Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase...


ace0
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er litt usikker da det kommer til valg av rase... skal ha en stor kraftig hund (da jeg synes disse er finest) Rasen må være en god vakthund, og helst middels energibehov. uten om dette er jeg ganske åpen for forslag.

jeg har hatt store hunder før.

har kikket på et par raser:(American Akita, Boerboel)

men vil gjerne ha deres meninger om disse rasene eller andre dere ville anbefalt.

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av mastiffene skal jo være ganske daffe uten at jeg har erfaring med de. American Akita er nok ikke det, og trenger mye sosialisering og trim (ikke at jeg antyder at det blir for "mye" hund for deg).

Jeg kan like godt si det, jeg, slik at andre slipper:

Kan du skrive litt mer detaljert hva du kan tilby en hund? Tenker på sånn ca mengde med trim, om du har tenkt å bruke den til noe (lydighet, spor etc), har du små barn, eller tenkt å få det i de neste årene? Og så videre.. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av mastiffene skal jo være ganske daffe uten at jeg har erfaring med de. American Akita er nok ikke det, og trenger mye sosialisering og trim (ikke at jeg antyder at det blir for "mye" hund for deg).

Jeg kan like godt si det, jeg, slik at andre slipper:

Kan du skrive litt mer detaljert hva du kan tilby en hund? Tenker på sånn ca mengde med trim, om du har tenkt å bruke den til noe (lydighet, spor etc), har du små barn, eller tenkt å få det i de neste årene? Og så videre.. :)

Ja det har jeg også hørt.. så det kan være noe å tenke på.. synes bare mange av de jeg har sett ser rett og slett late ut.. men det er nok bare utseende som lurer.

Akita vet jeg trenger mye mosjon og sosialisering. er en ganske dominant og krevende rase.. men fy så fine:)

ja det kan jeg gjøre. er lydighet som blir hoved fokus. men skal først å fremst ha en god kamerat som kan være med nesten overalt, og som kan passe på hus og hjem.. konkurranser osv trur jeg ikke det blir.

mengde mosjon 1-2 timer om dagen + turer i helger osv..

når det kommer til barnevennlighet, så er jeg ganske åpen, for med trening kan hvem som helst rase klare det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttet tråden til Rasevalg.

Boerboel er IKKE daff, veldig langt ifra. Den er ikke som en collie eller retriever såklart, men de er aktive og veldig smidige og sterke. Hvis du sammenligner med f. eks engelsk mastiff eller bullmastiff er de i en annen klasse.

Jeg vil nok heller si at en boerboel har et middel ++ aktivitetsbehov, men de må ha noe å drive med. De klarer seg som de fleste andre raser med rolige dager her og der også.

De har en ekstrem viljestyrke og pågangsmot, og det er ikke alltid enkelt å hanskes med når man står på motsatt side av det hunden ønsker å gjøre ;) . Vi fikk oss en overraskelse over hvor "hard" han er. Det er positivt i noen situasjoner (han blir ikke så lett redd), men ikke så kjekt når man vil korrigere en atferd eller få dem til å slutte med noe.

De er veldig spretne av seg og sterke i fronten (min har ikke noe problem med å gjøre en "pull up" over ting som er høyere enn ham selv f.eks).

Noen av dem går sammen med hunder av samme kjønn som voksne, andre gjør ikke det. Min er straks 9 mnd så jeg vet ikke enda hvordan han blir når han er helt voksen, men foreløpig ingen problemer (vet at det kan endre seg).

Han er allerede straks 54kg og han kommer til å bli en del tyngre (faren er 69kg og 66 i manken). Vi håper han blir hakket mindre ;) .

De har fortsatt mye vaktinstinkt og KOMMER TIL å passe på huset/eiendommen din.

