkelte ting man skriver, og jeg prøver å ikke få i gang noe bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment som noen nøtt, mere for å finne ut hvor lang erfaring du har. ;)

Jeg hadde mitt første kull på briard, og da oppdrettet jeg en som ble Norges mestvinnende briard et år.

Nei, jeg mener ikke at uansett hvilken grad av HD mine hunder måtte ha, så gjør det ikke noe. Men ikke alt jeg mener egner seg på trykk i et åpent forum, derfor reserverer jeg meg fra å svare når det gjelder ditt spørsmåål om HD grad. Det blir så mye bråk ut av enkelte ting man skriver, og jeg prøver å ikke få i gang noe bråk.

Nå er jeg off-topic igjen... Har problemer med det der. Men du fikk ikke kennelnavn for 30 år siden? Er litt interessert i briarden.Og før jeg bestemte meg for beardis, søkte jeg litt rundt på de. Og kan ikke fine noen kull reg på ditt kennelnavn før i 98 uansett rase??

Og ja, akkurat slik var det, jeg våknet 14. september 2001 og hadde akkurat blitt 18. Da tenkte jeg "Nei, nå må jeg begynne å få litt erfaring".

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke kan fortelle om hva slags grader av HD du synes er greit. Du har jo involvert deg i diskusjonen. Jeg vet at du parrer en B med en C. Men om du parrer hunder med sterkere grad også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avel på dårlig tempramang og dårlige ledd syntes jeg er uetisk å gjøre.

Håper virkelig ikke at folk er så dumme og kjøper valp etter en hund med sterk HD, eller hører på opdretters overtalelser og kjøper katta i sekken.

Syntes rett og slett at folk som avler på dyr med dårlige gener burde få advasel eller bli kastet ut fra raseklubben med følge at de ikke får hundene sine registrert i NKK.

Sammen hvor pen hunden er utenpå så er det det innvendige som teller tilslutt, spesiellt på tunge og store hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er helse veldig viktig. Så HD resultater er viktig for meg. At min hunds stamtavle har gode HD resultater bakover i tid. Alle kan jo få diverse plager, sånn vet man ikke, men det beste er å ha friskest mulig grunnlag. Dette gjelder også mentalitet. Men om hunden er for høy eller for lav eller har en skjev hale så gjør ikke det meg noe så lenge ikke jeg selv har planer om å avle videre og dermed vil ha best mulig resultater på utstilling.

Hvis noen avler med Hd, så må de gi beskjed om dette til kjøpere, så kjøpere vet dette og kan velge selv om de ønsker å ta sjangsen på det.

Jeg selv ville ikke ha hatt en hund med HD foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er helse veldig viktig. Så HD resultater er viktig for meg. At min hunds stamtavle har gode HD resultater bakover i tid. Alle kan jo få diverse plager, sånn vet man ikke, men det beste er å ha friskest mulig grunnlag. Dette gjelder også mentalitet. Men om hunden er for høy eller for lav eller har en skjev hale så gjør ikke det meg noe så lenge ikke jeg selv har planer om å avle videre og dermed vil ha best mulig resultater på utstilling.

Hvis noen avler med Hd, så må de gi beskjed om dette til kjøpere, så kjøpere vet dette og kan velge selv om de ønsker å ta sjangsen på det.

Jeg selv ville ikke ha hatt en hund med HD foreldre.

=D> =D> Helt enig!!

Du formulerer deg så bra!! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er helse veldig viktig. Så HD resultater er viktig for meg. At min hunds stamtavle har gode HD resultater bakover i tid. Alle kan jo få diverse plager, sånn vet man ikke, men det beste er å ha friskest mulig grunnlag. Dette gjelder også mentalitet. Men om hunden er for høy eller for lav eller har en skjev hale så gjør ikke det meg noe så lenge ikke jeg selv har planer om å avle videre og dermed vil ha best mulig resultater på utstilling.

Hvis noen avler med Hd, så må de gi beskjed om dette til kjøpere, så kjøpere vet dette og kan velge selv om de ønsker å ta sjangsen på det.

Jeg selv ville ikke ha hatt en hund med HD foreldre.