Det finnes en del forskjellige typer nå, jeg vil råde deg til å gå for en som ikke er alt for stor og kraftig og kanskje litt mer "gammeldags" i typen, altså ikke så mye løs hud i ansiktet og på halsen, og en front som ikke er alt for massiv. Det er jo fortsatt en ganske ny rase sammenlignet med mange andre, så det finnes mye skrot, og mye krangel i de forskjellige boerboel-organisasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med vakthund og passe på huset? En som skremmer vettet av folk fordi den er så stor, en som bjeffer og sier det kommer folk, en som gjerne biter om det kommer folk, eller hva?

Hva er det for slags svar? Så hvis folk vil ha en vakthund så vil de ha en drapsmaskin, er det det du insinuerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje tulip mener at man ikke nødvendigvis trenger en vokterhund for å "passe på" huset, f. eks en stor hund som bjeffer vil jo gjøre samme nytten (bjeffe for å skremme evt. uønskede gjester) ? Eller jeg kan være helt på jordet.

Det må være lov til å ha lyst på vokterrase også, uten at man ønsker den skal bite folk som banker på døra ;) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for slags svar? Så hvis folk vil ha en vakthund så vil de ha en drapsmaskin, er det det du insinuerer?

Sikkert ikke verre enn at hun sikkert bare lurte på om trådstarter kunne definere litt nærmere hva vedk. ønsket. Vakthund kan jo være alt fra a-å sånn ca. :) Altså f.eks. Lhasa Apso i den ene enden og Rotweiler i andre enden av skalaen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for slags svar? Så hvis folk vil ha en vakthund så vil de ha en drapsmaskin, er det det du insinuerer?

Tja, iom at jeg har voktere, så er det da litt snedig at jeg liksom mener at vakthund er drapsmaskin.

Jeg lurer rett og slett HVA som menes med vakthund, HVORDAN forventes/ønskes det at den passer på huset. Mine er feks vakthunder i sin egenskap av å være giganter, (fremmed)folk går ikke ubedt inn til meg når de ser de/vet jeg har slike, selv om de bare titter sløvt på deg fra sofaen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, iom at jeg har voktere, så er det da litt snedig at jeg liksom mener at vakthund er drapsmaskin.

Jeg lurer rett og slett HVA som menes med vakthund, HVORDAN forventes/ønskes det at den passer på huset. Mine er feks vakthunder i sin egenskap av å være giganter, (fremmed)folk går ikke ubedt inn til meg når de ser de/vet jeg har slike, selv om de bare titter sløvt på deg fra sofaen sin..

Og jeg mener du malte ett ganske ekstremt og unyansert bilde av hva en vakthund er og kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med vakthund og passe på huset? En som skremmer vettet av folk fordi den er så stor, en som bjeffer og sier det kommer folk, en som gjerne biter om det kommer folk, eller hva?

Og jeg mener du malte ett ganske ekstremt og unyansert bilde av hva en vakthund er og kan være.

Hvordan da ekstremt og unyansert? Det er vel heller fantasien DIN som har gått høyløpsk, ikke spørsmålet mitt som var ekstremt eller unyansert---

Her er mine egne erfaringer ifh sp mine:

Jentene jeg har nå skremmer vettet av folk fordi de er schvære, men de finnes ikke farlige. Papillonene mine bjeffet opp en storm når folk kom opp innkjørselen vår, men de fantes ikke farlige. Ene mixen min bet seg fast i jakkeermet og dro deg inn i stua om folk ikke tok den av seg fort nok når de kom inn, men han fantes ikke farlig. Alle er/var vakthunder på sitt vis.......

En vakthund er en som varsler verbalt om at ting skjer, i tillegg kommer de skarpe vakthundene som faktisk både varsler verbalt og tar affære fysisk om eier ikke har lært de annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttet tråden til Rasevalg.

Boerboel er IKKE daff, veldig langt ifra. Den er ikke som en collie eller retriever såklart, men de er aktive og veldig smidige og sterke. Hvis du sammenligner med f. eks engelsk mastiff eller bullmastiff er de i en annen klasse.

Jeg vil nok heller si at en boerboel har et middel ++ aktivitetsbehov, men de må ha noe å drive med. De klarer seg som de fleste andre raser med rolige dager her og der også.

De har en ekstrem viljestyrke og pågangsmot, og det er ikke alltid enkelt å hanskes med når man står på motsatt side av det hunden ønsker å gjøre ;) . Vi fikk oss en overraskelse over hvor "hard" han er. Det er positivt i noen situasjoner (han blir ikke så lett redd), men ikke så kjekt når man vil korrigere en atferd eller få dem til å slutte med noe.

De er veldig spretne av seg og sterke i fronten (min har ikke noe problem med å gjøre en "pull up" over ting som er høyere enn ham selv f.eks).

Noen av dem går sammen med hunder av samme kjønn som voksne, andre gjør ikke det. Min er straks 9 mnd så jeg vet ikke enda hvordan han blir når han er helt voksen, men foreløpig ingen problemer (vet at det kan endre seg).

Han er allerede straks 54kg og han kommer til å bli en del tyngre (faren er 69kg og 66 i manken). Vi håper han blir hakket mindre ;) .

De har fortsatt mye vaktinstinkt og KOMMER TIL å passe på huset/eiendommen din.

Det finnes en del forskjellige typer nå, jeg vil råde deg til å gå for en som ikke er alt for stor og kraftig og kanskje litt mer "gammeldags" i typen, altså ikke så mye løs hud i ansiktet og på halsen, og en front som ikke er alt for massiv. Det er jo fortsatt en ganske ny rase sammenlignet med mange andre, så det finnes mye skrot, og mye krangel i de forskjellige boerboel-organisasjonene.

IW: Takker. så ikke den kategorien jeg:)

Nei boerboel mener jeg ikke er daffe, klart det finnes begrensninger på en så stor hund, men rask nok i massevis.

er andre mastiffer jeg tenker på.. de fleste jeg har vært borti har vært sofa på 4 bein.. men det er nok ikke alle som er sånn heller, derfor jeg søker info her:)

er glad i å dra på fjellturer, og overnatting i skog å mark.. men er klart det er dager som jobb og andre ting må komme først..

så da tenkte jeg en rase med middels aktivitetsbehov.

hehe nei kan være en utfordring, men god trening fra de er små så kan alle hunder kontrolleres. men uredde og bestemte må de være.. det gjør hunden selvsikker, noe som er bra.

takker for et flott svar:)

tulip: du må ikke tru alle som skaffer seg en stor og sterk rase har tenkt og slippe den på noen..

meningen med stor hund for min del er: Synes store hunder er fine, og har du en stor hund på tomta, så vil du sansyligvis ikke få uanmeldt besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningen med stor hund for min del er: Synes store hunder er fine, og har du en stor hund på tomta, så vil du sansyligvis ikke få uanmeldt besøk.

Koselig med uanmeldt besøk, vel? :ahappy:

Jeg slipper forsåvidt uanmeldt besøk jeg også. :) Man kan vel si det sånn at selv om gutta mine er små så høres de ****** godt og kommer det noen inn porten så hører jeg det garantert uansett om bikkjene er inne eller ute. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulip: du må ikke tru alle som skaffer seg en stor og sterk rase har tenkt og slippe den på noen..

Jeg tror du skal lese postene mine en gang til ;) Jeg har to GIGANTER selv, jeg. Og jeg har de slett ikke for å "slippe de på" noen.

Det er jo derfor jeg spør, hva mener du med vakthund, og hvordan skal den utføre jobben sin?? Forskjellige raser gjør dette på forskjellig vis, derfor er det veldig greitt å vite hva du vil ha, ikke sant?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke så godt til akkurat boerboel, men voktere kjenner jeg til. Og det er ikke bare bare å ha en vokter som mener litt mer alvor i hus. De må sosialiseres mye med folk fra de er små, og man må alltid ta hensyn til hva slags hund man har. Det krever sitt, og det er utrolig viktig at man har kontroll. Men det vil jo alltid være forskjell på individer innenfor en rase. Noen er mildere enn andre og omvendt.