Hvis du var oppdretter av f.eks. engelsk bulldog, hva ville du gjort da? Her finnes ikke et eneste alsdyr uten HD, i hvertfall ikke her i Norge? Og det er ingen hemmelighet. De fleste velger å ikke røntge, av oppdretterne da. Og de fleste som blir røntget av den rasen, har HD D eller E. Men hundene viser ingen tegn til å plages av dette. Så hva er problemet da? Dessuten finnes ikkke noe annet å avle på. I England, som er rasens hjemland, røntger ingen.

Ja, jeg er enig i at det er greit å ha friskest mulig grunnlag, men hvorfor kun henge seg opp i målbare ting, når det finnes en drøss av andre ting som er mye verre, og som mange oppdrettere velger å ikke informere om. Jeg prøver ikke å bagatelliser HD/AA, selv om det kanskje virker slik. :lol:

men jeg mener at det må være mulig å se litt lenger enn nesa rekker. Jeg skjønner jo også at en oppdretter ofte ser annerledes på ting som gjelder oppdrett enn en valpekjøper.

Ang. det å være åpen om å avle på HD, så ser jeg ikke noe problem med det. Og valpekjøperen bør jo også stille noen spørsmål. Hvis jeg blir spurt, kunne det ikke falle meg inn å lyve om at jeg avler på HD hvis jeg har gjort det. Når det gjelder K.O. så pleier jeg å si til kjøperen, at hvis du er HD fiksert, så må du kjøpe hund et anet sted, for jeg avler rett som det er på HD Dette gjelder for det meste K.O. Så forklarer jeg om HD, hva det er, hvor strengt det er med avlesningen i Norge i forhold til resten av verden, hvordan en hund skal trenes hvis den får HD som voksen, at det er viktig uansettt at det er musklene som bærer skjelettet og ikke omvendt, og det meste rundt emnet ellers. Jeg har til nå ikke hatt noen som har trukket seg p.g.a. at et eller begge foreldredyrene har HD. Jeg viser også gjerne fram hvor godt de beveger seg, og da får de plutselig et helt annet syn på dette med HD.

Hvis hunden blir for høy eller lav eller har skjev hale, eller en eller begge foreldrene er slik, så har man gjort en dårlig paring. å avle rasetypisk er første bud for en oppdretter som vil noe med oppdrettet sitt, og ikke bare øke volumet i lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du avler også på dobermann og briard? Stemmer det? Hvilken grad av HD synes du det er greit å avle på, var det jeg lurte på.

Så får du svar likevel da. :-o Ja jeg avler på dobermann og briard også. Av raser som briard og dobemann, som det er vesentlig større populasjon av enn f.eks. K.O. og engelsk bulldog, så synes jeg det er greit å avle på HD C på det ene forldredyret, men da bør det andre foreldredyret være fri for HD. Og kombinasjonen bør ha noe positivt å tilføre rasen, som f.eks. nye blodslinjer.

Uansett så bør jo oppdrettet ha noe positivt å tilføre rasen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt enig med Aud Stokman på noen punkter her selv om jeg selv har mistet en hund pga HD (hun var bare 2 1/2 og det hele var utrolig tragisk egentlig :lol: )

Med store raser som den jeg har nå kunne det ikke fallt meg inn å kjøpe en hund som har noen som helst påviselig arvelige sykdommer i nære linjer(HD er arvelig,du kan ikke påføre en hund HD uten at det ligger latent -men ,joda -det er en multifaktorell årsak stort sett) Men når jeg skal ha en Laekenois er det nesten ikke til å komme utenom at det ligger AA et eller annet sted i linjene rett og slett fordi det er en pitteliten "rase" og AA er et problemi rasen.

Når jeg kjøper Laekenois vil jeg se først og fremst på mental tester,Lp/bruks resultater,øvrig helse og (fy-fy) utstillingresultater.

Om morfaren eller tanten har AAc c så er jeg villig til å overse det.

Helheten er viktigst...

Men HD d på en tung rase syntes jeg hørte mye ut?Hvis det ikke skal plage dem så må de da være utrolig godt konstruert ellers? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...