Men som du sier så er det iallefall veldig viktig at hunden er selvsikker og stødig mentalt. En usikker vokter er ikke bra.

Og med størrelsen kommer jo problemer med HD og AD. Så vær obs på det og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med uanmeldt besøk, vel? :ahappy:

Jeg slipper forsåvidt uanmeldt besøk jeg også. :) Man kan vel si det sånn at selv om gutta mine er små så høres de ****** godt og kommer det noen inn porten så hører jeg det garantert uansett om bikkjene er inne eller ute. :lol:

Madam mim: Ja det er det;) men ikke når de forsyner seg av ting i garasjen... har tatt to på fersken tidligere, og er drittlei...

skjer det igjen, så for de gjennomgå så det holder.(ikke av hund, men av meg)

MEN får jeg en hund igjen så er det ingen som er dumme nok til å komme innenfor. dermed slipper jeg å gå bananas, og tingene mine får være i fred. WIN WIN situasjon:)

haha ja ikke sant! :D kan fort bli høylytt:P men da hører du i hvert fall om det kommer noen!

Da ville jeg spurt på en annen måte.. Vakthund skal ikke være annet enn oppmerksom og si i fra. uansett rase..

de skal gjøre det på viset jeg bestemmer..

IW: Jeg har hatt Rottweiler og boxer begge hanner.

og skal ha hannhund igjen:)

Men Jeg jeg virkelig intressert i en American akita.. noen som har noen innspill å komme med, evt erfaring?

Takker alle for svar:)

JMA: det er helt klart. en hund som mener mer en å "vokte" er ikke godtatt...

ja en usikker og nervøs vokter er ikke noe spøk...

det er jeg helt enig i, sosialisering med både mennesker å dyr i ung alder er et "must"

ja det har jeg i bakhodet.. men som jeg tenker, så kan det være noe med de fleste raser..

alle har vel sine negative sider?

Presa canario er flotte hunder btw:)

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presa canario er verdens beste rase faktisk :D (haha... )

Ja, det er jo ulemper og fordeler med alle raser. Men med store raser som er utsatt for HD og AD er det jo ekstra viktig å være obs på dette når man skal velge hva slags kombinasjon man skal ha valp fra :)

Og det hjelper mye bare å sette opp et skilt, og det kan du jo gjøre føør du får deg hund, hehe... typ "Her vokter jeg. Inngang på eget ansvar". Da er det bare Jehovas vitne du får uanmeldt besøk fra, og det er jo ikke såå farlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presa canario er verdens beste rase faktisk :D (haha... )

Ja, det er jo ulemper og fordeler med alle raser. Men med store raser som er utsatt for HD og AD er det jo ekstra viktig å være obs på dette når man skal velge hva slags kombinasjon man skal ha valp fra :)

Og det hjelper mye bare å sette opp et skilt, og det kan du jo gjøre føør du får deg hund, hehe... typ "Her vokter jeg. Inngang på eget ansvar". Da er det bare Jehovas vitne du får uanmeldt besøk fra, og det er jo ikke såå farlig :P

Haha! ja det må du ikke si høyt;).. ellers tenker jeg du får en heftig debatt her inne:P

ja det er det.. men store tunge hunder er jo veldig utsatt for HD og AD.

men vet det er viktig å ikke overbelaste hundene når de vokser..

helt enig med deg.. kjøper ikke fra hvem som helst.. vil ha et godt utgangspunkt for den lille vokteren:)

har planer om og kjøpe et småbruk seinere.. der jeg kan ha hunden løs på et stort område..

gjerde inn tomta, og sette opp et stort skilt.. og er folk dumme å bare går rett inn da, er det på eget ansvar, hehe..

INGEN hunder liker å bli plutselig overraska av fremmende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har trua på at det hjelper å være veldig forsiktig med aktivitet de første mnd og så øke gradivs og forsiktig. :) Har selv en hund som jeg har vært ekstra nøye med det med, og han har A foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...